Anonym bruker Skrevet 6. desember 2014 #1 Skrevet 6. desember 2014 Rot og husarbeid! Eg er ein rotekopp, og sambuaren stiller i ca same klasse som meg. Vi prøvar å halde det nokonlunde greit i kjøkenet og stova, og lukkast vanlegvis nokonlunde med det. Iallefall ser det ofte nesten akseptabelt ut før vi legg oss. Men soverom,gang og bad er vanlegvis kaotiske. Vi tek oss saman og ryddar der og, men det går ikkje lenge før det er like gale igjen. Kan kanskje skulde på dårleg skapplass osb, pluss to små på 1 og 3 år, men likevel, ser at andre folk greier å holde huset greit heile tida. Og då meiner eg ikkje strøkent, men sånn at det ikkje flyt kle og leiker og sko i eit salig kaos. Er det nokon som har eit heitt tips til korleis eg skal snu dette? (Skjønnar sjølv at rydding kan vere ein idé, men eg treng tips til korleis å få system i galskapen...) Eg har generelt problem med å følge og oppretthalde system... Anonymous poster hash: f6d67...2c4
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2014 #2 Skrevet 6. desember 2014 For meg hjalp det å få en ryddig mann men det hjelper selvfølgelig ikke dere. Men jeg er ennå litt rotete av meg. Jeg har lært meg at det faktisk er bedre å rydde etter middagen med en gang, selv om man er midt i en film. Har jeg spist ei brødskive så er det lurt å sette inn fatet i oppvaskmaskinen men en gang etterpå. Gjør man det daglige så samler det seg sjeldent opp. Alt som kan i oppvaskmaskinen havner i oppvaskmaskinen så det blir mindre oppvask (samboer hadde en periode hvor han mente at det var best å vaske alt for hånd men det mente ikke jeg og han ble heldigvis lei), støvsuging gjør vi en gang i uken på en fast dag, gulvvask er hver fjortende dag da det ikke trengs å vaskes oftere hos oss og flere slike rutiner har jeg lært meg og vi har laget sammen. Og f.eks at klærne skal henges til tørk så fort som mulig og tas ned innen ett døgn etterpå. Ja og vi har fordel hva vi liker best og minst å gjøre, f.eks mitt hovedansvar er badet og klesvask. Mens samboer sitt hovedansvar er kjøkkenet (ikke inkludert matlaging fordi det gjør vi begge) og gå ut med søppelet. Jeg henger heller opp en full maskin med klesvask enn å gå ut med søppelet, hehe. Og for samboer er det motsatt! Anonymous poster hash: 7aab0...17c
Snuppa09 Skrevet 6. desember 2014 #3 Skrevet 6. desember 2014 Det er fullt mulig for alle å ha det ryddig og pent. Dere må bare bestemme dere for et par enkle regler, de jeg pleier å anbefale å starte med er kast, kast, kast og gi bort resten av tingene dere har som ikke er i bruk. Det er ofte veeeeldig mye søppel som flyter hos folk, små gratis leker ( leker som følger med bladet, give aways, menyer på mc d etc), bare kast det etter at barna har lekt seg ferdig med det (som regel en dag eller to), kast reklame, sorter post og ga et system på det dere må ta vare på, kast/gi bort klær og sko som ikke passer lenger eller ikke er i bruk. Ikke bruk masse tid på å prøve å selge ting med liten verdi, det tar for mye tid og krefter. Gi bort møbler som brukes lite og ikke er nødvendig og tar opp plass. Kjøp oppbevaringsløsninger istedet hvis behov. Og til sist kanskje det viktigst, ta en helg sett av til rydd og vask, etter denne helgen har ting fått en fast plass og når man har brukt noe er regelen for alle i familien at man begynner ikke på nye ring før det man holdt på med er på sin plass. Leker man rydder nan opp før man gjør noe annet, kommer man hjem henger man opp jakken og setter skoene i skohyllen før man går inn osv.. Det er viktig at dere begge er enige om at dere vil gjøre endringen ellers funker det dårlig. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #4 Skrevet 7. desember 2014 Jeg tenker at dere kanskje har for mange ting i forhold til plass? Vi bor trangt og har det problemet. Hver gang jeg går igjennom boder, klesskap, leker osv. tenker jeg at vi ikke har noe å kvitte oss med, men det blir alltid noen søppelsekker. Ville begynt med å kvitte meg med ting, leker barna ikke bruker, klær dere ikke bruker osv, så rydde og organisere boder. Hva gjør badet så rotete, egentlig? Kan se for meg søppel og skittentøy. Kast ut søpla og ha en visst system på hvor skittentøy skal oppbevares frem til vask. Anonymous poster hash: 6df82...6df
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #5 Skrevet 7. desember 2014 Rutiner er lurt. Er selv eksrotekopp, men vi satte opp faste rutiner med tanke på rydding og vasking. I tillegg har jeg lagt inn en vane med at jeg aldri går rundt i huset tomhendt, om jeg må på do er det alltids noe som skal fra stue til bad, eller av på veien osv. Anonymous poster hash: 074c5...1af
Gjest Antarctica Skrevet 7. desember 2014 #6 Skrevet 7. desember 2014 Har blitt litt flinkere etter hvert i alle fall, ja. Men er litt rotekopp ennå. Tips til orden i gangen: de av ungenes klær som begynner å bli for små eller er ute av sesong - få dem vekk. Oppbevar vintertøy et eget sted om sommeren, og legg bort sommertøy om vinteren. Vi er også mange her hjemme, men det hjelper at barna bare har ett par sko og ett par støvler tilgjengelig. Alt som er litt for "sommerlig" er i kjelleren fram til mai. Gi alle en skuff eller kurv hver som votter, skjerf og luer skal oppi. Treåringen kan sikkert systemet fra bhg? Tips til orden på soverommet: jeg bestemte meg for at soverommet skal være en frisone. Vi har ikke klesskap i soverommet, de er i gangen utenfor. Det hjalp. Det et bare kommoden med undertøyet som står på soverommet. Jeg rer senga hver dag og brer på et sengeteppe, for å beholde følelsen av frisone. Ingen uvedkommende ting får bli med inn dit. Tips til orden på badet: skittetøyskurven er kjempestor og har plass til masse tøy! Den har også lokk. Vips nedi, usynlig! Barna har egne kroker der de henger klær når de går i seng. Selv de minste barna kan gjenkjenne sin egen krok hvis det er et bilde eller en farge på som bare er "deres". Tips til hele huset: skill deg med alt du ikke MÅ ha, som flere her sier. Og skru opp kroker eller knaggrekker OVERALT. Bad, soverom, gang, kjøkken, vaskerom: alt som er hengt opp på en krok er ikke lenger i veien. Heng dem lavt der barna skal bruke dem
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #7 Skrevet 7. desember 2014 Kast alt du ikke trenger. Dere har antagelig alt for mye søppel. Det er vårt problem. Vi prøver, men får ikke kjørt det på dynga og da hjelper det lite å få det ut av skapet, kottet el. Anonymous poster hash: ab49c...56f
Isola&Lille+julegave Skrevet 7. desember 2014 #8 Skrevet 7. desember 2014 1. Kast/gi bort alt dere ikke trenger, alt som er utslitt og ødelagt. 2. Gi alt en fast plass 3, sett ting tilbake på plass etter bruk 4. Rydd hver dag før du tillater deg å slenge deg på sofaen etter barna er lagt. Da slipper du at rotet tar helt overhånd. Det tar tid og øving med nye rutiner, men det blir bedre for hver uke som går
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #9 Skrevet 7. desember 2014 Tusen takk for gode råd, eg fann nytte i alle svara :-) Skal få med sambuaren på ei rydde og kaste helg! Ellers er nok eit grunnleggande problem at badet er så lite at vi ikkje kan ha skittentøyskorg der,men der blir som regel liggande litt diverse kle likevel, har skittentøyskorg i gangen og på soverommet, men kleda berre brer om seg i heile huset kjenner eg! (Vi skal flytte om ei stund, får betre plass då, mem vil gjerne ha rutiner for rydding på plass til då, ellers blir nok nissen med på lasset...)HI Anonymous poster hash: f6d67...2c4
Gjest Antarctica Skrevet 7. desember 2014 #10 Skrevet 7. desember 2014 Kanskje hvert familiemedlem kan ha en skittentøyskurv på rommet sitt? Den eldste min har en egen, som han tømmer når det begynner å bli topp på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå