Gå til innhold

Drittkveld! Langt, men vær så snil å les..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette ble en dårlig kveld..:(

Hadde sagt til mine to eldste at vi kunne spille et spill etter de yngste var i seng. Mens jeg la de, begynte de to eldste å krangle. Hyling og slossing på rommet, og den eldste hadde tømt skittentøykurven utover hele rommet til lillesøster.

Far gikk ned og sa til eldste at hun skulle gå på badet å gjøre seg klar til senga. Lillesøster lå allerede i sengen, klar til å legge seg.

Hun gadd ikke, satt seg på rommet med Ipaden.

Jeg kom ned, forklarte lillesøster det ikke ble noe spill i kveld, pga oppførselen deres. Men i morgen er en ny dag, vi kan spille da.

Et kvarter er gått, far går ned igjen, og sier til eldste at hun skal gå på badet. Hun svarer frekt NEI! Far tar Ipaden fra henne, og sier hun får den igjen når hun har fortjent det.

Jeg ber henne gå på badet, hun går opp. Men istedet for å gå på badet, går hun ut. Jeg går etter, å prøver å få henne inn. Jeg prøver faktisk å bære henne opp trappa og inn, men på toppen av trappa dytter hun meg, og jeg faller ned. (Gikk bra, men skrubbsår på kne og albue)

Jeg får nok, og går inn. Rydder kjøkkenet, så jeg ser henne fra vinduet. Det går ca 1 time før hun kommer inn.

Jeg prøver å forklare at sånn oppførsel ikke er greit, hun ber meg gå ut av rommet. Greit nok, jeg sier god natt, vi er glad i deg og derfor setter vi grenser. Hun er potte sur.

Etter en halv time hører jeg banking. Jeg går ned, og hun leker med en ball. Ber henne slutte med det, å legge seg. Hun er snurt. Og sier "det var faktisk noe jeg skulle se i kveld!" (På nkr super på ipaden)

Jeg sier: "det burde du tenkt på før." Så går jeg jeg opp.

Nå skal hun egentlig ha en kosedag med farmor i morgen, med bydag og restaurantbesøk. Men jeg har virkelig ikke lyst å la henne dra..:/

Vet ikke hva jeg vil med innlegget, men blir glad om noen har noen innspill.. For jeg føler meg rævva:/

Anonymous poster hash: 5d24c...886

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er hun?

Hadde det vært min datter hadde hun ikke fått lov til å gå en meter utenfor huset i morgen!

Skrevet

Var hun utendørs? Det hadde min aldri fått lov til. Og hvor stor er hun som klarer å dytte deg?

Anonymous poster hash: dcc12...2ba

Skrevet

Hadde dette vært mitt barn så ville ikke det fått være med på noe i morgen og måtte ha jobbet seg frem til goder son eks 30min på ipaden, fritidsaktiviteter mm.

Vet ikke hvor gammelt barnet ditt er, men det virker jo stort nok til å ha en samtale om hva som er forventet ang plikter og oppførsel og konsekvenser både positive og negative. Videre må jo dette følges opp av dere alle, det er de voksne som former barna og det er ikke alltid vi ser helt hva vi skaper uansett hvor gode intensjonene er.

Anonymous poster hash: cdfc9...6a6

Skrevet

Jeg synes dere burde følge opp beskjeder og konsekvenser dere gir.

Den eldste tømte skittentøysdunken - den eldste rydder opp. Om så en av dere voksne må være med og holde henne i hånda for at hun skal gjøre.

Far sier at den eldste skal gå på badet - far burde sørget for at hun gjorde det.

Mulig jeg misforstår noe her i historien din, men jeg leser voksne som slenger ut beskjeder og konsekvenser uten å følge opp.

Skrevet

Ville tatt en prat med henne når hun har roet seg, helst før hun sovner i kveld. Når mine har oppført seg slik, har de blitt veldig myke etterpå, og greie å prate skikkelig med. Hvis alt ordner seg ville jeg ikke straffet henne i morgen, da blir situasjonen raskt låst.

Anonymous poster hash: fd8fb...3d2

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Hun er 11år. Og mistenker at hun er full av hormoner for tiden. Ikke langt fra engel til troll for å si det sånn.

Da tenker jeg at hun skal få holde seg hjemme i morgen, så får heller farmor bli sur på meg:/

Og hun ryddet opp klærne selv;)

Skrevet

Ville tatt en prat med henne når hun har roet seg, helst før hun sovner i kveld. Når mine har oppført seg slik, har de blitt veldig myke etterpå, og greie å prate skikkelig med. Hvis alt ordner seg ville jeg ikke straffet henne i morgen, da blir situasjonen raskt låst.

Anonymous poster hash: fd8fb...3d2

Ja, jeg får se.. Hører den ballen trippe rundt på rommet hennes enda, så hun har nok ikke roet seg.

Det beste er å få ordnet opp med en gang, men dette er ikke et engangstilfelle desverre. Kansje hun bør få en konsekvens som svir litt.

Skrevet

Ville latt henne dra med farmor slik at deres avtale blir holdt utenom.. Hun vil kanskje ha godt av å komme seg litt vekk selv:) Men latt henne få merke konsekvenser hjemme.

Anonymous poster hash: 4bf06...59f

Skrevet

Hva gjør den ballen på rommet hennes enda?

Jeg hadde klikket i vinkel iver sånn oppførsel.

Småfrekke svar kan jeg leve med, men ikke uten konsekvenser. Men at jenta går ut? Og ingen plukker henne inn? Hun dytter deg ned trappa? Det hadde vært rabalder her da. Ingen tvinger henne på badet?

Skjerp dere voksne! Hun styrer jo showet her!

Anonymous poster hash: bb7c2...b6d

Skrevet

Åh hjelp! Er det sånn det kommer til å bli når de nærmer seg tenårene??

Og jeg som river meg i håret av denne søte 3-årstrassingen... 😱

Skrevet

Det første som slår meg når jeg leser det du har skrevet er at dere som foreldre ikke tar kampen.

Hun nekter å gå på badet? Sørg for at ingenting annet skjer en at hun tilslutt går på badet.

Hun skubber deg så du får skrubbsår og går UT? Hvorfor i all verden fikk ikke skubbingen konsekvenser? Og hvordan i alle dager kan en 11 åring få "lov til" å selv bestemme å gå ut og når hun skal komme inn igjen etter en sånn episode? Far burde bært henne inn med makt om så er.

og HVORFOR har hun mulighet til å holde på med den ballen sin enda?? Fjern ballen.

Jeg ville ikke ha kuttet ut turen med farmoren.

Om jeg skulle gjort det, måtte jeg først ha brukt det som en trussel om hun ikke gjorde som dere sa og hører etter. Om da fortsatt valgte å gå ut,ikke gå på badet, skubbet meg, holdt på med ballen osv...ja, da hadde jeg  sagt "Greit,XXX, nå valgte du dessverre bort den byturen med farmor i morgen siden du ikke lyttet på oss voksne"

Anonymous poster hash: 4f8d7...102
Skrevet

"Bare" det at hun dyttet deg ned trappa er grunn nok til at hun ikke får reise til byen med farmor i morgen. Men hun hører ikke på det ved noen anledninger, uten at jeg var der så høres det ut som om dere ikke tar noen kamper. Den ballen hadde jeg fjernet fra rommet omgående. Hadde sendt et av de andre barna med farmor.

Anonymous poster hash: 67767...fff

Skrevet

Sorry altså, men utifra det lille du skriver synes jeg det høres ut som dere strever med å følge opp tett nok og gi konsekvenser. Jeg ser at dere prøver, men det blir litt halvveis.

Hun gadd ikke og satt seg på rommet, og så venter far 15min med å gjøre noe med det? Alt for stort slingringsmonn. Når han kom ned første gangen burde hun fått beskjed om å rydde opp etter seg, og at hun skulle på badet om 5 minutter Dersom hun ikke ville rydde opp burde hun få en adarsel om konsekvens; rydder du ikke opp etter deg mister du en time av spilletiden din i morgen. Rydder hun fremdeles ikke opp - gi beskjed om at hun har mistet en time av spilletiden i morgen. Gi henne beskjed om å gå på badet - følg opp at hun faktisk gjør det.

At hun dytter deg ned trappa er noe dere må ta en alvorlig prat om i morgen. Det er potensielt livsfarlig - kommer an på hvor lang trappa er. Hun er nødt til å forstå at sånt er farlig, og dere må fortelle henne hvilke konsekvenser (helt konkret) det kommer til å få dersom hun noen gang prøver seg på dere fysisk igjen. Det er helt uakseptabelt, og må settes en stopper for nå. 
Det samme gjelder det å stikke av - hvis hun trenger avstand får hun heller mure seg inne på rommet. Gi henne tydelig beskjed om hva som blir konsekvensen av at hun stikker av. (Konsekvens er som regel tap av gode, eks spilletid. Ikke ta det langt frem i tid - det funker ikke. Det beste er om hun får være med å bestemme konsekvensene).

Holder hun på med den ballen etter du har sagt hun skal slutte (når du først har sagt det må du følge opp), går du inn til henne og henter ballen. Du får vurdere hvilke kamper du skal ta, men har du først sagt noe til henne bør du følge det opp.  Unntaket er hvis du ser at du har vært urimelig, men da må du si nettopp det; nå ser jeg at det jeg bestemte var urimelig, sånn at det blir heller sånn og sånn - ikke bare la det suse slik at hun får det for seg at det er hun som styrer sjappa.

Unger trenger ikke å bli "monstere" selv om de er hormonelle. Ja, det er "stengt for ombygging" i toppetasjen, men de er nødt å bli grensesatt, lære seg folkeskikk og respektere andre. På den annen side trenger de mye positiv feedback i en periode av livet hvor barn kan være ekstremt usikre på seg selv og de rundt seg. Gi henne masse oppmerksomhet før hun har spilt seg ut, og gi henne positiv feedback på den hun er - ikke nødvendigvis så mye på hva hun gjør, og hva hun er flink til. Vis henne at dere ser henne. Og gi henne en ny mulighet til å spille det spillet i morgen. Lykke til!

Hilsen barnevernsarbeider.
(PS det kan være lurt og ta en prat med henne om hvordan det er å være eldst i familien, og hva hun opplever som urettferdig, og hvordan hun tror dere oppfatter henne/ser på henne. I tillegg kan det være lurt å snakke med henne om at dere vil belønne god oppførsel. Hør med henne hva hun kan tenke seg som belønning, og bli enig med henne om hva som er god oppførsel - viktig å kalle det god oppførsel og ikke "snill"!)

Anonymous poster hash: e3f66...94d
Skrevet

Her er det dere voksne som må skjerpe dere hvis det du skriver er hendelsesforløpet. Dere følger ikke opp beskjedene deres, som en annen skrev her. Selvsagt skal en 11-åring kunne oppføre seg bedre, men dere må da også legge til rette for at hun får frem det beste i seg.

Jeg hadde definitivt ikke avlyst turen med farmor imorgen. Jeg hadde latt henne dra, og brukt tiden sammen med pappaen for å finne nye strategier, for det dere driver med verken fungerer eller er konsekvent og trygt.

Skrevet

Hvis hun fortsatt er oppe ville jeg gått ned, satt deg hos henne og sagt at sånn som kvelden i kveld var så forventer du en unnskyldning fra henne, og at hun forstår at det ikke er greit å oppføre seg som hun har gjort. Og at sånne ting som å dytte deg ned trappa og gå ut uten lov er helt uaktuelt og vil gi store konsekvenser fremover om noe lignende skulle skje igjen.

Og at hun nå har en siste sjanse til å gi deg ballen, gå på badet og stelle seg ferdig, og komme seg i seng og være knyst stille, ellers blir det ingen tur med farmor i morgen. 

Hvis noe av dette ikke følges umiddelbart, så ville turen med farmor ha blitt avlyst. Akkurat i forhold til det ville jeg gitt henne et valg, for en sånn konsekvens blir vond og føles urettferdig å få slengt i ansiktet i morgen tidlig. 

Når det er sagt, her ville barnet, uansett alder, ha blitt båret inn under armen eller over skulderen, det ville ha blitt iverksatt alvorlige tiltak av å dytte noen ned trappen, og jeg hadde aldri godtatt at en beskjed ikke hadde blitt fulgt etter gjentatte forsøk. 

Skrevet

Når foreldre er redde for barna sine og ikke tør være ordentlig strenge, så kan atferden til barna utvikle seg i alle slags retninger - hvordan de oppfører seg er opp til tilfeldigheter.

Her må klarere grenser til! Oppførselen til 11-åringen er hårreisende - hormoner eller ei.

Du skriver at hun driver med en ball på rommet. Hvorfor har den ikke blitt tatt fra henne?

Når datteren deres er så sint, hjelper det lite å prate for å få henne til å forstå. Hun er ikke mottakelig for logikk og forståelse. Ta ansvar og vær tydelig på hva som faktisk ikke er greit mtp oppførselen hennes.

Når hun har roet seg, da går det an å snakke, forklare, vise omsorg osv.

Hadde mitt barn gjort noe slikt, hadde kosedag dagen etter vært uaktuelt. Og mye må tas tak i når noe slikt skjer. Dagen i morgen hadde blitt første dagen på noe nytt - det er helt tydelig at noe er riv ruskende galt slik det er nå.

Lykke til!

Anonymous poster hash: f30ff...5c3

Skrevet

Men dere har vel større problemer enn bare kveldens hendelser? Du beskriver en familie der foreldrene ikke har styringa og en 11-åring som fort kan utvikle seg til en 15-åring med alvorlige atferdsvansker. Det er viktig å ta tak i det så fort som mulig. Hvis det finnes pmt-o veiledning i deres kommune, ville jeg bedt om det http://www.atferdssenteret.no/parent-management-training-oregon-pmto/category158.html. Flere av svarene i tråden synliggjør hvor dere burde handlet annerledes, men det høres ut som om dere har gitt opp litt. Alle de gode rådene bekrefter kanskje at dere ikke får det til.

Jeg ville ikke nektet henne turen med bestemoren, men jeg ville sagt at dere må snakke sammen når hun kommer tilbake. I samtalen understreker dere at nok er nok og at ting må bli annerledes hjemme. Og så må dere sørge for at det faktisk skjer endringer!

Skrevet

Åh hjelp! Er det sånn det kommer til å bli når de nærmer seg tenårene??

Og jeg som river meg i håret av denne søte 3-årstrassingen... 😱

Etter 3 årstrassen kommer 5årstrassen😉

Den er litt mindre søt enn 3'eren, og litt mer bråkete😜 Fortsetter det på den måten oppover årene, blir vi nok hårløse snart😜

Til TS: Ikke så mange råd å gi deg, men du får en klem😊

Snakk med jenta i morgen, prøv å sett opp noen spilleregler sammen med henne. Og vær konsekvent!

Har en 10åring selv, som kan være ganske så steil..

Skrevet

Hadde min unge dyttet meg ned trappa så hadde jeg blitt rasende! Det hadde ikke vært noe "god natt, jeg er glad i deg" fra min side den kvelden. Og i allefall ikke noe kosedag dagen etter.

Skrevet

Jeg lurer litt på hvorfor barna dine kranglet jeg? Det var jo det som fikk hele denne ballen til å rulle. De kranglet og sloss. Så fikk de straff (rett i seng uten spill). Men hvorfor sloss de? Hva skjedde? Kanskje de heller skulle fått hjelp til konfliktløsning enn straff til å begynne med?

Anonymous poster hash: c639b...b29

Skrevet

Hvordan gikk det hi, og har jenta reist på kosedag med bestemor?

Anonymous poster hash: cb4a9...429
Skrevet

Hadde ungen min dyttet meg ned trappa hadde det fått seriøse konsekvenser, bare tanken på noe kosedag med farmor etter det hadde vært direkte latterlig!!

Anonymous poster hash: e9000...dc8
Skrevet

Hvordan gikk det hi, og har jenta reist på kosedag med bestemor?

Anonymous poster hash: cb4a9...429

Dagen ble desverre avlyst da farmor hadde fått oppkastsyke. De tar det igjen neste helg.

Hun mente ikke å dytte meg ned trappa, det var et uhell.

Konsekvensen for denne oppførselen blir ingen ipad på en god stund, og ingen vennebesøk neste uke. Tror det med ipaden svir mest..

Vi har regler her hjemme, og det er til vanlig ikke 11åringen som styrer showet. Ser uansett at reglene må strammes inn ytterligere..

Takker for alle svar, og skal øve meg på å bli strengere/mer konsekvent😊

Skrevet

nestegang så er det opprydning og unnskyld før dere kan spille!

ikke la konfliktene vokse seg ut av proposjoner, eller forgreine seg ut i familien, true med konsekvenser, gjennomføre det med makt (fjerne ipad) og styre på.

ungene blir helt maktesløse og har ingenting igjen av sitt ego. det er samme liten og naktesløsfølelse som ved klaps på vaken.

mekanismen i dennw type oppdragelse og klaps på rompa er temmelig lik.

det var ikke så ille det hun gjorde hun var frustrert i en fastlåst siruasjon. det løser ingenting å nekte kisedag med farmor, om det da ikke blir en kosedag med deg i stedet.

Anonymous poster hash: fd179...e4b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...