Gå til innhold

Mental trening før fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen erfaring med dette?

Jeg hadde en normal, ukomplisert fødsel før nesten 8 år siden, og er nå gravid i uke 27 med nr 2.

Første fødsel var i følge "alle" på sykehuset en drømmefødsel, men selv følte jeg det hele som noe traumatisk, følte at jeg mistet totalt kontrollen og følte meg mer mislykket enn "flink" etterpå.

Er det noe jeg kan gjøre for å forberede meg til neste fødsel før å ikke sitte igjen med samme følelse?

F.eks fødebrev (for å uttrykke mine tanker, ikke noen sære/mange ønsker)...

Anonymous poster hash: c970a...695

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk på Lamazekurs. Virkelig bra! Øvde så mye at teknikkene satt under fødselene. Følte da at jeg hadde kontroll.

Anonymous poster hash: 16d3a...34f

Skrevet

Man har jo grunn ikke kontroll over fødselen, det er jo kroppen og tilfeldigheter som styrer og de som hjelper til...

Anonymous poster hash: c8aa3...69a

Skrevet

Snakk med jordmor om dette, det hjelper bare å snakke med noen som har litt peiling.

Det at kroppen selv tar over kontrollen og du i ditt hode ikke lenger har kontroll er det som nesten er vanskeligst for noen med hele fødselen, mye fordi det kommer litt som et sjokk og en overraskelse at kroppen selv gjør det den skal uten at du mentalt sett har noen medbestemmelse.

Det kommer nok til å gå lettere for deg denne gangen, for nå vet du hvordan det er. Du er forberedt på at når det kommer til fødsel så kommer urkvinnen frem, da er det muskler du ikke har kontroll over som jobber og de kvinnelige instinkter som tar over hele kroppen din. Du vet at kroppen din er konstruert for å reprodusere seg, og du vet at kroppen din vet hva den skal gjøre og bare gjør det. Kroppen din kan dette og du klarer det. Stol på kroppen din og vit at kropp og sinn egentlig er ett, du mister ikke kontroll, du lar kroppen gjøre jobben sin og du skal gjøre det helt frivillig.

Anonymous poster hash: 90ece...9af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...