Gå til innhold

NAV!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt masse uflaks med Nav. Dette gjelder papirer som de har mistet, dette har skjedd så mange ganger at det er helt ufattelig. En gang måtte jeg sende inn tre sykemeldinger, pga at de hadde "forlagt" de øvrige to sykmeldingene. 

Nå er det også dokumenter som ikke er inne til Nav, til tross for at de er sendt for snart 1 mnd siden. De virker så sure når jeg ringer, de sier noe som "jeg ser du ringte for to dager siden, du må la det gå litt tid, ring opp igjen om en uke". Jeg sier at jeg forstår jeg ringe ofte, men faktisk, når det har vært så mye tull så må jeg ta ansvar selv for at ting går riktig veg. De blir sure.

Grunnen til at jeg ringer er fordi at jeg skulle hatt penger for flere uker siden. Men har ikke fått da de har mistet papirene (igjen). Dette er papirer fra legen som er blitt sendt for lenge siden pr vanlig post. Den ene på Nav forvaltning husker papirene, men de vet ikke hva som har skjedd mellom brevposten og scanning. De har glemt å scanne det tydeligvis og makulert det eller et eller annet.

Så da sier jeg til de at de må da forstå at jeg ringer annenhver dag for å høre status (legen har sendt inn nytt elektronisk). Jeg har også sagt at de gjerne må ringe meg om det mangler noe eller et eller annet, fordi postgang tar så ufattelig mye mer tid! Dette gjør de ikke.. jeg mener de virkelig kan det da de har forlagt papirene mine enda en gang. Dette systemet gjør folk sykere enn utgangspunktet!

Er det en systematisk taktikk for å knekke enkeltindivider? 

Anonymous poster hash: 76c59...090
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har akkurat samme erfaring. Det virker tidvis som om det er satt i system å gjøre folk dårligere fordi de skal bruke kreftene på å kjempe mot nav i steden for å bruke kreftene på å bli frisk :/

Min lege har i år sendt en legeerklæring tre ganger - nav rotet dem bort alle sammen.

En annen erklæring sendte han to ganger - også rotet bort begge ganger.

Så sendte han en samleerklæring hvor begge ovenfor var vedlagt som kopi - også rotet bort.

Så sendte han papirene med meg med beskjed om å levere papirene til saksbehandler selv. Noe jeg ikke fikk lov til, for de skulle tas imot i resepsjonen. De papirene innrømmet de å ha tatt imot og ha scannet - men fant ikke igjen hvor de hadde lagret dem, og papirutgavene var også borte... igjen. Jeg eksploderte, og de satte i gang med leting på data og ellers, og utrolig nok, de fant dem. Neste gang jeg snakket med saksbehandler så hadde denne gjort et vedtak som ikke hang på greip med tanke på legeerklæringene. Jeg spurte da om hun hadde lest erklæringene fra legen, da fikk jeg beskjed om at det kunne jeg ikke forvente siden de var så vanskelige å finne. Da jeg spurte om hun ikke leste dem da hun faktisk hadde funnet dem, så fikk jeg ikke svar.

Og det verste er at legen min sier at dette IKKE er uvanlig praksis. Han blir oppgitt, frustrert og forbanna - men overrasket er han overhodet ikke, for dette skjer i følge ham med svært mange av hans pasienter. Det er sløsing av ressurser og det er å ødelegge folks liv!

Om politikerne ante hvor elendig systemet i altfor mange tilfeller fungerer, da hadde det blitt ramaskrik. Det har vært mye oppslag om nav, men ikke på langt nær så krasse som de burde være.... for det skjer jo ikke noen endring. Faktisk så fungerer systemet for store grupper langt dårligere enn det gjorde før reformen. Og selv om politikerne sier det skal ryddes opp så skjer ikke noe, og en av årsakene tror jeg er fordi de ikke vet HVOR ille det faktisk er.

Håper du får pengene dine snart! Om du ikke har andre muligheter så kan du søke om et hastevedtak fra sosialkontoret. Da vil du få penger til livsopphold mens du venter på sykepengene. Pengene du får fra sosialkontoret vil bli trukket fra på utbetalingen når du får etterbetalt sykepenger, men da får du i hvert fall litt hjelp inntil videre.

Anonymous poster hash: 6e226...c79
Skrevet

Til info: scanning av papirer skjer ikke på lokalkontorene. De sendes i de fleste tilfeller til Oslo og scannes sentralt. Du kan sende papirene til scanning selv, om du mistenker at det er lokalkontoret som roter dem bort. Adressen de skal sendes til står på forsidearket som du kan printe ut fra nav.no. Sykemeldinger sendes fra lokalkontorene og til forvaltning.

Anonymous poster hash: 48c87...49c
Skrevet

Til info: scanning av papirer skjer ikke på lokalkontorene. De sendes i de fleste tilfeller til Oslo og scannes sentralt. Du kan sende papirene til scanning selv, om du mistenker at det er lokalkontoret som roter dem bort. Adressen de skal sendes til står på forsidearket som du kan printe ut fra nav.no. Sykemeldinger sendes fra lokalkontorene og til forvaltning.

Anonymous poster hash: 48c87...49c

Uansett hvor scanningen skjer så er det komplett uansvarlig av Nav å ikke ha bedre rutiner enn at så mye papirer forsvinner. Dette kan være alvorlig siden sensitiv informasjon ligger og flyter rundt uten at noen vet hvor den er.

Burde vært unødvendig at brukere må sende ting til scanning selv! Men greit å vite.

Gjest thricane
Skrevet

Jeg jobber med lønn og opplever at ca en av fem ganger forsvinner papirene like mystisk god nav som den ene sokken i vaskemaskinen.

Tar alltid kopi og skriver logg når jeg har sendt hva, hvem jeg har snakket med og om hva. Håpløst.

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Jeg har hatt samme problemet, måtte sende inn sykemeldinger min ikke mindre enn fire ganger. Den siste gangen var legen så oppgitt at han ringte kontoret selv, da ble det fart på ting! ;) Da jeg søkte om os var det samme greia, man kan jo bli gal av mindre.

Heldigvis har jeg også veldig gode erfaringer med nav, spesielt den ene Saksbehandleren som jeg nå forholder meg til! Hadde alle vært som ham hadde alt vært så mye enklere!

Skrevet

Jeg tar kopi av alt og sender det selv til scanning, noe annet nytter ikke hvis man vil at ting skal skje. Har gitt opp nav for lenge siden, og tro det eller ei, jeg JOBBER i nav. 

Artig når man blir sykemeldt, og måtte forholde seg til denne møkkabedriften fra "feil" side.

Anonymous poster hash: abd78...1de
Skrevet

Jobber i NAV, og har opplevd det samme, med mine egne papirer.

Anonymous poster hash: b6849...ef4

Skrevet

Ei jeg kjenner som jobber i nav sier at 2% av brevene som kommer forsvinner hver dag. De har helt hinsides mye å skanne hver bidige dag så jeg kan forstå det, men da må se skjerpe rutinene

Anonymous poster hash: 7e479...0c7

Skrevet

Ei jeg kjenner som jobber i nav sier at 2% av brevene som kommer forsvinner hver dag. De har helt hinsides mye å skanne hver bidige dag så jeg kan forstå det, men da må se skjerpe rutinene

Anonymous poster hash: 7e479...0c7

Vet du om det finnes offisielle tall på dette? Kan du spørre hun du kjenner om det? Hadde vært kjekt å se tallene på det.

Det overrasker ikke :/

Det er faktisk veldig skremmende, for det betyr at det ligger masse sensitiv informasjon og bare flyter, ingen har kontroll på det, det kan komme uvedkommende i hende.

Hvis det at de har en sentral scanning og ikke lokal scanning fører til at så mye informasjon går tapt, da har systemet feilen. Det sier seg selv at det skaper enorme problemer, systemet blir ineffektiv og ikke minst så er det ekstremt lite gunstig samfunnsøkonomisk!

Bare med tanke på at folk må tilbake til lege x antall ganger når det egentlig hadde vært unødvendig sier at dette er total ressurssløsing. Der legene kan sende informasjonen på nytt uten ny konsultasjon så er det likevel unødvendig tidkrevende for legen. For ikke å snakke om alle de unødvendige ekstraproblemene dette skaper for folk som ofte er syke i utgangspunktet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...