Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #1 Skrevet 2. desember 2014 Jeg skal kjøpe ut samboer fra vår felles bolig. Jeg har siden august betalt inn på boliglånet vårt alene, 7000 kr i avdrag (renter utenom). Skal dette justeres for? Evt hvor mye? Boliglånet er var 1880000 kr i august. Anonymous poster hash: 5ecef...e98
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #2 Skrevet 2. desember 2014 Det kreves veldig mange fler opplysninger for å kunne svare på det. Få hjelp av en ekte advokat. Ikke belag deg på råd fra anonyme på et nettforum. Anonymous poster hash: 5bbfd...3ac
Gjest Skrevet 2. desember 2014 #3 Skrevet 2. desember 2014 Gå til en advokat og få alt ned på pairet og innhent all dokumentasjon. Er en velanvendt investering dette med advokat
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #4 Skrevet 2. desember 2014 Har dere blitt enige i hvor mye du skulle betale i husleie? Anonymous poster hash: 85227...5ff
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #5 Skrevet 2. desember 2014 Vi var enig om at jeg skulle betale lån+husleie så lenge jeg bor i leiligheten, mens han har betalt for husleien der han bor. Jeg forstår at det er lurt med advokat, men mannen mener deg ikke er nødvendig... Vi har hatt takstmann, så det er ikke synsing hvor mye verdistigning deg har vært. Anonymous poster hash: 5ecef...e98
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #6 Skrevet 2. desember 2014 Siden du har betalt på boliglånet alene siden august, skal det du har betalt trekkes fra det som skal betales til samboeren. Det er egentlig mer et økonom spørsmål enn et jussspørsmål. Det blir en sak for advokat dersom dere ikke klarer å bli enig om fordelingen. Hvis jeg har forstått riktig, og ut fra informasjonen du gir: Boliglånet deres er blitt redusert med 5x7000kr (avdragsdelen) siden august. Du har betalt dette alene, så dette går helt til deg. Da, og forutsatt at dere har betalt 50/50 på boliglånet helt siden dag 1, kan du trekke fra 35,000kr fra den det du skal betale til samboeren for å kjøpe han ut. Der det kan oppstå kompikasjoner er dersom han har betalt mer i egenkapital enn deg eller betalt med enn deg på boliglånet i en periode. For da er det ikke en enkel 50/50 fordeling med litt justering for 5 mndrs avdragsbetaling. Det er imidlertid viktig å tenke på egenkapitalen. Jeg er gift og egenkapitalen vi hadde første gang vi kjøpte hadde vi spart på sammen. Dersom det ikke er tilfellet for dere, har din samboer krav på å få sin andel av egenkapital betalt tilbake og jeg er ikke sikker på om det skal være rente eller ikke. Ville sjekket med en økonom som har peiling på privatbolig om jeg var deg. Anonymous poster hash: 8448a...c4b
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #7 Skrevet 2. desember 2014 Jeg bidro med mer enn ham inn i boligen, i tillegg til at han har tatt forbrukslån som jeg vil skal trekkes fra. Han er enig i dette. Vi har brukt Jusformidlingen for å få hjelp til dette, sånn at beløpet jeg skal betale er justert for dette. (Hvis vi hadde solgt boligen i dag skulle han hatt 186 000 kr, dom jeg skal betale ham, mens jeg skulle hatt i overkant av 380 000 kr). Jeg har imidlertid sagt feil beløp and nedbetaling, ser jeg. Jeg har betalt ned 11 000 kr i avdrag tilsammen siden august. Jeg er helt enig i at det er mest ryddig å bruke advokat. Men det er mye penger, vil koste minst 10 000 kr for å sette opp kontrakten... Anonymous poster hash: 5ecef...e98
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #8 Skrevet 2. desember 2014 Har du sett om du finner mal på standardkontrakt på nettet? Så lenge dere har tallene riktig og er enige, skal det være mulig å ordne det uten advokat om det er riktig for dere kan jeg ikke uttale meg om. Vi ville gjort det selv, men vi er såpass vant til å lese og skrive kontrakt på jobb at vi klarer å finne ut av det. Advokat trenger forøvrig ikke være så dyrt, dersom det sparer dere for problemer senere. Vi brukte advokat ifm tvist etter et boligsalg, han sparte oss for my tid, mye stress, og Det beste ved det hele var at vi sparte penger også. Hvis du velger en advokat som kan dette, trenger han ikke bruke mer enn 3-4 timer på det (1 time for å snakke med dere, 2-3 for å skrive avtalen og sende den til dere, timespris er som regel fra 2000kr/time. Velg en advokat som kan akkurat det dere er ute etter, da sparer dere tid (og penger). Anonymous poster hash: 8448a...c4b
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #9 Skrevet 2. desember 2014 Vi var enig om at jeg skulle betale lån+husleie så lenge jeg bor i leiligheten, mens han har betalt for husleien der han bor. Jeg forstår at det er lurt med advokat, men mannen mener deg ikke er nødvendig... Vi har hatt takstmann, så det er ikke synsing hvor mye verdistigning deg har vært. Anonymous poster hash: 5ecef...e98 Du skriver: Vi var enig om at jeg skulle betale lån+husleie så lenge jeg bor i leiligheten, mens han har betalt for husleien der han bor. Da skal du vel ikke ha noe fratrekk siden dette var avtalen. Han betaler husleie for å bo annen plass enn i huset sitt mot at du får bo der og betaler for det. En avtale er en avtale. Anonymous poster hash: 85227...5ff
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #10 Skrevet 2. desember 2014 Husk på dette når du skal fylle ut ligningen neste år. Skal dere dele rentefradraget, eller skal du ha fullt fradrag for august-des ? Anonymous poster hash: 307f0...383
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå