Gå til innhold

Hjelp de som trenger det mest!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis det er noen som har klær eller leker de ikke trenger så søk gjerne opp facebook siden " hjelp de som trenger det mest".

Der er det mange som blir veldig takknemlig for tingene dere ikke lenger trenger! :)

Anonymous poster hash: 6aa42...e41
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men trenger alle det der. Var og leste på siden, og det er jo folk med full jobb og sånn der. Jeg lever selv under fattigdomsgrensen, har høye boutgifter og alene med 2 barn. Jeg klarer meg greit. Og det får meg til å stusse litt. Selvfølgelig er det noen der som trenger hjelp, men det er sikkert en del der som bare ikke klarer å disponere pengene sine.

Har en bekjent som er sånn. Hun reiser til utlandet minst 4 ganger i året, kjøper seg x antall dyr. Men på facebook tigger og klager hun hele tiden, har ikke penger til mat, ikke til klær til barna, ingen gaver til barna osv. Og folk hjelper. Selv om de faktisk vet at hun bruker pengene på tull. Helt utrolig.

Anonymous poster hash: 7e95e...028
Skrevet

Vi har litt ulik oppfatning av hvem som "trenger det mest". Per i dag kunne jeg tenke meg å støtte de syriske flyktningene mer. Flere bor nå i leire som er overbefolket, mange uten telt, ute i vinterværet som er like kaldt som her hjemme. Tenkte på det i gårkveld da jeg sang for min lille fireåring og tullet ham godt inn i dyna. Rimelig sikker på at natten ville forløpe stille, og at hele familien ville våkne varme og tørre til nok en deilig frokost i dag. Utenfor Syria legger en mor seg ned på bakken med sitt lille barn. Synger for det, og håper kroppsvarmen hennes vil holde det i live en natt til.

Skrevet

Vi har litt ulik oppfatning av hvem som "trenger det mest". Per i dag kunne jeg tenke meg å støtte de syriske flyktningene mer. Flere bor nå i leire som er overbefolket, mange uten telt, ute i vinterværet som er like kaldt som her hjemme. Tenkte på det i gårkveld da jeg sang for min lille fireåring og tullet ham godt inn i dyna. Rimelig sikker på at natten ville forløpe stille, og at hele familien ville våkne varme og tørre til nok en deilig frokost i dag. Utenfor Syria legger en mor seg ned på bakken med sitt lille barn. Synger for det, og håper kroppsvarmen hennes vil holde det i live en natt til.

Vi må heller hjelpe nordmenn enn å hjelpe mennesker i andre land! Våkn opp å se at folk i vårt eget land trenger hjelp! Blir så provosert når det finnes mennesker som heller sender hjelpen ut av landet, når det finnes barn som må legge seg sultne, barn som fryser fordi de ikke har nok klær, narkomane som ikke får hjelp, psykisk syke som ikke får hjelp, eldre som ligger alene på sykehjem osv osv osv.

Hjelp disse først for pokker, de trenger deres hjelp og støtte før andre land og folk.

Anonymous poster hash: a7409...208

Skrevet

Vi må heller hjelpe nordmenn enn å hjelpe mennesker i andre land! Våkn opp å se at folk i vårt eget land trenger hjelp! Blir så provosert når det finnes mennesker som heller sender hjelpen ut av landet, når det finnes barn som må legge seg sultne, barn som fryser fordi de ikke har nok klær, narkomane som ikke får hjelp, psykisk syke som ikke får hjelp, eldre som ligger alene på sykehjem osv osv osv.

Hjelp disse først for pokker, de trenger deres hjelp og støtte før andre land og folk. Anonymous poster hash: a7409...208

Det ene trenger jo ikke gå på bekostning av det andre? Man kan jo hjelpe begge steder??

Skrevet

Hjelp disse først for pokker, de trenger deres hjelp og støtte før andre land og folk.

Det er vel der vi tenker ulikt. Er selvfølgelig klar over at det finnes mennesker i Norge som sliter, men selv om deres hverdag er vond, kan den ikke sammenlignes med forholdene andre steder i verden. Det er sjelden barn dør av diaré i Norge. De fleste vet at de ikke sulter i hjel i løpet av nærmeste fremtid. Klart vi skal hjelpe de som har det vondt i Norge, men lidelsene blir små i verdenssammenheng, uansett hvordan du snur og vender på det. Det er selvfølgelig ikke meningen å provosere deg, men jeg kommer fremdeles til å støtte vaksineprogram, oppbygging av skoler og sykehus etc i land der nesten alt mangler.

Skrevet

Jeg mener virkelig ikke å høres kjipt, nedlatende og kunnskapsløs nå, men hadde det ikke vært litt lurt av enkelte familier/alenemødre som vet de har dårlig råd å begynne planleggingen av julen tidlig? Leste akkurat en sak om en alenemor som har 2500kr igjen til forbruk i desember når alt er betalt. Det er lite, så absolutt, men hvis man er litt målrettet mot å "få unna" desember-innkjøp tidligere på året, så kan man da spare deg for de store utgiftene helt på tampen av året?! Det kan da virkelig ikke være slik at jula kommer som et sjokk på folk hvert bidige år??

Jeg har en ganske stabil økonomi selv, men jeg passer likevel på å handle endel gaver på salg og lignende tidligere på året/i løpet av høsten for å slippe den største utgiftsposten i desember. Kalendergaver kan man jo også spe utover i innkjøp med litt planlegging i forkant. Man kan kjøpe et par pakker fine klemmer til H&M til 29,90 pr pakke tidligere på høsten, en tre-pk sokker med søtt motiv til 89,- på sommeren, tegnesaker o.l rundt skolestart osv, Noen småsjokolader i små poser på 10 og 10 fra Nille ved Holllween, osv osv. Det er jo bare en måte å kutte en kostnad. Eventuelt kjøpe en rimelig sjokoladekalender...

Anonymous poster hash: 9f612...2ea

Skrevet

Man ser nok ulikt på hva som er fattig ja. Selv står jeg i en situasjon hvor jeg ikke har penger til sko til barna nå, sko til juletrefest... Flaut å komme på denne juletrefesten uten sko synes jeg! MEN er vi fattige? Nei, vi har bare driti oss loddrett ut med et oppussingsprosjekt i kjelleren som gir oss skrapa kontoer til noen mnd inn i nyåret... Kjipt :P Jeg tror det finnes endel mennesker i vår situasjon som velger å ta i mot gaver og hjelp fordi penger er gått til endel unyttige ting. Jeg kunne aldri turt det! Vi klarer oss, også uten sko ;) Og vil i år som alle andre år rydde alle barnas rom 2-3 ganger i året å gi leker og klær til andre som trenger det :)

Anonymous poster hash: b8231...5ce

Skrevet

Man ser nok ulikt på hva som er fattig ja. Selv står jeg i en situasjon hvor jeg ikke har penger til sko til barna nå, sko til juletrefest... Flaut å komme på denne juletrefesten uten sko synes jeg! MEN er vi fattige? Nei, vi har bare driti oss loddrett ut med et oppussingsprosjekt i kjelleren som gir oss skrapa kontoer til noen mnd inn i nyåret... Kjipt :P Jeg tror det finnes endel mennesker i vår situasjon som velger å ta i mot gaver og hjelp fordi penger er gått til endel unyttige ting. Jeg kunne aldri turt det! Vi klarer oss, også uten sko ;) Og vil i år som alle andre år rydde alle barnas rom 2-3 ganger i året å gi leker og klær til andre som trenger det :)

Anonymous poster hash: b8231...5ce

Mitt barn går i joggesko på juletrefest og lignende, er ikke det "lov"? Vi har råd til pensko, men ikke så god råd at vi ikke ville merke det om vi skulle kjøpe sko som ble brukt en gang før de ble for små. Så det gidder vi ikke å prioritere...

Anonymous poster hash: 35efd...15e

Skrevet

Imgen i Norge trenger å legge seg sultne eller fryse pga mangel på varme klær. Sossialstønaden er stor nok til å dekke både nødvendig mat og klær.  Mangler barna slike ting skyldes det foreldrenes prioriteringer.

Hvilken levestandard mener du alle i Norge bør opp på før det skal være aktuelt å redde barn som er i ferd med å dø i andre land?

Anonymous poster hash: 150cf...4fb

Skrevet

Hvorfor må vi det? Er det sånn at nordmenn er mer verdt er syrere? Er det sånn at det er viktigere at eldre ikke ligger alene på sykehjem enn å unngå at barn dør av ebola?

Jeg er ikke enig som du skjønner. Det er ikke sånn at trengende nordmenn skal ha min støtte før andre land og folk. Nå bidrar jeg imidlertid både hjemme og ute, men hvis jeg må prioritere gjør jeg det der nøden er størst. Og etter min vurdering er det ikke selvsagt at nøden er størst i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...