Gå til innhold

Nybakt mamma og føler meg dum.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste på nett at foreldre lærer å høre forskjell på gråten til babyen.

Jeg gjør ikke det. :(

Hun er nå 6 uker og jeg prøver liksom alt. Bleie, pupp eller sove. Jeg finner jo ut av det, men hører ikke noe forskjell.

Og så lurer jeg på om jeg gir for mye pupp? De siste dagene har hun gulpet en del mer. Puppene mine er også mye fullere av melk så jeg har nok økt produksjonen. Jeg har lagt merke til at hun sliter med å svelge unna melken og må ta svelgepauser. Og da blir hun litt frustrert og gulper opp en del melk igjen.

Er barn slik at de suger selvom de faktisk er mett?

Skal på helsestasjonen denne uken så skal spørre der altså.

Anonymous poster hash: 35f0e...f55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tre barn og vet jammen ikke alltid hvorfor de skriker heller.

Ang for mye melk så må du bare veie på hs for å finne ut det. Bruker babyen smokk? Kanskje babyen bruker deg som smokk?

Anonymous poster hash: cf175...7cc

Skrevet

Sånn hadde jeg det også, og jeg følte meg også dum. Barnet mitt er 3 år, og NÅ hører jeg forskjell på f.eks. lei-seg-gråt og trasse-gråt, men det tok sin tid gitt. ;) Følte også at jeg matet ham for mye, så jeg prøvde å vente litt og prøve andre ting først hvis han nylig hadde spist, men da begynte han å smatte, spise på fingrene sine, snu seg mot brystet mitt og lete febrilsk mens han skrek verre og verre. Så det var som regel det han ville virket det som. ;)

Om hun får i seg for mye i volum uten å bli mett, så kan det være at du har for mye formelk. Står god forklaring og tips om dette på ammehjelpen sine nettsider. :)

Anonymous poster hash: eebf6...6a8
Skrevet

Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar.

Jeg brukte også lang tid på å skille gråten. Ikke heng deg for mye opp i det, det kommer etter hvert. Bleia er jo lett å sjekke for bæsj, sove og spise er bare å prøve seg fram.

Ang gulping tror jeg at de fleste babyer gjør dette. Melken kommer jo av og til rennende, spesielt hvis du har mye, så da blir der vel litt for mye i munn og svelg og det må opp igjen.

Masse lykke til videre. Gå inn på www.ammehjelpen.no Der er det mye tips å få.

Skrevet

Jeg brukte flere måneder til å skille babygråten. 

Hvis du har mye melk, kan du jo prøve å håndmelke/pumpe litt før du gir bryst, så hun ikke får så mye av den tynne formelken. Det er den feite ettermelken man vil gi mest av :-) At babyen bruker deg som smokk, er helt normalt. Gulping er også normalt. Ammehjelpen.no har mange gode råd og tips :-) 

Anonymous poster hash: 2e174...726
Skrevet

Hun er nå 6 uker og jeg prøver liksom alt. Bleie, pupp eller sove. Jeg finner jo ut av det, men hører ikke noe forskjell.

Og så lurer jeg på om jeg gir for mye pupp? De siste dagene har hun gulpet en del mer. Puppene mine er også mye fullere av melk så jeg har nok økt produksjonen. Jeg har lagt merke til at hun sliter med å svelge unna melken og må ta svelgepauser. Og da blir hun litt frustrert og gulper opp en del melk igjen.

Skal på helsestasjonen denne uken så skal spørre der altså. Anonymous poster hash: 35f0e...f55

Søk opp å se film på YouTube med Dunstan baby langstrakte. Det er noen få enkle universallyder alle babyer lager som betyr ulike tung. Lett å høre forskjell og lette å kjenne igjen etter å ha sett videon. Det verste er at det stemte godt! Hjalp meg med nummer to, visste ikke om det med førstemann.

Høres ut som du kanskje har høyt trykk, da hjelper det om du ligger, evt lener deg tilbake for å motvirke gravitasjonen. Om du skjønner? Ta evt godt med rapepauser.

Husk på å tømme et bryst helt før neste så hun får i seg den fete melka som metter mer.

Anonymous poster hash: a33e6...562

Skrevet

Skal på helsestasjonen denne uken så skal spørre der altså. Anonymous poster hash: 35f0e...f55

Søk opp å se film på YouTube med Dunstan baby langstrakte. Det er noen få enkle universallyder alle babyer lager som betyr ulike tung. Lett å høre forskjell og lette å kjenne igjen etter å ha sett videon. Det verste er at det stemte godt! Hjalp meg med nummer to, visste ikke om det med førstemann.

Høres ut som du kanskje har høyt trykk, da hjelper det om du ligger, evt lener deg tilbake for å motvirke gravitasjonen. Om du skjønner? Ta evt godt med rapepauser.

Husk på å tømme et bryst helt før neste så hun får i seg den fete melka som metter mer. Anonymous poster hash: a33e6...562

Langstrakte skulle være language...

Anonymous poster hash: a33e6...562

Skrevet

Skal på helsestasjonen denne uken så skal spørre der altså.

Du lærer ikke det på 6 uker :) eller du kan, men det er ikke normalen tror jeg. Husk at i begynnelsen er ikke følelsene deres veldig nyanserte. Er de sultne er det krise. Har de vondt er det krise. Er det ikke krise kaver de eller sover ;)

Med min første tok det vel et halvt år før jeg hørte forskjell på "viktig" gråt og høy sutring. Når han ble enda eldre fikk det enda flere nyanser. Med nr. 2 (9 uker) kan jeg lese signalene litt bedre, for jeg vet mer om hva jeg skal se etter. Men jeg tolker han ikke ut i fra gråten alene. Gråten er ikke så nyansert :)

Anonymous poster hash: aeb5b...d4d

Skrevet

Min er 6 uker nå, og når han brøler vet jeg at han er sulten. Når han bare klynker vil han ha kos/ligge på meg/at jeg skal være nær ham. Han er ikke som førstemann, han brølte samma søren ;) Trodde han holdt på å dø flere ganger daglig, minst, og jeg ble superstressa.

Litt glad for at denne her er litt mer tydelig i kommunikasjonen, det gjør alt mye lettere. Men om det er en trøst hører ikke faren forskjell, han hører bare gråt :P 

Anonymous poster hash: b143d...4d9
Skrevet

Jeg har ei på tre måneder og to eldre. Første bare brølte døgnet rundt i mange måneder, andremann kunne jeg høre hva som var galt etter bare noen dager og sistemann på tre måneder har jeg begynt å kjenne nå. Barn er forskjellige og noen er lettere å bli kjent med en andre. Slapp av og nyt babyen din, ikke tenk på at du ikke skjønner alt enda. Det kommer etterhvert😊

Skrevet

Ikke stress! Du lærer barnet ditt å kjenne etterhvert. OG barnet lærer deg og faren å kjenne....

Når det gjelder melken. Pump ut litt før amming så det værste trykket er tatt. Ta "rapepauser" i ammingen. Etterhvert justerer det seg!

Anonymous poster hash: 5e00c...54f
Skrevet

Jeg greide heller aldri å skille gråt på den måten du beskriver da de var babyer, så det skal du ikke bry deg om.

Helt normalt!

Ang. Om de spise når de ikke er sultne, så tenket jeg kanskje det varierer? Men mine har iallefall vært slik at on de vil bare kose så blir de sinte ved puppen om det kommer melk. Da har jeg brukt tutt og bare hatt dem godt inntil meg :)

Anonymous poster hash: 2d092...ae9

Skrevet

Du er absolutt ikke dum! ;) Skulle sett meg med førstemann her du... Hørte ikke forskjell på skrik eller klarte å tolke signaler for når hun var trøtt... Så ofte en overtrøtt unge ;) I tillegg skrek min masse pga nakke da;)

Var egentlig lettere hysterisk og husker jeg ble døds stressa hvis helsesøster sa ting som ; " Å men dette vet jo mamma best" ... Neeeei!! Skjønner ingenting jeg, gi meg råååd! He he he ;)

Dette kommer etterhvert og uansett hvor erfaren du blir vil du ikke alltid skjønne hva som er grunnen til dårlige netter/ grinete baby osv.

Du gjør som de fleste her gjorde første gangen... Utelukke ting. Bleie, mat, trøtt, kos, feber, tenner, utvikling osv, osv... And the list goes on! ;)

Igjen du er ikke dum! Du er en nybakt mamma, he he ;) 

Gratulerer så mye forresten :)

Skrevet

Tusen takk for svar og tips om nettsider og baby language (den var faktisk veldig hjelpsom for meg)

Jeg har nå håndmelket og tømt litt av formelka. (Ante ikke det var noe som het formelk) Lille har spist seg mett men det er fortsatt litt sprengt der. Håper å få tømt det på neste runde.

Blir så fortvilet når jeg ikke forstår hva gråten betyr. Føler seg litt håpløs som mor.

Skrevet

Tusen takk for svar og tips om nettsider og baby language (den var faktisk veldig hjelpsom for meg)

Jeg har nå håndmelket og tømt litt av formelka. (Ante ikke det var noe som het formelk) Lille har spist seg mett men det er fortsatt litt sprengt der. Håper å få tømt det på neste runde.

Blir så fortvilet når jeg ikke forstår hva gråten betyr. Føler seg litt håpløs som mor.

Du får trøste deg med at vi alle har følt oss håpløse som mødre i perioder. Du er det ikke selv om det kan føles sånn😊
Skrevet

Hei, jeg hadde også problemer med for mye melk. Brukte metoden for heltømming og intervallamming som beskrevet på ammehjelpen. Anbefaler det. Jeg måtte bruke den flere ganger fordi jeg etter en stund hadde for mye melk igjen og det ble tette melkeganger og spreng, men denne metoden hjalp meg hver gang. Hun gulpet mye, men det er jo noen som gjør det.. Sluttet med det da vi begynte med grøt ved 4mnd, eller det kommer jo en gulp i ny og ned likevel..

Anonymous poster hash: 20a37...670

Skrevet

Overskriften minner meg om den dagen jeg fødte. Skjønte ikke hvorfor jordmor og barnepleier bare plutselig forsvant da fødselen var over og lot meg være alene igjen med babyen. De kunne da ikke bare overlate en baby til meg sånn uten videre, jeg ante jo ikke hva jeg skulle gjøre med ham. :P

Anonymous poster hash: eebf6...6a8
Skrevet

Du har fått mange gode råd og tips og jeg vil egentlig bare si hvor herlig det var med en utelukkende positiv tråd hvor alle vil hi godt.

Jeg tror følelsen av å være ganske udugelig som mamma kommer snikende iblant enten man er på barn nr en eller ti ❤️Så lenge du gjør så godt du kan er du en fabelaktig mamma og den beste gullet ditt kan ha.

Skrevet

Det kommer nok ikke så fort, forsto at han var sulten allerede fra 2 uker,for den gråten var hardere enn de andre,men det andre fant jeg ikke ut før han var rundt 3mnd

Skrevet

Kunne ønske det sto i alle mammabøker at det er helt normalt å føle seg dum ;)

Jeg lærte meg aldri helt "gråtespråket" til førstemann i forhold til læreboka, men vi kom oss jo gjennom babytiden likevel. Etter som han har vokst opp har jeg jo skjønt at han har et temperament som kan ha spilt inn her, hysterisk gråt for de få tingene som kunne sette han ut men generelt blid og fornøyd ellers. Det jeg skjønte i etterhvert med han var at han hadde et stor behov for nærhet, være inntil oss, kjenne hjerteslagene mine. 

Andremann har vært lettere å "lese", men her har den eneste "hva gråter han for nå"-utfrodringen da han var nyfødt at han var overtrøtt (rundt 2-3 uker, og gråt som han skulle hatt betalt for det. Vi skjønte etterhvert hva det var). 

Kjempefint at du spør, det viser at du er alt annet enn dum !

Og enig med de andre, flott med en positiv tråd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...