Gå til innhold

Kan man bli "immun" mot enkelte typer smertestillende ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fra før hatt god effekt av tramadol ifht smerter i rygg/ben (prolaps/isjiassmerter). Det er noen år siden sist jeg brukte dem, for ble til slutt operert og operasjonen var vellykket.

De siste mnd har imidlertid smertene kommet tilbake, på samme måte, men ikke fullt så vondt som sist. Men jeg sliter med nattesøvnen. Fikk da utskrevet tramadol som smertestillende, og skal på ny MR-undersøkelse.

Denne gangen har jeg imidlertid ikke samme effekten av tramadol, i tillegg til "rare" bivirkninger. Smertene forsvinner ikke helt, men mildner såklart endel. I tillegg blir jeg litt "vissen" i kroppen - og veldig våken!! Trodde tretthet var en bivirkning, men ikke her nei... Har også opplevd kvalme og diaré. Det er nesten så jeg tenker at det er bedre å ikke ta tabletter, men da sliter jeg med ufattelig dårlig nattesøvn...

Altså, rare bivirkninger og ikke fullt så god smertelindring. Kan jeg ha blitt "immun"? Be legen om å prøve en annen type smertestillende? (Tar kun tabletter om kvelden, for kan ikke kjøre bil etterpå... Så får heller ha litt vondt på jobb...) Ble langt dette, men håper noen skjønner hva jeg mener...

Anonymous poster hash: 18e96...d2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du blir tilvendt til alle typer sterkere smertestillende etter en tid, det føles derfor som de ikke virker like godt, og man må ha høyere dose for å oppnå smertestillende effekt. Men husk at du kan bli tilvendt sånn at at det kan være vanskelig å slutt med dem, selv om smertene skulle gå bort. Men misforstå meg rett, du må få smertestillende hvis du faktisk har vondt. Synes det er riktig at du diskuterer dette med fastlegen din.

Skrevet

Ja, man blir tilvent smertestillende. Og også andre ting kan spille inn på effekt som livssituasjon, psyken m.m.

Jeg har en kropp som tilvenner seg så fort at legene ikke trodde meg i mange år. Jeg har effekt første og kanskje andre dag, men har jeg effekt i fire dager, da er det "lenge" for meg. Da snakker vi en tablett om kvelden. Dobler jeg til to tabletter har jeg maks effekt første kveld, deretter kanskje effekt andre kveld - etter det sjelden eller aldri noen effekt.

Så måtte bare lære meg med å leve med smertene jeg hadde tidligere.

Jeg prøvde tramadol for et år siden. Null effekt av to tabletter, ble derimot mer våken slik du beskriver, HI. I tillegg ble jeg etter to-tre timer ekstremt kvalm, svimmel, ustø på beina (måtte nesten krype for å komme meg på do og kaste opp), nummen i hele kroppen. Dagen etter hadde jeg diare og slet med å stå på beina.

Siden du nå får såpass store bivirkninger så ville jeg snakket med legen igjen.

Anonymous poster hash: b2abd...a72
Skrevet

Ja, man blir tilvent smertestillende. Og også andre ting kan spille inn på effekt som livssituasjon, psyken m.m.

Jeg har en kropp som tilvenner seg så fort at legene ikke trodde meg i mange år. Jeg har effekt første og kanskje andre dag, men har jeg effekt i fire dager, da er det "lenge" for meg. Da snakker vi en tablett om kvelden. Dobler jeg til to tabletter har jeg maks effekt første kveld, deretter kanskje effekt andre kveld - etter det sjelden eller aldri noen effekt.

Jeg prøvde tramadol for et år siden. Null effekt av to tabletter, ble derimot mer våken slik du beskriver, HI. I tillegg ble jeg etter to-tre timer ekstremt kvalm, svimmel, ustø på beina (måtte nesten krype for å komme meg på do og kaste opp), nummen i hele kroppen. Dagen etter hadde jeg diare og slet med å stå på beina.

Oi! Du beskriver det jo nesten akkurat slik som jeg opplever det!! Rart at tramadol som før hadde så god virkning, nå virker på en helt annen måte... Tror jeg bestiller legetime i morgen jeg... HI

Anonymous poster hash: 37fdf...d36

Skrevet

Oi! Du beskriver det jo nesten akkurat slik som jeg opplever det!! Rart at tramadol som før hadde så god virkning, nå virker på en helt annen måte... Tror jeg bestiller legetime i morgen jeg... HI

Har forresten bare bruk tramadol i ca 1 uke nå, og det er jo ikke lang tid... På tirsdag var jeg så kleint da jeg kom på jobb at jeg måtte reise hjem igjen... Skjelven, kvalm, likblek og klarte knapt å stå på bena... Og da hadde jeg tatt to tramadol kvelden før... HI

Skrevet
Har forresten bare bruk tramadol i ca 1 uke nå, og det er jo ikke lang tid... På tirsdag var jeg så kleint da jeg kom på jobb at jeg måtte reise hjem igjen... Skjelven, kvalm, likblek og klarte knapt å stå på bena... Og da hadde jeg tatt to tramadol kvelden før... HI

Omtrent slik jeg var av de to tablettene jeg fikk av legevakten i fjor ;) Bare at jeg ikke hadde greid å komme meg på jobb dagen etter.

Nå har jo du hatt effekt av tramadol tidligere, så det gjelder trolig ikke deg, men 6-10 % av befolkningen har en vevstype (eller en genfeil?) som gjør at man ikke reagerer normalt på tramadol og en del andre smertestillende og en del andre medisiner.

Pga. min reaksjon på tramadol i fjor så testet legen meg, og det viste seg at jeg har to gentyper som gjør at jeg ikke har normal effekt av en del medisiner. Du kan jo ev. nevne det for din lege også.

Skrevet

Omtrent slik jeg var av de to tablettene jeg fikk av legevakten i fjor ;) Bare at jeg ikke hadde greid å komme meg på jobb dagen etter.

Nå har jo du hatt effekt av tramadol tidligere, så det gjelder trolig ikke deg, men 6-10 % av befolkningen har en vevstype (eller en genfeil?) som gjør at man ikke reagerer normalt på tramadol og en del andre smertestillende og en del andre medisiner.

Pga. min reaksjon på tramadol i fjor så testet legen meg, og det viste seg at jeg har to gentyper som gjør at jeg ikke har normal effekt av en del medisiner. Du kan jo ev. nevne det for din lege også.

Takk for gode svar 😊 Har lest at opptil 10 % av befolkningen kan være immune ja, min samboer er en av dem. Han får null virkning av dem, heller ingen bivirkninger. Han får derimot knallgod effekt av "bare" ibux og paracet. For meg fungerer ibux og paracet kun mot lett til moderat hodepine...og feber...hehe... 😛 Nå skjønner jeg også hvorfor jeg våknet opp i går morges og måtte løpe på do...diaré... Ble igrunn mye klokere nå. Takk skal du ha! 😊 HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...