Gå til innhold

Når forstår egentlig småbarn "NEI"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har sagt nei til de samme tingene fra han var ca 10 mnd gammel. Han gjør MYE nei ting.. Men nå er han 14 mnd og holder på med de samme tingene, og blir sint og grinete når han hører "Nei".

Er det noe jeg gjør galt her, eller er det ikke meningen de skal forstå? 😜

Anonymous poster hash: 63b53...640

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er nå 14 år og forstår ikke alltid ordet nei enda. Så aldri?😜

Skrevet

Min er nå 14 år og forstår ikke alltid ordet nei enda. Så aldri?😜

Hahaha nei kanskje ikke 😜 Bare litt frustrerende når han skal ta dokosten, rive i stykker alt, rive alt i gulvet, prøve å rive ned tv'en osv... 😳

Anonymous poster hash: 8abef...d00

Skrevet

Babyar kjem i ulike utgåver.  Eine min såg på "nei" som ei utfordring.  Då fekk han gjerne eit glimt i auget, og fortsette med endå større energi.  Vi måtte sikre skap og skuffer, og rydde vekk alt som ikkje tålte utforskinga. Framleis er han ein ertekrok som ikkje alltid tek nei for eit nei.  Så, kan ikkje gje deg eit fasitsvar på det, berre ynskje deg lykke til! ;)

Skrevet

Ettåringen forstår nei, men trur tilsynelatande det gjeld i 5 sekund. Så er det på igjen med nytt mot.

Skrevet

Vi kan nok ikke ha juletre i år, så gale er det 😔

Skrevet

Vi har sagt nei siden hun begynte å bli mobil, så fra 7 mnd alder. Men vi har følgt det opp med "nei, ikke ta på vasen", "nei, ikke rør mamma sine briller" og vært konsekvent at nei/tingene er nei alltid.

Hun er nå 15 mnd og rører ikke nei- tingene og stopper opp når vi sier nei.

Tror de forstår mye mer enn vi tror, mi henter ulike ting som jakke, bøker, koppen osv når vi ber om det

Anonymous poster hash: f85d2...c66

Skrevet

Det er nok ikke det at han ikke forstår "nei", men mere det at han vil ikke at det skal være "nei" og at han ikke forstår hvorfor det ikke er lov. Tingene er rett og slett for fristende selv om han vet han ikke får lov. Ganske så normalt, og veldig frustrende ;)

Skrevet

Vi kan nok ikke ha juletre i år, så gale er det

Dette gjekk forbausande bra hjå oss, katten vår var i grunn eit større problem.  Vi hadde ein hyssing rundt toppen av treet som var festa i ein skrue i taket og sparte den finaste knusbare pynten.  Veslebror min velta treet tre gonger på ei jul før far min tjora det fast og mor mi fjerna dei finaste kulene, så eg hadde lært av det.  Det finnes mange greie plastkuler å få kjøpt, og det hengde me på dei nederste greinene.  Mange av desse plukka me fram frå krikar og krokar pga katten fiska dei ned og trilla dei rundt, men ungen miste interessa ganske fort.  Trur kanskje og at nålene verka litt avskrekkande.

Skrevet

Min toåring har forstått ordet 'nei' lenge, men velger konsekvent å ignorere det.

Skrevet

Er samme her. Han skjønner nei og vet hva det betyr, men jaggu ser han ikke bare på oss med et lurt smil og gjør det likevel. Han brukt tydelige nei siden 6-7 mnd alder, 16 mnd nå... Har til og med gitt han en klaps på handa et par ganger (han går jo rett på stikkontakter og annet farlig) men da ser han bare forskrekka på meg i to sekunder før han prøvet igjen. Som regel er ting bare spennende i en dag eller to også finner van en ny dille.

Skrevet

Er samme her. Han skjønner nei og vet hva det betyr, men jaggu ser han ikke bare på oss med et lurt smil og gjør det likevel. Han brukt tydelige nei siden 6-7 mnd alder, 16 mnd nå... Har til og med gitt han en klaps på handa et par ganger (han går jo rett på stikkontakter og annet farlig) men da ser han bare forskrekka på meg i to sekunder før han prøvet igjen. Som regel er ting bare spennende i en dag eller to også finner van en ny dille.

Klaps på hånda??? 0.o

Anonymous poster hash: 582fc...f72

Skrevet

Klaps på hånda??? 0.o

Ja. Ikke fan selv nei, men har skjedd to ganger når han virkelig ikke hører når han går på farlige ting som stikkontakter eller radiatoren. Han vet hva nei betyr, så stor er han, men når han med vilje ikke hører etter og prøver å gjøre ting som er potensialt veldig farlige er det tryggere med en klaps når ingenting annet fungerer (avledning, gå i et annet rom, synge, danse, kjefte, forklare au-au osv.

Anonymous poster hash: 33d3e...d7d

Skrevet

Klaps på hånda??? 0.o

Ja. Ikke fan selv nei, men har skjedd to ganger når han virkelig ikke hører når han går på farlige ting som stikkontakter eller radiatoren. Han vet hva nei betyr, så stor er han, men når han med vilje ikke hører etter og prøver å gjøre ting som er potensialt veldig farlige er det tryggere med en klaps når ingenting annet fungerer (avledning, gå i et annet rom, synge, danse, kjefte, forklare au-au osv.

Anonymous poster hash: 33d3e...d7d

Skulle ikke være anonym

Skrevet

Jeg skjønner forsåvidt at man i farlige situasjoner kan gi et klaps på fingeren, men ikke gjør det uansett. Bedre å bære ungen unna og si strengt nei og sette det unna. De skjønner ikke at klapset kommer fordi noe er farlig, og dermed tror de at det er greit å slå.... Men jeg skjønner at ting kan skje når barnet er på vei til å gjøre noe farlig! Jeg har jekket ungen min vekk fra veien etter en arm, han fikk skikkelig vondt, men bilen som kom mot ham hadde vært vondere... Men jeg gjør ikke det som noe vane, vil ikke påføre ungen min smerte!

Anonymous poster hash: 36082...512

Skrevet

Min største er 2,5 år og har alltid ignorert ordet nei, og han er veldig målbevisst. Utrolig slitsomt og jeg er redd han blir en villstyring. Han er en veldig smart gutt som jeg tror trenger en utfordring.

Lillebror på 10 mnd har alltid hørt etter når jeg sier nei, han ser brått på meg og går vekk. Noen ganger prøver han på nytt, men jeg trenger bare å si nei. Samme oppdragelse på begge, så tydelig at barn er forskjellige:)

Anonymous poster hash: c99bc...b64

Skrevet

Vi kan nok ikke ha juletre i år, så gale er det

Vi hadde juletre fra lille julaften (etter leggetid) til første juledag det året. Gikk fint det, måtte passe på hele tiden, men på julaften hadde vi fullt hus, så det var mange til å hjelpe til. ;)

Anonymous poster hash: ffcaf...873

Skrevet

Femåringen vet godt hva nei betyr, han bare velger å ignorere det ganske ofte. 

Skrevet

min på snart 2 år forstår veldig godt NEI, hvis jeg sier det blir han sur og furt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...