Gå til innhold

Kan dere som pumper morsmelk svare meg:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha barnevakt et par timer i morgen. Tenkte derfor å pumpe ut litt melk som barnevakten kan ha.

Jeg pumpet meg i går og fikk kun ut 70 ml. Tror dette er for lite. Melken står i kjøleskap i en flaske.

Kan jeg pumpe mer i dag og helle oppi samme flaske, uten at melken blir ødelagt? Leste på ammehjelpen at morsmelk holder 3-5 dager i kjøleskap så lenge den ikke står i kjøleskapsdøren.

Babyen er snart 4 mndr og veier 5,5 kg foresten :)

Anonymous poster hash: 0e88f...a35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville pumpet og hatt oppi en annen flaske slik at melken som er kald ikke varmes opp :)

Anonymous poster hash: 8e08d...6cb
Skrevet

Hadde pumpet litt eksta om jeg var deg, ikke greit å sitte der med hylende baby som vil ha mer melk...(de får jo også i seg melken raskere med flaske).

Ikke ta den varme nypumpede melken og bland med den kalde!!!

Det er veldig viktig så du ikke varmer opp den andre melken som allerede har blitt kald. Ha den nypumpede melken i en annen beholder og kjøl den ned før du blander dem.

Var "fullpumper" selv og vi hadde aldri melken stående i 3 dager... Syntes det hørtes lenge ut men om det står på ammehjelpens sider er det vel riktig....?

Anonymous poster hash: afc2b...8a6
Skrevet

Uff ja jeg har ikke pumpet før så fulgte bare ammehjelpen sin anbefaling.

Men da pumper jeg i en annen flaske nå da. Og heller blander når det er blitt kaldt. Er ikke bare bare med den pumpingen

Skrevet

Ser foresten nå at melken er helt tynn, nesten som vann. Med et tykkere lag oppå. Er dette riktig?

Skrevet

Ja den blir slik når den står, fettet samler seg på toppen. Rist litt forsiktig før den serveres til babyen så blir det bra :)

(Varm det helts opp i vannbad om du har muligheten til det. Kok gjerne opp vann i en gryte på forhånd så det er klart.)

Anonymous poster hash: afc2b...8a6
Skrevet

Ja det er riktig. Jeg ville ikke blandet de uansett om du ventet til avkjølt.

Mer praktisk å ha i en ny tåteflaske. Tilfelle baby bare spiser litt første Hagen og så vil ha mer senere. Om dere da har mye melk i en flaske som har blitt varmet opp må den jo kastes og da er det jo tomt for melk.

To flasker med melk i hver så er dere safe :)

Skrevet

Du skal ikke pumpe direkte oppi avkjølt melk. MEN du kan pumpe, avkjøle melken og helle det over i samme. Jeg anbefaler imildertid at du ikke gjør det. Hvis all melken ikke blir brukt, blir den eldste delen fortest  gammel.

Melk er et flott produkt, men veldig sårbart mht temp.

Jeg pumpet etter hvert måltid og ga på flaske i 5 mnd (prematur) og undersøkte dette nøye.

Anonymous poster hash: 0fd7c...9ef
Skrevet

Tusen takk for gode svar.

Fornuftig å ha i to flasker ja, tilfelle ikke alt blir brukt. Det var en god ide.

Og vannbad er best.

Skrevet

Alltid separate flasker per pumping.

Anonymous poster hash: 31517...0e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...