Gå til innhold

Kan ME ligge latent i kroppen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og bryte skikkelig ut etter en fødselsdepresjon f.eks?

Anonymous poster hash: 7dabf...9c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg virkelig ingen ekspert. Men tviler på det. Jeg fikk ME etter kyssesyken, legene fant ikke ut at jeg hadde kyssesyken, og jeg gikk hjemme i permisjon, så presset meg hver dag. De fant først ut av det 6 mnd etterpå, siden jeg aldri ble frisk. Og de fleste starter det jo på denne måten, eller gjennom vaksine eller lignende.

Anonymous poster hash: 60ebe...47a
Skrevet

Vanligvis tenker jeg at det er bedre å spørre lege om sånt, men akkurat når det gjelder ME er det nok bedre å spørre DiB, da det er opplest og vedtatt at mange her kan denne sykdommen godt og at legene, spesialisthelsetjenesten inkludert ikke har peiling! 

Mulig du bør ta kontakt med vetrinærhøyskolen for å få svar på dine spørsmål, de er visst veldig kunnskapsrike på ME.

Anonymous poster hash: 6c54f...094
Skrevet

Nå er det jo ingen som vet akkurat hva ME skyldes. Jeg tror ME ikke er en "årsak", men heller en beskrivende diagnose. Jeg tror det er en immunrespons som trigges, men at utløsende faktorer kan variere fra person til person og gi samme symptomer som ME gir. Samme sykdomsrespons i kroppen kan altså skyldes ulike påkjenninger.

Som nr 2 skriver så er det typisk å få det etter kyssesyken, flere som ble smittet av giardia i drikkevannet i Bergen fikk det samme. Virus i første eksempel, parasitt i andre. Andre har fått det av vaksiner. Det er mange påvist mulig utløsende faktorer. Hvorfor noen utvikler ME og ikke andre, vet de jo lite om enda.

Om ME kan ligge latent i kroppen tror jeg blir et definisjonsspørsmål. Jeg er i en situasjon hvor de vurderer det nå. Ene legen mener at jeg muligens har en skjult infeksjon (f.eks. bakterier som gjemmer seg inne i cellene og dermed ikke vises på blodprøver), og at dette er årsak til mine ME-symptomer fordi leveren min ikke lenger fungerer som den skal fordi en slik mulig infeksjon kan påvirke. I så fall så har den utløsende faktoren hos meg ligget latent i kroppen (om dette er årsaken så er det snakk om minimum 10 år, kanskje så mye som 25 år). Foreløpig har de ikke noe sikkert svar.

Jeg tror at en utløsende faktor kan ligge latent i kroppen i mange år, men om den slår ut eller ei kommer nok an på flere faktorer som igjen kan være individuelt.

Jeg skriver det jeg skriver etter å ha lest mye om og hatt erfaring med sykdommen i mer enn 10 år.

Men som sagt, jeg tror ikke noen har fasiten på dette enda. Forhåpentligvis kommer den :)

Anonymous poster hash: c0c36...527
Skrevet

Takk for svar!

Jeg hadde en "forkjølelse" som aldri gikk over for noen år siden.

Etter denne, fikk jeg hodeverk hver dag i tillegg til nakke og kjevesmerter. Klarte plutselig ikke å stå 7 timer på jobb lenger uten å være kaputt etterpå. Og like kaputt neste morgen. Sånn gikk dagene

Så ble jeg gravid og da følte jeg meg ikke så verst, men jeg jobbet bare 50 % da pga svangerskapspenger.

Nå, 1 år etter fødsel er jeg på samme nivå igjen og til og med verre. Når folk prater til meg, klarer jeg ikke å få med meg hva de sier med mindre det er helt enkle setninger, samme hvor mye jeg konsentrerer meg. Føles ut som om jeg er blitt hjernedød. I tillegg har jeg konstant ømme lymfeknuter og "tette" ører. Vondt i ledd. Irritabel tarm og kan ikke drikke et glass vann uten å måtte tisse. Og noen dager orker jeg ikke å dusje engang, fordi det er så "tungt".

Jeg skjønner ingenting og føler ikke jeg får hjelp hos legen. Føler meg helt ødelagt. Hva er galt liksom???

Skrevet

Takk for svar!

Jeg hadde en "forkjølelse" som aldri gikk over for noen år siden.

Etter denne, fikk jeg hodeverk hver dag i tillegg til nakke og kjevesmerter. Klarte plutselig ikke å stå 7 timer på jobb lenger uten å være kaputt etterpå. Og like kaputt neste morgen. Sånn gikk dagene

Så ble jeg gravid og da følte jeg meg ikke så verst, men jeg jobbet bare 50 % da pga svangerskapspenger.

Nå, 1 år etter fødsel er jeg på samme nivå igjen og til og med verre. Når folk prater til meg, klarer jeg ikke å få med meg hva de sier med mindre det er helt enkle setninger, samme hvor mye jeg konsentrerer meg. Føles ut som om jeg er blitt hjernedød. I tillegg har jeg konstant ømme lymfeknuter og "tette" ører. Vondt i ledd. Irritabel tarm og kan ikke drikke et glass vann uten å måtte tisse. Og noen dager orker jeg ikke å dusje engang, fordi det er så "tungt".

Jeg skjønner ingenting og føler ikke jeg får hjelp hos legen. Føler meg helt ødelagt. Hva er galt liksom???

Da bør du bytte lege og finne en som tar deg på alvor. Legene bør ha tilgang på oversikt over de prøvene som Kompetansesenter for ME på Ullevål sykehus bruker som første kartlegging av en ME-diagnose, og med de plagene du har så bør du jo utredes.

Bytt lege og ta det derfra! Ikke gi deg, for fremdeles så sitter det mange leger rundt og synser om denne diagnosen. Jeg var borti en lege for flere år siden som sa "ME er ingen diagnose, vet du, dette sitter bare her på deg det, jenta mi", og så kakket han med pekefingrene i hver tinning på seg selv - mao. han mente det satt mellom ørene. Da hadde jeg allerede tre spesialisterklæringer som uavhengig av hverandre hadde landet på samme diagnose - "jenta" som legen kalte meg, var den gang 35 år ;)

Det er jo ikke sikkert du har ME, kan være mange andre ting som gir lignende symptomer, det er derfor det er så viktig å bli utredet. Noen får f.eks. lignende symptomer av stoffskifteproblemer. Siden dine problemer startet så raskt etter en infeksjon så er det jo nærliggende å tro at den kan ha vært en utløsende faktor.

Håper du finner ut av det!

Anonymous poster hash: c0c36...527

Skrevet

Vanligvis tenker jeg at det er bedre å spørre lege om sånt, men akkurat når det gjelder ME er det nok bedre å spørre DiB, da det er opplest og vedtatt at mange her kan denne sykdommen godt og at legene, spesialisthelsetjenesten inkludert ikke har peiling!

Mulig du bør ta kontakt med vetrinærhøyskolen for å få svar på dine spørsmål, de er visst veldig kunnskapsrike på ME.

Anonymous poster hash: 6c54f...094

Knegg :D

Anonymous poster hash: bfa03...853

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...