Gå til innhold

Vaginal prolaps eller bare et resultat av fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg står, synes jeg alt alt har "falt ned" der nede i skjeden. Skikkelig ekkelt... Ikke som det var før i det heletatt! Kjenner masse greier, alt det som tidligere var høyere opp. Hvis jeg ligger er det ikke like ille...

Slapp skjede? Polaps? Er det normalt?

Må sies at ca 1,5 mnd etter fødsel hadde jeg en gynekologisk undersøkelse på sykehuset, og legen sa ingenting om at det var noe unormalt der...

Anonymous poster hash: 5eeec...0ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytt

Skrevet

Svært vanskelig å stille diagnose uten undersøkelse. Det kan i all hovedsak dreie seg om forskjellige grader av descens, prolaps (og i sin mest fremtredende form, også totalprolaps, som det ikke høres ut som du har). Etter fødsel får noen descens, som oftest er forbigående.

Hvis du er plaget med ubehag eller andre symptomer, synes jeg du bør la en lege undersøke spesifikt for dette. Avhengig av alvorlighetsgrad, vil man som oftest se det an når det er fødselsutløst. Du kan også prøve å bruke pessar.

Skrevet

Jeg hadde det sånn noen mnd etter fødselen. Spurte legen om han kunne ta en titt på 6 ukers, men nei, han mente jeg skulle komme tilbake etter 12 uker hvis det ikke var blitt bedre. Hadde litt panikk en stund :P

Rundt 3 mnd var alt ok igjen ;)

Hvor lenge siden fødsel da?

Anonymous poster hash: 45d17...e76

Skrevet

Var det fastlegen din som ikke så det? De er ikke såå veldig trente på dette, så kan godt være noe er galt selv om det ikke blir oppdaget der. Jeg hadde selv prolaps i bakre kjedevegg. Var på 3 gu de neste 6 årene uten at hun så at noe var galt, selv ikke da jeg beskrev plagene. Henviste meg til gynekolog, som heller ikke kunne si sikkert at noe var galt. Henviste meg til sykehuset, der gynekologen med en gang så at der var en prolaps, men ikke så stor. Ble henvist til kirurgi, og de opererte en prolaps som var mye større enn antatt. 

Så det er nok ikke alltid enkelt å så tydeligvis, ihvertfall ikke for en allmennpraktiserende lege. Hadde gått til gynekolog viss jeg var deg.

Anonymous poster hash: 3186c...f2d
Skrevet

Jeg hadde det sånn noen mnd etter fødselen. Spurte legen om han kunne ta en titt på 6 ukers, men nei, han mente jeg skulle komme tilbake etter 12 uker hvis det ikke var blitt bedre. Hadde litt panikk en stund :P

Rundt 3 mnd var alt ok igjen ;)

Hvor lenge siden fødsel da?Anonymous poster hash: 45d17...e76

1,5 år siden fødsel :(

Var det fastlegen din som ikke så det? De er ikke såå veldig trente på dette, så kan godt være noe er galt selv om det ikke blir oppdaget der. Jeg hadde selv prolaps i bakre kjedevegg. Var på 3 gu de neste 6 årene uten at hun så at noe var galt, selv ikke da jeg beskrev plagene. Henviste meg til gynekolog, som heller ikke kunne si sikkert at noe var galt. Henviste meg til sykehuset, der gynekologen med en gang så at der var en prolaps, men ikke så stor. Ble henvist til kirurgi, og de opererte en prolaps som var mye større enn antatt.  Så det er nok ikke alltid enkelt å så tydeligvis, ihvertfall ikke for en allmennpraktiserende lege. Hadde gått til gynekolog viss jeg var deg. Anonymous poster hash: 3186c...f2d

Nei, en gynekolog på Ahus.

Skrevet

Den gynekologen som foretok en undersøkelse skulle visst være flink, men siden det var på Ahus er det fullt mulig at det ikke stemmer. Det jeg egentlig lurer på er hvordan det skal kjennes ut oppi der når man står? Hva er greit, hvor går grensa?

Hva kan man se etter, hvis noe er galt?

Skrevet

Huff nei :( Kan du ikke få gynekologen til å kjenne stående, slik at andre får kjenne det du kjenner? Jeg kjente jo at noe hadde endret seg der nede i forhold til før. Ikke gi deg!! Leger gjør feil. Krev at de utreder!

Anonymous poster hash: 145bb...2f3
Skrevet

Hvis det er halvannet år siden fødsel, tenker jeg ting burde ha kommet på plass. Husker jeg også følte noe merkelig da jeg sto oppreist etter fødselen - det ga seg etter noen mndr. Legen fant ingenting galt ved undersøkelse. Be om henvisning til gyn, og be gyn ta en grundig sjekk - stående om det så må gjøres!

Anonymous poster hash: accf3...047
Skrevet

Den gynekologen som foretok en undersøkelse skulle visst være flink, men siden det var på Ahus er det fullt mulig at det ikke stemmer. Det jeg egentlig lurer på er hvordan det skal kjennes ut oppi der når man står? Hva er greit, hvor går grensa?

Hva kan man se etter, hvis noe er galt?

Jeg kjente det første gang da jeg dusjet, og sto litt på huk. Føltes som en ganske hard/fast stor klump oppi vagina. Kanskje 1-2 cm inn. Kunne dytte den til siden. Forsto det ikke hadde vært slik før.

Når jeg sto kunne jeg også kjenne den, men mindre og litt lengre inn.

Lurer på om det var endetarmskollaps? Fikk aldri sjekket det da, men noe var det! Og jeg er sikker på at du har et eller annet feil, for man tenker ikke slik uten grunn.

Anonymous poster hash: 145bb...2f3

Skrevet

Takk for svar! Hvor mye vil en GU koste ved henvisning fra fastlegen? Kan ta en sjekk på nyåret. Det er ikke plagsomt annet enn at jeg blir bekymret når jeg tenker på det. Hvis det er noe galt; er det farlig? Påvirker det muligheten for å bli gravid/føde igjen?

Hadde en helt normal fødsel, helt etter boka. Ingen komplikasjoner ellers, presset 2 ganger så var ungen ute.. Men har vel kanskje ikke noe å si.. Hva gjør man dersom det er noe galt der inne? Operasjon?

Jeg har sprøyte- og sykehusfobi, så ikke helt optimalt med operasjon for å si det mildt.

Skrevet

Det tar et år før ting finner sin rette plass igjen etter fødsel. De stiller ikke diagnose før det har gått et år. Men bestill deg time, det kan være godt å få legen til å si som han sa til meg " dette ser helt normalt ut etter forholdene" Jeg også var sikker på at jeg hadde prolaps, siden det hang greier ut av tissen.. Men det går seg som regel til altså! Heldigvis.

Anonymous poster hash: 7f789...d1c
Skrevet

De gjør foressten ikke noe med sånne ting hvis ikke det er plagsomt. Og de venter til man har født alle de barna man skal ha. 

Anonymous poster hash: 7f789...d1c
Skrevet

Ok, takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...