Anonym bruker Skrevet 5. desember 2014 #1 Skrevet 5. desember 2014 2,5 åringen har blitt svært så sjalu på minste som er 10 mnd. Hele dagen går med i å terge minste. Han tar fra leker, setter seg oppå han, drar han ned om han står, slår han med leker. Jeg føler jeg gir han mye individuell oppmerksomhet og koser med han så ofte jeg kan, roser han når han gjør noe bra. Likevel er han et monster! Han som alltid var den gode snille gutten min. Han endrer seg til den vanlige gutten min når lillebror sover. Har lest at man skal prøve å ikke fokusere på det negative han gjør, men jeg er nødt til å si fra når han gjør ting som kan skade lillebror, som å slå han. Da tar jeg leken og legger den bort. Er dette riktig konsekvens? Hva er passende konsekvenser for en 2,5 åring som konsekvent ignorerer mine "regler"? Jeg prøver å få han til å rydde, uten hell. Jeg rydder alle lekene oppi lekekassa og så kan jeg snu meg og han snur kassa på hodet tvert. Hva er da passende konsekvens? Hilsen frustrerende mamma. Anonymous poster hash: a4f26...27c
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2014 #2 Skrevet 5. desember 2014 En ting som gjorde det litt bedre her var å forklare mye. Forklare veldig hvorfor jeg roser. Ikke bare så flink eller snill du er, men: så flink du er som deler leker med lillebror, se han blir så glad. du er god du, gutten til mamma. Gi masse masse masse på et lille gode han gjør, med forklaringer. Anonymous poster hash: ce549...a5b
SuperFries Skrevet 5. desember 2014 #3 Skrevet 5. desember 2014 Jeg bare gjentok meg selv igjen og igjen. Det er ikke lov å slå/sparke/dytte/klype osv. Det gikk inn til slutt, men det tok et års tid.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2014 #4 Skrevet 5. desember 2014 Mine er 1, 3 og 5, så dette er kjent for meg. Jeg synes du ser på toåringen som for "stor", han er bare to år, men det er lett å gå i den fella når man har en som er mindre. Senk kravene! Å forvente at en toåring rydder på kommando er ikke realistisk. Rydd sammen. Fjern esken (eller barnet) med en gang dere er ferdig. Lag gjerne en lek eller konkurranse ut av ryddingen. Han prøver å finne ut av de sosiale kodene med minst, det tar tid! Du må belage deg på å gjenta til du blir blå. Konsekvenser synes jeg ikke du skal gi. Da vil storebror føle at minst er skyld i dette og bli mer sint og frustrert på minste. Vær på hugget og ta ting med en gang det skjer! Lag 2 enkle regler som dere terper på i det uendelige: Ikke lov å slå Vent med å ta leken til den er ledig Ikke gjør minste til en negativ ting for storebror. Alle søsken gjør sånt og så lenge du er konsekvent løser det seg uansett. Anonymous poster hash: 15f77...b6b
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2014 #5 Skrevet 5. desember 2014 gir du han nok oppmerksomhet, eller bare fokuserer du på den minste? Anonymous poster hash: b98a6...5cb
soleia Skrevet 5. desember 2014 #6 Skrevet 5. desember 2014 Når min eldste gjorde slikt, så prøvde eg å fokusere mest på å trøste minstemann, og snudde gjerne ryggen til han som hadde slått. Mitt inntrykk var at årsaka til at han var stygg med minste var fordi at han ved å gjere det fekk ein reaksjon og merksemd frå meg. Så akkurat når det hadde skjedd ga eg minst mogleg merksemd til gjerningsmannen, og trøsta "offeret". Men det er viktig å setje av tid og merksemd til eldstemann og, slik du skriv at du gjer. Eit anna tips eg fekk for å motverke sjalusi, var at ein av og til kan seie til minstemann at "no må du vente litt, for no hjelper eg xxx", slik at ikkje eldstemann føler at det er berre han som må vente, og at mor alltid prioriterer minstemann framfor han.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2014 #7 Skrevet 5. desember 2014 Takk for gode råd:) Jeg prøver så godt jeg kan med alt dere sier, men skal prøve enda mer:) Prøve å ta med meg storebror mer ut alene bare oss:) Anonymous poster hash: a4f26...27c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå