Gå til innhold

Er jeg underlønnet?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 30 år og har fagbrev i kontorfag med 3 års ansiennitet. Begynte i jobb som arkivmedarbeider etter sommern, med en startlønn på 320,000... Dette var myyye mindre enn jeg hadde trodd jeg skulle få i min alder og med fagbrev?? Kan jeg forhandle lønn etter 6 mnd prøvetid? Jobber i offentlig sektor..



Anonymous poster hash: 81d33...64e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Du har kun vgs som utdannelse (fagbrev), og du har lav ansiennitet. Alder har ikke noe å si. Jeg vil si du har en helt normal lønn i forhold til det du sier. 

 

Om du vil ha mer lønn må du ta høyere utdannelse på høgskole eller universitet.



Anonymous poster hash: d9ae1...1da
Skrevet

Huff det var en liten smell jeg ikke hadde regna med. Jeg har vært nødt til å ta opp studielån mens jeg gikk skole og under lærlingetida for å få endene til å møtes etter som jeg også er enslig forsørger. Nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal få det til å gå rundt med denne lønnen. Er det bedre betalt i privat sektor? Hva har dere andre i lønn som har fagbrev i kontorfag?

 

HI



Anonymous poster hash: 81d33...64e
Skrevet

Hvorfor har du bare 3 års ansiennitet?? Det var jo ekstremt lite.. 



Anonymous poster hash: b61b1...9ef
Skrevet

 

Huff det var en liten smell jeg ikke hadde regna med. Jeg har vært nødt til å ta opp studielån mens jeg gikk skole og under lærlingetida for å få endene til å møtes etter som jeg også er enslig forsørger. Nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal få det til å gå rundt med denne lønnen. Er det bedre betalt i privat sektor? Hva har dere andre i lønn som har fagbrev i kontorfag?

 

HI

 

Anonymous poster hash: 81d33...64e

 

Privat er nok noe bedre ja..... men du kunne jo tatt studier på deltid ved siden av jobben din da? På høgskole.... da har du bedre lønn etterhvert :) Når du får mer ansiennitet blir lønna noe høyere da. 

 

Anonymous poster hash: d9ae1...1da

Skrevet

Fordi jeg var ferdigutdannet denne sommeren. Gått på skole 2 år og 2 år lærling, så har jeg to barn og. Før det har jeg jobbet med andre ting enn kontor.

 

HI



Anonymous poster hash: 81d33...64e
Skrevet

Nyutdannede med bachelor og 0 ansiennitet har ofte en minstelønn på rundt 367 000 (med unntak av noen utdannelser selvsagt). Så jeg skjønner ikke helt hva du så for deg.......  



Anonymous poster hash: d9ae1...1da
Skrevet

Jeg har bachelor og omtrent samme ansiennitet innen samme fag og har 400 000. Jeg ble dog hentet inn i denne stillingen fordi jeg har bachelor og kurs i faget som bedriften jeg jobber i driver med (saksbehandling innen helse og omsorg). Jeg kan derfor avlaste saksbehandlerne med en god del andre kontorarbeidere i bedriften ikke kan. Dette er i kommunen.

Skrevet

Jeg er uten utdannelse og er 26 år, og tjener 435 000 ...

 

Anonymous poster hash: b8b7f...a6b

Skrevet

Jeg er uten utdannelse og er 26 år, og tjener 435 000 ...

 

Anonymous poster hash: b8b7f...a6b

Som arkivmedarbeider i staten?
Skrevet

Får ta noe ekstra utdannelse ved siden av mens jeg jobber, har ikke kjangs å gå mer skole nå. Så vel for meg i alle fall 20 000 mer, så rundt 340 000 i året. Er jo 4 årig utdannelse, men jeg ser jo nå at jeg var litt urealistisk :( Får håpe det går litt opp ved lønnsforhandlingene og at tiden går fort til neste ansiennitets-trinn...

 

HI



Anonymous poster hash: 81d33...64e
Skrevet

Med en bachelorgrad i økonomi hadde jeg en startlønn på 280 000 som regnskapsfører. Det syntes jeg var lavt. Etter 3 mnd prøvetid gikk jeg opp til 312 000, men syntes fremdeles det var lavt, så dermed byttet jeg arbeidsgiver etter 7 mnd og gikk da opp til 370 000. Men jeg har en bachelorgrad. Det er jo noe helt annet med en bachelorgrad enn et fagbrev da.



Anonymous poster hash: 467b2...f22
Skrevet

Det er ikke så lavt nei. Jeg jobber i det offentlige og her er det folk som har femårig utdanning etter videregående som så vidt bikker 400 000



Anonymous poster hash: c59e1...ef2
Skrevet

 

Får ta noe ekstra utdannelse ved siden av mens jeg jobber, har ikke kjangs å gå mer skole nå. Så vel for meg i alle fall 20 000 mer, så rundt 340 000 i året. Er jo 4 årig utdannelse, men jeg ser jo nå at jeg var litt urealistisk :( Får håpe det går litt opp ved lønnsforhandlingene og at tiden går fort til neste ansiennitets-trinn...

 

HI

 

Anonymous poster hash: 81d33...64e

Nope, det er to-årig utdannelse, og to år lære. Du er ikke underbetalt med tanke på at du kun har videregående skole bak deg. Du bør nok banke inn en bachelorgrad, minst, for å ha forhåpninger om særlig mye mer i lønn, pluss ansiennitet, selvfølgelig, den jobber jo for deg hele tiden.

 

Anonymous poster hash: 4ca7a...75b

Skrevet

 

Får ta noe ekstra utdannelse ved siden av mens jeg jobber, har ikke kjangs å gå mer skole nå. Så vel for meg i alle fall 20 000 mer, så rundt 340 000 i året. Er jo 4 årig utdannelse, men jeg ser jo nå at jeg var litt urealistisk :( Får håpe det går litt opp ved lønnsforhandlingene og at tiden går fort til neste ansiennitets-trinn...

 

HI

 

Anonymous poster hash: 81d33...64e

4-års utdannelse? Det er jo en lettere versjon av videregående.

 

Anonymous poster hash: 05e2f...5b8

Skrevet

 

Huff det var en liten smell jeg ikke hadde regna med. Jeg har vært nødt til å ta opp studielån mens jeg gikk skole og under lærlingetida for å få endene til å møtes etter som jeg også er enslig forsørger. Nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal få det til å gå rundt med denne lønnen. Er det bedre betalt i privat sektor? Hva har dere andre i lønn som har fagbrev i kontorfag?

 

HI

 

Anonymous poster hash: 81d33...64e

 

 

Fagbrev er likevel kun på VGS- nivå, så en arbeidsgiver vil sjelden gi noe ekstra for å kompensere for studielånopptak på dette nivået.

 

Generelt betaler privat sektor bedre når det gjelder alle stillinger.

 

 

Anonymous poster hash: 172cd...bd3

Skrevet

 

Får ta noe ekstra utdannelse ved siden av mens jeg jobber, har ikke kjangs å gå mer skole nå. Så vel for meg i alle fall 20 000 mer, så rundt 340 000 i året. Er jo 4 årig utdannelse, men jeg ser jo nå at jeg var litt urealistisk :( Får håpe det går litt opp ved lønnsforhandlingene og at tiden går fort til neste ansiennitets-trinn...

 

HI

 

Anonymous poster hash: 81d33...64e

4-års utdannelse? Det er jo en lettere versjon av videregående.

 

Anonymous poster hash: 05e2f...5b8

 

 

Nettopp. Du har tatt videregående/ artium, ikke studert.

 

 

Anonymous poster hash: 172cd...bd3

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Men om dette er en jobb i staten så teller jo all jobbing? Det gjør det hvertfall hos oss. Jeg jobber som sekretær i staten nå og fikk for alt, pluss 1 år for hvert barn. Gikk fra 2 års ansiennitet i det private til 8 i staten

Skrevet

 

 

 

Får ta noe ekstra utdannelse ved siden av mens jeg jobber, har ikke kjangs å gå mer skole nå. Så vel for meg i alle fall 20 000 mer, så rundt 340 000 i året. Er jo 4 årig utdannelse, men jeg ser jo nå at jeg var litt urealistisk :( Får håpe det går litt opp ved lønnsforhandlingene og at tiden går fort til neste ansiennitets-trinn...

 

HI

 

Anonymous poster hash: 81d33...64e

4-års utdannelse? Det er jo en lettere versjon av videregående.

 

Anonymous poster hash: 05e2f...5b8

Nettopp. Du har tatt videregående/ artium, ikke studert.

 

 

Anonymous poster hash: 172cd...bd3

De som har 2-årig yrkesfagsutdanning har ikke tatt "artium". Det som i dag heter studiekompetanse, krever tre års studieforberedende.

 

Anonymous poster hash: 4ca7a...75b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...