Anonym bruker Skrevet 30. november 2014 #1 Skrevet 30. november 2014 Når er barnet stort nok til å stå på ski? Jeg tenker på å holde dem i de minste slalombakkene for barn, eller holde dem når en går langrenn. Jeg har en på 1,5 år og har veldig lyst til å stå, han har kunnet gå siden han var ti måneder. Er jeg gal? Anonymous poster hash: 0c4fb...9fe
Berta_78 Skrevet 30. november 2014 #2 Skrevet 30. november 2014 Er jo bare å prøve. Minste gikk på langrenn da han var 1,5, var i slalombakken året etter. Jeg ville nok ikke kjøpt tilpasset utstyr, nivået er ikke veldig høyt, og de vokser mye til året etter ;-)
Anonym bruker Skrevet 30. november 2014 #3 Skrevet 30. november 2014 Er jo bare å prøve. Minste gikk på langrenn da han var 1,5, var i slalombakken året etter. Jeg ville nok ikke kjøpt tilpasset utstyr, nivået er ikke veldig høyt, og de vokser mye til året etter ;-) Ja, jeg har kjøpt noen små ski med remmer til å spenne over vinterstøvlene. De minste slalomstøvlene jeg har funnet er str 25, så de er for store lenge ennå. Anonymous poster hash: 0c4fb...9fe
Anonym bruker Skrevet 30. november 2014 #4 Skrevet 30. november 2014 Begynet på ski da hun var nesten 2 år. Kjøpte vanlige ski og tilpasset utstyr (bedre at skiene er for korte enn for lange de første årene). Gikk veldig fint og hun elsker å gå på ski Anonymous poster hash: 7bf50...d83
Anonym bruker Skrevet 30. november 2014 #5 Skrevet 30. november 2014 Vi ventet til vinteren nå han ble 4, men da begynte han med en gang med skikkelig utstyr og skitimer. Mot slutten av vinteren kunne han kjøre ned enkle bakker på egen hånd. Forrige vinter var hans andre vinter på ski, og mot slutten av vinteren kunne han kjøre ned røde løyper og var mer eller mindre ferdig med å "ploge". Gleder oss til sesongstart allerede! Skiene vi kjøpte i 2013 passet også forrige vinter. Som noe sier over, er det uansett like eit at skiene er litt korte i begynnelsen. Men støvlene måtte byttes. I år måtte vi bytte begge deler, men skiene vil helt silkkert vare 2 år. For støvlene er det også mulig føttene hans vokser mye mindre enn før (like greit, for han er 5,5 or bruker allerede str. 32). Vi ville ikke begynne med ski før han var stor nok til å være selvstendig på skiene. min erfaring fra tidligere skiinstruktør er at det ikke ligger noe fordel mtp nivå å begynne før 3 år. Som regel blir de minste tatt igjen av de noe eldre rimelig fort. Samtidig er det klart at det er kjekt å begynne tidlig hvis man bor like ved løypene, da blir det en fortsettelse av å leke i snøen for de små. Men for oss som må kjøre 1-2 timer for å komme til fjells, var det ingenting å hente med tidlig start. Anonymous poster hash: 08022...462
Anonym bruker Skrevet 30. november 2014 #6 Skrevet 30. november 2014 Det er bare å begynne, ser ikke noe poeng i å vente. Mine var 2 og 3 når de begynte. De var ikke de minste i bakken. De bakkene med sånne bånd er fint, og nesten flatt. Anonymous poster hash: 90b64...6b7
Elsker livet Skrevet 30. november 2014 #7 Skrevet 30. november 2014 Her har de hatt ski på beina fra de kunne gå. Men jeg vil ikke kalle det å stå på ski, det var helst å henge som en potetsekk i armene våre.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2014 #8 Skrevet 30. november 2014 HI her, da begynner jeg til vinteren Det er nok mest for min egen del, så kommer jeg meg ut i bakken, men jeg håper barnet liker det og. Anonymous poster hash: 0c4fb...9fe
Anonym bruker Skrevet 30. november 2014 #9 Skrevet 30. november 2014 Selvfølgelig anbefalt å starte med langrenn, få god balanse og øvelse på dette først så slalom, ikke noe poeng å la en unge henge i snøret eller dingle mellom beina til de voksne. 1,5 for liten til slalom, la ungen prøve seg på flatmark med langrenn først. Hilsen ski instruktøren ! Anonymous poster hash: b6660...51f
Anonym bruker Skrevet 30. november 2014 #10 Skrevet 30. november 2014 Begynte med langrennsski da de var rundt 2,5. Vanlige ski er etter min mening mye bedre enn slike plankr med over. Kjøp smørefrie ski Og de lærer mye fortere hvis de får prøve å gå i løyper enn å vasse rundt i løssnøen!! Slalom begynte vi med året etter. Det viktigste er at de kan STÅ på skia selv, dvs. holde vekten på føttene og ikke være en potetsekk i armene på foreldrene. Det lærer de absolutt ingenting av og det eneste du oppnår er vond rygg selv! Isteden for å stå med ungene mellom bena når du kjører slalom kan du ha dem ved siden av deg. Bruk staven som "stang" mellom deg og barnet, slik at begge holder i denne. Da vil barnet kunne følge dine sving-bevegelser! Anonymous poster hash: 52be6...d71
Anonym bruker Skrevet 30. november 2014 #11 Skrevet 30. november 2014 Selvfølgelig anbefalt å starte med langrenn, få god balanse og øvelse på dette først så slalom, ikke noe poeng å la en unge henge i snøret eller dingle mellom beina til de voksne. 1,5 for liten til slalom, la ungen prøve seg på flatmark med langrenn først. Hilsen ski instruktøren !Anonymous poster hash: b6660...51f Helt enig! og ikke er det spesielt kjekt for den voksne i lengden, i tillegg til at det er kjempe vondt i ryggen. Jeg kjenner også noen som fikk problemer etter å ha stått på ski med barnet mellom beina, gutten nektet plent å stå på ski selv fordi det var gøyere mellom beina på pappa. Han hadde tom trassanfall på skiskole for å slippe å lære å stå på ski selv. Ble en veldig kort skikarriere på gutten, og desto mer synd fordi faren er skikkelig flink på ski og hadde gledet seg til å dele dette med barnet. Vi ventet som sagt til gutten kunne stå på ski selv (var på langrenn når han var 2 år) og sendte han på skiskole i begynnelsen, nå får vi igjen for å ha vært tålmodig og har masse glede av å stå på ski med han. Anonymous poster hash: 08022...462
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå