Anonym bruker Skrevet 4. desember 2014 #1 Skrevet 4. desember 2014 For det første så må jeg si at jeg er meget glad i mi mor. Hun har bare vært så uheldig; først en bilulykke som hemmet og skadet henne, så fødselen av meg som via komplikasjoner gjorde henne 100% ufør. Så mistet hun far min da jeg var 5 år gammel. Sterk kvinne! Ja, våre juler da jeg vokste opp var nok anderledes fra alle andres. I aviser og reklamer skrives det at man skal unde seg også god mat i dagene før jul. Det hadde vi ikke råd til. Vi spiste mye pasta, eller fisk vi fikk fra naboer som fisket selv og gav oss litt av fangsten, Eller elgsteik eller kjøttdeig av elg som onklene mine skjøt på elgjakten. Julegavene våre var ikke de store. Jeg vet at mamma forsaket mye for å kjøpe til oss barna. Da jeg var 17 fikk jeg en CD-spiller! Mamma strikket mye, så det var en del gensre og sokker under juletreet for meg og min bror. Mamma kjøptenk mye av julegavene på januarsalget, men hun gav oss alltid noe. Hun brukte mye tanker bak gavene. Jeg ble meget glad over en "My little ponny"-figur, eller det dukkehuset mi mor hadde snekret sammen selv! Jeg kunne aldri henge med med hva mine klassevenner fikk til jul, men jeg visste at jeg hadde ei mor som elsket meg! Jeg føler at jeg ikke mangler noe fra min juleopplevelser som barn. Nå er det min bror og jeg som tjener godt og kan gi tilbake til vår mor. Anonymous poster hash: 41541...4fc
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2014 #2 Skrevet 4. desember 2014 Moren din høres ut som en fantastisk person som gjorde alt hun kunne med det lille hun hadde. Anonymous poster hash: 46f23...e1f
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2014 #3 Skrevet 4. desember 2014 Jeg ble rørt av dette. Moren din ga deg mye kjærlighet, det kan ikke måles i penger. Anonymous poster hash: df672...d24
Monica Skrevet 4. desember 2014 #5 Skrevet 4. desember 2014 Og jeg ble rørt til tårene. Det viktigste av alt er kjærlighet.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2014 #6 Skrevet 4. desember 2014 Herlig, en nydelig mor som gjorde alt for sine små..... Anonymous poster hash: 00155...cc3
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2014 #7 Skrevet 4. desember 2014 Det er igrunn litt slik som jeg hadde det i endel år i min barndom. Når min mor mistet jobbet og dermed en halv million i intekt merktes det. De var ærlige med dette, men de var klare på at de hadde penger nok til alt vi måtte ha og trengte, men det fineste, merkeklær og litt omveltininger måtte det bli. Jeg og min søster merket ikke noe stort til at det var mindre penger i omløp. Utenlandsferier ble det ikke, men vi hadde en lang sommerferie på hytta, og der storkoste vi oss. Besteforeldrene mine var lite på hytta si, så vi kunne bruke den som vi ville. Vi fikk ikke dyre julegaver selv når økonomien deres var god og kunne gitt oss dyre julegaver. Vi var oppvokst med at ønsket vi oss dyre ting, måtte vi spare, ønske oss og jobbe litt for pengene. Så slik sett merktes det ikke så mye. En mor som strikka, sydde og laget mye rart gjorde at gavehaugen ble stor selv om det var vott, skjerf osv som vi uansett trengte. Pappa hogde juletre på jobben, ikke alltid rett, ikke alltid pent, men det var vårt juletre. Som ble veldig koselig i stua og det luktet godt. Julemat har vi alltid kun hatt på julaften, aldri hatt andre dager. Uansett om de hadde penger eller ei. Så for oss var det rart å se andre spise julemat i hele desember. For noen år siden så kikka mamma rart på meg når jeg laget middag her hjemme. Jeg laget nemlig middagen hun laget når hun var helt blakk. For henne så smakte denne maten billig og var en påminnelse om at hun var blakk. Men dette er min favoritt middag, som mine barn og mann også er veldig glad i. Det var igrunn ganske godt å se mammas utrykk da vi spiste middag, for det så ut som det falt noen kilo av skuldrene hennes. Hun trodde vi unger hadde merket at dette var "blakk" middagen, mens for oss var det stikk motsatt. Tror igrunn endel som er fattige bør begynne å slappe litt mer av og nyte tiden. Ting må ikke være som på tv, reklamer og i blader. Hvorfor må en dra på teater og annet slikt når en kan ta seg en tur på skøytebanen (mange steder som låner ut skøyter. I vår kommune har kommunen ett stor lager med skøyter, ski, akebrett, redningsvester og mye annet som alle kan låne gratis. Skolen vår har også endel som vi kan låne. Slik at en må ikke kjøpe slike ting, krever bare litt planlegging iforhold til å låne) Min far og noen nabo pappaer snakket med kommunen og fikk lov å lage skøytebanen på lekeplassen i gata. Det var like gøy hver vinter når brannslangen ble funnet frem (som var fått av brannvesenet). Like gøy hvert år, selv om vi ble like våte hvert år siden brannslangen var ikke like tett. Det eneste det var tid. Og jeg hadde en pappa som var med og bygde snørborger. En mamma som kom ut med kakao når vi var kalde. Små ting, men mange gode minner. Anonymous poster hash: 0b544...85d
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2014 #8 Skrevet 4. desember 2014 Jeg tenker at hun ga dere det aller viktigste! Kjenner faktisk et par familier som har eller har hatt det omtrent sånn. De klager aldri over dårlig råd. Barna får delta i fritidsaktiviteter osv. MEN de voksneforsaker selvsagt mye! OG det blir ikke dyre fancy klær osv osv. Anonymous poster hash: 1db00...8fe
moota m storebror&lillebror Skrevet 4. desember 2014 #9 Skrevet 4. desember 2014 Nydelige historier Godt å lese at dere hadde gode verdier, det betyr masse å lære det videre til sine barn
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2014 #10 Skrevet 4. desember 2014 Hi, her. Jeg må bare si takk for tilbakemeldingene. Mamma er fantastisk! Vi hadde alltid en meget fin julaften.Juletreet var fra min onkel, pyntet med hvaenn min bror eller jeg hadde laget. Det er fremdeles slik; mesteparten er pynt vi har laget isped litt kjøpt. Vi hadde en fin julemiddag, alltid laget av min bror og meg ( tradisjon). Oftest kalkun med tilbehør. Det viktgste for meg i jula da var da mormor kom og ba storebror lese juleevangeliet fra Bibelen. Nå kan min bror og jeg gi tilbake til vår mor alt det hun kan trenge; lenestol, Ipad, privat hjemmehjelp, bøker, hjelpemidler, reiser,tid, samtaler, besøk, etc. Fordi hun var der den gang vi trengte henne mest. Og fremdeles trenger henne. Anonymous poster hash: 41541...4fc
glalaksen Skrevet 4. desember 2014 #11 Skrevet 4. desember 2014 Nå ble jeg helt rørt. For en snill og god mamma, og ikke minst så er hun heldig som har dere som barn <3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå