Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #1 Skrevet 8. desember 2014 Vi er ikke veldig kristne, men valgte å døpe vårt barn i kirke. Vi har bedt noen nære venner å være gudforeldre og tanken var at de skulle besøke barnet av og til og komme til bursdager. Nå ser det ut at vi har forventet alt for mye i følge de vennene vi valgte som gudforeldre... Vi har litt kontakt som venner, men ikke noe mer enn før dåp.. så nå lurer jeg på..hva er egentlig vanlig å forvente fra gudforeldre? Bare at de stiller opp i kirken og det er det? Anonymous poster hash: ec638...7b5
HvittHus Skrevet 8. desember 2014 #2 Skrevet 8. desember 2014 Gudforeldre skal lære barnet og be, bidra til trosopplæring, samt be for barnet. Gaver, kort og bursdagsbesøk er ikke oppgaver som ligger til fadderoppgaven. Det er hyggelig om de ønsker en slik relasjon, men det er i bunn og grunn ikke det de lovet ved døpefonten.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #3 Skrevet 8. desember 2014 Det er derfor det er best å velge familie som faddere/gudforeldre. Venner kommer og går. Familie er for alltid! Anonymous poster hash: dfee4...37e
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #4 Skrevet 8. desember 2014 Det er derfor det er best å velge familie som faddere/gudforeldre. Venner kommer og går. Familie er for alltid! Anonymous poster hash: dfee4...37e Ikke alltid dessverre! Anonymous poster hash: 9c653...154
LivetErEnLek Skrevet 8. desember 2014 #5 Skrevet 8. desember 2014 Synes det er merkelig å velge folk man ikke har en nær relasjon til som gudforeldre i utgangspunktet. Syntes ikke du kan forvente at de skal involvere seg mer en det som har vært naturlig i utgangspunktet. Men nå er ingen av mine barn døpt, så mulig jeg er helt på viddene her
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #6 Skrevet 8. desember 2014 Du kan ikke forvente noen ting uten å ha pratet om dette til de det gjelder. Gudforeldre er bare en formalitet. Anonymous poster hash: bfb4a...41a
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #7 Skrevet 8. desember 2014 Det er vel ingenting som heter gudforeldre i den norske kirke? Gudforeldre er noe som henger igjen fra veldig gammelt av når man valgte noen som kunne ta over ansvaret for barnet om man selv falt ifra. I dag er man fadder, og fadderens oppgave er å hjelpe foreldrene å oppdra barnet i den kristne tro. Det er bare en formalitet, de fungerer som vitner på dåpen. Mange velger jo å gjøre mer ut av fadder-rollen, men det er ingen krav. Anonymous poster hash: 034c1...b95
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #8 Skrevet 8. desember 2014 Enig med de andre, dette er bare en formalitet. Skjønner ikke hvorfor det skulle være noe å henge seg opp i. Anonymous poster hash: a8654...ce1
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #9 Skrevet 8. desember 2014 Jeg tenker at for å bidra til å oppdra barnet i den kristne tro krever det en viss tilstedeværelse. Hadde ikke forventet så mye, men ønsket at de vedlikeholdt forholdet og relasjonen de allerede har med barnet. Anonymous poster hash: 9441a...ae2
n74 Skrevet 8. desember 2014 #10 Skrevet 8. desember 2014 Av min mann - kun at han fortsetter å være en familievenn som er opptatt av å snakke med barna når han er på besøk, men det er det. Han går i surr på hvem han er fadder til, men det kommer jo frem når det er konfirmasjonstid :-) Han holder da tale til konfirmanten og kan si noen personlige og fine ting fordi han har fulgt barna som familievenn. Av meg - jeg passer på jul og bursdag, og følger ellers via å være en nær familievenn. Føler også et ekstra ansvar for å spørre om barnests ved og vel under store omveltninger i familien (som skilsmisse). Men ingen får en kristen oppdragelse fra noen av oss, noe jeg også varslet mine venner om da jeg ble spurt om å være fadder.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #11 Skrevet 8. desember 2014 Er gudforeldre det samme som faddere? Jeg er fadder til tantebarn, men jeg behandler ikke de noe annerledes enn jeg gjør med de tre andre tantebarna mine. De får ikke mer gaver, hverken til bursdager eller konfirmasjon,og jeg er involvert i deres liv på lik linje som jeg er med de andre tantebana mine. Jeg tenker at det å være fadder er for mange bare en formalitet og at man ikke bør forvente så mye. Det virker som dere har litt forskjellig syn på hvordan gudforeldrerollen skal utføres. Er det vanlig at faddere er veldig involverte? Anonymous poster hash: 6a05c...691
Gjest Antarctica Skrevet 8. desember 2014 #12 Skrevet 8. desember 2014 Synes det er merkelig å velge folk man ikke har en nær relasjon til som gudforeldre i utgangspunktet. Syntes ikke du kan forvente at de skal involvere seg mer en det som har vært naturlig i utgangspunktet. Men nå er ingen av mine barn døpt, så mulig jeg er helt på viddene her Syns vel det også er merkelig å velge å døpe barn hvis tilknytningen til kirka er så svak. Men jeg har heller ikke døpt mine, og er i ferd med å innse at det å døpe bare er en anledning for en fest for de fleste.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #14 Skrevet 9. desember 2014 Hege da.. Let it go Anonymous poster hash: d3f06...9a9
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #15 Skrevet 9. desember 2014 Du tenker på fadderne altså? Gudforeldre hører den katolske troen til. Anonymous poster hash: aa4f6...d37
Leirha Skrevet 9. desember 2014 #16 Skrevet 9. desember 2014 Det er derfor det er best å velge familie som faddere/gudforeldre. Venner kommer og går. Familie er for alltid! Anonymous poster hash: dfee4...37e Ikke alltid dessverre. Jeg har et perfekt eksempel på det i min familie. Jeg er fadder/gudmor for min nevø, som nå er i fosterhjem..Som jeg aldri ser. Min søster er gudmor/fadder for min eldste sønn... Jeg vil ikke ha henne innforbi mitt hus om det var den siste dagen i livet.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #17 Skrevet 9. desember 2014 Fra kirken.no Fadder kan normalt bare den være som er medlem av Den norske kirke. En fadder påtar seg viktige oppgaver når det gjelder den døptes kristelige oppdragelse. Som fadder kan likevel velges personer som er medlem av et annet kristent trossamfunn og som ikke forkaster barnedåpen. En fadder skal kunne bevitne at barnet er døpt, og blir ikke slettet fra kirkebokens dåpsregister selv om han/hun melder seg ut av kirken. Hvis du ønsker at fadderne skal ta på seg andre oppgaver er det lurt å snakke med dem. I praksis har vel sjelden fadderne noen oppgaver mtp kristelig oppdragelse. Anonymous poster hash: cac1d...a09
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #18 Skrevet 9. desember 2014 Jeg er fadder til 3, og føler jeg gjør en fryktelig dårlig jobb! En ære å bli spurt, og da sier en jo ikke nei... Til egne barn valgte vi familie som faddre. De er der uansett:-) Anonymous poster hash: 4577c...e82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå