Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #1 Skrevet 8. desember 2014 Jeg har måttet på do i flere dager, men hver gang jeg går på do så får jeg ikke til noe. Jeg tar i så jeg får hodepine og vondt i rumpa men ingenting skjer :/ Prøvde å kjenne med papir og det virker som det ligger en enorm steinhard kabel å stenger for, altså som om den ligger sidelengs der inne Herregud dette er jo direkte flaut, men den må jo ut men det kjennes ut som jeg skal revne når jeg prøver. Leste på nett at klyster kan hjelpe ? Er det noen som har erfaring med det ? Skjønner jo at jeg tydeligvis er forstoppet, men er redd den skal komme i rekordfart og forsårsake revning Vil klyster på en måte løse den opp først? Og er det trygt å ta klyster når man er gravid ? Dette er tidenes flaueste innlegg for meg, så her skal jeg huske anonymknappen. Det er lov å le, men jeg håper noen kan svare meg seriøst Anonymous poster hash: a72b7...52e
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #2 Skrevet 8. desember 2014 Jeg ville hørt med legen, vet ikke helt hva som er lurest. Ikke uvanlig med treg og hard mage i svskapet. Men ikke trykk sånn! Det er ikke bra.. Anonymous poster hash: 075ab...f11
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #3 Skrevet 8. desember 2014 Du bør skaffe deg klyster med en gang. Kjøp også Legolac eller Vi-siblin som du bruker i en periode (ikke begge to samtidig) og spis svisker hver dag. Jeg slet med det samme da jeg var gravid, og du vil IKKE ende som meg. Jeg var så forstoppet at jeg endte på sykehus med pusteproblemer og måtte gjennom koloskopi for å få ut innestengt luft (etter flere runder med klyster på sykehuset). Legen på gastro var den som gav meg rådene jeg skrev over. Lykke til! Anonymous poster hash: 6e171...3a3
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #4 Skrevet 8. desember 2014 Dette er et vanlig problem for gravide, meg inkludert, og det beste trikset for meg var å spise en håndfull linfrø i nye og ne. Ellers finnes det enkelte avføringsmidler (lactulose) som kan tas av gravide, men for meg fungerte linfrø best. Anonymous poster hash: 9374c...eec
Marriet Skrevet 8. desember 2014 #5 Skrevet 8. desember 2014 Et par microlax er gull. Tar ca. 10 min før det virker og da glir herligheten ut.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #6 Skrevet 8. desember 2014 Dette er et vanlig problem for gravide, meg inkludert, og det beste trikset for meg var å spise en håndfull linfrø i nye og ne. Ellers finnes det enkelte avføringsmidler (lactulose) som kan tas av gravide, men for meg fungerte linfrø best. Anonymous poster hash: 9374c...eec Men vil lactulose løse opp den harde "proppen" som stenger for der nede ? Er redd at jeg vil revne om den skal komme i rekordfart uten å ha blitt mykere på noe vis :S Anonymous poster hash: a72b7...52e
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #7 Skrevet 8. desember 2014 Klyster er mitt beste råd. Var også veldig forstoppet da jeg var gravid og brukte det innimellom. Anonymous poster hash: dc3fb...d50
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #8 Skrevet 8. desember 2014 Mannen skulle kjøpe med lactulose hjem, men damen på apoteket sa det kunne ta opptil 4 dager før det virker! Alt annet måtte jeg spørre legen om først sa den damen, men jeg kan da ikke ringe legevakta på grunn av en skummel kabel liksom Anonymous poster hash: a72b7...52e
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #9 Skrevet 8. desember 2014 Lactulos vil ikke mye opp den harde klumpen, ta en engangshandske, litt krem i rompa og prøv å plukke ut den harde klumpe med pekefingeren. Dette er noe vi ofte gjør i helsevesenet. Så tar du Lactulose for å holde avf myk, svisker og plommer er også veldig bra. Toilax/Microlax kan føre til veldige magesmerter. Anonymous poster hash: f71fe...263
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #10 Skrevet 8. desember 2014 Spis så mange svisker du orker, drikk masse vann og ta et klyster! Anonymous poster hash: 6e171...3a3
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #11 Skrevet 8. desember 2014 Pleier å drikke en-to liter biola, så kommer det til slutt. Anonymous poster hash: 725f7...3df
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #12 Skrevet 8. desember 2014 Lactulos vil ikke mye opp den harde klumpen, ta en engangshandske, litt krem i rompa og prøv å plukke ut den harde klumpe med pekefingeren. Dette er noe vi ofte gjør i helsevesenet. Så tar du Lactulose for å holde avf myk, svisker og plommer er også veldig bra. Toilax/Microlax kan føre til veldige magesmerter. Anonymous poster hash: f71fe...263 Jeg prøvde å ta på engangshanske og ta glidemiddel på fingeren for å få ut noe, men alt jeg oppnådde var å "lage noen bulker" i den, fikk ikke ut noe som helst Uff jeg vil bare få fått den ut :/ Magesmerter vil jeg ikke ha så da holder jeg meg unna de tingene Anonymous poster hash: a72b7...52e
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #13 Skrevet 8. desember 2014 Huff stakkars Hadde en sånn "affære" et par mnd etter fødsel. Aldri opplevd maken Jeg satt på do og presset slik at jeg var utsvettet. Det som ordnet det for meg var å bøye meg litt fram og helle olivenolje baki der, kanskje en spiseskje til sammen. Hadde engangshanske på og prøvde å smøre litt inn langs kanten. Den var så hard at det var umulig å dele den opp. Herregud...for en samtale! Men ja, da gikk det! - og sprakk litt også.. Men det var så deilig å bli ferdig, så den lille sprekken gjorde ingenting! Anonymous poster hash: 8f5dd...11f
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #14 Skrevet 8. desember 2014 Huff stakkars Hadde en sånn "affære" et par mnd etter fødsel. Aldri opplevd maken Jeg satt på do og presset slik at jeg var utsvettet. Det som ordnet det for meg var å bøye meg litt fram og helle olivenolje baki der, kanskje en spiseskje til sammen. Hadde engangshanske på og prøvde å smøre litt inn langs kanten. Den var så hard at det var umulig å dele den opp. Herregud...for en samtale! Men ja, da gikk det! - og sprakk litt også.. Men det var så deilig å bli ferdig, så den lille sprekken gjorde ingenting! Anonymous poster hash: 8f5dd...11f Hehe uff ja det er litt av en greie å snakke om Jeg er direkte redd for å prøve flere ganger, kjenner at den er virkelig stor når jeg dytter med papir på sidene av rumpehullet. Verste er at jeg sitter med skikkelig behov for å gå på do, men så kommer den ikke uansett. Alt man skal oppleve fordi man bærer fram barn uff Anonymous poster hash: a72b7...52e
HvittHus Skrevet 8. desember 2014 #15 Skrevet 8. desember 2014 Hvis det sitter en propp nederst mot endetarmen vil det hjelpe lite med medikamenter og annen behandling somlinfrø etc. Klarer du ikke å plukke ut proppen selv med hjelp av engangshanske og glidemiddel/evnt ved hjelp av olje som du sprøyter opp med en engangsprøyte, så bør du ringe legevakten for å høre hva som bør gjøres. Det vil bli et enormt trykk mot endetarmsåpningen din hvis du skal gå lenger med dette, og da er det fort gjort at det kommer hemoroider.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #16 Skrevet 8. desember 2014 Haha Men microlax, mini klyx fra apoteket skal gjøre den mykere og stimulere tarmen. Ikke ta fingrene oppi dit. (Og du som gjør dette i helsevesenet, stopp med det! Det er uheldig og kan gi unødige plager!) Masser rundt hullet på utsiden iallfall hvis man føler behovet. Pass på at du får i deg nok drikke slik at det ikke blir så hardt Anonymous poster hash: a8c34...2bd
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #17 Skrevet 8. desember 2014 Uff jeg er egentlig bare enda mere forvirret nå hehe Jeg har absolutt ikke lyst til å dra til lege for å få ut en hard gigabæsj som jeg ikke får ut selv haha :/ Anonymous poster hash: a72b7...52e
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #18 Skrevet 8. desember 2014 Om du kjenner det i åpninga, men ikke får det ut så må du desverre hjelpe til.. Microlax kommer bare såvidt innenfor tarmen så jeg ville tatt en sånn for at det skal bli litt lettere å få ut og deretter trykke rundt endetarmsåpningen for å hjelpe til så du slipper å trykke så hardt. Typisk forstoppelse er at du har en slik "propp" som stenger for å jo lenger tid det tat før du får det ut jo verre blir det. Anonymous poster hash: 9fa4a...2dd
Hjertefru Skrevet 8. desember 2014 #19 Skrevet 8. desember 2014 Haha Men microlax, mini klyx fra apoteket skal gjøre den mykere og stimulere tarmen. Ikke ta fingrene oppi dit. (Og du som gjør dette i helsevesenet, stopp med det! Det er uheldig og kan gi unødige plager!) Masser rundt hullet på utsiden iallfall hvis man føler behovet. Pass på at du får i deg nok drikke slik at det ikke blir så hardtAnonymous poster hash: a8c34...2bd Er du helsepersonell? Av og til må avføring fjernes manuelt, selv om det ikke er førstevalget. Høres ut som det kanskje er tilfelle hos hi. Er sykepleier med over tyve års erfaring. Uff hi, håper det ordner seg snart. Og for fremtiden: masse drikke, bevegelse, frykt/grønt og grove kornprodukter (fiber). Høres ut som du trenger duhalac jevnlig også.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #20 Skrevet 8. desember 2014 Å jeg har aldri hørt om noen som får vondt i magen av en microlax. Det gjør som en over her sier at avføringen blir mykere og stimulerer tarmen. Tuppen som er på en microlax flaske er bare noen cm lang å kan hjelpe til når det står så langt nede. Anonymous poster hash: 9fa4a...2dd
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #21 Skrevet 8. desember 2014 Virker som om microlax er tingen da ? Mannen kjøpte lactulose fordi apotekdamen sa det var best, men jeg mistenker han for å ikke ha forklart bra nok hva problemet faktisk er hehe Dette høres barnslig ut, men jeg vil virkelig bare få bæsje, alt jeg ønsker meg i dette øyeblikket ! Anonymous poster hash: a72b7...52e
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #22 Skrevet 8. desember 2014 Virker som om microlax er tingen da ? Mannen kjøpte lactulose fordi apotekdamen sa det var best, men jeg mistenker han for å ikke ha forklart bra nok hva problemet faktisk er hehe Dette høres barnslig ut, men jeg vil virkelig bare få bæsje, alt jeg ønsker meg i dette øyeblikket ! Anonymous poster hash: a72b7...52e Hahaha! Beklager at jeg ler, men kjenner meg såå igjen! Det var en enorm lykkefølelse da det var over Anonymous poster hash: 8f5dd...11f
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #23 Skrevet 8. desember 2014 Microlax ja! Føler med deg! Det er forferdelig å være forstoppet! Good bedreing, håper det løsner Anonymous poster hash: 03b23...c9c
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #24 Skrevet 8. desember 2014 Haha Men microlax, mini klyx fra apoteket skal gjøre den mykere og stimulere tarmen. Ikke ta fingrene oppi dit. (Og du som gjør dette i helsevesenet, stopp med det! Det er uheldig og kan gi unødige plager!) Masser rundt hullet på utsiden iallfall hvis man føler behovet. Pass på at du får i deg nok drikke slik at det ikke blir så hardtAnonymous poster hash: a8c34...2bd Er du helsepersonell? Av og til må avføring fjernes manuelt, selv om det ikke er førstevalget. Høres ut som det kanskje er tilfelle hos hi. Er sykepleier med over tyve års erfaring. Uff hi, håper det ordner seg snart. Og for fremtiden: masse drikke, bevegelse, frykt/grønt og grove kornprodukter (fiber). Høres ut som du trenger duhalac jevnlig også. Ja det er jeg. Og det anbefales ikke å gjøre dette manuelt. Dette er praksis man går mer og mer bort fra etter hva jeg erfarer.. 20års erfaring har vel ikke noe med saken å gjøre- evne til å oppdatere seg på ny kunnskap og praksis er vel så viktig! Anonymous poster hash: a8c34...2bd
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #25 Skrevet 8. desember 2014 Først: Få ut bæsjen. Er ikke så bevandret i klysterenes verden, men det er vel flere typer. Vann/tube/stikkpiller. Har ved et tidligere sykehusopphold med medisiner som forårsaka full propp, fått en slags stikkpille. Såg ut som en paracet for barn. Oh yes, som det hjelper! Deretter: Hold det som er i magen mykt. Finn din balanse av kaffe, linfrø, svisker, kiwi, biola. Men ikke alt på en gang og "så mye du klarer". En ss linfrø om dagen kan gjerne være nok, eller fem svisker. Anonymous poster hash: af34e...80a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå