Gå til innhold

Vond fot over lengre tid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville dere oppsøkt lege hvis dere over lengre tid har hatt vondt i foten? Ingen uutholdelige smerter, men vondt hver dag og spesielt hvis jeg trykker et spesielt sted på foten. Mye vondt på morgenen når jeg står opp og beveger meg for første gang siden kvelden før. Har hatt det sånn i ca tre måneder. Siden det ikke plager meg like mye som en blindtarmbetennelse feks hadde gjort, så føler jeg det er litt bortkastet å gå til legen med det. Men så har det jo vært vondt så lenge og hver eneste dag, så noe galt må det jo være.

Jaja. Noen meninger? (Jada, vet jeg sikkert er både en håpløs mor og en generell idiot som stiller et slikt spørsmål på anonymforum - om ikke i det hele tatt, men jeg kjeder meg litt på en søndagskveld).

Anonymous poster hash: 7bec9...32b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til legen og be om en undersøkelse.

Føttene er viktige, og om man ignorerer slike smerter over tid så kan de bli langt verre. Foten bærer vekten av hele kroppen din, så viktig at den fungerer.

Ved f.eks. en plantarfascitt er det best med trykkbølge-behandling og masse tøyning av leggmuskulatur.

Om legen ikke finner ut noe så kan det være greit å gå til en kiropraktor som er dyktig på ekstremiteter (armer og bein). Av og til hender det at det kan være låsninger i foten som er årsak til smertene, det kan ikke en fysioterapeut hjelpe med, det må justeres.

Vil heller si at du er en ansvarlig mor som tenker å ta vare på egen helse, slik at ting ikke utvikler seg og du ender med redusert funksjon i lengre eller kortere periode - det vil nemlig gå ut over barna ;)

Morgenstivhet som varer over tid og smerter slik du beskriver skal man ta på alvor, er ofte ikke så vanskelig å behandle, men kan bli det om man går for lenge.

- hilsen fysioterapeuten

Anonymous poster hash: 7e187...83e
Skrevet

Enig med fysioterapeuten over. Har slitt med plantatfasciit siden sommeren. Legen ba meg først ta det med ro og ikke gå så mye (og absolutt ikke barfot, ble rådet å bruke joggesko med mye demping), men siden jeg liker å gå og det er vondt først og fremst på morgenen har jeg ikke vært så flink til å følge rådet. Går stort sett barfot hele tiden og hater følelsen av polstring som joggesko gir; jeg prøver å huske å ta de på når jeg skal drive med husarbeid i huset, men der igjen, jeg er ikke så flink.

Det er mye mindre vondt, men fremdeles vondt, etter Jul satser på å gå til legen og be om henvisning til fysioterapeut. Pluss at med vinteren vil det ikke være så fristende å gå tur en periode, burde være lettere å ikke gå like mye i en periode.

Anonymous poster hash: 0b483...066

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...