Gå til innhold

Hvor mye bruker dere på mat i desember?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så på TV2 hjelper deg i går og det var et innslag om svenskehandel. I den forbindelsen hevdet de at en familie på 5 gjennomsnitlig bruker 20 000 på mat i desember. Synes dette høres helt hårreisende ut, men må ærlig innrømme at jeg ikke har peiling på hvor mye som går med. Vi pleier å spise litt kipt og rimelig mat frem til lille juleaften, men etter dette grenser det til frotsing. Men igjen, vi spiser jo bare ca halvparten av middagene hjemme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal nok ikke se bortifra at det kan komme opp i den summen, før desember er omme. En skal liksom kose seg ekstra ved jul og nyttår. Alle kakene som skal bakes, snopet som skal lages og ikke minst både % og brusen :)  Tror vi bruker ca 10-12.000 i mnd på 7 i husstanden her.

Men 20.000? Vet jammen ikke. Synes det høres mye ut jeg også. Men så spørs det hvor folk handler maten sin da?

Skrevet

Vi er 2 voksne og 4 barn her og vi bruker ca 12.000,- i måneden til vanlig.

I jula er det vi som arrangerer de fleste julemiddagene, har både svigerforeldre, foreldre og søsken med familier på besøk i jula.

Så jeg blir ikke forundret om vi kommer opp i den summen. Blir jo litt ekstra av brus, snop, godt pålegg osv også.

Anonymous poster hash: e031e...982

Gjest Julia1984
Skrevet

Til vanlig bruker vi 2000 kr i uka på mat. Så i desember blir det 3 vanlige uker med 2000 kr per uke og hvertfall 4000 på jul og romjula. Skal ha 10 middagsgjester julaften og 1 juledag skal vi ha 13 personer til koldtbord her hjemme.

Gjest lillehi
Skrevet

Til vanlig bruker jeg/vi 1500-2000kr i mnd. I desember blir det vel ca en 800-1000kr ekstra😃

Skrevet

Regner med ca en tusenlapp ekstra, så da er vi kanskje oppe i ca 7 000 i desember.

Anonymous poster hash: 1336f...239

Skrevet

Hvis 20 000 er gjennomsnittet og en del bruker mye mindre (typ 10 000), så må jo enkelte andre bruke 30 000. Selv har jeg tenkt meg over grensa neste uke og handle inn mest mulig der i håo om å holde matutgiftene nogenlunde i sjakk. Har helt grei økonomi, men har liten lyst til å bruke mer enn nødvendig kjenner jeg. Dyrt nok blir det vel uansett ;-)

Skrevet

Vi er to voksne og to barn. Bruker rundt 4500 i mnd på mat. I julen blir det nok en 1000-1500kr ekstra.

Skrevet

Bruker kanskje 1000,- ekstra

Anonymous poster hash: df159...cca

Skrevet

20,000 på mat i en mnd???

SÅ dyrt er det ikkje å kjøpe pinnekjøt, ribbe, ingrediensar til bakst, ein del liter brus og nokre kilo frukt og evt snacks.

Vi brukar vanlegvis 5000 på mat i mnd, så om vi seier 7000 har vi det godt denne jula også. No er vi vekke julaften, men heime (og har gjestar) 1. juledag og nyttårsaften.

Skrevet

Vi er 2 voksne og 2 barn på 4 og 7. Bruker til vanlig 6000-7000 på mat. I tillegg bruker vi 300 i mndkostpenger på barnehagebarnet. Bruker ikke penger på mat ute, de 6000-7000 dekker alt. Vi spiser mye salat ol til lunsj, så vi har nok et litt dyrere kosthold enn de som bare spiser brød med pålegg. Likevel, jeg planlegger godt og kjøper ikke alt vi har lyst på hver uke, heller ikke bare det beste/dyreste. Drikker ikke brus eller saft og bare litt snacks på mannen og barna i helgene. Kunne lett brukt mye mer penger. Skjønner ikke hvordan dere som bare bruker 5000 og har mer enn ett barn kan holde en familie med alle måltider en hel måned.

Kan se for meg at vi lett hadde brukt 20000 dersom vi skulle ha flere selskaper, kaker, drikkevarer, godteri og i tillegg flottet oss med masse godt pålegg.

Anonymous poster hash: 433c6...a74

Skrevet

Vi bruker ca 10000 kr/mnd på mat.

I dag kjøpte jeg ribbe til 700 og det er bare halve julemiddagen. Med alt som skal lages av kaker og julegodt, brus, alkohol, desserter og ekstra gode middager tipper jeg vi er oppe i 5000 ekstra.

Anonymous poster hash: 13096...63d

Skrevet

20 000 er ca det jeg har inn i måneden (utenom fra lånekassen), såeh nei. Blir vel sånn 4 000-5 000. Skal mye bort.

Skrevet

Vi er to voksne og to barn, og bruker 3-4000 på mat og husholdningsartikler i mnd.. I desember blir det kanskje 1000 ekstra, er bare pinnekjøtt til en dag og kalkun til en dag vi trenger, samt litt snacks til romjula. 

Skrevet

Vanligvis er desember den måneden vil bruker minst når det gjelder mat. Er som regel borte i jula (hos foreldrene våre og de har sagt klart i fra at vi ikke skal bidra, men vi kjøper jo inn litt da).

MEN i år skal vi ha en uke alene på hytte. Blir nok kanskje litt ekstra, men antagelig ikke noe særlig mer enn vanlig.

Aner forøvrig overhode ikke hva vi bruker på mat. VI handler det vi trenger og er en småspist familie på 3 personer.

Anonymous poster hash: 9303c...853
Skrevet

Tror ikke vi bruker noe ekstra. Drar til foreldrene mine hele jula, når vi kommer hjem igjen er vi studd og har bare lyst på grovbrød med leverpostei :)

Anonymous poster hash: a9138...22e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...