Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #1 Skrevet 2. desember 2014 Vi har nylig hatt en alvorlig personalsak på jobben der 10-15 unge jenter har stått frem med samme anklager mot samme person. Det er den groveste saken kommunen har hatt, men etter en runde med sjefene og fagforbundet skjer det ingenting annet mot han enn at han får en advarsel ... Hvordan kan det være ??? Hva skal det til for at at han får større konsekvenser ??? Flere av jentene vurderer å slutte og synes det er veldig ubehagelig å være på jobb om dagen. Det er også nå snakk om å gå til pressen for å sette fokus på seksuell trakassering på arbeidsplassen og hvorfor det ikke tas alvorlig, men de fleste er redde for represalier fra sjefene. Hva bør gjøres ? Anonymous poster hash: 951d7...c52
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #2 Skrevet 2. desember 2014 Dessverre er det slik i Norge at den påståtte likestillingen har ikke kommet så langt. Jenter blir kalt for "horer" hvis de har mange partnere, mens menn blir sett på som populære hvis de har mange partnere. I voldtektssaker er det fortsatt lov å føre bevis for offerets seksuelle vandel, det vil si at ei jomfru er mye mer verdt enn ei som har hatt 8 menn i senga si i løpet av livet, uansett årsak. JENTER blir fortalt hvordan de kan unngå voldtekter, ved å pakke seg inn i store klær, ikke gå alene og begrense sin bevegelsesfrihet på kveldstid, mens gutter blir ikke fortalt hvordan de kan unngå å voldta. Hvis en mann er utro, sier mange at dama sikkert har sluttet å trene og lagt på seg, dvs. det er hennes skyld. Jeg er ikke overrasket. Bare for en ukes tid siden var det en diskusjon på DiB der mange mente at en mann som har prøvd å ha sex med sin venninne i leiligheten, selv om hun sa tydelig nei og prøvde å dytte ham unna, "bare er full og kåt" og det er "ikke farlig", men noe man bare må godta. Menn slipper unna med absolutt alt her i verden. Anonymous poster hash: c9cec...206
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #3 Skrevet 2. desember 2014 Helt tragisk. Hva om dere "voksne" også går til fagforeningen og sier at dere ønsker ham fjernet fra sin posisjon? Arbeidsmiljøtilsynet? Anonymous poster hash: 3dd96...d0f
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #4 Skrevet 2. desember 2014 Altfor mange ledere i Norge er konfliksky, det er mye kameraderi og ikke minst er ansatte veldig vernet og beskyttet. Derfor er også media et meget godt virkemiddel i slike saker. Jeg er i utgangspunktet ikke gir å spre dritt, men det er virkningsfult. Snakker av erfaring. Her var det ikke snakk om trakassering, men alkoholmisbruk blant flere. Også kommunalt, men som med din sak endte det bare med advarsler fra høyeste hold. Tok saken i media og folk måtte gå. Anonymous poster hash: 895f5...d41
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #5 Skrevet 2. desember 2014 Jeg opplevde også å bli sextrakkasert på en tidligere arbeidsplass. Jeg tok dette med verneombudet og min sjef. De tok dette videre med hans sjef. Hans sjef fant ut at jeg dessverre ikke var den eneste som hadde opplevd dette. Flere på denne mannens avdeling (kvinner) opplevde det samme men ingen turte å si ifra. Men de gjorde det når jeg stod frem. Saken gikk til de øverste sjefene og det ble drøftet hva som skulle bli gjort. Min mening ble etterspurt. Jeg sa at jeg ønsket han bort fra sykehuset. Resultatet ble at han ble flyttet til et annet sykehus i byen. Men denne mannen innrømmet alt han hadde gjort mot meg og sa seg villig til å bytte arbeidsplass. Uansett dette er en lang og vond historie som endte bra. Men jeg sluttet bare noen mnd etter at han ble flyttet. Jeg slet med angst etter alle episode og bare det å gå inn i heisen der utløste angstanfall da mange av episodene skjedde i heisen. Den mannen gjorde meg syk... men det gikk gradvis over når jeg fant en ny arbeidsplass jeg ble trygg på. Uansett jeg ville ikke gitt meg om jeg var dere. Noe må jo gjøres!!! Er det såpass grovt at det kan anmeldes så gjør det! Anonymous poster hash: 7b15b...c7d
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #6 Skrevet 2. desember 2014 Jeg mener kommunen i HIs tilfelle bør omplassere mannen samt gi sterke føringer for adferd videre. Jeg mener at en person som trakasserer 10-15 andre medarbeidere slik egentlig bør miste jobben, men siden det trolig ikke skjer, så bør han omplasseres et sted han ikke har samme mulighet til å trakassere andre, ev. jobbe under nøye oppfølging av annen person videre. Hvis kommunen ikke akter å gjøre annet enn å gi personen en advarsel så hadde det kostet meg null å gå til media med det. Kommunal sak - så mange fornærmede i saken - store aviser og tv-kanaler ville tatt det på flekken! Og dermed måtte kommunen ut og forsvare sin tamme linje overfor de som sextrakasserer andre. Jeg har selv blitt utsatt for seksuell trakassering (faktisk av både menn og en dame). En arbeidsplass tok jeg det opp og der ble jeg alltid "passet på" når de mennene måtte være tilstede (den ene jobbet i annet firma samme bygg, andre jobbet i samme firma som meg, men hadde egentlig kontor annet sted meste av tiden). Den første mannen forstod raskt tegningen og sluttet helt, den andre forstod ikke noe.... han ble litt senere uansett oppsagt på dagen pga. han hadde misligholdt sin stilling på andre (økonomiske) plan, noe de ikke visste om da jeg tok opp trakasseringen. Da en dame trakasserte meg på et annet sted var ledelsen svært så tafatt og konfliktsky og tok ikke affære. Jeg sluttet. Blir jeg noengang utsatt for noe lignende så kommer jeg til å rope høyt om det, finner meg ikke i slikt lenger. Må jeg til media da, så får det bli slik. Problemet i arbeidslivet i dag er at "varsleren" nesten alltid ender opp med å tape, uansett hva det gjelder. Men når det gjelder kommune slik HI beskriver, da er nok media rette plassen siden kommunen tydeligvis ikke ser alvoret i det. Anonymous poster hash: d9652...9d5
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #7 Skrevet 2. desember 2014 Han har fått en advarsel. Skulle han da gjøre noe slikt igjen må han regne med at reaksjonen blir hardere. Det er veldig vansklig å si opp noen her i landet. Anonymous poster hash: ab723...fe3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå