Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #1 Skrevet 2. desember 2014 Hvis du visste at en pasient har HIV og senere ble sammen med din sønn eller datter. Ville du informert barnet ditt eller overholdt taushetplikten? Anonymous poster hash: f0e64...fce
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #2 Skrevet 2. desember 2014 Jeg ville overholdt taushetsplikten, men samtidig informert om viktigheten av å beskytte seg ved sex. Og minnet om sykdommer dette kan medføre. For alt jeg vet kunne min sønn/ datter allerede vite om sykdommen og tatt forhåndsregler fra før. Men taushetsplikten kommer du ikke utenom, du har ikke lov å nevne navn, derfor kan du ikke si noe. Anonymous poster hash: 5b44d...17e
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #3 Skrevet 2. desember 2014 Jeg hadde bedt h*n med hiv om å snakke med barnet mitt. I en perfekt verden så ville jeg selvsagt overholdt tasuhetsplikten, men jeg vet ikke. Jeg ville ikke risikert barnet mitt heller! Anonymous poster hash: 27d11...cae
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #4 Skrevet 2. desember 2014 Jeg ville overholdt taushetsplikten, men samtidig informert om viktigheten av å beskytte seg ved sex. Og minnet om sykdommer dette kan medføre. For alt jeg vet kunne min sønn/ datter allerede vite om sykdommen og tatt forhåndsregler fra før. Men taushetsplikten kommer du ikke utenom, du har ikke lov å nevne navn, derfor kan du ikke si noe. Anonymous poster hash: 5b44d...17e Her er det både ja og nei. Taushetsplikten går ikke foran forebygging av alvorlige forbrytelser. Å smitte noen med HIV uten å informere om dette er straffbart. Hadde min datter begynt å date en pasient med HIV så ville jeg ha sagt fra og dritt i taushetsplikten. Min datters liv er mye viktigere enn eventuelle represalier på jobben. Og man kan bli smittet selv om man beskytter seg 100%. Anonymous poster hash: c9450...923
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #5 Skrevet 2. desember 2014 Er ikke personer med hiv pliktig til å fortelle til sex-partnere ? Anonymous poster hash: 5b88d...98e
Ladybird2014 Skrevet 2. desember 2014 #6 Skrevet 2. desember 2014 For eit dilemma..! No er det faktisk ulovleg å ikkje informere sexpartnarar om HIV/Aids, men likevel hender det at folk ikkje fortel det. Trur ikkje eg hadde greidd å ikkje bryte teieplikta.
Jezebel Skrevet 2. desember 2014 #7 Skrevet 2. desember 2014 Når det gjaldt mitt eget barns liv og helse? Jeg hadde tatt kontakt med vedkommende og bedt han om å fortelle henne det. Hadde han ikke gjort det hadde jeg brutt taushetsplikten. Jeg hadde ikke sittet og sett på at barnet mitt utsatte seg selv for en dødelig sykdom.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #8 Skrevet 2. desember 2014 Jeg hadde satt himmel og helvete i bevegelse for å få h*n unna mitt barn! Appelert til samvittigheten, om det ikke virket hadde jeg satt i verk hardere virkemidler. Mitt barn skal ikke bli hiv-smittet om jeg kan forebygge det, taushetsplikt eller ei. Anonymous poster hash: e6511...627
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #9 Skrevet 2. desember 2014 Hadde sagt det faktisk. Barn er viktigere enn jobb Anonymous poster hash: 0bb1a...bdb
Jezebel Skrevet 2. desember 2014 #10 Skrevet 2. desember 2014 Hivsmittede plikter å informere sexpartnere om at de er smittet, selv om de bruker beskyttelse. Helsepersonell har ikke nødvendigvis taushetsplikt når det er snakk om at en forbrytelse begås eller vil bli begått. En psykolog som blir fortalt av en pasient at han har tenkt å drepe kona vil selvfølgelig kunne ta kontakt med politiet uten å bli straffet.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #11 Skrevet 2. desember 2014 Hehe, akkurat denne problemstillingen har jeg nettopp lest i etikkboken min, bare det gjaldt en venninne Jeg vet ikke hva jeg ville gjort, jeg ville kontaktet fastlegen og ev fylkeslegen. Jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg kanskje kunne kommet til å snakke med barnet mitt.. Anonymous poster hash: b4d95...11f
Hjertefru Skrevet 2. desember 2014 #12 Skrevet 2. desember 2014 Jeg hadde tatt kontakt med vedkommende og krevd at han/hun hadde informert mitt barn innen en gitt frist. Hvis dette ikke ble gjort, hadde jeg glatt brutt taushetsplikten, og tatt ev konsekvenser i etterkant. Det er jo et kjempeenkelt valg; heller mistet jobben enn å risikert at mitt barn har fått ødelagt livet sitt. Hvis det er mistanke om fare for liv og helse, kan taushetsplikten brytes uten at man blir straffet for det i henhold til nødrettsprinsippet. Skrev oppgave om dette under grunnutdanninga Regner også med at en hiv-smittet er pliktig til å informere ev sexpartnere om smittestatus, selv om jeg ikke er helt sikker på jussen her.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #13 Skrevet 2. desember 2014 Jeg hadde satt himmel og helvete i bevegelse for å få h*n unna mitt barn! Appelert til samvittigheten, om det ikke virket hadde jeg satt i verk hardere virkemidler. Mitt barn skal ikke bli hiv-smittet om jeg kan forebygge det, taushetsplikt eller ei. Anonymous poster hash: e6511...627 Hjelpes. Lite kunnskaper om hiv? Anonymous poster hash: d41d1...e26
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #14 Skrevet 2. desember 2014 Nå er det sånn at med hiv medisinene de får idag er smitten minimal ved bruk av kondom og veldig veldig liten tilogmed uten, fordi medisinene gjør at virusmengden blir nærmest ned til null. Dette er forsket på og flere hiv smittete har det ikke blitt påvist smitte i blodet deres så lenge de hadde brukt medisinene ett par mnd tilogmed. Det er når de ikke vet de er smittet/ ikke bruker medisiner det er stor fare, men faktisk størst fare når man nylig selv har fått det , eller ved langtkommet hiv tilfelle så det har gått til å kalles aids. Faren er også større om man har andre kjønnsykdommer i tilleg som kjønnsvorter eller klamydia f eks. Og høyest sjans er det ved analsex pga rifter , da å motta analsex altså. Anonymous poster hash: f3564...432
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #15 Skrevet 2. desember 2014 Jeg hadde en episode hvor jeg vurderte å bryte taushetsplikten for å bevare min datters ve og vel. Heldigvis slapp jeg å gjøre det, men det var ikke langt unna. Så ja, jeg hadde brutt taushetsplikten da. Jobben er ikke så viktig. Anonymous poster hash: 0772c...7d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå