Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #1 Skrevet 2. desember 2014 Jeg leste om alenemoren med 4 åring på mammanett som kun har 2500 å rutte med denne måneden. Jeg kjenner meg igjen. Jeg aner ikke hvor mye jeg kommer til å ha til overs, men jeg vet at det ikke er nok til julegaver. Jeg ville heller ikke hatt nok til julemiddag og hjemmelaget julekalender til ungen. Meb heldigvis, heldigvis har jeg familie! Vi spiser hos familie omtrent 3-4 ganger i uka, gratis barnepass ved kveldsvakter, og nå i juletider, tilbud om julemiddag 3 plasser. Siden vi er ny i gamet har vi lite julepynt. Jeg har bestemt meg for å ikke bli bitt av kjøpepresset, så derfor lager vi all pynt. Til og med duker syr jeg av stoff kjøpt brukt. Jeg skal ikke la jula eller økonomien ødelegge for julestemninga. Og det blir gaver fra meg, omså brukt. Jeg vil ikke la situasjonen ødelegge for meg og min datter. Det er lett for meg å si (og gjennomføre) siden jeg har noen rundt meg. Jeg har de som tilbyr mat på en vanlig hverdag som i julehøytiden. Vi kommer ikke til å lide noen nød fordi vi har disse personene rundt oss, og det unner jeg alle andre. Om du har en grei økonomi, inviter venner på middag. Lag litt ekstra, by på din gjestfrihet. Vær barnepasser for venner, vær støttende og ikke dømmende. Det kan redde stemningen til et lite barn som merker at mamma ikke er så glad som andre mammaer (min datters ord). Mitt nettverk reddet min datters julestemning, bare ved å være der, lage litt ekstra middag, vise litt omsorg og glede. Anonymous poster hash: 26403...652
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #2 Skrevet 2. desember 2014 Og ikke minst, dere som har vært i den situasjonen, tenk tilbake, husk hva du hadde sett pris på og gjør det mot noen andre. Anonymous poster hash: e2b19...535
MrsMilla Skrevet 2. desember 2014 #3 Skrevet 2. desember 2014 Så flinke dere er! Jula trenger ikke være et enormt kjøpepress, om man er litt kreativ og positive, som dere, så blir jula helt super uten all verdens penger. Tenkte komme med noen tips: Masse fin julepynt ute, typisk kongler, greiner, grantrær, granskjegg og lyng. Dermed kan man lage fine kranser og dekorasjoner helt gratis :-) Hjemmelagede julegaver er topp. I fryseren på rema finner du saltsild til en billig penge. Med litt løk, og ulike krydderier etc samt et brukt ( og supervasket) syltetøysglass, så har du en superflott gave. Pynte gjerne med kongler og granskjegg. sjokoladekalenderen på rema er ikke veldig dyr. Den er mer enn bra nok :-) Hvem har sagt at barna skal ha nye og dyre gaver? Mye supert og fint på finn.no - eller kanskje man kan få eller kjøpe av venner leker som ikke lenger brukes?
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #4 Skrevet 2. desember 2014 Har vært alenemor med dårlig råd, nå er jeg tobarnsmor med samboer :-) Er så takknemlig for det, og veldig takknemlig for familien min som alltid stilte opp og ga meg litt penger når jeg hadde lite. Anonymous poster hash: 374c0...528
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #5 Skrevet 2. desember 2014 Så bra at du har familie og venner rundt deg, og at dere får en fin jul! Veldig viktig budskap du deler med oss Vet du, vi har heller ikke mye penger, men vi har akkurat nok til å kunne kjøpe små gaver eller rimelig julepynt. Likevel velger vi å lage julepynt selv - det er jo så koselig og morsomt! Barna blir også så stolte og glade om vi setter frem noe de har skapt med egne, små hender. På nett fins det utrolig mange tips til hva man kan lage sammen med barna. Bruktmarkedet er fantastisk, jeg har alltid syns det har vært ekstra spennende å titte innom bruktbutikker. Verken barna eller jeg har noe i mot brukte gaver - de er ofte mer spesielle og personlige enn nye gaver uansett. Jeg er ikke for dette bruk -og kast samfunnet og skulle ønske flere valgte å kjøpe brukte gaver til sine venner / familie, uavhengig av økonomisk situasjon. Anonymous poster hash: c378e...810
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #6 Skrevet 2. desember 2014 Enig... Jeg er vel også litt sånn som bryr meg om miljøet, og å være fattig i jula passer oss dermed utmerket. For vi har ikke mulighet til å falle for fristelser. Egenproduserte ting står faktisk på ønskelista til mange av våre nærmeste, så nå jobber vi med det. Ikke er jeg spesielt kreativ heller, så jeg vil takke for tips! Vi får det til, lett! Anonymous poster hash: 26403...652
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå