Gå til innhold

Har du noen gang blitt utsatt for en stalker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste nettopp en artikkel på NRK om en kjent blogger som blir utsatt for en skremmende stalker, og tenkte noe slikt som "huff, stakkars henne, heldigvis er det sjelden slikt skjer". Så leser jeg videre i artikkelen at

"Fire av ti kvinner og tre av ti menn opplever en gang i livet en form for stalking, ifølge en rapport fra Nasjonalt Kunnskapssenter om Vold og Traumatisk Stress."

Dette overrasket meg! Det er jo nesten halvparten av alle kvinner det! Tror ikke jeg kjenner noen som har blitt utsatt for noe slikt, og det har heller ikke skjedd meg, men det et jo visst veldig vanlig at det skjer.

Har det hendt med deg? Fikk du i så fall stoppet det, og hvordan?

Legger også ved link til selve artikkelen om noe vil lese den.

http://www.nrk.no/rogaland/blogger-motte-stalker-i-konfliktradet-1.12084998

Anonymous poster hash: 65cc2...d9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, han forfulgte meg i 7 år. Aner ikke hvem han var, hva han het eller hvor han bodde. Hadde aldri snakket med ham.

HELDIGVIS greide jeg å unngå at han fant ut hvor jeg bodde. Men kun ved å la være å gå hjem om han fulgte etter meg. Du aner ikke hvor mange ganger jeg har stått på 7 eleven og andre steder hvor jeg visste det var videokamera for å bli kvitt ham. Men da ventet han bare til jeg gikk igjen. Ene gangen stod jeg i over en time på 7 eleven før han tydeligvis ble lei og forsvant. Jeg hadde forsøkt å gå derfra flere ganger når jeg trodde han hadde forsvunnet. Men han hadde bare gjemt seg og kom frem når jeg begynte å gå.

Første gang jeg tok kontakt med politiet ble jeg på ingen måte tatt på alvor. Ble oppfordret til å få noen sterke kamerater til å "ordne opp" - dvs. banke ham opp. Jeg sa at jeg ikke ville gjøre venner til lovbrytere, at jeg forventet at politiet kunne hjelpe meg, men det ville de altså ikke.

Holdt ut et-to år til før jeg nok en gang gikk til politiet. Ble for såvidt tatt på alvor, men det skjedde jo ikke noe mer av den grunn. Det ble lagt inn i journal at hvis jeg tok kontakt for å trenge hjelp så var det alvor og de måtte rykke ut. Ut over det anbefalte de at de ikke gjorde noe, de var redd han var en av disse mange "tikkende bombene" som kommer fra utlandet og holder seg noenlunde på riktig side av loven så lenge de ikke har med uniformerte å gjøre, men som lett klikker hvis politiet kommer på banen. De mente at selv om han frem til da ikke hadde gjort meg noe, bare fulgt etter meg, så var det stor risiko for at han ville gjøre meg noe om politiet snakket med ham...

Dessuten så var det jo et problem siden jeg ikke visste hva mannen het, bodde, jobbet eller noe som helst.

Fikk klare føringer fra politiet om å aldri gå ut uten mobilen (ikke en gang hente posten) og aldri gå alene etter mørkets frembrudd. Det siste er jo enkelt når det på vinteren er mørkt før man er ferdig på jobb...

Han fortsatte helt til jeg flyttet til en annen del av landet...

Nå seks år etterpå er jeg nok fremdeles mer oppmerksom enn de fleste andre når jeg går ute - også på høylys dag. Det tok meg et år på nytt bosted før jeg turde gå utenfor huset uten mobil. Det tok meg like lang tid før jeg greide å slutte å se meg rundt konstant, scanne alle omgivelser og folk i nærheten.

Når man blir forfulgt på den måten gjør det noe med deg, du endrer adferd, du blir mye mer forsiktig, du unngår mange situasjoner du ellers ville vært med på.

Jeg mener at stalking burde straffes med lange fengselsstraffer samt bøter. Det de utsetter sine "utvalgte" for kan på en del områder sammenlignes med fengsel, siden man må innskrenke den friheten man før hadde.

Men jeg var heldig - han gjorde meg aldri noe. Ikke fordi han ikke ville, men fordi jeg ble så ekstremt forsiktig at han ikke fikk muligheten. Men det var syv år med en form for "fengsel" for meg...

Ei jeg kjenner er også blitt utsatt for en stalker i flere år. Hun hadde voldsalarm siden han også truet med å skade henne. Han hadde vært "i ro" lenge, men jeg mener det var i fjor igjen at han begynte på igjen en periode.

Jeg tror en av grunnene til at mange tror de ikke kjenner noen som er utsatt for det er at mange blir utsatt for forfølging "bare" i en periode. Det kan ta lang tid før man selv er villig til å innrømme at personen faktisk stalker deg, man vil gjerne tro at det er tilfeldigheter ganske lenge - for tanken på å ha en stalker etter seg blir ganske skremmende. Jeg tror en del også er redd for å ikke bli tatt på alvor, at det blir fleipet bort "ha-ha... har du fått deg en beundrer, så heeeeldig, ha-ha-ha".

Om noen blir forfulgt så må man ikke fleipe med det, men ta personen på alvor. Nå tror jeg det er mange som ikke tør si fra.

Anonymous poster hash: a70d7...e95
Skrevet

Ja, en finsk jente jeg gikk på ungdomsskolen med. Hun begynte plutselig å sende meg meldinger, når jeg var 17 sluttet jeg å svare. Hun har truet meg og familien min med voldtekt og drap, samt at hun følger med i aviser og blir aktiv om jeg figurerer der. Rart! Men jeg er egentlig ikke redd. Kanskje keg burde være det. Hun sendte meg ekle meldinger når jeg var gravid med mellomste, da friket jeg litt ut, er et halvt år siden nå, har pågått i 14 år! :-O

Anonymous poster hash: 2d13b...aa5

Skrevet

En mild opplevelse ifht mange andre, men jeg opplevde det en gang. Jeg deltok i en episode av Trekant på nrk. I etterkant var det en mann som lette meg opp på ALLE steder jeg har profil på nettet i tilegg til mailen min og msn. Han vrket trivelig til å begynne med, men så ble han litt intens og jeg avviste han. Da ble han hysterisk, påpekte at jeg skyldte han så mye fordi han hadde lagt ned så stor innsats i å finne meg og at jeg var en hore fordi jeg hadde andre enn han osv... Dette eskalerte på kun EN dag...

Blokkerte han fra alle steder og hørte heldigvis aldri fra han igjen, er redd det kunne utviklet seg til noe meget ille fra hans side.

Anonymous poster hash: a5590...d85
Skrevet

Hva i all verden?!

Jeg hørte om stalker-fenomenet og saken på P2 i uken, men å lese om det dere to har opplevd er jo bare vilt og merkelig.

Han fyren som stalket anonym nummer én, hva fikk han utav det? Og den finske jenta? Hva er motivasjonen, liksom?

Skummelt, ekkelt og en forferdelig situasjon! Er helt enig i at det burde være tatt mer på alvor og involvert strenge, lange fengselsstraffer!

Anonymous poster hash: 94b15...7f6

Skrevet

vet ikke om jeg kan kalle det stalking, da jeg aldri så noen som fulgte etter meg.
men var noen som telefon terroriserte meg i over 1 år. ringte med skjult nr, både dag å natt, å la igjen laange tlfsvarere uten en eneste lyd, men engang kunne jeg høre at det var noen i bakgrunnen som pustet svak og jeg fikk litt små panikk å bynte å skrike og fikk min pappa til og høre han også.

i begynnelsen tenkte jeg det var tellefonopperørerne som skulle sjekke om nr var i bruk. men det sluttet jo aldri.. tlf min ringte vær eneste dag både natt å dag. når jeg tok tlf, å prøvde å lytte kunne jeg kun høre sånn suselyder i bakgrunnen.

men så pluttselig stoppet det en stund, og jeg tenkte de/den endelig hadde blitt lei. men så noen måndre etter begytne det på nytt med akkurat det samme.

jeg fikk både min far og min bror til å ta tlf å be de "true" dem og å slutte, men det virket heller ikke.
det ble en vane tilslutt at tlf min lå å ringte uten at jeg tok den.
veldig plagsomt.. etter hvert som tiden gikk fikk jeg men en kjæreste og jeg hadde fortalt dette til han og at han heller ikke skulle svare den. 
men jeg hadde vel egentlig liten tro om at det faktisk var noen som tlf terroriserte meg. så årket ikke gjøre noe med det.
helt til min kjæreste engang ble så lei at han tok tlf og sa "hei?", men da ble det faktisk lagt på !!
da fikk jeg hetta! og ringte mengang til mine tlfopperatører og lurte på om de kunne finne ut hvem som ringte meg, men fikk tilsvar at da måtte jeg anmelde dette, å dette kunne ta lang tid og finne utav, + at når de hadde funne dette ut fikk ikke jeg unasett vite hvem det var pågrunn av tøusetsplikk av personlighetsopplysninger osv..

da så jeg meg nøtt til og skaffe meg hemmelignr, i 2år før jeg turte åpne nr igjen. heldigvis har det ikke ringt etter dette å det er 3-4 år siden :)

Anonymous poster hash: 53044...c33
Skrevet

Har opplevd det.. Ser heldigvis ut til å være over nå..

Anonymous poster hash: 012f3...6d0

Skrevet

Fikk akkurat høre at en bekjent av en venn, har bilde av meg på tv'en sin,(han må ha tatt screenshot av en snap venninnen min la ut) og vil at jeg skal føde barna hans.  Jeg har aldri sett han, aldri snakket med han eller noe. Han har kun lagt merke til meg via likes og kommentarer på facebook'en til venninnen min
Har fått en "garanti" fra venninnen min at han bare er en koko-narkis, så slapper foreløpig av :P

Skrevet

Han fyren som stalket anonym nummer én, hva fikk han utav det?  Hva er motivasjonen, liksom?

Anonymous poster hash: 94b15...7f6

Det lurte jeg på mange ganger også. Jeg tror det har med kontroll å gjøre, han ønsket at jeg skulle føle meg utrygg, ønsket at jeg skulle være oppmerksom på ham. Det er jo helt sykt...

Han kan jo ikke en gang ha visst navnet mitt siden han heller ikke visste hvor jeg bodde, vi ikke hadde noen felles bekjente, han aldri prøvde å kontakte meg på telefon eller annet. Kun når jeg gikk ute i sentrum, tror han lærte seg en del av mine vaner, så jeg endret vaner, endret stadig ruten jeg gikk til/fra faste steder osv.

Noe av det som var så vanskelig at han var en mester til å snike seg bort, så om jeg tilfeldig så ham når jeg var sammen med noen andre så rakk han alltid å komme seg ut av syne før jeg hadde fått forklart de jeg gikk sammen med hvem jeg mente. Så det var helt tydelig at han ønsket at jeg skulle være "alene" om det.

(p)sykelig besettelse og en feig måte å prøve å kontrollere et annet menneske.

annie 1

Skrevet

Ja, ble kjent med ham sa jeg var18. Han ville vi skulle være sammen, jeg sa høflig ifra at jeg ikke var interessert. Han tok ikke nei for et nei.

Han holdt på i 14 år. Politianmeldt 2 ganger.

Anonymous poster hash: 5ea77...13e

Skrevet

Fikk akkurat høre at en bekjent av en venn, har bilde av meg på tv'en sin,(han må ha tatt screenshot av en snap venninnen min la ut) og vil at jeg skal føde barna hans.  Jeg har aldri sett han, aldri snakket med han eller noe. Han har kun lagt merke til meg via likes og kommentarer på facebook'en til venninnen min

Har fått en "garanti" fra venninnen min at han bare er en koko-narkis, så slapper foreløpig av :P

Koko og narkis i samme slengen hørtes ikke særlig betryggende ut i mine ører... :/

Skrevet

Det verste var da jeg flytter Norge på langs for å studere og møtte min voldtektsmann på nærbutikken. Han bare fulgte erter meg og gliste bredt. Han stod ofte utenfor leiligheten min sporadisk i 2 uker før han forsvant.

Politiet ville ikke gjøre noe før han ble fysisk truende. Jeg gikk inn i 5 mndrs depresjon og angst før jeg kom meg litt ovenpå igjen.

Anonymous poster hash: 5ea77...13e

Skrevet

Ja jobbet i kiosk, typen til en bekjent var rimelig gal, sa til henne at han hadde voldtatt før, og at jeg var den neste han skulle ta. Jeg var 17 og vi stod alene i kiosken på kveldstid. Han dukket opp noen ganger med både bikkje og kniv.... Greit rusa.... Hadde alarmknapp da, og sjefen bodde ikke langt unna, men ikke morsommeste opplevelse....

Anonymous poster hash: 6b2c7...4f1

Skrevet

Ja, men det var når jeg fremdeles bodde hjemme hos mine foreldre. Fra jeg var 14-16 år ca. En utenlandsk gutt begynte å komme på døra mi å spørre om å "følge".

Jeg takket nei sånn ca 50 ganger.

Plutselig begynte han å klatre inn vinduet mitt og ta ting. Undertøy og sminke (?!) bl.a. Han sto ofte utenfor vinduet og kikket på meg. Gjemte seg i buskene rundt huset. Fulgte etter meg når jeg gikk ut. Følte aldri at han var farlig, syns egentlig litt synd på han.

Men en dag jeg og søstera mi sto ute og skjøt med luftgevær, fikk jeg bare sånn nok! Så at det raslet i buskene, siktet mot han og skjøt 😜 Var fra lang avstand og tviler på at jeg traff, men så han aldri igjen etter det 😁

Anonymous poster hash: 157d3...94c

Skrevet

Ve vel ikke så veldig stalker, men var en mann som var ca. 12 år eldre enn meg som jeg aldri hadde møtt. Han ringte meg midt på natten og sendte sms hver dag om at han skulle hente meg og ta meg med hjem hvir jeg skulle ha på meg halsbånd og være tjeneren hans osv. Når min daværende kjæreste sa ifra til han trua gærningen med å drepe kjæresten min for jeg tilhørte han! Han ga seg heldigvis etterhvert og det er 10 år siden nå, men jeg glemmer aldri navnet hans eller hvordan han så ut fra det jeg så på et bilde

Anonymous poster hash: a26fe...c81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...