Gå til innhold

Det er da bare å kjøpe en bil...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det virkelig bare å kjøpe en bil? Det må være utrolig mange med særdeles god økonomi her. Julegavebudsjett på flerfoldige 1000 kroner. Merkelklær og kan-ikke-kjøpe-billig-nille-dritt.

Skjønner vi ikke representerer flertallet her. Vi har ikke anledning til å bare dra og kjøpe en bil til. Det handler ikke bare om prisen på bilen... Det er årsavgift, forsikring, drivstoff, bom, parkering, soneparkering, dekk, eu-kontroll, vedlikehold. En bil koster lett mange 1000 kroner hver eneste måned. Hver meter den ruller, eller forsåvidt hvert minutt den står parkert.

Anonymous poster hash: fb519...225

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer litt an på.

Jeg har ikke en dyr bil og har heller ikke lån på den. Forsikringen koster meg 470,- i mnd. og bensin ligger på omlag 500,- i mnd. Vedlikehold koster litt, men det er som med tennene. Tar man det jevnig og følger opp så slipper man ofte unna de store summene.

Anonymous poster hash: 553db...242
Skrevet

Vi kunne ikke bare få et barn til uten å også kjøpe en bil til. Når jeg jobber turnus, mannen jobber i en helt annen retning og barn skal hentes både på sfo og barnehage går ikke logistikken opp uten to biler.

Kollektivt er ikke noe alternativ fordi bussbytte gjør at vi da ikke rekker barnehagen.

Men derfor har vi jo valgt bolig og livsstil som gjør at vi kan ha to biler da.

Anonymous poster hash: 8e834...2e2

Skrevet

Du har helt rett, det koster mye å ha bil uansett hva bilen koster. Men vi her på bygda har nok litt den holdningen at bil må man ha, og det er slik at man ikke er påloggert resten av verden uten, man får det ikke til fungere rent praktisk rett og slett. Jeg kjenner ingen voksne folk som ikke har bil eller lappen her, unntaket er noen få pensjonerte fruer. Det finnes knapt par der ikke begge har bil. Vi har lite fungerende kollektiv transport, vi har lange avstander, men vi kan bo relativt bra for pengene, så en god del av budsjettet går til bil og utgifter som følger med det.

Skrevet

Jeg skjønner det, vi må også ha en bil. Mannen må ha til jobb pga arbeidstider og vei. Han sykler gjerne om sommeren. Men det er ikke bare å stikke og kjøpe en ekstra bil fordi jeg synes det er kjedelig og at det tar lang tid med bussen. Skulle gjerne hatt en ekstra bil. Men for mange ger er det så selvsagt at da er det bare å kjøpe da.

Kjøp en bil, en veske til 7000 kr, skiutstyr og ipad til jul til barna. Jeg yror vi har det for godt i Norge i dag. Vi voksne er storforlangende og vi lærer opp barna i samme stil.

Skrevet

Er det virkelig bare å kjøpe en bil? Det må være utrolig mange med særdeles god økonomi her. Julegavebudsjett på flerfoldige 1000 kroner. Merkelklær og kan-ikke-kjøpe-billig-nille-dritt.

Skjønner vi ikke representerer flertallet her. Vi har ikke anledning til å bare dra og kjøpe en bil til. Det handler ikke bare om prisen på bilen... Det er årsavgift, forsikring, drivstoff, bom, parkering, soneparkering, dekk, eu-kontroll, vedlikehold. En bil koster lett mange 1000 kroner hver eneste måned. Hver meter den ruller, eller forsåvidt hvert minutt den står parkert.

Vi har kjøpt splitter ny el bil til litt over 200 000 kr. Koster nesten nada i drift:-)

Anonymous poster hash: 5510d...27e

Skrevet

Har en eldgammel bil, den må jeg ha for å komme til ekstra jobben min. Har ikke råd til å kjøpe ny, så håper den holder lenge. Drømmer om å kunne kjøpe meg Nissan leaf en vakker dag.

Anonymous poster hash: 024c9...7bd
Skrevet

Vi har valgt å ha bare én bil, selv om vi bor sånn til at det hadde vært praktisk med to noen ganger. Vi tenker istedet som så, at de gangene vi trenger to biler, det ikke går buss, tog passer å sykle eller få sitte på med noen, så tar vi taxi. Man kan kjøre mye taxi for prisen på årsavgift og forsikring!

Anonymous poster hash: b1933...26c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...