Gå til innhold

Har jeg rett på svangerskapspenger når jeg er vikar?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har man rett på svangerskapspenger når man er ansatt som vikar?

 

Vikariatet har vart i over 1 år nå, og arbeidsgiver ønsker nå å få en avklaring av hvordan det blir med hun jeg er vikar for. Hun kommer nok ikke tilbake i jobben. Derfor ønsker de nå en som kan ta stillingen fast. Det er en tung jobb og arbeidsgiver skjønner at jeg kommer til å bli sykmeldt eller evt. gå over på svangerskapspenger ganske snart. Jeg kommer derfor ikke til å få fast ansettelse, siden de da blir nødt til å få inn en vikar for meg igjen, og de ønsker vel heller å få inn noen som ikke er på vikariat. Legen min ønsker (pga mye tunge løft) at jeg skal over på svangerskapspenger. Men kommer jeg til å få godkjent svangerskapspenger av NAV når jeg er vikar og ikke fast ansatt?

 

Har snakket med NAV (hun var usikker på om det kom til å bli godkjent eller ikke), og hun sa at behandlingstiden på dette er 6 uker og at jeg må slutte å jobbe så snart jeg har søkt. Hva skjer da dersom jeg søker om svangerskapspenger, og får søknaden avslått? Jeg er helt avhengig av å få disse pengene, så dersom søknaden blir avslått ønsker jeg jo å prøve å fortsette å jobbe likevel. Men kan jeg da gå tilbake til arbeidsgiver etter 6 uker og be om vikariatet mitt tilbake??

 

Jeg blir ikke klok på dette :(



Anonymous poster hash: b956f...af1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Usikker på om du har rett på svangerskapspenger når det er et vikariat som da blir avsluttet og ikke en fast stilling.

 

Tror nok det er bedre for deg å få sykepenger frem til permisjonen starter om legen din mener at dette ikke er bra for barnet og deg og så gå direkte over på foreldrepengene 3 uker før termin.



Anonymous poster hash: 4f49d...54b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å finne noe på NAV som tilsier at du ikke skulle ha rett på svangerskapspenger. Ville absolutt pott en mer bindende uttalelse fra NAV . Dette bør de kunne svare på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å finne noe på NAV som tilsier at du ikke skulle ha rett på svangerskapspenger. Ville absolutt pott en mer bindende uttalelse fra NAV . Dette bør de kunne svare på

Det jeg var litt usikker på er det at for å ha rett på svangerskapspenger må man ha en jobb som er skadelig for fosteret. Hvordan blir det da i en vikarjobb som hun ikke lenger har om hun blir borte fra stillingen.

 

Enig i at hun må få en ordentlig uttalelse fra nav om dette.

 

Anonymous poster hash: 4f49d...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Klarer ikke å finne noe på NAV som tilsier at du ikke skulle ha rett på svangerskapspenger. Ville absolutt pott en mer bindende uttalelse fra NAV . Dette bør de kunne svare på

Det jeg var litt usikker på er det at for å ha rett på svangerskapspenger må man ha en jobb som er skadelig for fosteret. Hvordan blir det da i en vikarjobb som hun ikke lenger har om hun blir borte fra stillingen. Enig i at hun må få en ordentlig uttalelse fra nav om dette. Anonymous poster hash: 4f49d...54b

 

Ja er enig i det.

 

 

Om lege søker om svangerskapspenger skal arbeidsgiver fylle ut skjema og bekrefte at omplassering/tilpassing er umulig. Så skal NAV behandle søknaden. Utifra det er ikke nav engang oppmerksom på at set er et vikariat ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 måneder senere...

Noen som har greie på dette og kan hjelpe meg..

Er nå i 100% vikariat som går ut 1 mars.

Fra 1 mars får jeg 30% vikariat fremover.

For at jeg skal få mest mulig i permisjonen, kan jeg da fra 1 mars sykemelde meg fram til termin 50%, jobbe de 30% og eventuelt ta en ekstra dag i uken så det til sammen blir 100%?

Får jeg da betalt like mye i permisjonen som jeg ville gjort om jeg jobbet 100 hele tiden?

Termin 20 juli.

Ble litt rotete, håper noen forstår..

 

Anonymous poster hash: e6c7e...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har greie på dette og kan hjelpe meg..

Er nå i 100% vikariat som går ut 1 mars.

Fra 1 mars får jeg 30% vikariat fremover.

For at jeg skal få mest mulig i permisjonen, kan jeg da fra 1 mars sykemelde meg fram til termin 50%, jobbe de 30% og eventuelt ta en ekstra dag i uken så det til sammen blir 100%?

Får jeg da betalt like mye i permisjonen som jeg ville gjort om jeg jobbet 100 hele tiden?

Termin 20 juli.

Ble litt rotete, håper noen forstår..

 

Anonymous poster hash: e6c7e...289

I utgangspunktet så kan du jo ikke det. Du kan ikke sykemelde deg, det er det legen som gjør og er basert på medisinsk grunnlag.  Er du frisk skal du ikke sykemeldes, og er det ikke fare for deg/fosteret skal du ikke ha svangerskapspenger.  Ved sykdom før  vikariatet ditt går ut vil  kvalifisere til sykepenger.

 

Du kan melde deg arbeidsledig fra 1. mars. om du har 30% stilling kan du motta dagpenger for de resterende. Dagpenger utgjør ca 66% av inntekten du hadde. Om du mottar dagpenger i perioden 1. mars til 30. juni (Du går jo ut i permisjon da) dvsi 4 måneder vil det kunne regnes et snitt av d 6 beste av de 10 siste månedene før permisjon (en særregel ved arbeidsledighetstrygd) Da faller disse 4 dårligste månedene bort.

 

 

 

Anonymous poster hash: 30c2c...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...