Gjest Syltebærtyttetøy Skrevet 5. desember 2014 #1 Skrevet 5. desember 2014 Datteren min på fire har hatt en "kjæreste" i barnehagen i ett år, helt til de ansatte i barnehagen sa at det fikk de ikke lov til å være. Jeg tok opp dette da datteren min syns det var fryktelig trist, begrunnelsen var at barn skal få være barn, og at det med kjærestegreier kommer tidlig nok!? Jeg mener at så lenge det er så uskyldig som barnehagekjærlighet skal ikke de legge seg opp i det? De ER jo ikke kjærester som voksne er uansett, mer bestevenner, men uttrykker det gjennom å si at de er kjærester. Nå sa hun at barn kan ikke nusse barn. Altså, at fireåringene på avdelingen ikke får lov til å gi hverandre en liten buss sammen med en klem f.eks.. Jeg syns det hele blir så tabubelagt!? Mulig jeg er den rare som syns slike ting er greit, men jeg mener at det er jo så uskyldig som det får vært!? Må legge til at jeg har aldri spurt henne om hun har fått seg kjæreste eller oppfordret til det på noen måte, dette er noe de har funnet på helt selv. Vi har også pratet mye om grenser og kropp osv (ikke sexundervisning altså ), men dette med å si nei om det er noe man ikke vil osv.. Så, er det rart av meg å syns at barnehagen er litt for streng!?
Marriet Skrevet 5. desember 2014 #2 Skrevet 5. desember 2014 Høres veldig rart at. Trur jeg hadde tatt en prat med ped.leder og sagt at du synes det er uproblematisk og fått en skikkelig forklaring på hva barnehagen mener problemet er.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2014 #3 Skrevet 5. desember 2014 Her er det motsatt. Barnehagen synes det er greit med kjærester og jeg er enig. Anonymous poster hash: 205db...2ea
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2014 #4 Skrevet 5. desember 2014 Min datter har hatt mange kjærester i barnehagen, ingen som har sagt noe på det. Hun bytter kjæreste ganske ofte da, det er stor overvekt av gutter så det er noen å ta av. Synes det høres veldig spesielt ut. Anonymous poster hash: c1345...8fb
Gjest Syltebærtyttetøy Skrevet 5. desember 2014 #5 Skrevet 5. desember 2014 (endret) Godt å se at flere synes det er merkelig Har prøvd å få en begrunnelse, men det eneste jeg fikk til svar var det jeg nevnte i hi. Tenker jeg får prøve og ta det opp enda en gang, spesielt nå som de har fått beskjed om at det er forbudt å nusse andre barn. Kan virkelig ikke forstå hva det skal være godt for!? Takk for svar Endret 5. desember 2014 av Syltebærtyttetøy
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2014 #6 Skrevet 5. desember 2014 Dette er jo bare latterlig syns jeg! Jeg syns det er kjempe skjønt når en jente som småen er med,kommer bort å kysser han på kinnet Anonymous poster hash: 0d734...f82
Villbringebringebær Skrevet 5. desember 2014 #7 Skrevet 5. desember 2014 Så teit datteren min er kjæreste med en JENTE! Helt i orden, de vet ikke hva det er annet enn at de er gode venner som er ekstra glad i hverandre )
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2014 #8 Skrevet 5. desember 2014 For noe tull, klar de kan ha små "kjærester". Datteren min har både jente- og guttekjæreste, opptil flere, tror jeg :-) Anonymous poster hash: af0f1...de5
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2014 #9 Skrevet 5. desember 2014 Min 5-åring skal visst gifte seg med en som heter Lola. Og kanskje de får baby, men "ikke før de er voksne". Også skal de ha 2 kaniner. Men han har sagt til meg at han er forelsket i alle jentene (bortsett fra hun som er bestekompisen), så jeg ser for meg mørke skyer i horisonten for dette "ekteskapet"... Anonymous poster hash: bef4b...55a
Lykken_er_tre Skrevet 5. desember 2014 #10 Skrevet 5. desember 2014 Som ped.leder i barnehage ser jeg mange små barn som finner en de er ekstra glad i. En skal aldri undervurdere barns følelser. Her er en link som illustrerer det veldig fint, gi linken til bhg og be dem se den http://www.vg.no/nyheter/innenriks/sosiale-medier/professor-teorier-om-barns-foelelser-maa-revurderes/a/10123385/
Gjest MiffaBlir3Barnsmor Skrevet 5. desember 2014 #11 Skrevet 5. desember 2014 Synes dette er riktig merkelig av bhg. Min sønn hadde kjærester han også, og barna nusset på hverandre mye de, ingen som så noe galt i det. Eneste var at jeg fikk beskjed om å lære ungen min at man sier glad i deg istedet for elsker deg til venner og ansatte i bhg.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2014 #12 Skrevet 5. desember 2014 Min har også kjæreste i bhg. De ansatte fortalte at de hadde kommet bort til de voksne å sagt de hadde noe å fortelle. De var nemlig blitt kjærester å de var riktig så stolt der de sto å fortalte. Heldigvis helt greit i vår bhg. Syns bare det er koselig å det virker det som at de ansatte også syns. Anonymous poster hash: 1b30c...4a8
Gjest Antarctica Skrevet 5. desember 2014 #13 Skrevet 5. desember 2014 Niesen min gikk på en skole der det ikke var lov med "bestevenner" heller. For det kunne være ekskluderende. De prøvde faktisk å skille henne fra venninnen og holde dem fra hverandre i friminuttet, fordi de mente at bestevennene burde leke mer med andre barn... Syns barnehagen deres er totalt out of line. De kan ikke styre menneskelige relasjoner.
Gjest MiffaBlir3Barnsmor Skrevet 5. desember 2014 #14 Skrevet 5. desember 2014 Niesen min gikk på en skole der det ikke var lov med "bestevenner" heller. For det kunne være ekskluderende. De prøvde faktisk å skille henne fra venninnen og holde dem fra hverandre i friminuttet, fordi de mente at bestevennene burde leke mer med andre barn... Syns barnehagen deres er totalt out of line. De kan ikke styre menneskelige relasjoner. Det er jo direkte horribelt å skillle bestevenner slik ! Tenk å være så heldig å ha en bestevenn
Gjest Antarctica Skrevet 5. desember 2014 #15 Skrevet 5. desember 2014 Ja, ikke sant? Men på den skolen er det så demokratisk at alle skal være "passe gode" venner.
Gjest MiffaBlir3Barnsmor Skrevet 5. desember 2014 #16 Skrevet 5. desember 2014 Ja, ikke sant? Men på den skolen er det så demokratisk at alle skal være "passe gode" venner. Så latterlig, det er jo ikke slik verden fungerer, man kan ikke tvinge fram slikt !
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2014 #17 Skrevet 5. desember 2014 Det blir latterlig å skulle lage regler mot kjærester, bestevenner, nussing og bruk av ordet elsker vs glad i. Det er faktisk værre ting de kan gjøre "galt". Veldig merkelig å gjøre normale ting til noe ulovlig. Anonymous poster hash: 19d1a...32a
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2014 #18 Skrevet 5. desember 2014 Sønnene min på 5 har 4 kjærester har han fortalt meg. Og jentene løper etter han i barnehagen for å kose på han. Men han skal bare gifte seg med ei da, ble jeg fortalt. Nevnte dette for en av de ansatte i barnehagen. Og hun smilte og lo godt. Og fortalte at det var visstnok kjærestetid på de eldste i barnehagen om dagen. Var mange som var blitt kjærester.... De er så søte og herlige. Jentene løper etter gutta for å kose og guttene løper for å gjemme seg. Ikke noe tabu med å være "småkjærester" i barnehagen her ihverfall. Anonymous poster hash: f70ef...ef8
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2014 #19 Skrevet 5. desember 2014 Vel, jeg kan forstå at mange synes det bare er kos med nuss og småkjærester, men det er veldig små barn og noen kan faktisk bli "tvunget" eller presset inn i kjæreste-greier de ikke ønsker selv eller forstår. Og som referanse har jeg meg selv som 4-5 år, da jeg hadde bestemt meg for at en gutt i barnehagen skulle gifte seg med - meg. Hadde vært i bryllup i ferien og organiserte store greier med brudepiker, blomsterbukett og blomkålsuppe.. Den stakkars guttungen, som var ett år yngre, måtte til slutt løpe gråtende til "frøken" og be om å få skille seg, han ville heller leke med biler han.. Så det ble litt pinlig for alle parter, og ikke bare søtt der og da selv om jeg ler av det nå Anonymous poster hash: 4e0a4...7e0
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2014 #20 Skrevet 5. desember 2014 Vel, jeg kan forstå at mange synes det bare er kos med nuss og småkjærester,men det er veldig små barn og noen kan faktisk bli "tvunget" eller presset inn i kjæreste-greier de ikke ønsker selv eller forstår.Og som referanse har jeg meg selv som 4-5 år, da jeg hadde bestemt meg for at en gutt i barnehagen skulle gifte seg med - meg.Hadde vært i bryllup i ferien og organiserte store greier med brudepiker, blomsterbukett og blomkålsuppe..Den stakkars guttungen, som var ett år yngre, måtte til slutt løpe gråtende til "frøken" og be om å få skille seg, han ville heller leke med biler han..Så det ble litt pinlig for alle parter, og ikke bare søtt der og da selv om jeg ler av det nå Anonymous poster hash: 4e0a4...7e0 Som med der meste annen lek så er det jo viktig at de voksne i bhg og skole følger med at barna ikke tvinges inn i noe de ikke vil, det gjelder mer enn bare gifte-seg-leker ;-) Anonymous poster hash: 19d1a...32a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå