Gå til innhold

Dyrevelferd, inspirert av det ene og det andre (laangt...)

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
Skrevet

I mange tråder de siste dagene har det dreid seg om vårt forhold til dyr, og det debatteres heftig hva som egentlig er dyreplageri.

Er det slemt å skyte en rådyrkalv? Er all jakt slemt? Er det slemt å bruke pels? Er det like ille om det dreier seg om fuskepels, antikk pels, pels fra vilt eller pels fra husdyr? Er det slemt å kaste stein etter katter, eller er det tvert i mot mer slemt å skaffe seg katt overhodet? Noen mener dyr er like verdifulle som mennesker, i alle fall det dyret man selv har et forhold til. Noen tillegger dem faktisk egenskaper som langt overgår det vi tiltror et menneske å ha ...

Å kunne synes synd på et dyr på individnivå er for noen her det ultimate beviset på at man er et empatisk menneske. I historisk forstand er det nok en luksus vi ikke alltid har kunnet unne oss. De gamle sier "Fell ingen tåre over lodden fot!" - de mener at et dyr kan du leve uten, noen ganger er det også nødvendig å drepe det; og det er først når et menneske dør at vi har grunn til å gråte.

Likevel har det nok blitt felt noen tårer over hunder og andre dyr i årenes løp. Men når man ikke lenger klarer tanken på å avlive et veldig sykt kjæledyr og heler betaler veterinæren 10-20.000 kroner for å holde liv i det, er det kanskje tid for se på proporsjonene? Og kanskje også på sine egne motiver: er det eieren eller dyret som har mest utbytte av at en gammel, sykdomsramt og bevegelseshemmet hund lever lengst mulig?

Har man bare ett, eller to, eller femten eller kanskje femti dyr, da er man fortsatt på "individnivå". Den gamle bikkja får pleie av sine eiere, og småbrukeren har navn på hver ku og omsorg for dem. Han ringer dyrlegen hvis ei ku er sjuk. Men på et oppdrettsanlegg medisinerer man ikke enkeltlaks, man slakter enten ned hele bestanden eller medisinerer alle. Jeg har 5 høns og navn på hver, men hvis jeg hadde 500 ville jeg ikke lenger kunne se forskjell på dem. Da nærmer det seg samme forhold som til oppdrettslaksen.

HVIS det nå er sånn at vi faktisk bryr oss om dyrevelferd, på ordentlig (og da mener jeg ikke "mitt eget dyrs individuelle velferd", men generell dyrevelferd) - da skal vi også ta en lang og grundig kikk på våre vaner. Hva vi spiser, hva vi kjøper, hvor vi reiser - hele forbruket vårt. For det vi bruker penger på er det vi støtter. Det er lett å si "ikke kjøp pels", men når aktivister går videre derfra og sprayer eller ødelegger andres pels, da hjelper man jo ikke dyrene. Da gir man pelseieren en grunn til å kjøpe seg en ny, og dermed holdes industrien i live. Man har oppnådd det motsatte av det man ønsker.

Jeg skulle ønske flere var villige til å se på hva de kjøper inn ellers også. Pels er ikke en forbruksvare. Det selges ikke pelser i hundretalls tonn i Norge pr år. Derimot selges det importert kjøtt fra områder der dyrevelferd står svakt. Ei purke er mindre nusselig enn en fjellrev, kanskje, men lidelsene i landbruket rammer ti tusen ganger flere dyr (og da især når man ser på Tyskland, Danmar, Ungarn og andre EU-land).

Når man påpeker dette, får man alltid høre "Ja, men går det ikke an å ta avstand fra begge deler, da". Jo. Det gjør det. Men VI, norske forbrukere, gjør IKKE det! Vi gjør helt motsatt! Vi handler som aper av importvarene vi tilbys. Vi går mann av huse etter billig kjøtt, og kjører i lange kolonner over svenskegrensen.

Vi på dette forumet er mødre, det er vi som handler inn og i stor grad bestemmer hva familiens penger skal gå til. Men i jakten på billig mat er vi med på å støtte og finansiere dem som piner dyr. Vi er også med på å sette matvaresikkerheten (og dermed oss selv og barna våre) i fare. Mange mødre her på forumet nekter å la barna bli vaksinerte, fordi de ikke vil gi dem medisiner før det er tvingende nødvendig. Betenk da følgende: når du kjøper svineribba di til jul, og den er importert fra et EU-land, da kjøper du kjøtt som er fylt med "forebyggende antibiotika".

Svinebestandene er så store at bøndene ikke lenger jobber på individnivå. De har slutta å telle antall syke dyr, i stedet regner man ut dødelighetsprosenten. (I Norge gjør vi det samme i hønse- og fiskebestandene, men her er de større dyra ennå ikke del av så enorme bruk.) Hvis en tysk bonde kommer på sykehus med en infeksjon, blir han automatisk lagt på isolat. I Ungarn kan man glemme å få livreddende transplantasjoner eller flere former for kreftbehandling hvis man arbeider i landbruket. Bøndene er fulle av resistente bakterier, som kun holdes i sjakk av kroppens egne bakterier. Når immunforsvaret knekkes, som ved en cellegiftkur, er pasienten solgt.

Her nederst er noen linker som handler om emnet. Jeg oppfordrer alle til å lese dem. Og husk: HVIS ditt engasjement for dyr, for rent kosthold og giftfri kropp virkelig betyr noe for deg - ikke la det stoppe på individnivå!

Det er lett å dulle med egne dyr, eller kjefte på pelsbrukere og jegere. Det som koster noe, er å legge om sitt eget kjøpemønster, og fortelle produsentene på den måten hva vi ikke vil ha. Hvis vi spiser mindre kjøtt, ikke kjøper oppdrettsfisk, ikke kjøper svinekjøtt fra utlandet, og ikke kylling, vil det ha effekt. (NB: selv om kyllingene er fra bruk som ikke forer med narasin, er de importerte i utgangspunktet, og har fått det i seg allerede på eggestadiet.) Det er bare sånn vi kan bidra til bedre dyrevelferd for MANGE dyr, og en sikrere framtid for ungene og barnebarna våre.

http://ipad.dagbladet.no/2014/12/01/nyheter/kylling/antibiotika/helse/innenriks/36507506/

http://nyemeninger.no/alle_meninger/cat1003/subcat1015/thread307399/#post_307399

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt skrevet om et viktig tema, Pashla!

Det er så riktig, om man virkelig bryr seg så må man begynne å se på hvordan man selv lever, på de valgene man tar hver dag.

Jeg prøver å være så bevisst som jeg greier når det kommer til å velge mat. Dessverre så hindrer økonomien meg nå å være fullt så konsekvent som jeg ønsker å være, men jeg gjør så godt jeg kan innenfor de rammene jeg har for tiden. Ikke mange harryturer jeg har vært på, men har aldri kjøpt det billige kjøttet der borte, nettopp fordi jeg mener at det er unaturlig billig, det er ikke mulig å produsere forsvarlig til så billige priser! Jeg kjøper aldri importert kjøtt her i landet heller, ser alltid etter opphav og opprinnelsesland, og der jeg kan velger jeg økologisk. Oppdrettsfisk har de siste årene bydd meg mer og mer imot, og jeg har redusert det til nesten ikke noe. Siste par årene når jeg har satt meg mer inn i hva de faktisk driver med i fiskeoppdrettsnæringen, så forstår jeg hvorfor jeg instinktivt har valgt det bort.

Mye av den maten man kan kjøpe i dag - f.eks. oppdrettslaks - smaker rett og slett ikke slik renere mat man fikk før i tiden gjorde.

Jeg mener man kan bry seg om både pelsdyr og dyr i matproduksjon. Men må jeg velge én av dem så mener jeg at dyr i matproduksjon er langt viktigere, fordi det dreier seg om slike enorme antall dyr. Dyr som lider daglig, som nærmest tortureres... for at du og jeg skal få billigere mat.

I den siste linken din sier forfatteren at for å forstå hvordan kyllinger lever, hvor trangt de har det og hvor ekstremt liten plass de har å bevege seg på... så kan kyllingenes leveplass sammenlignes med om vi tok 15 (!) fullvoksne katter og stuet dem sammen på én eneste kvadratmeter. Når man vet at alle - mennesker, dyr, fugler, fisk - er skapt for å bevege seg, så kan man bare forestille seg hvilket smertehelvete kyllingene gjennomgår den tiden de lever. Forfatteren skrev det ganske treffende "...mens de venter på å få lov til å dø...". Broilerkyllingene vokser raskere enn det skjelett, muskler og sener greier å følge med på, det må være ekstremt smertefullt å da ikke en gang få bevege seg nok til å bli sterkere og få mer sirkulasjon i kroppen - men i stedet bli nærmest tvangsforet slik at de blir så overvektige at de knapt har styrke til å holde seg oppe. Ganske praktisk da at de har så liten plass å bevege seg på at de nærmest holder hverandre oppe fordi det er så trangt...

For en kylling tror jeg døden kommer som en befrielse fra en tortur som varer hele livet dens.

Men vi skal jo ikke bruke ord som tortur - vi som liker å slå hverandre på ryggen og skryte av at vi er best i klassen når det kommer til dyrevelferd...

70 millioner kyllinger slaktes hvert år, de aller fleste av dem lever liv som er grusomme og svært unaturlige.

De fleste her inne har eller ønsker å få barn. Virker som om altfor mange er "bevisstløse" overfor dyrevelferd og miljø i hverdagen. Jeg greier ikke helt forstå at det er mulig. Når man velger å sette barn til verden så er det for meg også naturlig å tenke på fremtiden til de barna, og deres barn. Jeg ønsker ikke å leve slik at mine barn eller barnebarn blir syke i fremtiden pga. valg jeg tok.

Alle kan ikke gjøre alt - men alle kan bli mer bevisste og ta bedre valg enn det de gjør i dag.

Og kanskje viktigst av alt - vi forbrukere må begynne å rope høyt og ikke minst VISE hva vi vil at produsentene skal tilby oss av mat. Om vi bruker den makten vi har, så er det vi som bestemmer hva utvalget skal være i butikkene!

Vi må slutte å kjøpe den maten som man må vite ikke kan være produsert på riktig måte hva miljø og dyrevelferd og helse angår. Om vi viser at vi ikke vil kjøpe den maten, så vil den forsvinne og produsentene må produsere mer dyre-, helse- og miljøvennlig.

Så hvor bevisst er damene her inne?

Anonymous poster hash: 278e3...81e
Skrevet

Jeg har blitt mer bevisst de senere år. Jeg kjøper svært lite kylling, og prøver å kjøpe norsk når jeg handler. Kjøtt og grønnsaker/ frukt. Svin har vi kjøpt fra lokal produsent, men det meste av kjøtt vi spiser er hjort. Spiser heller en hjort som har hatt et godt liv ute enn sammenstuede kyllinger/ svin. Har også planer om å få høns selv til eget bruk. Her er god plass og de vil bli avlet opp i normalt tempo. Og med god plass til å bevege seg.

Jeg har blitt mer obs på poteter og har boikottet amadinepoteter bla. Pga de sprøytes med giftstoffer som ikke er lovlig i Norge. De hemmer bla groing, og holder potetene pene lengre.

Anonymous poster hash: e47d6...3f2

Skrevet

Jeg har frem til nå ikke vært særlig bevisst, men har kuttet oppdrettsfisk og kylling fra kostholdet, rett og slett for at heg synes det smaker dritt. Og når jeg i ettertid leser om hvordan spesielt disse dyrene blir behandlet, er jeg glad for mitt valg. Husker at jeg var veldig glad i laks som barn, men laks smaker rett og slett ikke det samme i dag, og det skyldes nok at min mor sjelden eller aldri tok oppdrettslaks i hus. Når det kommer til annen type kjøtt, har jeg alltid kjøpt norsk, hvorfor? Vet ikke, bare blitt sånn, men vil nok bli enda mer bevisst på at det ikke skal være import fremover. Pels holder jeg meg unna, alltid gjort, men må nok ta et oppgjør med meg selv når det kommer til ull.

Gode innlegg, pashla og annie81e, vi er alle nødt til å bli mer bevisste fremover om vi vil skåne oss selv, dyrene og miljøet. Matprodusentene har visst mistet alt av skrupler.

Skrevet

Jeg har frem til nå ikke vært særlig bevisst, men har kuttet oppdrettsfisk og kylling fra kostholdet, rett og slett for at heg synes det smaker dritt. Og når jeg i ettertid leser om hvordan spesielt disse dyrene blir behandlet, er jeg glad for mitt valg. Husker at jeg var veldig glad i laks som barn, men laks smaker rett og slett ikke det samme i dag, og det skyldes nok at min mor sjelden eller aldri tok oppdrettslaks i hus. Når det kommer til annen type kjøtt, har jeg alltid kjøpt norsk, hvorfor? Vet ikke, bare blitt sånn, men vil nok bli enda mer bevisst på at det ikke skal være import fremover. Pels holder jeg meg unna, alltid gjort, men må nok ta et oppgjør med meg selv når det kommer til ull.

Gode innlegg, pashla og annie81e, vi er alle nødt til å bli mer bevisste fremover om vi vil skåne oss selv, dyrene og miljøet. Matprodusentene har visst mistet alt av skrupler.

Når det gjelder ull så er hovedsaken hvilken type du velger. Jeg tror det er langt verre miljømessig og dermed indirekte dyremessig om flere går over til fleece eller de moderne tekno-materialene som i stor grad baserer seg på hhv. plast og plast+giftstoffer.

For noen år siden viste forskning at verdenshavene inneholdt seks ganger mer plast enn alger! Og store andeler av plasten i havene er i så små partikler at fisk spiser den på samme måte som alger og får i seg alle giftstoffene som er i plasten... og dette følger næringskjeden oppover.

Så i valget mellom ull og fleece - ull, men velg riktig ull. (der kan jeg bli bedre selv! må sette meg enda mer inn i det)

Skrevet

Når det gjelder ull så er hovedsaken hvilken type du velger. Jeg tror det er langt verre miljømessig og dermed indirekte dyremessig om flere går over til fleece eller de moderne tekno-materialene som i stor grad baserer seg på hhv. plast og plast+giftstoffer.

For noen år siden viste forskning at verdenshavene inneholdt seks ganger mer plast enn alger! Og store andeler av plasten i havene er i så små partikler at fisk spiser den på samme måte som alger og får i seg alle giftstoffene som er i plasten... og dette følger næringskjeden oppover.

Så i valget mellom ull og fleece - ull, men velg riktig ull. (der kan jeg bli bedre selv! må sette meg enda mer inn i det)

I valget mellom ull og fleece, så foretrekker vi hjemmestrikket ullklær. Men der kommer man inn på valget av riktig ull, som du selv sier.
Skrevet

Jeg synes det blir feil å skylde matprodusentene for dyrenes dårlige forhold. Det er markedet som styrer. Bøndene må klare å overleve på det lille de får betalt og er dermed tvunget til å la kvantitet gå foran kvalitet (dyrevelferd). Så i bunn og grunn er det oss forbrukere sin feil at så mange dyr lider....fordi vi vil ha alt billigst mulig.

Anonymous poster hash: dbb55...3eb

Skrevet

Det var

Jeg synes det blir feil å skylde matprodusentene for dyrenes dårlige forhold. Det er markedet som styrer. Bøndene må klare å overleve på det lille de får betalt og er dermed tvunget til å la kvantitet gå foran kvalitet (dyrevelferd). Så i bunn og grunn er det oss forbrukere sin feil at så mange dyr lider....fordi vi vil ha alt billigst mulig.Anonymous poster hash: dbb55...3eb

Det skulle være svar på BareMas sitt utsagn: "Matprodusentene har visst mistet alt av skrupler"

Anonymous poster hash: dbb55...3eb

Gjest Antarctica
Skrevet

Ja, der ser man - når de ikke trives, smaker de heller ikke godt! (Vi gasser oss i villsau for tida, og den skal jeg si deg smaker...)

Men som en annen påpeker: produsentene er akkurat så skruppelløse som vi gir dem lov til å være. Det er forbrukerne som bestemmer, til syvende og sist!

Skrevet

Er det slemt å skyte en rådyrkalv? Tja... For meg blir det litt unødvendig.

Å jakte for kjøtt hvor man bruker hele dyret er helt topp, men å drepe et ungt dyr blir litt bortkastet. Tenker man logisk blir det mindre kjøtt, mindre pels og mindre verdi. 

Har selv en kåpe etter oldemor med pels og kommer ikke til å kvitte meg med den selv om jeg er imot pelsindustrien. 

Vi er også svært nøye på å ikke bruke produkter som er testet på dyr, eller hvor de bruker dyr som underholdning.

Når det gjelder mat er vi ikke veganere. Vi er heldige i den forstand at svigerfar jakter og fisker, så vi spiser dermed kun vilt. Gilde har vi ikke støttet på minst ti år. Kjøper egg og høns fra Holte Gård og prøver å leve mest mulig bærekraftig. Vi kjøper melkeprodukter på en lokal gård, men er flinke til å bruke alternativer. 

Jeg har også gitt beskjed til de store kjøttprodusentene om grunnen til at vi kuttet dem ut. Det er en dråpe i havet for dem, selvfølgelig, men for meg var det viktig å vise at for oss så var dyrevelferden i fokus.

For meg er det ikke viktig at man gjør alt riktig. Det er ikke mulig. Alt man gjør hjelper. En kjøttfri dag i uken hjelper. Å ikke kjøpe pels hjelper. 

Når det er sagt: Jeg er nok en av dem som setter kjæledyret mitt litt for høyt (En katt, Pashla, som du er så glad i ;))

Jeg har sikkert betalt mer enn hva de fleste andre ville sett på som forsvarlig, men det har også vært viktig for meg å sette helsen til dyret først. Vi har alltid veid opp midlertidig smerte mot forventet levetid, og forhørt oss med veterinær før hvert inngrep.

Min kjære katt er nå alvorlig syk, det finnes ingen kur, ingen mulighet, og det vil komme et punkt hvor vi må la henne slippe. Ikke fordi vi ikke ville gjort alt for henne, men fordi vi ikke vil la henne lide.

Det er til syvende og sist et av de viktigste pliktene man har som dyreeier.

Jeg syns heller ikke du skal bagatellisere den kjærligheten man kan føle for et dyr, og den kjærligheten man kan få tilbake. For noen er tapet av et kjæledyr mer smertefullt enn tapet av et menneske, og det skal man respektere.

Er dyr viktigere enn mennesker? Det kommer an på hvordan du definerer verdi, og den definisjonen er opp til hvert enkelt. 

Skrevet

Enig i det at produsentene er så skruppelløse som vi forbrukere tillater dem å være.

Tror myndighetene burde se mer på eierinteresser i hele matbransjen, for det er jo ikke bøndene som tar det meste av profittene, det gjør mellomleddene og de store aktørene. Der er det profitt som gjelder. Bøndene sliter jo ofte med å holde hodet over vann økonomisk, og "må" ofte følge føringene de får fra andre ledd i kjeden.

Hvis vi forbrukere derimot bruker makten vi har til å si fra og la være å handle det vi ikke vil ha, så blir det ikke lønnsomt for aktørene som er mest opptatt av profitt - og da legger de om til det som vil gi dem profitt i fremtiden.

Men da må vi forbrukere bli tydeligere i valgene vi tar og rope høyt nok.

Og myndighetene burde kanskje gå inn og se på eierinteressene hos de største aktørene og matkjedene. Når det kommer til matkjeder så er det utrolig at myndighetene lar 2-3 aktører styre så godt som alle matbutikker i landet. Land det er naturlig å sammenligne oss med, f.eks. Finland, og Island har like store utfordringer mtp. befolkninstetthet, og likevel har de flere matkjeder og bedre utvalg i butikkene enn det vi har her i landet. Her skylder matkjedene på at det er for dyrt med transport til grissgrente strøk, lang frakt osv. - men nabolandene våre greier det. Her er imidlertid kjedene så store at de kontrollerer alt - og det er profitten som styrer. Da er det ikke så nøye med hverken dyrevelferd eller miljø eller helse...

Gjest Antarctica
Skrevet

Er det slemt å skyte en rådyrkalv? Tja... For meg blir det litt unødvendig.

Å jakte for kjøtt hvor man bruker hele dyret er helt topp, men å drepe et ungt dyr blir litt bortkastet. Tenker man logisk blir det mindre kjøtt, mindre pels og mindre verdi. 

Har selv en kåpe etter oldemor med pels og kommer ikke til å kvitte meg med den selv om jeg er imot pelsindustrien. 

Vi er også svært nøye på å ikke bruke produkter som er testet på dyr, eller hvor de bruker dyr som underholdning.

Når det gjelder mat er vi ikke veganere. Vi er heldige i den forstand at svigerfar jakter og fisker, så vi spiser dermed kun vilt. Gilde har vi ikke støttet på minst ti år. Kjøper egg og høns fra Holte Gård og prøver å leve mest mulig bærekraftig. Vi kjøper melkeprodukter på en lokal gård, men er flinke til å bruke alternativer. 

Jeg har også gitt beskjed til de store kjøttprodusentene om grunnen til at vi kuttet dem ut. Det er en dråpe i havet for dem, selvfølgelig, men for meg var det viktig å vise at for oss så var dyrevelferden i fokus.

For meg er det ikke viktig at man gjør alt riktig. Det er ikke mulig. Alt man gjør hjelper. En kjøttfri dag i uken hjelper. Å ikke kjøpe pels hjelper. 

Når det er sagt: Jeg er nok en av dem som setter kjæledyret mitt litt for høyt (En katt, Pashla, som du er så glad i ;))

Jeg har sikkert betalt mer enn hva de fleste andre ville sett på som forsvarlig, men det har også vært viktig for meg å sette helsen til dyret først. Vi har alltid veid opp midlertidig smerte mot forventet levetid, og forhørt oss med veterinær før hvert inngrep.

Min kjære katt er nå alvorlig syk, det finnes ingen kur, ingen mulighet, og det vil komme et punkt hvor vi må la henne slippe. Ikke fordi vi ikke ville gjort alt for henne, men fordi vi ikke vil la henne lide.

Det er til syvende og sist et av de viktigste pliktene man har som dyreeier.

Jeg syns heller ikke du skal bagatellisere den kjærligheten man kan føle for et dyr, og den kjærligheten man kan få tilbake. For noen er tapet av et kjæledyr mer smertefullt enn tapet av et menneske, og det skal man respektere.

Er dyr viktigere enn mennesker? Det kommer an på hvordan du definerer verdi, og den definisjonen er opp til hvert enkelt.

En god ide du kom med der - jeg tror faktisk jeg også vil skrive til produsentene og fortelle hva jeg ikke liker med deres produksjonsmønster (eller produksjonsmonster, som det nå er blitt!)

En dråpe i havet, som du sier, men hvis mange forbrukere skriver, hvis det kommer brev hver uke, så blir de nødt til å ta det inn før eller seinere. Jeg tenkte bare som så at om jeg slutter å handle det jeg ikke vil ha, så er jeg ikke med og støtter dem. Men likevel kan man jo si det høyt også!

Skrevet

En god ide du kom med der - jeg tror faktisk jeg også vil skrive til produsentene og fortelle hva jeg ikke liker med deres produksjonsmønster (eller produksjonsmonster, som det nå er blitt!)

En dråpe i havet, som du sier, men hvis mange forbrukere skriver, hvis det kommer brev hver uke, så blir de nødt til å ta det inn før eller seinere. Jeg tenkte bare som så at om jeg slutter å handle det jeg ikke vil ha, så er jeg ikke med og støtter dem. Men likevel kan man jo si det høyt også!

Sant det! Jeg hiver meg på den samme - skal skrive til produsentene også!

I samme slengen synes jeg dere kan skrive til Findus og andre som opererer med "fersk" frossenfisk som er fisket i norske hav.

Fisk som de skriver så fint blir fryst ned på båten innen fire timer etter den er fisket.

Findus glemmer å informere oss forbrukere om at det som skjer etterpå er at de så sender fisken halve jorden rundt til Kina. I Kina tines fisken delvis opp igjen slik at den kan fileteres. Etter at den er filetert fryser de fisken igjen og sender den halve jorden tilbake til Norge, hvor den når oss forbrukere som "fersk frosset fisk", med vakre bilder fra Norge på pakkene.

Dette har jeg på mail fra Findus etter at jeg klaget på kvaliteten på fiskeproduktene deres ikke lenger er slik at jeg vil spise dem. Fikk da til svar at om kvaliteten var forringet så måtte det være transporten til butikk eller butikkene som sviktet, for fisken deres var da virkelig førsteklasses og fryst ned på båt bare fire timer etter den var fisket.

Da måtte jeg skrive tilbake, for all logikk sier jo at man ikke kan filetere en frossen fisk, og jeg vet nok om disse fiskebåtene til å vite at det ikke fileteres ombord. Det var da jeg fikk en lang mail tilbake om hvor utrolig miljøvennlig de tenkte, det var ikke måte på hvor miljøvennlig det var å sende fisken i store containere til Kina og tilbake. Og de fortsatte å hevde at det å tine fisken opp for så å fryse den ned igjen ikke forringer kvaliteten.

Det interessante her er at hvis, si en restaurant hadde fått tak i fisk rett fra en lokal båt og så fryst ned fisken umiddelbart, for så å ta den opp igjen på et senere tidspunkt for å tine den og filetere den... og så fryse den ned igjen.... da hadde restauranten trolig fått Mattilsynet på nakken med trussel om stengning.

Etter å ha mailet Findus (de svarte forøvrig ikke på min siste mail hvor jeg forklarte at jo, ingen tvil, kvaliteten forringes når den tines og fryses flere ganger), så begynte jeg å sjekke hva Mattilsynet sier om praksisen med å sende fisk til Kina for filetering. Det eneste Mattilsynet sier er at "det er normal praksis i bransjen, derfor er det ok".

Da mistet jeg tiltroen til Mattilsynet... som forøvrig er samme etat som skal passe på dyrevelferden - og vi ser jo hvor god jobb de gjør når det kommer til både kylling og oppdrettsfisk...

Så ta med de produsentene som sender fisk til Kina, og oppdrettsnæringen her til lands også!

De siste tre årene har jeg ikke kjøpt Kina-fisk fra Findus eller andre leverandører. Kanskje på tide å fortelle dem det ;)

Gjest Antarctica
Skrevet

En god ide du kom med der - jeg tror faktisk jeg også vil skrive til produsentene og fortelle hva jeg ikke liker med deres produksjonsmønster (eller produksjonsmonster, som det nå er blitt!)En dråpe i havet, som du sier, men hvis mange forbrukere skriver, hvis det kommer brev hver uke, så blir de nødt til å ta det inn før eller seinere. Jeg tenkte bare som så at om jeg slutter å handle det jeg ikke vil ha, så er jeg ikke med og støtter dem. Men likevel kan man jo si det høyt også!

Sant det! Jeg hiver meg på den samme - skal skrive til produsentene også! I samme slengen synes jeg dere kan skrive til Findus og andre som opererer med "fersk" frossenfisk som er fisket i norske hav.Fisk som de skriver så fint blir fryst ned på båten innen fire timer etter den er fisket. Findus glemmer å informere oss forbrukere om at det som skjer etterpå er at de så sender fisken halve jorden rundt til Kina. I Kina tines fisken delvis opp igjen slik at den kan fileteres. Etter at den er filetert fryser de fisken igjen og sender den halve jorden tilbake til Norge, hvor den når oss forbrukere som "fersk frosset fisk", med vakre bilder fra Norge på pakkene. Dette har jeg på mail fra Findus etter at jeg klaget på kvaliteten på fiskeproduktene deres ikke lenger er slik at jeg vil spise dem. Fikk da til svar at om kvaliteten var forringet så måtte det være transporten til butikk eller butikkene som sviktet, for fisken deres var da virkelig førsteklasses og fryst ned på båt bare fire timer etter den var fisket.Da måtte jeg skrive tilbake, for all logikk sier jo at man ikke kan filetere en frossen fisk, og jeg vet nok om disse fiskebåtene til å vite at det ikke fileteres ombord. Det var da jeg fikk en lang mail tilbake om hvor utrolig miljøvennlig de tenkte, det var ikke måte på hvor miljøvennlig det var å sende fisken i store containere til Kina og tilbake. Og de fortsatte å hevde at det å tine fisken opp for så å fryse den ned igjen ikke forringer kvaliteten. Det interessante her er at hvis, si en restaurant hadde fått tak i fisk rett fra en lokal båt og så fryst ned fisken umiddelbart, for så å ta den opp igjen på et senere tidspunkt for å tine den og filetere den... og så fryse den ned igjen.... da hadde restauranten trolig fått Mattilsynet på nakken med trussel om stengning. Etter å ha mailet Findus (de svarte forøvrig ikke på min siste mail hvor jeg forklarte at jo, ingen tvil, kvaliteten forringes når den tines og fryses flere ganger), så begynte jeg å sjekke hva Mattilsynet sier om praksisen med å sende fisk til Kina for filetering. Det eneste Mattilsynet sier er at "det er normal praksis i bransjen, derfor er det ok".Da mistet jeg tiltroen til Mattilsynet... som forøvrig er samme etat som skal passe på dyrevelferden - og vi ser jo hvor god jobb de gjør når det kommer til både kylling og oppdrettsfisk... Så ta med de produsentene som sender fisk til Kina, og oppdrettsnæringen her til lands også! De siste tre årene har jeg ikke kjøpt Kina-fisk fra Findus eller andre leverandører. Kanskje på tide å fortelle dem det ;)Anonymous poster hash: 278e3...81e

Oj! De er jammen frekkere enn flatlusa...! Nå bor jeg slik til at vi nesten utelukkende kjøper fersk fisk, da, som ikke har vært frosset verken på båt eller i Kina. Men altså, oppriktig talt. Det er jo et svik mot fiskeindustrien her hjemme også!

Skrevet
Oj! De er jammen frekkere enn flatlusa...! Nå bor jeg slik til at vi nesten utelukkende kjøper fersk fisk, da, som ikke har vært frosset verken på båt eller i Kina. Men altså, oppriktig talt. Det er jo et svik mot fiskeindustrien her hjemme også!

Ja, enig!

Det blir masse tapte arbeidsplasser langs kystnorge, det blir økt belastning på miljøet, det er garantert underbetalte arbeidere i Kina som jobber under dårlige forhold, og på toppen av alt så tar de seg grådig betalt for "Gourmet Torsk" som egentlig er torsk av dårlig kvalitet som har vært tint minst en gang når vi kjøper den (flere ganger om noe går galt under et av alle leddene av transport rundt hele jorden).

Eneste som tydeligvis vinner på det er Findus. Alle andre ledd taper.

Det er mye vi ikke blir fortalt som forbrukere, der det er så viktig med tråder som denne, for bevisstgjøring av makten forbrukere har og de valgene vi har og tar.

Skrevet

Flotte innlegg, som ein litt sløv forbrukar som meg har godt av å lese.  Jaget etter billegast mogleg mat går heilt klart ut over kvaliteten og dyrevelferda.  Medan ein før brukte størstedelen av lønna på å brødfø familien, så er ein no ikkje villige til å betale det det kostar å ha eit etisk og godt dyrehald.  Heldigvis har vi strengare regulering i landbruket her enn i mange andre land, men likevel på langt nær god nok på mange område, slik me no har sett når det gjeld kyllingproduksjon.  Men så lenge vi slepp å forholde oss til det, dvs så lenge media ikkje skriv om det, så lukkar vi augene og handlar billeg kylling og svinekjøt.

Men er litt nysgjerrig på du som har undersøkt når det gjeld fisk.  Kva fisk kan ein eigentleg kjøpe som ikkje har farta jorda rundt?  Har nemleg stilt spørsmål i "ferskvaredisken" på butikken, og det viser seg at dei der tinar opp fisk og sel som "fersk" utan å merke. 

Skrevet

Jeg er enig med deg, og er i aller høyeste grad en bevisst forbruker. Ikke bare når det gjelder dyrevelferd heller.

Men jeg har en annen holdning en deg på individnivå. Jeg har fire katter og to hunder. Disse bruker jeg ubegrensede midler på så lenge det er etisk forsvarlig.

Jeg setter ikke kjæledyrene våre like høyt som barna, men likevel høyt over materielle ting som vi har kvalmende overflod av.

Har jeg råd til 9000,- i året til service på bilen, har jeg jammen råd til å operere katten hvis den trenger det!

Jeg er en av de som gjør begge deler.

Skrevet

Ja, der ser man - når de ikke trives, smaker de heller ikke godt! (Vi gasser oss i villsau for tida, og den skal jeg si deg smaker...)

Men som en annen påpeker: produsentene er akkurat så skruppelløse som vi gir dem lov til å være. Det er forbrukerne som bestemmer, til syvende og sist!

Det er nettopp derfor jeg synes at innlegget ditt var gårsdagens viktigste. Vi har i lang tid latt matprodusentene leke crazy professor, nå er det på tide vi sier at nok er nok.

Skrevet

Vel, for oss som bor i Nord er det ikke mulig å bestille kjøtt og andre varer sørfra. Lommeboka og tilgang begrenser hvor bevisst man skal være. Vi spiser mye reinkjøtt, men kan jo ikke leve BARE på det. Mannen liker ikke å fiske, så her blir det fisk fra butikken, og kongekrabbe når mannen har vært på dykketur. Vi har ikke råd til å bare leve økologisk og har ingen ønsker om å være vegetarianere.

Anonymous poster hash: bf9b5...e3d
Skrevet

Flotte innlegg, som ein litt sløv forbrukar som meg har godt av å lese.  Jaget etter billegast mogleg mat går heilt klart ut over kvaliteten og dyrevelferda.  Medan ein før brukte størstedelen av lønna på å brødfø familien, så er ein no ikkje villige til å betale det det kostar å ha eit etisk og godt dyrehald.  Heldigvis har vi strengare regulering i landbruket her enn i mange andre land, men likevel på langt nær god nok på mange område, slik me no har sett når det gjeld kyllingproduksjon.  Men så lenge vi slepp å forholde oss til det, dvs så lenge media ikkje skriv om det, så lukkar vi augene og handlar billeg kylling og svinekjøt.

Men er litt nysgjerrig på du som har undersøkt når det gjeld fisk.  Kva fisk kan ein eigentleg kjøpe som ikkje har farta jorda rundt?  Har nemleg stilt spørsmål i "ferskvaredisken" på butikken, og det viser seg at dei der tinar opp fisk og sel som "fersk" utan å merke. 

Oj, det burde du melde til Mattilsynet!

De har ikke lov å selge fisk som "fersk" når den ikke er det!

Det er ikke bare-bare å finne fisk som ikke har fartet jorden rundt lenger. Jeg mener det er noen butikker som selger fisk som ikke har fartet jorden rundt, men jeg har ikke dobbeltsjekket disse.

Jeg har spurt "Havdelikatesser", og de hevder fisken deres ikke har reist jorden rundt, at den er produsert i Norge. Så du kan jo sjekke om de har levering i nærheten av der du bor. Her jeg bor kjører de rundt ca annen hver måned. Jeg får mail fra dem på forhånd så vet hva de har og ev. hvilke tilbud de har. Fisken jeg har kjøpt der har vært god.

Andre steder jeg har bodd har det også vært fiskebiler fra ulike leverandører (husker ikke lenger navn), men de har også vært norsk fisk prod. i Norge.

Det blir jo frossenfisk og ikke fersk, men likevel langt bedre kvalitet enn Kinafisken som har vært tint og fryst igjen.

Her jeg bor nå har jeg mulighet til å kjøpe fisk direkte fra båt halve året. Og i år passet jeg på å kjøpe inn ekstra fisk de siste ukene før de avsluttet for vinteren, så nå har jeg en god del i fryseren :)

Ellers tenker jeg å kjøpe meg fiskestang igjen. Det skal ikke mye tid til før man har fisket litt og får noen middager man kan fryse ned. Frisk luft og aktivitet i tillegg. Har man barn kan det jo være en fin måte å lære om naturen også, lære når det er best å fiske av flo og fjære, hva som påvirker det, hvilken type fisk man får, hvordan avlive den riktig, ta en kikk på indre organer, lære om ulike fiskearter, hva de spiser osv.

Gjest Antarctica
Skrevet

Vel, for oss som bor i Nord er det ikke mulig å bestille kjøtt og andre varer sørfra. Lommeboka og tilgang begrenser hvor bevisst man skal være. Vi spiser mye reinkjøtt, men kan jo ikke leve BARE på det. Mannen liker ikke å fiske, så her blir det fisk fra butikken, og kongekrabbe når mannen har vært på dykketur. Vi har ikke råd til å bare leve økologisk og har ingen ønsker om å være vegetarianere. Anonymous poster hash: bf9b5...e3d

Jeg bor også i nord.

Jeg spiser ikke økologisk. Økologisk er nærmest blitt en merkevaremerking. Vi spiser sau, elg, rein, fisk (hvit fisk) og okse. Jeg "bestiller" ingen ting utover at jeg ber dem som har sauene om å holde av to slakt hver høst. De bor i nabokommunen. Det fins sauebønder i hele Troms og Finnmark.

Det er så lett eller så vanskelig som man gjør det. At det er dyrt, vel, kommer an på øyet som ser. En hverdag uten medisiner som virker vil koste oss mye mer.

Skrevet

Flotte innlegg, som ein litt sløv forbrukar som meg har godt av å lese. Jaget etter billegast mogleg mat går heilt klart ut over kvaliteten og dyrevelferda. Medan ein før brukte størstedelen av lønna på å brødfø familien, så er ein no ikkje villige til å betale det det kostar å ha eit etisk og godt dyrehald. Heldigvis har vi strengare regulering i landbruket her enn i mange andre land, men likevel på langt nær god nok på mange område, slik me no har sett når det gjeld kyllingproduksjon. Men så lenge vi slepp å forholde oss til det, dvs så lenge media ikkje skriv om det, så lukkar vi augene og handlar billeg kylling og svinekjøt.

Men er litt nysgjerrig på du som har undersøkt når det gjeld fisk. Kva fisk kan ein eigentleg kjøpe som ikkje har farta jorda rundt? Har nemleg stilt spørsmål i "ferskvaredisken" på butikken, og det viser seg at dei der tinar opp fisk og sel som "fersk" utan å merke.

Oj, det burde du melde til Mattilsynet!

De har ikke lov å selge fisk som "fersk" når den ikke er det!

Det er ikke bare-bare å finne fisk som ikke har fartet jorden rundt lenger. Jeg mener det er noen butikker som selger fisk som ikke har fartet jorden rundt, men jeg har ikke dobbeltsjekket disse.

Jeg har spurt "Havdelikatesser", og de hevder fisken deres ikke har reist jorden rundt, at den er produsert i Norge. Så du kan jo sjekke om de har levering i nærheten av der du bor. Her jeg bor kjører de rundt ca annen hver måned. Jeg får mail fra dem på forhånd så vet hva de har og ev. hvilke tilbud de har. Fisken jeg har kjøpt der har vært god.

Andre steder jeg har bodd har det også vært fiskebiler fra ulike leverandører (husker ikke lenger navn), men de har også vært norsk fisk prod. i Norge.

Det blir jo frossenfisk og ikke fersk, men likevel langt bedre kvalitet enn Kinafisken som har vært tint og fryst igjen.

Her jeg bor nå har jeg mulighet til å kjøpe fisk direkte fra båt halve året. Og i år passet jeg på å kjøpe inn ekstra fisk de siste ukene før de avsluttet for vinteren, så nå har jeg en god del i fryseren :)

Ellers tenker jeg å kjøpe meg fiskestang igjen. Det skal ikke mye tid til før man har fisket litt og får noen middager man kan fryse ned. Frisk luft og aktivitet i tillegg. Har man barn kan det jo være en fin måte å lære om naturen også, lære når det er best å fiske av flo og fjære, hva som påvirker det, hvilken type fisk man får, hvordan avlive den riktig, ta en kikk på indre organer, lære om ulike fiskearter, hva de spiser osv.

Isbilen selger norsk fisk som ikke har vært i Kina :) ellers liker jeg å fiske selv. Findus har jeg ikke spist på årevis, smaker papp og skosåle...

Oppdrettsfisk styrer jeg unna, de blir proppet full av all mulig drit ( kjemikalier etc). Er jo ikke lenge siden det ble anbefalt Max ett måltid laks i uken pga det!

Anonymous poster hash: e47d6...3f2

Skrevet

Jeg synes det blir feil å skylde matprodusentene for dyrenes dårlige forhold. Det er markedet som styrer. Bøndene må klare å overleve på det lille de får betalt og er dermed tvunget til å la kvantitet gå foran kvalitet (dyrevelferd). Så i bunn og grunn er det oss forbrukere sin feil at så mange dyr lider....fordi vi vil ha alt billigst mulig.Anonymous poster hash: dbb55...3eb

Tull, de behøver ikke å være bønder! Idiotisk argument.

Anonymous poster hash: 64726...328

Gjest Antarctica
Skrevet

Tull, de behøver ikke å være bønder! Idiotisk argument. Anonymous poster hash: 64726...328

Vel, NOEN må være bønder... Selv om de blir stadig færre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...