Gå til innhold

Allergisk mot naboens katter

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det flytter i disse dager inn en ny nabo i det lille sameiet vårt, og denne har dessverre med seg to katter på lasset. I fellesareal har vi yttertøy, barnevogn etc, og for å komme inn/ut må disse kattene da ferdes gjennom fellesareal. I vår husholdning har vi ganske kraftig katteallergi, og jeg frykter at dette kommer til å bli et problem. Hva kan jeg gjøre og hvordan burde jeg gå frem?

Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: 448e3094c928edf9586e0129a16afd7f"] 448e3...d7f [/acronym]
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står det ingenting om dette i reglene for sameiet er det ingenting å gjøre.

Anonymous poster hash: ec380...4f8

Skrevet

Mener det må godkjennes i styret og ikke være til ulempe. Men hun må da forstå selv at vi mildt sagt ikke er overbegeistret? Vil samtidig ikke skape konflikt her, men må jo finne en løsning. Kan jeg be henne holde kattene inne i leiligheten og bære de direkte ut dersom de skal luftes?

Anonymous poster hash: 448e3...d7f

Skrevet

Jo, det er det vel. Det beste er å ta det opp med de nye naboene. De er sikkert ikke interessert i å skape trøbbel, og vil sikkert være imøtekommende med tanke på løsninger (men da må de jo få beskjed om at det er et potensielt problem).

Anonymous poster hash: 6f129...530

Skrevet

Kattene skal selvsagt ikke oppholde seg i fellesarealet og feks ligge i barnevogner og på klær.

Hvis de gjør det så må menneskelige hensyn komme først.

Jeg ville forhørt meg med styret først. Er katteholdet godkjent?

Hvis det er så alvorlig allergi som du sier er det viktig å si i fra med en gang at kattene ikke må komme i kontakt med deres ting.

Skrevet

Mener det må godkjennes i styret og ikke være til ulempe. Men hun må da forstå selv at vi mildt sagt ikke er overbegeistret? Vil samtidig ikke skape konflikt her, men må jo finne en løsning. Kan jeg be henne holde kattene inne i leiligheten og bære de direkte ut dersom de skal luftes?

Hvis det er lov til å ha katter der, så må du heller la vær å ha deres ting i fellesarealene

Anonymous poster hash: b2b63...fe4

Skrevet

Og hvis du får parfymeallergi så vil du kreve at alle naboer slutter med parfyme? Hvis du ønsker at ingen i nærheten din skal ha dyr så flytter du til et småbruk på landet uten naboer. Man kan ikke flytte i en leilighet og forvente tilrettelegging i huet og ræva. Og nei, jeg har ikke katter selv.

Anonymous poster hash: ed7fc...183
Skrevet

Er det vanlig å ha yttertøy i fellesarealer?

Skrevet

Er det mulig for kattene å gå ut en verandadør fra leiligheten? Foreslå kattedør der. Legg fram saken sluk at du et med på å se etter mulige løsninger i steden for å kun presentere det problembasert. Tror du kommer lengst da.

Anonymous poster hash: bf7eb...46c

Skrevet

I fellesarealer er det normalt ikke tillatt med private ting. Dette pga av at det skal være rømningsvei..

Det er svært begrenset hva tilgang man har i dag for å begrense husdyr. Fra gammelt av var det vanlig i sameier, men dagens lov begrenser dette sterkt!

Anonymous poster hash: 4e7a8...aa9
Skrevet

Hvis det er lov til å ha katter der, så må du heller la vær å ha deres ting i fellesarealene

Hvorfor skal kattene ha mer rett til å være der enn barnevognen. En katt kan ødelegge en barnevogn, mens jeg vil tro det er relativt sjelden en barnevogn i ro skader en katt. Når beboere i tillegg kan bli syke av at katter oppholder seg i fellesarealet, synes jeg det er rett og rimelig at de ikke får være der.

Skrevet

Er det mulig for kattene å gå ut en verandadør fra leiligheten? Foreslå kattedør der. Legg fram saken sluk at du et med på å se etter mulige løsninger i steden for å kun presentere det problembasert. Tror du kommer lengst da.

Så naboen skal betale mange tusen for å installere kattedør fordi HI vil det? Da bør HI bekoste en slik dør selv, det er jo hennes problem, ikke naboens.

Skrevet

Er det mulig for kattene å gå ut en verandadør fra leiligheten? Foreslå kattedør der. Legg fram saken sluk at du et med på å se etter mulige løsninger i steden for å kun presentere det problembasert. Tror du kommer lengst da.Anonymous poster hash: bf7eb...46c

Så naboen skal betale mange tusen for å installere kattedør fordi HI vil det? Da bør HI bekoste en slik dør selv, det er jo hennes problem, ikke naboens. Anonymous poster hash: ed7fc...183

Kattedør koster ikke flere tusen: http://www.jula.no/catalog/fritid/husdyr/husdyrstilbehor/aksessori-til-husdyr/katteluke-796002/

Skrevet

Så naboen skal betale mange tusen for å installere kattedør fordi HI vil det? Da bør HI bekoste en slik dør selv, det er jo hennes problem, ikke naboens.

Prøv å diskutere saklig da.

Flere tusen?

Skrevet

Det er et veldig spesielt sameie. En villa som er avdelt i seksjoner, altså kun et par enheter. Det er helt naturlig at ting oppbevares der da det er å anse som vår gang. Som dere kanskje skjønner bor vi så tett at vi er nødt til å ha en god relasjon til denne nye naboen, derfor var jeg ute etter råd om hvordan å gå frem iom at jeg har et inntrykk av katteeiere som noe hårsåre. En kattedør her er uansett helt uaktuelt :) Jeg tror ikke engang vi har noe skriftlig hva angår dyrehold da vi som sagt er et veldig lite sameie og det ikke har vært et tema før nå.

HI

Skrevet

Og hvis du får parfymeallergi så vil du kreve at alle naboer slutter med parfyme? Hvis du ønsker at ingen i nærheten din skal ha dyr så flytter du til et småbruk på landet uten naboer. Man kan ikke flytte i en leilighet og forvente tilrettelegging i huet og ræva. Og nei, jeg har ikke katter selv.

Det har da gått knirkefritt til nå, og jeg ber om råd for å være føre var. Å flytte ut av byen er fullstendig uaktuelt :)

Skrevet

Det er et veldig spesielt sameie. En villa som er avdelt i seksjoner, altså kun et par enheter. Det er helt naturlig at ting oppbevares der da det er å anse som vår gang. Som dere kanskje skjønner bor vi så tett at vi er nødt til å ha en god relasjon til denne nye naboen, derfor var jeg ute etter råd om hvordan å gå frem iom at jeg har et inntrykk av katteeiere som noe hårsåre. En kattedør her er uansett helt uaktuelt :) Jeg tror ikke engang vi har noe skriftlig hva angår dyrehold da vi som sagt er et veldig lite sameie og det ikke har vært et tema før nå.

HI

Hehe! Ja, og den hårsårheten kommer tydelig til overflaten i denne tråden ;) Gubban for noen svar du har fått av enkelte. Ville tatt en prat med den nye naboen. De er sikkert interessert i et godt naboforhold, og ønsker nok ikke at kattene deres skal være til bry. Vær åpen om den sterke allergien. Vi hadde en sommer her da jeg ikke kunne sitte ute i min egen hage, da kattene tok seg tilrette både når vi var der og ikke. Kunne ikke ha åpne vindu i førsteetasjen (dette var en enebolig vi bodde i før). Jeg hovnet opp og fikk pusteproblemer hvis en katt hadde sittet i hagemøblene. Men det er visst ikke katteeierenes problem, ser det ut til her :) Skjønner deg godt!

Skrevet

Har du hilst ordentlig på naboen? Hvis du ikke har gjort det, ville jeg tatt med en blomst, ringt på, presentert meg og småpratet litt om de er fornøyde med leilighet osv og etterhvert nevnt allergiproblemet og spurt om det er mulig at de bærer kattene gjennom fellesområdet.

Anonymous poster hash: ecdff...48f

Skrevet

HI

Hvorfor er kattedør uaktuelt?

Anonymous poster hash: 0a696...e55

Skrevet

Da spør du om de har mulighet til å slippe kattene inn og ut gjennom vinduene i stedet, evt verandadør hvis de har

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...