Gå til innhold

Hva kan ditt barn på 17 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt bekymret for språket, han har kanskje 10 ord, mamma, pappa, hei, hadet, natta, takk for maten (takk få man), lampe. Han har hatt endel ørebetennelse. Men han forstår jo veldig mye av det vi sier, og gjør jo det vi ber ham om osv. Kan du hente den store ballen så vi kan kaste? Da løper han og henter den og kaster til meg feks. Kan mø og bæ og durelyder for kjøretøy. Høres dette normalt ut?

Ellers går han stødig (ikke utendørs på gress med snø og med parkdress), løper, klatrer opp og ned trapp/møbler (mest opp😉), sparker og kaster ball, bygger enkelt med duplo, spiser helt selv, smører selv (vi deler opp feks kjøtt for ham, men han prøver), vasker seg med klut selv, "leser" masse bøker, kan skru korker av og på (hvis de er løse), dekke på bordet osv.

Høres dette normalt ut for en på den alderen? Synes "alle" skryter av at ungene kan alt mulig, feks ei som sa hennes sønn kjørte utfor nedoverbakker på sparkesykkel når han var 1,5.. Det ser jeg ikke for meg kunne skjedd her om en mnd liksom.

Anonymous poster hash: 7c170...2c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres normalt ut. 

Anonymous poster hash: d2319...ff0
Skrevet

Nå er min "bare" 16 mnd, men han sier ingen ord (til nøds hei, hade og mamma hvis man legger godviljen til). Han er aktiv slik som din. Men han spiser ikke selv (dvs selvfølgelig plukker han opp matbitene med hendene og putter i munnen, men har klarer ikke gaffel og skje med unntak av ved grøt), han vasker ikke fjeset selv (selv om han klæsjer kluten i ansiktet og prøver å kopiere meg), han bygger ikke duplo og smører definitvt ikke maten sin selv!

Og jeg føler at min gutt er helt normalt utviklet og er ikke det minste bekymret.

Anonymous poster hash: 17394...228
Skrevet

Min gutt er 17 mnd. Sier ikke mange ord, mest babling slikt. Forstår mye av ordene vi sier fordi han blir veldig glad når vi forstår hva han mener (vil ha mer drikke ol.) men er ikke særlig interessert i å si ordene selv.

Går/løper bra både inne og ute og klatrer opp i møblene (med noe varierende resultat når han skal ned igjen...)

Spiser med skje og gaffel når han vil og med hendene når han vil. Sjelden han vil "lese" i bøker, liker å stable klosser og å "rydde" leker tilbake i boksene sine :)

Tenker at han er helt innafor "normalen", veldig lik de eldste barna våre.

Å kjøre nedover på sparkesykkel ved 15mnd alder hørtes rart ut syntes jeg....

Anonymous poster hash: f5445...d6a
Skrevet

Min på 17 mnd er fortsatt ustø, selvom han har gått i 6 mnd. Mye ørebetennelser her og, så mistenker at det kanskje er litt ubalanse i ørene. Han sier hei, mamma, pappa, pus og oij. :) Han løper ikke, han går støtt (stort sett) inne, men ramler og slår seg. Han skjønner veldig mye, og ofte mer enn vi tror! Min andre sønn prata knapt før han var 2, søstra derimot snakka i setninger når hun var halvannet.. så det er mye som er normalt, og ikke fullt så mye som er unormalt :)

Anonymous poster hash: a8820...45a
Skrevet

Når gutten min begynte i barnehage rett før han var 2 år så sa han bare ca 3 ord.

Når vi var på kontroll på helsestasjonen når han var 2.5 år så sa omtrent alle ordene på arket å snakket lange setninger som:

"Det blåser og regner ute", "Nicklas sin pc er hjemme" osv.

Så språket kommer seg fort :)

Anonymous poster hash: 6f349...553

Skrevet

Å gå var han også treg med,han var 1 år og 9 måneder før han endelig begynte å gå.

Anonymous poster hash: 6f349...553

Skrevet

Høres normalt ut! Min yngste på samme alder sier kanskje 10 ord.. Er du bekymra så spør på helsestasjonen, folk er flinke til å skryte;-) (greit nok det, så lenge ikke folk tror at sine barn ligger etter pga dette)

Anonymous poster hash: 3960e...07a

Skrevet

Høres normalt ut! Min yngste på samme alder sier kanskje 10 ord.. Er du bekymra så spør på helsestasjonen, folk er flinke til å skryte;-) (greit nok det, så lenge ikke folk tror at sine barn ligger etter pga dette)Anonymous poster hash: 3960e...07a

Er jo dumt av meg å bli bekymra sikkert, men utfra svar her høres han jo normal ut. De som "skryter" har jo større barn nå, så de bommer kanskje litt også på hvor gamle de var når de gjorde det og det..?

Anonymous poster hash: 7c170...2c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...