Gå til innhold

TRAS test

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ikke dette utføres gjennom observasjoner over litt tid? 

Ped.leder sa i dag at det kommer noen (ikke ppt, et annet tilbud) for å foreta TRAS test av barnet en dato frem i tid. Men jeg skjønner ikke helt hvordan det skal foregå da disse menneskene ikke kjenner barnet, og han snakker heller ikke noe med fremmede. Jeg trodde det var barnehagen som brukte TRAS og deretter viste resultatene til dem som trengs? 

Kanskje jeg har misforstått ped.lederen også, men hun forvirrer så for det virker ikke som hun har noe peiling på slike ting. Kanskje hun mente at hun i samråd med andre skal kartlegge? Nei, jeg skjønner ingenting.. 

Kan noen kanskje forklare meg hvordan man bruker TRAS? Jeg har jo googlet og lest i vei, men nå ble jeg så usikker.

Anonymous poster hash: fd547...6b1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om en ukjent person kommer for å tras-teste barnet ditt en dag kommer resultatet til å bli helt feil!!! Du som foreldre skal godkjenne det. Hadde sagt at det er helt ok at barnet blir kartlagt, men da av en person i barnehagen som kjenner barnet, og over tid!

For noe tull av ped.lederen!

Anonymous poster hash: 701db...6c7

Skrevet

Kan hende personen vil teste de forskjellige tinga som er i TRAS.

På lik linje son PPT gjør på sine observasjoner .

Skrevet

Er spørsmål på tras skjemaet, sikkert det de vil gå ut i fra.

Jeg mener også dette bør gjøres over tid, av noen som kjenner barnet for å få ett mest mulig riktig resultat.

Men dette bør de jo ta til etterretning når de ser på hvordan det går.

Anonymous poster hash: 39a84...432

Skrevet

TRAS er et kartleggingsverktøy som brukes dersom man er bekymret over barns språk og/eller sosiale utvikling. En slik kartlegging skal kun foretas dersom man har samtykke fra foresatte. Det er vanlig at det er barnehagen som gjennomfører kartleggingen og legger dette frem for foresatte. Dersom man ser noe på kartleggingen som kan trenge ekstra oppfølging blir barnehagen og foresatte enige om å sende en forespørsel til fagsenter som kommer og gjør videre observasoner. I vår kommune er det fagsenteret som henviser til ppt om man trenger ytterligere bistand. Men, aldri uten foresattes samtykke og med en god dialog mellom foresatte og barnehage!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...