Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei! Jeg er ferdig utdannet sykepleier til våren og har spørsmål om ferie. Jeg vet at jeg ikke trenger å tenke på det i 2015, men i 2016. Må jeg ta ut ferie? Eller kan jeg få lov etter eget ønske å jobbe sammenhengende i et år? Jeg har ikke barn dersom det skulle ha spilt noen rolle :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må ha ferie

 

Anonymous poster hash: c76e3...5ca

Skrevet

Man må ta ut 3 uker ferie, jf. arbeidsmiljøloven.



Anonymous poster hash: 536d4...916
Skrevet

Jeg mener du må ta ut to ukers ferie. To uker kan du overføre til neste år og en uke er frivillig, så den kan du ta ut i lønn(?)



Anonymous poster hash: 14e2a...a36
Skrevet

Du må ikke ta ut mer ferie enn du har opptjent. Begynner du å jobbe sommeren 2015 har du ikke fullt opptjent ferie i 2016. Du kan da søke om å ikke ta ut de resterende ukene (som jo i prinsippet vil bli ferie uten lønn).

 

Anonymous poster hash: 8e102...613

Skrevet

Du må ikke ta ut mer ferie enn du har feripenger til å dekke opp. Når du ikke har fullt opptjente feripenger kan du redusere ferien tilsvarende.

 

Men ellers må du ta ut ferie ja, det er arbeidsgivers ansvar i følge arbeidsmiljøloven å sørge for at alle ansatte tar ut lovbestemt ferie.

 

Hilsen en arbeidsgiver.

 

Anonymous poster hash: 8003a...b7a

Skrevet

Du må ikke ta ut mer ferie enn du har feripenger til å dekke opp. Når du ikke har fullt opptjente feripenger kan du redusere ferien tilsvarende.

 

Men ellers må du ta ut ferie ja, det er arbeidsgivers ansvar i følge arbeidsmiljøloven å sørge for at alle ansatte tar ut lovbestemt ferie.

 

Hilsen en arbeidsgiver.

 

Anonymous poster hash: 8003a...b7a

 

 

Rart jeg ble tvunget ut i ulønnet ferie mitt første år på jobb. Jeg ble fortalt at jeg MÅTTE ta ut ferie i 3 uker, selv om jeg ikke hadde feriepenger å dekke opp ferien.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

 

Du må ikke ta ut mer ferie enn du har feripenger til å dekke opp. Når du ikke har fullt opptjente feripenger kan du redusere ferien tilsvarende.

 

Men ellers må du ta ut ferie ja, det er arbeidsgivers ansvar i følge arbeidsmiljøloven å sørge for at alle ansatte tar ut lovbestemt ferie.

 

Hilsen en arbeidsgiver.

 

Anonymous poster hash: 8003a...b7a

 

 

Rart jeg ble tvunget ut i ulønnet ferie mitt første år på jobb. Jeg ble fortalt at jeg MÅTTE ta ut ferie i 3 uker, selv om jeg ikke hadde feriepenger å dekke opp ferien.

 

 

Det er helt feil. Så lenge du ikke har tjent opp retten til ferie via feriepenger kan du og velge å reservere deg mot ferie.

Skrevet

 

 

Du må ikke ta ut mer ferie enn du har feripenger til å dekke opp. Når du ikke har fullt opptjente feripenger kan du redusere ferien tilsvarende.

 

Men ellers må du ta ut ferie ja, det er arbeidsgivers ansvar i følge arbeidsmiljøloven å sørge for at alle ansatte tar ut lovbestemt ferie.

 

Hilsen en arbeidsgiver.

 

Anonymous poster hash: 8003a...b7a

 

Rart jeg ble tvunget ut i ulønnet ferie mitt første år på jobb. Jeg ble fortalt at jeg MÅTTE ta ut ferie i 3 uker, selv om jeg ikke hadde feriepenger å dekke opp ferien.

Hva gjorde du året før da, hadde du ingen arbeidsgiver det året i det hele tatt? Du må ha ferie om du har hatt inntekt fra en eller annen arbeidsgiver, trenger ikke være nåværende. Har du byttet jobb må du ta ut ferie hos din nye arbeidsgiver.

 

Mulig du må ta ut noe ferie selv om du overhodet ikke hadde inntekt og feriepengegrunnlag fra i fjor, det har jeg aldri vært borti og derfor ikke sjekket opp. Men å redusere ferien sin pga manglende feriepengegrunnlag er fullt mulig.

 

Anonymous poster hash: 8003a...b7a

Skrevet

 

 

Du må ikke ta ut mer ferie enn du har feripenger til å dekke opp. Når du ikke har fullt opptjente feripenger kan du redusere ferien tilsvarende.

 

Men ellers må du ta ut ferie ja, det er arbeidsgivers ansvar i følge arbeidsmiljøloven å sørge for at alle ansatte tar ut lovbestemt ferie.

 

Hilsen en arbeidsgiver.

 

Anonymous poster hash: 8003a...b7a

 

Rart jeg ble tvunget ut i ulønnet ferie mitt første år på jobb. Jeg ble fortalt at jeg MÅTTE ta ut ferie i 3 uker, selv om jeg ikke hadde feriepenger å dekke opp ferien.

Hva gjorde du året før da, hadde du ingen arbeidsgiver det året i det hele tatt? Du må ha ferie om du har hatt inntekt fra en eller annen arbeidsgiver, trenger ikke være nåværende. Har du byttet jobb må du ta ut ferie hos din nye arbeidsgiver.

 

Mulig du må ta ut noe ferie selv om du overhodet ikke hadde inntekt og feriepengegrunnlag fra i fjor, det har jeg aldri vært borti og derfor ikke sjekket opp. Men å redusere ferien sin pga manglende feriepengegrunnlag er fullt mulig.

 

Anonymous poster hash: 8003a...b7a

 

 

 

Da studerte jeg siste året på mastergraden :) Og jobbet cirka 10 % ved siden av, tok ut feriepenger i januar året etterpå (det lille som var feriepenger fra denne 10% jobben). Så ja, for 7 år siden ble jeg faktisk fortalt at jeg MÅTTE ta ut ferie. Da var det bare å spare og sutte på labben måneden før.

Skrevet

Æsj da! Jaja, da får jeg finne meg en sommerjobb når jeg blir tvunget ut i ferie :-P Sånn er det å være arbeidsnarkoman! TS

Skrevet

 

 

 

 

Du må ikke ta ut mer ferie enn du har feripenger til å dekke opp. Når du ikke har fullt opptjente feripenger kan du redusere ferien tilsvarende.

 

Men ellers må du ta ut ferie ja, det er arbeidsgivers ansvar i følge arbeidsmiljøloven å sørge for at alle ansatte tar ut lovbestemt ferie.

 

Hilsen en arbeidsgiver.

 

Anonymous poster hash: 8003a...b7a

 

Rart jeg ble tvunget ut i ulønnet ferie mitt første år på jobb. Jeg ble fortalt at jeg MÅTTE ta ut ferie i 3 uker, selv om jeg ikke hadde feriepenger å dekke opp ferien.

Det er helt feil. Så lenge du ikke har tjent opp retten til ferie via feriepenger kan du og velge å reservere deg mot ferie.

Du kan ikke reservere deg mot ferie hvis arbeidsplassen for eksempel holder stengt om sommeren.

 

Anonymous poster hash: 21950...ddf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...