Gå til innhold

Hvor likestilte er dere i juleforberedelsene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er vi helt på bærtur. Jeg baker, pynter, pusser sølvtøy, planlegger måltider og selskap, gjør alle innkjøp, skriver og sender julekort, sørger for klær til alle fire varna, ordner kalendere, julesteømper, kjøper gavene (bortsett fra til hans bror og av og til foreldrene, det tar vi sammen). Gjør det meste av luleforberedelsene med barna, følger opp aktiviteter i bhg og skole etc. Lager all mat og dessert på julaften og de andre dagene. Han tilpasser juletreet og hjelper til med noe rydding og vasking.

Har spurt flere ganger om det er noen koselige tradisjoner han vil ha med seg hjemmefra eller vil foreslå å starte sammen, men det virker ikke som det er noe viktig for ham (bortsett fra at han vil slappe av og vartet opp som hjemme hos sin mor). Jeg prøver å legge lista lavt, og må innrømme at jeg er sløv på julekort.

Normalt sett er vi ganske likestilt, men i julen er vi absolutt ikke det. Hvordan er det hos dere?

Anonymous poster hash: c9f8f...f7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han dro på jobb for litt over ei uke siden, og kommer hjem akkurat rett før jul.

Ingenting var ordnet på forhånd, så jeg fikser alt (pluss praksis, jobb og eksamen).

Han leverer ut gaver når han kommer hjem da 👍

Anonymous poster hash: dcc68...a6f

Gjest Pusikatt
Skrevet

Her er det mannen som styrer mest. Han er vant til masse tradisjoner, jeg ikke.

Han vil rundvaske, jeg henger meg på, han bestemmer julemiddagene, jeg hjelper til. Jeg baker det han vil, han lager all mat, vi vasker det vi vil. Jeg pynter mest, han er flinkest å holde styr på innkjøp av tre, drikke, mat og sånn. Jeg holder styr på gaver. Jeg synes jeg har en perfekt partner!

Skrevet

Eg gjer det meste pga eg elsker jul. Men han lager middagene, setter opp juletre og lysene på tre og ute, og han lager julekort.

Eg er veldig fornøgd med arbeidsfordelinga.

Han er også MED og kjøper gave til si slekt.

Skrevet

Jeg gjør mest av planlegging og forberedelser. Han får oppdrag sånn de siste dagene før, type handling, vasking el. Julemiddagen skal han også få hovedansvaret for. Vi er også egentlig veldig likestilt ellers, men gaver, pynt og julekaker interesserer han midt bak. Det er helt greit.

Skrevet

Jeg shopper, baker (veldig lite), pynter og sørger for at alt er klart til jul. Har også ansvar for alle måltider i julen.

Han vasker og rydder. Får juletreet på fot og på plass. Hjelper til når vi har gjester og rydder etterpå.

Syns vi har en ok fordeling.

Skrevet

Her deler vi helt likt på den paniske handlinga, ryddinga og fiksinga som blir påbegynt midt i desember en gang.

Jula kommer like overraskende på hvert år og vi er like håpløse begge to.

I år tar ut med ungene og et par tre gaver til hver og stikker langt vekk på ferie i jula. Så i år blir det heldigvis nesten ingen juleforberedelser :)

Anonymous poster hash: bfa02...e03

Skrevet

Jeg gjør det meste fordi jeg vil.

Han gjør det han får beskjed om.

Jeg vil helst ha kontroll på alt:)

Det fungerer for oss:)

Skrevet

Han har ansvar for å kjøpe gaver til sin side av familien. Han har ingen tradisjoner med hjemmefra, tror ikke det er viktig for han.

Jeg skriver handleliste som jeg kan sende med han. Jeg baker, vasker(han støvsuger) pynter. Ordner klær til meg og barnet.

Som hun over sier, jeg har/ vil ha kontroll på det som skal skje, slik at ingenting blir avglemt.

Anonymous poster hash: f75fc...ce4

Skrevet

Han har ansvar for å kjøpe gaver til sin side av familien. Han har ingen tradisjoner med hjemmefra, tror ikke det er viktig for han.

Jeg skriver handleliste som jeg kan sende med han. Jeg baker, vasker(han støvsuger) pynter. Ordner klær til meg og barnet.

Som hun over sier, jeg har/ vil ha kontroll på det som skal skje, slik at ingenting blir avglemt. Men jeg koser meg :-)

Skrevet

Han har hengt opp stjerna.

Han hogger treet som vi velger ut sammen. Han setter det i foten og hjelper til med lysene og litt pynting.

Han gjør av og til ting jeg ber om.

Jeg gjør resten bortsett fra det som vaskehjelpen gjør.

Han pendler og er bare hjemme i helgene.

Skrevet

Jeg gjør det meste fordi jeg vil.

Han gjør det han får beskjed om.

Jeg vil helst ha kontroll på alt:)

Det fungerer for oss:)

Akkurat slik har vi det og!

Men pepperkakehuset, det står mannen for😁

Skrevet

Jeg står for det meste, men så elsker jeg alt som har med jul 😊 han bryr seg ikke like mye. Men han gjør det jeg spør han om ;)

Anonymous poster hash: c9ada...d63

Skrevet

Jeg vil si vi er ganske likestilte. Vi tar begge ansvar for de tingene vi liker best og som hver av oss foretrekker å ha kontroll på. Dvs jeg ordner alle julegavene bortsett fra den fra han til meg, han tar seg av baking og pynting. Av det kjedelige så gjør hver av oss det vi kan best, dvs. jeg rydder og tørker støv, han vasker.

Anonymous poster hash: 33b28...b08
Skrevet

Her er jeg ferdig med det meste lenge før han har oppdaget at det nærmer seg jul 😉 heldigvis...

Skrevet

Han vasker og hjelper til med gardiner. Resten ordner jeg.

Anonymous poster hash: 142cd...e16

Skrevet

Han gjør stortsett det han får beskjed på, bare ikke nødvendigvis med en gang :P

Han lager julemiddagen som er kalkun med enorme mengder tilbehør på 1.dag. Jeg lager pinnekjøtt på julaften for det er mi greie. Der får jeg den beste dealen :P

Jeg handler, eller sender han med liste, det blir jo noen runder i butikkene.

Anonymous poster hash: ce4a8...796

Gjest Antarctica
Skrevet

Han er veldig flink med mat, og tar det meste der. Jeg sender brev og julekort.

Vi verken baker eller shopper noe særlig, så der slipper vi "billigere" enn mange. Noen gaver blir det, men vi skal lage de fleste selv i år, og det er vi sammen om. Juletreet kana han få sage i og plages med; så skal jeg gjerne pynte det.

Vasking er oppskrytt, tror vi bare støvsuger litt i år, jeg...?

Skrevet

Vi baker ikke, og sender definitivt ikke julekort. Pynting? Tja, jeg stod for å plugge inn noen adventstjerner og adventstaker. Gaver har jeg ikke tenkt på, men jeg liker å kjøpe dem, så det faller vel på meg. Feirer ikke jul hjemme heller, så det er i grunnen lite arbeid å fordele. Med andre ord jul slik jeg liker den.

Skrevet

Flyttet ut fra foreldrene mine for et halvt års tid siden, og skal være hos dem og annen familie i hele julen. Derfor er det stort sett kun gaver jeg må ordne med. Og det synes jeg er helt kjempe! Er ferdig med alle julepresangene for lenge siden, og jeg bruker veldig mye tid på å planlegge osv. Jeg er så rar at jeg synes sånn er kjempegøy  :laugh: Ordner alle presangene fra samboeren min og søsteren hans også! Men neste år når vi også har en liten knøtt og det muligens er vi som må invitere familien hjem til oss, skal i hvert fall samboeren min få være med å dekorere osv. Jeg har aldri vært fan av juletre, så om han vil ha det, får han ordne det selv  :tre:

Skrevet

Jeg skriver lista over hv som skal gjøres, her må alle hjelpe til for å komme gjennom den. Han har vært utrolig slappp i år, og nå er det bare de kjipeste tingene igjen. De skal jeg ikke ta på trass, de skal han få ta selv. Minste ungen strammet skruene på stolen ista, noe han sa han skulle gjøre for lenge siden. Han ble litt paff når han kom inn døra og så ungen gjøre det.

Han er som meg og vil ha det meste ferdig før desember, og pleier å være oitt flink til å hjelpe til. Men i år er han sløv.

Gavene pleier jeg å ha kontroll over, for han bruker tid og får helt hetta når julaften er der og han ikke er ferdig. Så nå har jeg kontroll, eller jeg begynner å mase på han tidlig slik at han får rompa i gir før julaften.

Han har ingen minner og tradisjoner utover julemiddagen han ville ha med fra barndommen, men han ville ikke ha stresset i desember som han hadde med sin ex. Og det jeg ønsker er han fornøyd med, så det passer fint.

Han har ansvaret for å hente juletreet fra loftet. Han og ungene pynter. Jeg ligger som regel som ett slakt på sofaen lillejulaften, da jeg ofte jobber overtid og kommer sent hjem. Utrolig deilig å se mann og barn pynter litt.

Anonymous poster hash: f688c...530

Skrevet

Jeg gjør det meste og derfor hater jeg jula! Jeg har ikke overskudd til noe ekstra og alle juleforberdelsene er bare stress og pes i mine øyne!

Jeg tvinger igjennom at han skal handle julegaver til sin familie. De resterende 35 julegavene er det jeg som må ordne.. Og julekalender til 3,vasking,baking,innkjøp,juleklær til ungene,baking til avslutninger,pynting og matlaging! Nesten så jeg skulle ønske jeg jobbet i jula og kunne kommet hjem til dekket bord! For han kan hvis han bare vil/må.

Anonymous poster hash: 387b8...35a

Skrevet

Hos oss er det jeg som handler alle gaver + ordner med julestrømper. Men mannen ordner med alt av mat og drikke og står også for matlaging på julaften. Begge vasker og rydder og pynter til jul. Mannen handler juletre som vi begge pynter. Helt grei fordeling, mulig jeg gjør mest, men jeg trives med disse "juleoppgavene"

Skrevet

Vi er likestilt akkurat som ellers i året når set gjelder handling av mat, matlaging, baking, vasking og rydding. Vi kjøper gaver til hver vår side av familien.

Det jeg gjør utenom og ikke gidder å involvere ham i, er pynting i huset og innkjøp av pentøy til barna. Det kan jeg leve med, og klær til barna og pynt hjemme er vel egentlig noe jeg står for hele året og synes er hyggelig :)

Skrevet

Her ordner jeg absolutt alt i tillegg til unger, jobb og husarbeid, mens mannen er på AAP. Han har også prøvd å klage på gavene jeg har kjøpt inn til hans store slekt (som heller ikke liker meg), at det ikke var det han tenkte å gi (han kjøper aldri til dem selv, jeg har ansvaret for alt). Da ba jeg ham bare å dra til helvete. Ikke noe hemmelighet at vi har store problemer i forholdet.

Anonymous poster hash: 41464...e5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...