Gå til innhold

Hva synes dere om dette? Passe andres barn og gravid. Synspunkter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fortalt....

Min søster har akkurat fått barn. Når hun var gravid var hun heltids sykemeldt uten noen spes grunn (ikke bekkenløsning el, bare litt sliten). Hun var da hjemme i 7 mnd. Noen ganger passet hun mitt barn på 7 år (kanskje 2 ganger a 2 timer) og et par ganger spurte hun om å få ha henne litt.  

Jeg er også gravid, i 4 mnd. Jeg har vært ekstremt mye kvalm og vært mye trøtt. Jeg har heltidsjobb i turnus og er i tillegg student på universitetet hvor jeg tar 20 studiepoeng i semestret. Jeg har jo som sagt også barn fra før. Jeg er sliten!! De tingene jeg har i min hverdag er absolutt max av hva jeg kan orke om dagen, og jeg føler også at jeg mangler litt energi til å gjøre alt optimalt. Har dog ingen planer om å sykemelde meg for det funker.

Synes dere rett skal være rett og at jeg bør stille opp for min søster og hjelpe med baby på toppen av dette siden hun passet mitt barn et par ganger? 

Føler selv at våre situasjoner er veldig forskjellige som gravide... hun med 100% fri og ingen barn fra før, og jeg med mitt liv..... Greit om jeg ikke orker like mye som henne når det kommer til pass og frivillig pass av barn?

Anonymous poster hash: 80318...1c4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes at dere er i to helt forskjellige situasjoner, og tenker ikke at søsteren din kan forvente så mye hjelp fra deg akkurat nå. Mener hun at du nå skal "betale tilbake?" Hvis hun gjør det, ville jeg tatt en skikkelig prat med henne og forklart hvordan du har det, og hvorfor det er vanskelig for deg å stille opp akkurat nå.

Skrevet

Du må tenke på deg og din helse! Det er en helt annen situasjon med barn fra før så som forrige sa: prat med din søster om hun forventer barnepass og forklar henne hvordan du har det nå. Lille i magen har ikke godt av at du sliter deg ut

Skrevet

Har ingen tro på at legen til søsteren din langtidssykemeldte henne uten grunn.

Du har valgt ditt liv og hun har valgt sitt liv.

Det at du mener at du har tatt på deg mye gir deg ingen rett til å forvente at din søster skal stille opp for deg, men du ikke stille opp for henne.

Av innlegget ditt før jeg inntrykk av at du ser ned på din søster og tror du er så mye bedre.

Anonymous poster hash: 7a79c...f3b
Skrevet

Om du ikke fungere i hverdagen pga svangerskapskvalme, og andre svangerskapsrelaterte problemer mener jeg det er på sin plass med en sykemelding. 

Det å passe tanteparnet sitt i 4 timer fordelt på flere uker er faktisk en hverdagslig aktivitet. 

Du kan ikke forvente at din søster skal stille opp for deg som barnepasser når hun er sykemeldt og ikke stille opp fire timer tilbake. Om du har så lite å gå på at du ikke takler et par timer med en baby, så er det nok det beste for dine barn også at du roer ned, og gjerne slutter med turnus arbeid, eller går ut i sykemelding enten resten av svangerskapet eller til plagene har roet seg. 

Anonymous poster hash: 0adae...128
Skrevet

Altså det er da virkelig forskjell på å passe en sjuåring og en baby? Kunne ikke falt meg inn å passe en baby når jeg selv var dårlig og gravid + hadde barn fra før! Og det forstår jo heldigvis de fleste.

Skrevet

Selvsagt passer du Tantungen din dersom det trengs barnevakt! Da mener jeg viktige ting feks en begravelse, en viktig 30 /40 årsdag for en veldig god venninne, for at din søster skal få sove et par timer om baby er krevende evt om søsteren din ønsker å ta en kjapp julehandel uten en liten baby på slep!

Selvsagt stiller man opp for sine. Men ikke en helg eller om hun bare vil ut på vanlig fyllefest på byen. Da kan du si du ikke er i form.

Har ikke disse barna fedre? Både din søsters baby og dine to. Passer du babyen er vel kanskje mannen til dine barn hjemme og kan delta.

Du har nå valgt både full turnusjibb, studie og graviditet på en gang. Du er kun 4 måneder og har lenge igjen.

Anonymous poster hash: f9b90...42f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...