Gå til innhold

Amming - jeg er så utrolig sår!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med nr 1 hadde jeg ingen problemer med ammingen, med unntak av sterke utdrivningssmerter de første to månedene og en brystbetennelse.

Fullammet i 4 mnd og delammet til 8 mnd.

Nå har jeg ammet nr 2 i fem uker, og jeg er så SÅR. Ikke utenpå brystvorta, det er bare helt vanvittig vondt å legge han til, når han suger gleder jeg meg bare til det er over. Trodde først det var sopp og forsøkte å behandle for det, uten hell. Jeg er overbevist om at smertene kommer av dårlig sugetak - han får ikke nok av puppen inn i munnen. Blir gal! Gruer meg til hver eneste amming, og føler ammepresset fra alle kanter. Hadde det vært opp til meg hadde jeg sluttet tvert. Men jeg vil jo på en måte gi nr 2 samme forutsetninger som nr 1. Det føles som et nederlag å gi seg når jeg faktisk har mye melk. Det er bare så vondt, og det har blitt verre den siste uka. Sukk...

Anonymous poster hash: 580c6...f83

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gått til noen som kan veilede deg og se på sugetaket! Kanskje ammepoliklinikken på sykehuset, helsesøster eller ammehjelper. Første min sugde feil i starten og det førte til brystbetennelse og såre knopper. Med nr 2 var jeg livredd for samme problemet, så spurte hver gang om jordmødrene på kk kunne sjekke om han hadde rett tak. Det førte til at amnestarten gikk på skinner.

Og så lenge alt fungerer er amming både det beste for barnet og deg og det enkleste:)

Jeg ville absolutt fått litt hjelp og ikke gitt opp så lett!

Anonymous poster hash: 49485...f73

Skrevet

Begynn med flaske du. Er vel det du vil høre?

Ammepress er det hvertfall ikke lenger

Anonymous poster hash: 13265...9f6

Skrevet

Kjøp sånn ammeskjold hjalp godt her da ble det ordnings!!

Skrevet

Få sjekket tungebåndet hans. På min nr 3 oppdaget de det ikke på barsel. Ammingen var et helvete, og etter 3 mnd begynte jeg å få sår på brystvortene. Fikk komme på barneavd på sykehuset og de så årsaken med en gang.

Anonymous poster hash: f2b62...4bc

Skrevet

Sjekk opp det som sjekkes kan for å se om det kan endres noe.

Ellers har du oppfattet temmelig riktig, det har med barnet og sugeteknikk å gjøre, ikke puppen veldig ofte.

Andre prøvende råd:

Hold ut - det blir faktisk bedre etterhvert - og puppen lærer visst aldri, like sår på fjerde her som første.Ofte bedre etter en måned.

Smertestillende?

Smør puppen med purelan for å unngå at denne blir sår.

Er du redd for sopp kan du smøre litt yoghurt naturell på puppen før du legger deg. Det er litt gris, og må vaskes av hver gang du skal amme, så ikke veldig artig. Bruk qtip der det er veldig sårt....og dypp puppene i vannet.... Har fantastisk god effekt mot begynnende sopp iallefall.

Ellers kokte jeg bh-ene mine veldig ofte, brukte kun helt nye og kokte kluter inn mot puppen samt purelan for å sikre minimalt med bakterievekst. Bh-ene så kanskje ikke ut (men tålte det fantastisk bra til å skulle vaskes på 40 grader) men jeg ble mye bedre. Må innrømme at jeg fortsatt koker undertøy innimellom, og har mye mindre infeksjoner.

Lykke til!!

Skrevet

Begynn med flaske du. Er vel det du vil høre?

Ammepress er det hvertfall ikke lenger

Anonymous poster hash: 13265...9f6

Gratulerer med dagens utvilsomt teiteste kommentar.

Skrevet

TAKK for gode råd!

Skjold skal kjøpes umiddelbart!

Jeg har time til seksukerskontroll neste uke og tenker å ta det opp med helsesøster da.

Tungebånd har jeg ikke tenkt på engang, må sjekkes. Purelan bruker jeg mye, og tar nye tørre engangs ammeinnlegg hver gang jeg ammer (bruker ullinnlegg utenpå).

Skrevet

Har du prøvd å legge barnet til fra den andre siden? Sånn som man ammer tvillinger. Hjalp meg veldig for brystvortene blir "belastet" et annet sted. Sårene grodde da fort:)

Anonymous poster hash: 914f9...fb4

Skrevet

Du får bedre sugetak jo høyere barnet gaper, men det er jo ganske basic, så det har du sikkert allerede tenkt på/fått hjelp med? Jeg nevner det bare for sikkerhets skyld, regner med at det er overflødig. For å få barnet til å gape høyest mulig, fører du brystvorta litt opp og ned over munnen til barnet, slik at nesetippen berøres, og prøver å time "tilkoblingen" til barnet gaper som høyest.

Skrevet

Varier ammestillingene mest mulig mellom hver gang for å avlaste der det er sårt. Sittende, tvilling, liggende, oppreist. Sjekk tungebåndet og se om ungen også kan ha sopp i munnen. Ikke vent til kontrollen din, dette er sånt du skal få hjelp til NÅ. Ordne deg time på ammepoliklinikk om det er tilgjengelig.

Hilsen en som fikk "livreddende" hjelp av både helsestasjon og ammepoliklinikk med sine småtroll

Anonymous poster hash: bc9e4...b0b

Skrevet

Gode råd du har fått her HI. Såre brystvorter er skikkelig kjipt, hadde det selv i ca 8 uker, så ble det mye bedre! Hvis du ikke vil gi ungen mme, så kan du jo kanskje pumpe og gi på flaske? Eller er det like vondt? :/

Anonymous poster hash: c2854...d5f
Skrevet

Jeg er klar over at jo høyere han gaper, jo bedre vil taket bli - problemet er at han er jo ikke store karen enda, så jeg tror rett og slett ikke han greier å gape høyere.

Har kjøpt skjold i dag, men det likte han ikke, ble litt uengasjert ved puppen og det føltes ikke som den ble tømt skikkelig heller. Skal uansett prøve ulike ammestillinger, det har jeg ikke prøvd enda.

Det er mindre vondt å pumpe, men føler ikke jeg får tømt skikkelig da heller. Den ene puppen er verre enn den andre - den er mer sår, og i tillegg mistenker jeg en tett melkegang, for i går og i dag har den vært veldig øm, og jeg har hatt en sprengende følelse. Haff!

Takk for alle svar. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...