Gå til innhold

Hva tenker du om denne situasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en andreklasse har det vært vanskelig lenge, med mye interne stridigheter og uvennskap. Nå har det imidlertid roet seg, og alle har funnet seg venner/noen å være sammen med daglig. Unntatt en gutt. Noen mener han er litt "sær", tar bl.a. lett til tårene om ikke ting helt går hans vei osv. De andre ungene har mer enn nok med seg selv, og de andre barnas foreldre er mest lettet over at ens eget barn har det bra på skolen. "Alle kan ikke like alle", ser ut til å være refrenget. "Sånn er det bare!".

Skolen mener at denne gutten må endre seg, så vil alt gå bra.

Gutten og foreldrene er de eneste som ser "problemet", men kommer ingen vei med verken skole eller foreldre. Bytte skole er ikke et alternativ.

Hva bør gjøres i denne situasjonen? Hva ville du, som foreldre til noen av de andre barna ha tenkt?

Anonymous poster hash: 466cb...0db

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

det er en sånn i klassen til ene min. Jeg har gitt beskjed om at man skal prøve å inkludere andre, og hvis de ser at denne går alene i skolegården, så gå bort å spør om hun skal være med å leke. De synes ikke det er gøy å leke med henne, hun tar mye plass, blir kjempefort sint og gråter veldig veldig mye. Men jeg prøver å forklare at om bare alle gjør det, om alle bryr seg, så kanskje hun roer seg etterhvert. Det må være kjempefrustrerende for jenta selv og gå rundt der å ikke ha noen. Det gjør noe med en. Så jeg oppfordrer til å inkludere, og bry seg om andre.

Skrevet

Hvis jeg som forelder visste om situasjonen, ville jeg absolutt prøvd å få barnet mitt til å inkludere det utsatte barnet. Men det er ikke en lett situasjon. Vi voksne velger også hvilke kolleger og venner vi vil omgåes. Det er vanskelig å bry seg om og ta vare på personer som er konfliktskapende eller annerledes på andre måter. Jeg hadde antakelig begynt med å be gutten hjem, kanskje sammen med andre barn, så ikke mitt barn sto alene om å skulle få det til å fungere. Da er det kanskje også lettere for barna å inkludere i skolemiljøet. Men helt ærlig er jeg ikke sikker, det er vanskelig. 

Aller mest syns jeg det er fryktelig synd å høre at skolen ikke ser problemet. Skolen kan ikke gjemme bort slike ting med at "han liker jo å være alene", og hvertfall ikke med at han må endre seg! Skolen må ta tak. 

Gjest Minnieropptatt
Skrevet

Det er ikke lett for et barn å endre seg, helt alene. Foreldrene er jo ikke tilstede på skolen og får ikke veilledet eller støttet. Her MÅ skolen ta tak i situasjonen, ellers sier de jo ja til mobbing.

Skrevet

Hvis skolen tror at barnet kan endre seg helt alene så blir jeg skremt.

Ja, barn må også tilpasse seg men hvordan skal barnet lære seg hvordan det skal oppføre seg hvis han ikke får trening i lag med jevnaldrende og ikke får hjelp til å hjelpe seg av de voksne?

Har vært bort i samme situasjon selv ang en gutt i klassen til min sønn. Vi inviterte han ofte hjem. Det gjorde andre foreldre i klassen også. Han var generelt sær og vanskelig. Det var i tillegg en utfordrende klasse, med både asperger, adhd, hørselshemmede og en jentegjeng som hadde "sterk personlighet" og kjempet om lederrollen. Skolen hadde stort fokus på at klassen skulle se på seg selv som et "team". De hadde mye teambuilding. De hadde mye psyksk helse; zippys venner. Det gikk nok litt på bekostning av det faglige en stund, men det ble raskt tatt igjen. Dette ga svært gode resultater fort. Det gikk sport i at alle hadde noen å leke med. Hvis barn fra andre klasser "prøvde seg" på erting o.l. hadde han som ble ertet hele klassen i ryggen. Klassen gikk fra å være en verstingklasse til å bli en klasse som hadde et fantastisk samhold.

Læreren som tok over den klassen der når det var på sitt verste burde skrevet en bok!

Anonymous poster hash: ab266...31f
Skrevet

Hvis skolen tror at barnet kan endre seg helt alene så blir jeg skremt.Ja, barn må også tilpasse seg men hvordan skal barnet lære seg hvordan det skal oppføre seg hvis han ikke får trening i lag med jevnaldrende og ikke får hjelp til å hjelpe seg av de voksne? Har vært bort i samme situasjon selv ang en gutt i klassen til min sønn. Vi inviterte han ofte hjem. Det gjorde andre foreldre i klassen også. Han var generelt sær og vanskelig. Det var i tillegg en utfordrende klasse, med både asperger, adhd, hørselshemmede og en jentegjeng som hadde "sterk personlighet" og kjempet om lederrollen. Skolen hadde stort fokus på at klassen skulle se på seg selv som et "team". De hadde mye teambuilding. De hadde mye psyksk helse; zippys venner. Det gikk nok litt på bekostning av det faglige en stund, men det ble raskt tatt igjen. Dette ga svært gode resultater fort. Det gikk sport i at alle hadde noen å leke med. Hvis barn fra andre klasser "prøvde seg" på erting o.l. hadde han som ble ertet hele klassen i ryggen. Klassen gikk fra å være en verstingklasse til å bli en klasse som hadde et fantastisk samhold.Læreren som tok over den klassen der når det var på sitt verste burde skrevet en bok!  Anonymous poster hash: ab266...31f

Høres helt fantastisk ut. Her er skolen ikke særlig interessert i å bidra, annet enn å be foreldrene ordne med henvisning til BUP. Barnet har vært der en stund, og selv om han fortsatt er en "raring" er det egentlig ingen diagnoser på gang. Barnet er ikke voldsom, voldelig el.l. Han skal følges opp videre av BUP en stund, men foreldrene får ingen bistand fra skolen for å løse hans sosiale problemer der. Foreldrene får bare beskjed om å forsøke å invitere andre unger med hjem mv. Når foreldrene tar kontakt for å avtale med de andre foreldrene, så passer det aldri.

Hva kan man gjøre? Det er enhetlig ingen konkret mobbing el.l., barnet får bare ikke være med pga. at det er "sært". Det oppfordres til at de andre skal ta kontakt dersom noen er alene, men det følges ikke opp at de gjør det.

Skrevet

*enhetlig = egentlig

Skrevet

Noen som har innspill, hva kan gjøres for gutten?

Skrevet

Noen som har innspill, hva kan gjøres for gutten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...