Gå til innhold

Stebarnsadopsjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er stebarnsadoptert, dvs at jeg har vokst opp med min biologiske mor og hennes ektemann, som har adoptert meg.Jeg har aldri truffet min biologiske far, men jeg vet hva han heter og i hvilke bygd ha bor i.

Jeg har alltid opplevd dette som veldig sårt. Jeg er glad i adoptivfaren min, og ville ikke byttet ham bort, men samtidig er det noe som mangler. Jeg passer på en måte ikke helt inn i familien min, det er så mye av meg som er så ulik alle de andre. Det er sårt å ha blitt valgt bort.Jeg vet at jeg har halvsøsken og tantebarn som jeg ikke kjenner, har kikket på facebook, men ikke tatt kontakt. (Kanskje litt stalking tendenser på meg der, men jeg klarer ikke la vær å kikke innimellom...) Som sagt har dette alltid vært sårt, men nå som jeg planlegger egne barn er det plutselig blitt mye verre. Jeg føler at noe er tatt fra meg gjennom adopsjonen, og nå føles det på en måte som om jeg trenger å fikse det, så det ikke blir tatt fra barna mine også. Jeg synes det er sårt at de skal ha tanter, onkler, fettere, kusiner og en bestefar som de aldri får møte. Jeg synes ikke det er riktig, så nå har jeg bestemt meg for at jeg skal ta kontakt. Han bor på en annen kant av landet enn meg, men jeg har bodd i nærheten før og har mange venner der(ikke i samme bygda, men ganske nærme). Derfor tenker jeg å ta kontakt til våren/sommeren, for da blir det lettere siden jeg uansett skal være i nærheten for å besøke venner. Jeg ser for meg å skrive til ham noen uker før jeg skal reise,og prøve å få avtalt et møte.

Når jeg bestemte meg for dette begynte jeg å lete på nett etter andre stebarnsadopterte. Jeg tenkte at det kunne være greit å høre andres erfaringer, kanskje få noen gode tips med på veien. Jeg tenkte at det kanskje fantes en forening, eller noen facebookgrupper eller lignende. Men jeg finner overhodet ingenting. Er det virkelig bare jeg som opplever dette som vanskelig? Leter jeg på feil steder/med feil søkeord? Eller er man så redd for å såre adoptivforelderen at det vanskelige i dette rett og slett ikke blir snakket om?  

Anonymous poster hash: 1b721...295
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke svare deg på spørsmålene dine, men om du ønsker å ta kontakt og håper å treffe han til sommeren ville jeg gjort det nå, og ikke noen uker før. Han trenger kanskje lengre tid enn noen uker på å fordøye at du har tatt kontakt. Og du kan risikere å få ødelagt ferien din hvis han ikke ønsker å ha kontakt med deg.

Skrevet

Jeg er stebarnsadoptert og er veldig glad for det. Har blitt kontaktet to ganger av barn av min biologiske far, men jeg ønsker ikke kontakt. Jeg har min pappa og trenger ikke flere.

Mamma og pappa har alltid vært åpen om at jeg har en biofar også, og at jeg kan kontakte ham om jeg vil. Ingen hemmeligheter og full støtte dersom jeg ønsket det.

Jeg ble kontaktet via Facebook. Vil tro at de fant meg ved å søke på mitt fornavn og mamma sitt etternavn.

Anonymous poster hash: 289d0...ae0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...