Anonym bruker Skrevet 1. desember 2014 #1 Skrevet 1. desember 2014 Ser i en annen tråd at gale handlinger bortforklares med en diagnose som gjorde at vedkommende ikke visste at handlingen var gal. Derfor kan ikke vedkommende bebreides. Hvor langt er det greit å trekke dette? Hva med en massemorder som har psykose eller en diagnose som gjør at han kan skille rett fra galt. Er dennes handlinger bare noe vi må "ta"? Fordi han ikke vet bedre og er syk? Vil jo tro at de fleste (alle?) massemordere er syke på en eller annen måte for å kunne gjøre slikt. Skal de da ikke straffes? Anonymous poster hash: e0d6b...7b3
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2014 #2 Skrevet 1. desember 2014 Spiller ingen rolle om man har en diagnose. Breivik har en diagnose men like fult skyldig. ADHD, asberger osv, alle skyldige hvis de gjør noe galt uansett diagnose. Slutt å unnskyld dem. Anonymous poster hash: faad6...fc4
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2014 #3 Skrevet 1. desember 2014 Psykotiske personer blir ikke straffet i rettssystemet. De blir tvangsinnlagt og kommer ut om de blir friske Anonymous poster hash: af3ec...9a7
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2014 #4 Skrevet 1. desember 2014 Det kommer jo litt ann på.... det skjønner du vel? Har man downs eller en alvorlig utviklingsskade så kan man ikke nødvendigvis bebreides for å ha gjort noe galt i form av å slå en annen eller knuse et glass.... det er i såfall den ansvarlige personen som har ansvaret som bør bebreides for det, for den skal føle opp 100% og passe på at barnet verken skader seg selv eller andre. Når det kommer til adhd eller andre lette diagnoser så kan man absolutt bebreides for de tingene. Anonymous poster hash: d598a...7ef
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2014 #5 Skrevet 1. desember 2014 Å slutt nå da... dette begynner å bli gammelt... Det er jo en endeløs diskusjon innen psykiatrien. Hvorfor tror du ellers man opererer med begreper som strafferettslig tilregnelig/utilregnelig...? Du er liksom ikke den første som kom på dette... Det er en grunn til at det i vanskelige rettssaker oppnevnes optil tre sakkyndige som skal uttale seg nettopp om denne biten. Tror ikke vi kjerringene har inne skal ta den diskusjonen i natt.... Anonymous poster hash: 8571b...5c9
Gjest Antarctica Skrevet 1. desember 2014 #6 Skrevet 1. desember 2014 Hvis du er sinnssyk eller bevisstløs i gjerningsøyeblikket kan du ikke dømmes. Stemmer det. Nå var ikke eksempelet HELT så ekstremt. Man bør alle prestere opp mot sitt beste, mht å avstå fra å plage andre. Men det fins jo de som aldri vil lære hva som gjør vondt på andre mennesker.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2014 #7 Skrevet 1. desember 2014 Jeg har en bror som jeg har skrevet om her tidligere som er helt ærlig farlig. For de som husker var det min fosterbror som har torturert katten vår, stukket av med babyen vår, truer med kniv osv osv. Jeg var så dum å skrev at han er fosterbroren min og da ble jeg kjeftet huden full bare pga han var det; Stakkars gutt, han kan ikke noe for diagnosen sin osv. (ADHD, lettere utviklingshemmet)For å si det slik, han er ikke min bror lengre. Treffer han iblant i familiære sammenhenger, men jeg har aldeles ingen søskenfølelse for ham. For meg er ingen diagnose, dårlig dag eller hva enn det måtte være en grunn for å være trollete! Anonymous poster hash: f98a8...cee
Cat.68 Skrevet 1. desember 2014 #8 Skrevet 1. desember 2014 Det er noe med det å skjønne hvorfor noe kan skje, og å fordømme handlingen. En diagnose kan forklare en oppførsel eller hvorfor situasjoner oppstår, det betyr ikke at man fratar skyld eller ansvar. Eller burde ikke bety det ihvertfall.
Cat.68 Skrevet 1. desember 2014 #9 Skrevet 1. desember 2014 Jeg har en bror som jeg har skrevet om her tidligere som er helt ærlig farlig. For de som husker var det min fosterbror som har torturert katten vår, stukket av med babyen vår, truer med kniv osv osv. Jeg var så dum å skrev at han er fosterbroren min og da ble jeg kjeftet huden full bare pga han var det; Stakkars gutt, han kan ikke noe for diagnosen sin osv. (ADHD, lettere utviklingshemmet)For å si det slik, han er ikke min bror lengre. Treffer han iblant i familiære sammenhenger, men jeg har aldeles ingen søskenfølelse for ham. For meg er ingen diagnose, dårlig dag eller hva enn det måtte være en grunn for å være trollete! Anonymous poster hash: f98a8...cee Men diagnosene forklarer jo gjerne hvorfor han mangler en del mentale sperrer som vi andre har, og derfor også forklarer hvorfor han agerer slik han gjør. Det skal selvsagt ikke frita ham fra straff eller å ta ansvar for det han gjør. Men straff må som regel samsvarers med mentale evner, slik at han kan lære seg hva som er galt.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2014 #10 Skrevet 1. desember 2014 Uansett så tviler jeg på at den 5-6 årige autisten i tråden som antakeligvis er utgangspunktet vil være være strafferettslig tilregnelig, kunne omtales som gjerningsmann osv Anonymous poster hash: b36b8...a6c
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2014 #11 Skrevet 1. desember 2014 Utilregnelighet er noe stort tull straffesammenheng, hvis jeg dreper noen i psykose så er det da vitterlig jeg som har gjort det og ingen andre. Det er et hån mot pårørende hele greiene der er minmening. Altså, i mindre ekstreme situasjoner, så nei, jeg synes ikke diagnoser rettferdiggjør uriktige handlinger. Anonymous poster hash: 1f381...2c4
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2014 #12 Skrevet 1. desember 2014 Utilregnelighet er noe stort tull straffesammenheng, hvis jeg dreper noen i psykose så er det da vitterlig jeg som har gjort det og ingen andre. Det er et hån mot pårørende hele greiene der er minmening. Altså, i mindre ekstreme situasjoner, så nei, jeg synes ikke diagnoser rettferdiggjør uriktige handlinger. Anonymous poster hash: 1f381...2c4 Obs,litt kunnskap hadde gjort seg hos deg skjønner jeg. Anonymous poster hash: 7d43b...a64
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2014 #13 Skrevet 1. desember 2014 Ser i en annen tråd at gale handlinger bortforklares med en diagnose som gjorde at vedkommende ikke visste at handlingen var gal. Derfor kan ikke vedkommende bebreides. Hvor langt er det greit å trekke dette? Hva med en massemorder som har psykose eller en diagnose som gjør at han kan skille rett fra galt. Er dennes handlinger bare noe vi må "ta"? Fordi han ikke vet bedre og er syk? Vil jo tro at de fleste (alle?) massemordere er syke på en eller annen måte for å kunne gjøre slikt. Skal de da ikke straffes?Anonymous poster hash: e0d6b...7b3 Vel å være utilregnelig er en strafffritaksgrunn for ellers kriminelle handlinger når det gjelder voksne mennesker. Da blir det psykiskhelse som tar seg av dem. Ikke fengselet! Er du ukjent med dette? Om de kan bebreides eller ikke vil jeg ikke mene noe om, men straffes kan de ikke nødvendigvis etter norsk rett. Anonymous poster hash: 15444...56e
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #14 Skrevet 2. desember 2014 Uansett så tviler jeg på at den 5-6 årige autisten i tråden som antakeligvis er utgangspunktet vil være være strafferettslig tilregnelig, kunne omtales som gjerningsmann osv Anonymous poster hash: b36b8...a6c Nei, men det blir jo noe annet. Her var det altså snakk om myndige voksne med diagnose. Anonymous poster hash: e0d6b...7b3
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #15 Skrevet 2. desember 2014 Ser i en annen tråd at gale handlinger bortforklares med en diagnose som gjorde at vedkommende ikke visste at handlingen var gal. Derfor kan ikke vedkommende bebreides. Hvor langt er det greit å trekke dette? Hva med en massemorder som har psykose eller en diagnose som gjør at han kan skille rett fra galt. Er dennes handlinger bare noe vi må "ta"? Fordi han ikke vet bedre og er syk? Vil jo tro at de fleste (alle?) massemordere er syke på en eller annen måte for å kunne gjøre slikt. Skal de da ikke straffes?Anonymous poster hash: e0d6b...7b3 Vel å være utilregnelig er en strafffritaksgrunn for ellers kriminelle handlinger når det gjelder voksne mennesker. Da blir det psykiskhelse som tar seg av dem. Ikke fengselet! Er du ukjent med dette? Om de kan bebreides eller ikke vil jeg ikke mene noe om, men straffes kan de ikke nødvendigvis etter norsk rett. Anonymous poster hash: 15444...56e Er ikke ukjent for meg nei, tenkte bare å høre hva folk her mente om saken. Anonymous poster hash: e0d6b...7b3
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #16 Skrevet 2. desember 2014 Å slutt nå da... dette begynner å bli gammelt... Det er jo en endeløs diskusjon innen psykiatrien. Hvorfor tror du ellers man opererer med begreper som strafferettslig tilregnelig/utilregnelig...? Du er liksom ikke den første som kom på dette... Det er en grunn til at det i vanskelige rettssaker oppnevnes optil tre sakkyndige som skal uttale seg nettopp om denne biten. Tror ikke vi kjerringene har inne skal ta den diskusjonen i natt.... Anonymous poster hash: 8571b...5c9 Oisann, stått opp med feil bein? Hvis vi bare kunne ta opp nybrøytende temaer her inne ville det blitt ganske tyst gitt... Tror du jeg hevder å ha opphavsrett? Må le litt av deg, dette er et diskusjonsforum kjære deg, og dette var et tema jeg tenkte jeg gjerne ville diskutere. Det er frivillig å delta! Anonymous poster hash: e0d6b...7b3
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #17 Skrevet 2. desember 2014 Hvis du har en hjerneskade eller sykdom som gjør at du ikke forstår konsekvensen av handlingene dine og dermed kan gjøre ting som å slå til folk ol uten det folk flest regner som en vanlig grunn, kan du ikke bebreides og du bør ikke straffes for det, men du kan heller ikke få gå fritt omkring. For voksne mennesker bbør det bety tvangsinnleggelse. Det blir vansklig å beskytte andre på noen annen måte. For barn kan det være nok at foreldrene eller andre passer veldig godt på dem pg aldri lar dem gå alene. Anonymous poster hash: f888c...b85
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #18 Skrevet 2. desember 2014 Hvis du har en hjerneskade eller sykdom som gjør at du ikke forstår konsekvensen av handlingene dine og dermed kan gjøre ting som å slå til folk ol uten det folk flest regner som en vanlig grunn, kan du ikke bebreides og du bør ikke straffes for det, men du kan heller ikke få gå fritt omkring. For voksne mennesker bbør det bety tvangsinnleggelse. Det blir vansklig å beskytte andre på noen annen måte. For barn kan det være nok at foreldrene eller andre passer veldig godt på dem pg aldri lar dem gå alene. Anonymous poster hash: f888c...b85 Ja, det burde jo bety at man sperres inne, men slik er det jo ikke i praksis. Ref. Trikkedrapssaken. De som er friske settes i fengsel, de syke går oftest fri, etter kort "behandling". Anonymous poster hash: e0d6b...7b3
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #19 Skrevet 2. desember 2014 Har en mann som jobber i tvungen psykisk helsevern- og det er slett ikke sånn at psykisk utviklingshemmede eller andre strafferettslig utilregnelige slipper "billig" unna. Bygget der de holder til er utformet som et fengsel, med låste dører, gitter på vinduer og luftegård med flere meter høyt gjerde. Folk får behandling der, i tillegg til å holdes unna samfunnet dersom det er grunn til å tro de er farlige. Det er ingen "straffereaksjon" som sådan, men en måte å beskytte omverdenen. Målet er i de fleste tilfeller å få dem tilbake til hjemkommunen når de er stabilisert og rolige, men da forutsettes det at kommunen kan tilby et tilstrekkelig apparat rundt. Mange blir værende i systemet i årevis. Desverre skjer det nok at noen får tilbakefall etter å ha sluppet ut, eller at de ikke blir satt inn tidsnok. Akkurat som i den ordinære kriminalomsorgen. Men i grove trekk er det ganske likt, bortsett fra at de ansatte er helsepersonell og at dagliglivet består av utredning/behandling. Anonymous poster hash: 7b451...8ce
Sage90 Skrevet 2. desember 2014 #20 Skrevet 2. desember 2014 Hvis du er sinnssyk eller bevisstløs i gjerningsøyeblikket kan du ikke dømmes. Stemmer det. Nå var ikke eksempelet HELT så ekstremt. Man bør alle prestere opp mot sitt beste, mht å avstå fra å plage andre. Men det fins jo de som aldri vil lære hva som gjør vondt på andre mennesker. Hvordan kan du være bevisstløs i gjerningsøyeblikket? Da kan man jo ikke handle, og dermed ikke begå en vond gjerning..
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #21 Skrevet 2. desember 2014 Hvis du er sinnssyk eller bevisstløs i gjerningsøyeblikket kan du ikke dømmes. Stemmer det. Nå var ikke eksempelet HELT så ekstremt. Man bør alle prestere opp mot sitt beste, mht å avstå fra å plage andre. Men det fins jo de som aldri vil lære hva som gjør vondt på andre mennesker. Hvordan kan du være bevisstløs i gjerningsøyeblikket? Da kan man jo ikke handle, og dermed ikke begå en vond gjerning.. Du er ikke seriøs nå? Anonymous poster hash: e6ae3...17a
Sage90 Skrevet 2. desember 2014 #22 Skrevet 2. desember 2014 Hvis du er sinnssyk eller bevisstløs i gjerningsøyeblikket kan du ikke dømmes. Stemmer det. Nå var ikke eksempelet HELT så ekstremt. Man bør alle prestere opp mot sitt beste, mht å avstå fra å plage andre. Men det fins jo de som aldri vil lære hva som gjør vondt på andre mennesker. Hvordan kan du være bevisstløs i gjerningsøyeblikket? Da kan man jo ikke handle, og dermed ikke begå en vond gjerning..Du er ikke seriøs nå? Anonymous poster hash: e6ae3...17a Jo? hva var galt med det jeg skrev? https://sml.snl.no/bevisstløshet
Iiiiik Skrevet 2. desember 2014 #23 Skrevet 2. desember 2014 Selve handlingen er jo like ille uavhengig av funksjonsnivå. For meg gjør det like vondt å bli slått ned av en autist som av en aggressiv mann. Reaksjonen i etterkant må imidlertid tilpasses den enkeltes forutsetninger. Hvis et barn på fire år leker med fyrstikker og tenner på huset, er jo huset like nedbrent etterpå som hvis en pyroman har gjort det eller en ungdom skal skal "ta igjen" med en voksen han er sint på, men reaksjonene tilpasses den som utøvde idspåsettelsen. Er det så vanskelig å forstå?
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #24 Skrevet 2. desember 2014 Hvis du er sinnssyk eller bevisstløs i gjerningsøyeblikket kan du ikke dømmes. Stemmer det. Nå var ikke eksempelet HELT så ekstremt. Man bør alle prestere opp mot sitt beste, mht å avstå fra å plage andre. Men det fins jo de som aldri vil lære hva som gjør vondt på andre mennesker. Hvordan kan du være bevisstløs i gjerningsøyeblikket? Da kan man jo ikke handle, og dermed ikke begå en vond gjerning..Du er ikke seriøs nå? Anonymous poster hash: e6ae3...17a Jo? hva var galt med det jeg skrev? https://sml.snl.no/bevisstløshet Loven definerer bevisstløshet på sitt vis. Det er for de fleste nokså kjent. Anonymous poster hash: e6ae3...17a
Sage90 Skrevet 2. desember 2014 #25 Skrevet 2. desember 2014 Hvis du er sinnssyk eller bevisstløs i gjerningsøyeblikket kan du ikke dømmes. Stemmer det. Nå var ikke eksempelet HELT så ekstremt. Man bør alle prestere opp mot sitt beste, mht å avstå fra å plage andre. Men det fins jo de som aldri vil lære hva som gjør vondt på andre mennesker. Hvordan kan du være bevisstløs i gjerningsøyeblikket? Da kan man jo ikke handle, og dermed ikke begå en vond gjerning..Du er ikke seriøs nå? Anonymous poster hash: e6ae3...17a Jo? hva var galt med det jeg skrev? https://sml.snl.no/bevisstløshet Loven definerer bevisstløshet på sitt vis. Det er for de fleste nokså kjent. Anonymous poster hash: e6ae3...17a Haha, herregud..det visste jeg jo egentlig..er det mulig av meg å være aå teit..?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå