Gå til innhold

Ribbe vs pinnekjøtt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva spiser dere på julaften og hva slags tilbehør MÅ dere ha?

Her er det ribbe, juøepølse, medisterkaker og innmatpølse. Svoren må være sprø, det må være brun saus og ribbefett, tyttebær, flatbrød og hjemmelaget surkål. Dessert er alltid riskrem.

Hjemmelaget juleøl hører også med.

Anonymous poster hash: 50872...b17

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pinnekjøtt, tørka mår, rabbestappe, rødkål og potet :)

Dessert er riskrem m/bærsaus

Anonymous poster hash: 5b3de...bac

Skrevet

Pinnekjøtt med kålerotstappe, tyttebær, mandelpoteter, sky, hjemmelaget flatbrød og hjemmelaget juleøl (selv som gravid). Karamelpuddig eller moltekrem til dessert. 

Anonymous poster hash: 46bb0...422
Skrevet

Ribbe, pappas medisterkaker, sossiser, potet, surkål og sånn rød surkål, brunsaus,ribbefett, sterk sennep og grov sennep, sylteagurk og tyttebær syltetøy.

Dessert står valget mellom multekre , riskrem med rødsaus og sjokoladepudding med vaniøjesaus.

Drikke er vann, brus, rødvin og øl. Noen tar en akevitt.

Vi er bestandig mange når vi feirer med pappa så her er det litt for en hver smak. Kjenner jeg gleder meg nå.

Skrevet

Pinnekjøtt, mandelpotet, kålrotstappe. Til dessert multerkrem, namnam. Ribbe har vi på 1.juledag :)

Anonymous poster hash: 1b214...899

Skrevet

Pinnekjøtt, kålrabistappe og kokte poteter. Jeg trenger ikke mer enn det jeg. Men er vant til at det serveres div pølser til og har ikke noe imot å smake på de.

Dessert har jeg ikke behov for rett etter en sånn middag. Men er godt med en frisk fruktsalat når maten har fått synke

Anonymous poster hash: 0fd00...198
Skrevet

Er ikke så glad i ribbe, men pinnekjøtt er godt! Vi har kalkun :)

Skrevet

De andre spiser pinnekjøtt mens jeg spiser kålerabbistappe og pølser.

Det er veldig god middag synes jeg så klager ikke :D

Jeg skulle gjerne sett at vi hadde ribbe på julaften men sånn er det dessverre ikke her.

Heldigvis pleier mamma å ha ribbe første juledag å da er vi selvsagt innvitert :)

Skrevet

Pinnekjøtt med standard tilbehør. Har alltid masse forskjellige desserter å velge mellom, inkl. riskrem.

Skjønner meg ikke på de som har ribbe på julaften, da ribbe er typisk søndagsmiddag når som helst på året, for meg iallefall. 

Anonymous poster hash: f6563...fda
Skrevet

For meg er det pinnekjøtt, kålrotstappe og potetstappe :) Det serveres også vanlig kokte poteter, men jeg er vokst opp med potetstappe, så for meg er det et must :)

Vi har ikke dessert, men kaker, is og julekaker :) Og brus til drikke ;)

Skrevet

Pinnekjøtt, poteter, kålrabistappe og fårefeitt.

Drikke: iskald cola eller ei juleøl.

Dessert: riskrem med raud saus.

Sånn har det alltid vore, så slik må vi alltid ha det! Tradisjonar <3

Ribbe er deilig det og, så dette er 1. juledagsmat.

Anonymous poster hash: f5ad2...b08
Skrevet

Jeg er vokst opp med ribbe og alt tilbehøret.

men etter at jeg fant en vestlending, så har det blitt pinnekjøtt på julaften, og jeg klarer ikke velge hva som er best.

Anonymous poster hash: 76481...1bd
Skrevet

Ribbe med mandelpotet,brunssaus,tyttebær,surkål,rødkål,mediser,sossiser og salt potetgul 👍😋😋

Skrevet

Pinnekjøtt med kålerabistappe og potet :)

Skrevet

Pinnekjøtt med poteter, kålrabistappe og sjy. Less is more ;)

Vann, cola eller julebrus til. Trenger ikke dessert.

Anonymous poster hash: 80afc...cfd

Skrevet

Pinnekjøtt (som vi for det meste kallar ribbe, ordet pinnekjøt har sneke seg inn i vokabularet med åra for å gjere seg forstått blant folk som ikkje veit at det finst ribbe (evt juleribbe) og svineribbe). Et med poteter, kålrabistappe, raudkål, sø frå kjøtet og dampemør. Drikk gjerne blanding av vørterøl og solo til, evt juleøl eller julebrus.

Hjå svigerfamilien blir begge typar ribbe servert.

Eg er oppvokst med pimpa fruktcoctail (hermetikkboksen med tilsatt mandarin, banan og hasselnøtter) med fløte til.

Skrevet

Pinnekjøtt med kålrotstappe, poteter, medisterpølse.

Det spørs hvem vi er med, ene delen får vi multekrem + krumkaker andre delen får vi riskrem med bringebærsaus eller karamellpudding

Anonymous poster hash: 23d28...276

Skrevet

Pinnekjøtt (som vi for det meste kallar ribbe, ordet pinnekjøt har sneke seg inn i vokabularet med åra for å gjere seg forstått blant folk som ikkje veit at det finst ribbe (evt juleribbe) og svineribbe). Et med poteter, kålrabistappe, raudkål, sø frå kjøtet og dampemør. Drikk gjerne blanding av vørterøl og solo til, evt juleøl eller julebrus.

Eg er oppvokst med pimpa fruktcoctail (hermetikkboksen med tilsatt mandarin, banan og hasselnøtter) med fløte til.

Jeg er også vant med å bare si ribbe om pinnekjøttet. Men etter flere år på østlandet ble jeg lei av å forklare at "nei, jeg mener ikke svineribbe, jeg mener lammeribbe - og jo, sauen har også ribben og pinnekjøtt er sauens ribber på samme måte som ribben fra gris". Så nå sier jeg også mest pinnekjøtt, for enkelhets skyld. Var faktisk utrolig mange som ikke visste at pinnekjøtt er fra ribben på sauen (lammet)!

Må ha tørket morrpølse, mandelpotet og kolrabistappe til. Og så må kjøtt og morr surres i sirup :D

Hi-hi... jeg vokste også opp med den pimpa fruktcoctailen :) Men har gått bort fra den. For min del trenger jeg ikke dessert på julaften, blir så mett av middagen og man har som regel så mye annet godt. Men alltid litt kaffe og julekaker litt utpå.

Anonymous poster hash: d2bcb...8f1

Skrevet

Hva spiser dere på julaften og hva slags tilbehør MÅ dere ha?

Her er det ribbe, juøepølse, medisterkaker og innmatpølse. Svoren må være sprø, det må være brun saus og ribbefett, tyttebær, flatbrød og hjemmelaget surkål. Dessert er alltid riskrem.

Hjemmelaget juleøl hører også med.

Anonymous poster hash: 50872...b17

Pinnekjøtt er julemat, ribbe er søndagsmiddag.

Anonymous poster hash: b4987...47f

Skrevet

Jeg er også vant med å bare si ribbe om pinnekjøttet. Men etter flere år på østlandet ble jeg lei av å forklare at "nei, jeg mener ikke svineribbe, jeg mener lammeribbe - og jo, sauen har også ribben og pinnekjøtt er sauens ribber på samme måte som ribben fra gris". Så nå sier jeg også mest pinnekjøtt, for enkelhets skyld. Var faktisk utrolig mange som ikke visste at pinnekjøtt er fra ribben på sauen (lammet)!

Må ha tørket morrpølse, mandelpotet og kolrabistappe til. Og så må kjøtt og morr surres i sirup :D

Hi-hi... jeg vokste også opp med den pimpa fruktcoctailen :) Men har gått bort fra den. For min del trenger jeg ikke dessert på julaften, blir så mett av middagen og man har som regel så mye annet godt. Men alltid litt kaffe og julekaker litt utpå.

Kan eg spørre kor du er frå?

Sjølv har eg ymse opphav, begge foreldra mine har ein forelder frå Oslo og ein frå ytre sogn, og tradisjonane er litt av kvart. Heimfrå er eg faktisk vand med saus til pinnekjøtet (lys saus laga på søet smaksatt med sukker og eddik) samt ertestuing. Men dette er byta ut med sø og raudkål etter fusjon av tradisjonane til meg og mannen (eit godt byte).

Austlandstradisjonane kjem til syne 1.juledag, med svineri, pølser og fullt opplegg heime hjå foreldra mine.

Skrevet

Pinnekjøtt, julepølse, sossiser, potet, gulrøtter, kålrabbistappe og surkål, og etter mannen kom inn i bilde må vi ha med den derre ribba også.

Til dessert er det riskrem, multekrem og dronning maud

Skrevet

Får jeg ikke ribbe på julaften blir jeg sur. Har alltid spist ribbe på julaften, man forandrer ikke tradisjoner! Trenger bare ribbe, potet og saus. Multekrem til dessert

Skrevet

Kan eg spørre kor du er frå?

Sjølv har eg ymse opphav, begge foreldra mine har ein forelder frå Oslo og ein frå ytre sogn, og tradisjonane er litt av kvart. Heimfrå er eg faktisk vand med saus til pinnekjøtet (lys saus laga på søet smaksatt med sukker og eddik) samt ertestuing. Men dette er byta ut med sø og raudkål etter fusjon av tradisjonane til meg og mannen (eit godt byte).

Austlandstradisjonane kjem til syne 1.juledag, med svineri, pølser og fullt opplegg heime hjå foreldra mine.

Jeg er romsdaling, men familien adopterte sunnmørstradisjonen med å surre ribba i sirup en kort periode mine besteforeldre bodde der da min far var liten.

Skrevet

Pinnekjøtt P julaften. Kalkun på 1.dag.

Pinnekjøtt må ha kolrabistapp poteter og ribbefettet.

Kalkun må ha:

-roasted potatoes

-mashed potatoes

-boiled potatoes

-carrot and turtip mash

-rosenkål

-cranberry sauce

-gravy

-yorkshire pudding

-bacon

-engelske pølser

Herregud hvor stusselig deilige pinnekjøttmiddagen vår er i forhold til......

Anonymous poster hash: d81c7...435

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...