Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #1 Skrevet 7. desember 2014 Snakket med moren til ei i bhg til barnet mitt. Hun sier at datteren hennes på 4 år fortsatt må sove dupp. Hun klarer ikke holde seg våken etter en dag i bhg, så sovner i bilen på vei hjem eller i sofaen eller ved middagsbordet (!). De klarer bare ikke holde hun opp. Jeg har jobbet på nevrologisk avd en gang i studietiden min (ikke at det gjør meg til ekspert eller noe ekstra kunnskap til tema), og tenker på narkolepsi eller ME. Samtidig er mitt barn ikke så stort som 4 enda, så har ikke noe å sammenligne med. Synes bare det er så rart at en normal dag i bhg hver eneste dag skal være så utrolig utmattende til en såpass stor? Men det kan ikke være normalt? Eller? Bare lurer.. Anonymous poster hash: 14f4b...c49
klg,2 boys now:) Skrevet 7. desember 2014 #2 Skrevet 7. desember 2014 Er ikke vanlig,men finnes flere som har behov for en dupp selv i den alderen.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #3 Skrevet 7. desember 2014 Helt normalt. Alle mine har sovnet i bilen etter bhg, også som 5 åringer. Anonymous poster hash: d6c66...b2d
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #4 Skrevet 7. desember 2014 Naboen har et barn på 4 som sover i bilen på vei hjem. Er snakk om en halvtimes tid. Han blir grinete om han ikke får sovet litt. Ingen kjente sykdommer, såvidt jeg vet. Tror ikke det er det vanligste, men at det ikke er unormalt heller. Anonymous poster hash: 0ae6d...a58
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #5 Skrevet 7. desember 2014 Okey :-) da vet jeg det. Synes bare de virker litt store nemlig :-) Anonymous poster hash: 14f4b...c49
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #6 Skrevet 7. desember 2014 Vet du hvor mye barnet sover om natten da? Vi har en nabo som legger barnet kl 22:30-23 tiden og da sover han etter barnehagen, for han er jo gjerne oppe 6:30 og det er jo altfor lite for en 4-åring. Folk har ulike rutiner har jeg erfart.... Men det er jo gjerne ikke dette som er det vanlige.. Anonymous poster hash: 7371a...e59
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #7 Skrevet 7. desember 2014 Vet du hvor mye barnet sover om natten da? Vi har en nabo som legger barnet kl 22:30-23 tiden og da sover han etter barnehagen, for han er jo gjerne oppe 6:30 og det er jo altfor lite for en 4-åring. Folk har ulike rutiner har jeg erfart.... Men det er jo gjerne ikke dette som er det vanlige.. Anonymous poster hash: 7371a...e59 De får hun visst ikke i seng før rundt 21 pga denne duppen da. Merkelig prioritering synes jeg da. Men hun sier at hun ikke klarer å holde seg oppe etter bhg. Det er det jeg reagerer på nemlig.. Anonymous poster hash: 14f4b...c49
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #8 Skrevet 7. desember 2014 Alle klarer å sove på dagen. Er det lurt? Nei! Er det best å holde barnet våken til kvelden? Ja! Anonymous poster hash: 23910...00e
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #9 Skrevet 7. desember 2014 Er vel ikke normalt. Her hender det at 4åringen sovner på veien hjem fra bhg, eller om vi må ett eller annet etter middag, og han hadde nok sovnet om vi ikke hadde passet på. Resultatet blir da at han ikke sovner til kvelden, og våkner før fuglene fiser om morgenen, så det kan fort bli en ond sirkel.. Kanskje det er noe slikt der og.. Enkelte dager er hun så sliten at hun sovner, og da ikke sovner til rett tid på kvelden og våkner igjen tidligere, og sovner igjen på ettermiddagen....?! Det kan fort skje, uten at det er noe galt som for eksempel me.. Anonymous poster hash: e4e12...221
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #10 Skrevet 7. desember 2014 Søstera mi som nå er voksen, måtte ofte duppe på sofaen etter bhg, og noen ganger når hun nådde skolealder, feiler henne ikke noe Men om det er vanlig?, neppe, men det er ikke noe unormalt med henne i dag:) men skal sies hun var ikke alltid like enkel å få i seng, så det blir jo en ond sirkel... Anonymous poster hash: 16e5d...980
Jippipippi Skrevet 7. desember 2014 #11 Skrevet 7. desember 2014 Datteren min sovnet slik til hun var fem. Men hun sov fra 19-07 om natten. Frisk som en fisk😜
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #12 Skrevet 7. desember 2014 Helt normalt. Synes det var en voldsom reaksjon å mistenke narkolepsi eller ME på en 4 åring som dupper etter barnehagen! Anonymous poster hash: f1f55...953
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #13 Skrevet 7. desember 2014 Herregud. JEG trenger en dupp hver dag 😱 Ringer legen i morgen. Anonymous poster hash: 2d28b...931
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #14 Skrevet 7. desember 2014 Begge barna mine sover midt på dagen. Spesielt om vi går feks på svømmehall. Da blir de trøtt. De sovner mellom 20 og 21. Min erfaring er at de blir roligere,spiser bedre,og kan mer når de sover på dagen. Vi er egentlig veldig aktive med flere utflukter,nesten aldri hjemmet i helgene og da er det klart at barna blir trøtte. Anonymous poster hash: 94ba9...ff9
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #15 Skrevet 7. desember 2014 I spania er det vanlig med siesta, også for små barn. De får ikke nok søvn om natta, de tar heller en formiddagslur og nyter sene kvelder. Så det har vel blitt deres rutine. Sove en dupp på dagen og legge seg senere. Anonymous poster hash: 77620...07a
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #16 Skrevet 7. desember 2014 Jeg trenger også en dupp på ettermiddagen. Sover 15-20 min mens barnetv går... Greier ikke holde meg våken. Sover bra om natta også. Har ikke tenkt at det er så unormalt, noen har bare et større behov for søvn enn andre. Anonymous poster hash: 6e1a3...4cd
Gjest Sekretøsa Skrevet 7. desember 2014 #17 Skrevet 7. desember 2014 Mine to eldste sov på dagen til de var godt over 4. Han mellomste har alltid trengt mye søvn så han sov i bhg til han var 4. De lider ikke av noe såvidt jeg vet
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #18 Skrevet 8. desember 2014 Helt normalt. Forøvrig hadde de dupp på min sønns skole (fransk skole, utland) ut 1. året, da var barna 3-4 år gamle. I 2. året hadde de ikke dupp i seng, men avslappingstid med hodet på pulten og dempet belysning. Noen sovnet, noen bare slappet av i 15-20 minutter. Vi var i Norge til han ble 3,5 år og da var han den siste som fremdeles hadde lur i bhg. Det var helt nødvendig, ellers sovnet han i bilen og var fryktelig gretten resten av dagen. Det var mye bedre for alle, ikke minst for han, at han sov litt midt på dagen og var blid og fornøyd frem til legging 19.00, fremfor at han slet seg gjennom dagen fra 15.00 og utover og ble lagt kl. 18.00, rett etter middag. Behovet for lur forsvant en gang mellom 4 og 5 år. Når vi er på ferie hender det at han tar en lur, men da er det fordi han vil legge seg sent eller fordi han har vært veldig aktiv, f.eks. når vi er på ski. Han er snart 6 år og sover fra ca. 19.30 til 06.30 til vanlig. Anonymous poster hash: b6612...149
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #19 Skrevet 8. desember 2014 En tidligere kollega var fra Filippinene, og der kunne hun fortelle var vanlig at ungene sov på dagtid til de var ganske store (husker ikke alderen). Anonymous poster hash: 5daa4...906
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #20 Skrevet 8. desember 2014 Jeg er oppvokst i et annet land i Europa og der var det helt vanlig å sove midt på dagen til barn ble 6 år gamle...så mange i mitt land får sjokk og snakker om barnemishandling når jeg forteller at 4 åringer ikke sover midt på dagen...det er like rutiner i naboland rundt der også...barna legger seg der kl.20-21... så det er bare froskjellige vaner i forskjellige land og ingenting med sykdommer å gjøre.... Anonymous poster hash: 4556d...fc6
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #21 Skrevet 8. desember 2014 Mitt barn har astma og trenger egentlig en dupp enda, 4 år gammel. Det er ikke tilrettelagt for å sove på dagen i barnehagen i den alderen, så det hender at barnet sovner i bilen eller på sofaen før middag. I helgene sover barnet litt midt på dagen. Hvis vi skal noe etter barnehagen så tar jeg ofte barnet hjem tidlig for å sove litt i senga. Anonymous poster hash: 5aa04...4e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå