Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #1 Skrevet 7. desember 2014 Din favoritt? Har en fredslilje, den er standhaftig! Anonymous poster hash: 24b05...b86
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #2 Skrevet 7. desember 2014 Ildtopp og Zamioculcas er de desidert letteste plantene! Er ikke alle som syntes de er så fine eller spennende, men de holder i alle fall lenge uten masse stell. Det mange glemmer er at ikke alle planter passer hvor som helst (eller til hvem som helst). Neste gang du skal kjøpe blomster, forklar hvor du skal ha de, med tanke på lys og varme. Så får du nok litt hjelp på veien. (Jobber selv i blomsterbutikk, og 9 av 10 tilfeller der kundene sier de ikke klarer å holde blomster i live, eller de mener at kvaliteten er dårlig, er det kunnskap om plassering og stell som mangler) Anonymous poster hash: 533dd...9f5
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #3 Skrevet 7. desember 2014 Stue, mellom 13-24 grader på de kaldeste dagene. Og varmt om sommeren da ! Anonymous poster hash: 24b05...b86
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #4 Skrevet 7. desember 2014 Orkidè er jo enkel og trenger lite stell Anonymous poster hash: 2c321...e32
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #5 Skrevet 7. desember 2014 Mine favoritter er orkide, eføy og fredslilje:) Anonymous poster hash: a43b4...707
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #6 Skrevet 7. desember 2014 Svigermors tunge. Den er umulig å ta livet av. Det ligger i navnet. Anonymous poster hash: 1a8de...f3c
PRobert Skrevet 7. desember 2014 #7 Skrevet 7. desember 2014 Falsk orkidé, eneste jeg klarer å "holde liv i"
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #8 Skrevet 10. desember 2014 Stue, mellom 13-24 grader på de kaldeste dagene. Og varmt om sommeren da ! Anonymous poster hash: 24b05...b86 Da er det, som nevt tidligere her, Ildtopp, Zamioculcas, Svigermors tunge og Orkideé som er de letteste. Finnes jo selvfølgelig mange andre planter også, alle typer sukkulenter og de fleste typer grønnplanter. Blomstrende planter er generelt mer krevende enn grønnplanter, da selve blomstringen krever mer vann og næring. I varme stuer er det planter med tykke blader som holder best. Tykke blader er tegn på at planten holder lenge på fuktighetet og trenger lite oppmerksomhet. (Ekstra tips til Orkideér: Vannes en gang i uken ved å skylle vann gjennom hele rotsystemet/potten med bark. To ganger i uken i en sommervarm stue. Et eggeglass/en dl. er for lite, og det bør ikke bli liggende vann nederst i potten for da drukner de nederste røttene.) Anonymous poster hash: 533dd...9f5
BareMas Skrevet 10. desember 2014 #9 Skrevet 10. desember 2014 Store, grønne planter. Har den store, grønne blader, da lever den godt her hos meg.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #11 Skrevet 10. desember 2014 Fredsliljer og orkider. Pass på at orkidene ikke tørker ut, her står de i vann hele tiden og har blomstrer hele tiden. Anonymous poster hash: dd2eb...29e
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #12 Skrevet 11. desember 2014 Svigermors tunge. Den er umulig å ta livet av. Det ligger i navnet. Anonymous poster hash: 1a8de...f3c Neida, klarte det fint jeg:-D Anonymous poster hash: 70006...a67
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #13 Skrevet 11. desember 2014 Orkidé, hvis du bare vanner den rett 😊 Da kommer de opp igjen gang på gang. Anonymous poster hash: c8321...404
Spanskeflua Skrevet 11. desember 2014 #14 Skrevet 11. desember 2014 Hos oss er orkide den absolutt mest hardføre planten. Jeg har ikke grønne fingre,og klarer å drepe det meste,derfor har 8 - åringen overtatt blomsterstellet og får orkideene til å stå i blomst hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #15 Skrevet 11. desember 2014 Ildtopp kverker jeg LETT! Ufrivillig... Skjønner ikke hvordan det kan påstås at den er lettstelt?!? Fredslilje og orkide fikser jeg. Og så har jeg spedd på med et par grønne i plast fra IKEA... Anonymous poster hash: 36590...053
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #16 Skrevet 11. desember 2014 Jeg elsker orkidèer. Jeg har flere rundt om i huset. De er ikke bare helt fantastisk pene, men de bare lever og lever. Skulle jeg glemme dem bort ei stund, slik at de visner, så vanner jeg dem bare jevnlig igjen, så livner de jammen til igjen. Men, de har jo perioder uten blomstring, og er selvfølgelig ikke så pene akkurat da. Men blomstene kommer alltid igjen. De avgir mange spirer også, så du kan plante egne også.Min eldste orkidè er fem år gammel. Den er storslått! Kjempestor, med digre blomster, mange blomster også. Anonymous poster hash: 39a74...514
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #17 Skrevet 11. desember 2014 Jeg elsker orkidèer. Jeg har flere rundt om i huset. De er ikke bare helt fantastisk pene, men de bare lever og lever. Skulle jeg glemme dem bort ei stund, slik at de visner, så vanner jeg dem bare jevnlig igjen, så livner de jammen til igjen. Men, de har jo perioder uten blomstring, og er selvfølgelig ikke så pene akkurat da. Men blomstene kommer alltid igjen. De avgir mange spirer også, så du kan plante egne også. Min eldste orkidè er fem år gammel. Den er storslått! Kjempestor, med digre blomster, mange blomster også. Anonymous poster hash: 39a74...514 Jeg klarer ikke ta hånd om fredsliljer, forresten. Den forrige drepte jeg på under fire uker... Anonymous poster hash: 39a74...514
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #18 Skrevet 11. desember 2014 Jeg fikser ingenting utenom Hortensia. Jeg er overbevist om at inneklimaet har en del og si for plantene, for på forrige plassen jeg bodde brukte jeg å få til andre planter også.. Anonymous poster hash: f40b0...416
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #19 Skrevet 11. desember 2014 Får gi orkide en sjanse til, jeg har bare stilken :/ Hortensiaen min døde ganske fort! Jeg skal teste disse pø nyåret Anonymous poster hash: 24b05...b86
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #20 Skrevet 11. desember 2014 Ildtopp kverker jeg LETT! Ufrivillig... Skjønner ikke hvordan det kan påstås at den er lettstelt?!? Fredslilje og orkide fikser jeg. Og så har jeg spedd på med et par grønne i plast fra IKEA... Anonymous poster hash: 36590...053 Hvis du LETT kverker en Ildtopp, står den enten for varmt/kaldt eller den får alt for mye vann. (eller ingenting) Den ER lettstelt! Men det krever jo fortsatt at du vet hvordan. Lettstelt betyr ikke at den tåler alt eller ikke krever stell! Anonymous poster hash: 533dd...9f5
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #21 Skrevet 11. desember 2014 Ildtopp kverker jeg LETT! Ufrivillig... Skjønner ikke hvordan det kan påstås at den er lettstelt?!? Fredslilje og orkide fikser jeg. Og så har jeg spedd på med et par grønne i plast fra IKEA... Anonymous poster hash: 36590...053 Hvis du LETT kverker en Ildtopp, står den enten for varmt/kaldt eller den får alt for mye vann. (eller ingenting) Den ER lettstelt! Men det krever jo fortsatt at du vet hvordan. Lettstelt betyr ikke at den tåler alt eller ikke krever stell! Anonymous poster hash: 533dd...9f5 Jeg har prøvd både mer vann (råtner) og mindre vann (tørker). Klarer aldri å finne riktig balanse. Og den står alltid i stua. I ganske normal romstemperatur. Får alltid ildtopp av mannen når han skal gi meg blomster, så jeg har prøvd en del ganger... Er jo obvious at jeg ikke vet hvordan jeg skal stelle den... Hvor mye vann og hvor ofte? Jeg prøver gjerne igjen... (De andre plantene mine = 2 orkideer, 1 fredslilje, 1 Kantdracaena og en annen buskevekst med grønne og hvite blader klarer seg fint med en god skvett vann pr uke, evt hver annen - for det hender rett som det er at jeg glemmer dem...) Anonymous poster hash: 36590...053
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #22 Skrevet 11. desember 2014 Jeg tar kverken på alle plantene jeg får utenom en - svigermors tunge. Den er bare helt super. Renser innelufta gjør den også, så den er bra på to måter Anonymous poster hash: 7a35a...a70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå