Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #1 Skrevet 29. november 2014 Barnefar som jeg får 5000 kr i bidrag for til to barn, har fått gjennomslag for gjeldssanering. Hvordan blir det med barnebidrag da? Anonymous poster hash: da2a8...66a
Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #2 Skrevet 29. november 2014 Barnefar som jeg får 5000 kr i bidrag for til to barn, har fått gjennomslag for gjeldssanering. Hvordan blir det med barnebidrag da? Anonymous poster hash: da2a8...66a Bidrag vil du få uansett, det er høyt prioritert. Men 5000,- for 2 barn var da veldig mye! Blir nok en ny gjennomgang av hvor mye du har krav på, og da ser de jo også på din inntekt og om du ikke jobber fult f.eks kan det føre til lavere bidrag. Anonymous poster hash: bf3ff...c0d
Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #3 Skrevet 29. november 2014 Kan jeg bare hive meg inn her - hva skjer når far ikke betaler bidrag? Får i overkant av 1000kr i forskudd fra NAV hver mnd. Men aner ikke hva far i utgangspunktet skal betale, siden han aldri har betalt. Hvordan foregår det her egentlig? Det er fire mnd siden jeg forlot han. Anonymous poster hash: 34b1b...1b6
Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #4 Skrevet 29. november 2014 Jeg jobber som gjeldsrådgiver hos nav. Bidrag har veldig høy prioritet, så hvis han har noe å betale etter alt han skal sitte igjen med, så får du det. Hvis han har mindre igjen til gjeldsbetjening enn den summen du skal ha, så får du kun det han har igjen. Det er visse normer som han skal sitte igjen med etter huslånet/husleie, kommunale avgift og livsopphold. Anonymous poster hash: d1abf...ecb
Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #5 Skrevet 29. november 2014 Min pappa har hatt gjeldssanering og mamma fikk bidrag hele veien, men det måtte tvangstrekk til da, han har aldri betalt frivillig. Men så mye som 5000 har aldri mamma fått, selv om hun er ufør selv og langt fra har tjent godt (og pappa hadde null samvær) Anonymous poster hash: 74948...3d7
Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #6 Skrevet 29. november 2014 Jeg jobber som gjeldsrådgiver hos nav. Bidrag har veldig høy prioritet, så hvis han har noe å betale etter alt han skal sitte igjen med, så får du det. Hvis han har mindre igjen til gjeldsbetjening enn den summen du skal ha, så får du kun det han har igjen. Det er visse normer som han skal sitte igjen med etter huslånet/husleie, kommunale avgift og livsopphold. Anonymous poster hash: d1abf...ecb Jeg jobber også som gjeldsrådgiver, og det som fordeles er det han sitter igjen med etter at hans nødvendige utgifter er betalt, løpende barnebidrag er en nødvendig utgift. Det du sier er ikke riktig. Om han ikke betalte bidraget i gjeldsprdningsperioden hadde det blitt bidragsgjeld, og den er prioritert og skal dekkes inn før annen gjeld, så det går ut på et. Bidraget står først og fremst. Det som er problematisk her er at barn han har daglig omsorg for skal ha en viss livsoppholdssats i gjeldsordnigsperioden. Bidragsbarn kan få mer i gjeldsordningsperioden, da det kun er samvær som går etter sats, og den samværssatsen skal legges til bidraget, så barn gjeldsofferet har bidragsplikt på kan få mer penger enn hjemmeboende barn. Anonymous poster hash: 29510...9b5
Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #7 Skrevet 29. november 2014 Jeg er ikke HI men kan jeg stille deg et spm? Faren til mine barn går på aap. Har 349000kr i året. (Sto i bidragspapirene mine) Han har også fått gjeldsordning. Han har fått samboer, men ikke endret adressen sin, så på papiret bor han fortsatt alene. Han betaler ikke bidraget han skal, så jeg får forskudd fra nav. Men nå som han er samboer, ville det forandret på satsene hans? Tenker på aap, gjeldsording og bidragsevne.. Lurer bare på hvorfor han ikke melder flytting, det er jo ikke lov å ikke gjøre det.. Og huset han bodde i før, har noen andre flyttet inn i, så jeg er sikker på at han virkelig har flyttet.. Anonymous poster hash: 92f6c...f67
Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #8 Skrevet 29. november 2014 Jeg jobber som gjeldsrådgiver hos nav. Bidrag har veldig høy prioritet, så hvis han har noe å betale etter alt han skal sitte igjen med, så får du det. Hvis han har mindre igjen til gjeldsbetjening enn den summen du skal ha, så får du kun det han har igjen. Det er visse normer som han skal sitte igjen med etter huslånet/husleie, kommunale avgift og livsopphold. Anonymous poster hash: d1abf...ecb Jeg jobber også som gjeldsrådgiver, og det som fordeles er det han sitter igjen med etter at hans nødvendige utgifter er betalt, løpende barnebidrag er en nødvendig utgift. Det du sier er ikke riktig. Om han ikke betalte bidraget i gjeldsprdningsperioden hadde det blitt bidragsgjeld, og den er prioritert og skal dekkes inn før annen gjeld, så det går ut på et. Bidraget står først og fremst. Det som er problematisk her er at barn han har daglig omsorg for skal ha en viss livsoppholdssats i gjeldsordnigsperioden. Bidragsbarn kan få mer i gjeldsordningsperioden, da det kun er samvær som går etter sats, og den samværssatsen skal legges til bidraget, så barn gjeldsofferet har bidragsplikt på kan få mer penger enn hjemmeboende barn. Anonymous poster hash: 29510...9b5 Jeg er ikke HI men kan jeg stille deg et spm? Faren til mine barn går på aap. Har 349000kr i året. (Sto i bidragspapirene mine) Han har også fått gjeldsordning. Han har fått samboer, men ikke endret adressen sin, så på papiret bor han fortsatt alene. Han betaler ikke bidraget han skal, så jeg får forskudd fra nav. Men nå som han er samboer, ville det forandret på satsene hans? Tenker på aap, gjeldsording og bidragsevne.. Lurer bare på hvorfor han ikke melder flytting, det er jo ikke lov å ikke gjøre det.. Og huset han bodde i før, har noen andre flyttet inn i, så jeg er sikker på at han virkelig har flyttet.. Anonymous poster hash: 92f6c...f67
Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #9 Skrevet 29. november 2014 Jeg jobber som gjeldsrådgiver hos nav. Bidrag har veldig høy prioritet, så hvis han har noe å betale etter alt han skal sitte igjen med, så får du det. Hvis han har mindre igjen til gjeldsbetjening enn den summen du skal ha, så får du kun det han har igjen. Det er visse normer som han skal sitte igjen med etter huslånet/husleie, kommunale avgift og livsopphold. Anonymous poster hash: d1abf...ecb Jeg jobber også som gjeldsrådgiver, og det som fordeles er det han sitter igjen med etter at hans nødvendige utgifter er betalt, løpende barnebidrag er en nødvendig utgift. Det du sier er ikke riktig. Om han ikke betalte bidraget i gjeldsprdningsperioden hadde det blitt bidragsgjeld, og den er prioritert og skal dekkes inn før annen gjeld, så det går ut på et. Bidraget står først og fremst. Det som er problematisk her er at barn han har daglig omsorg for skal ha en viss livsoppholdssats i gjeldsordnigsperioden. Bidragsbarn kan få mer i gjeldsordningsperioden, da det kun er samvær som går etter sats, og den samværssatsen skal legges til bidraget, så barn gjeldsofferet har bidragsplikt på kan få mer penger enn hjemmeboende barn. Anonymous poster hash: 29510...9b5 Forsto ikke helt hva du mente nå? Bidraget har jo høyest prioritet, men når man får gjeldsordning så er det visse satser som bruker skal sitte igjen med. Disse satsene gjelder etter huslånet/husleie og kommunale avgifter. Hvis bruker da ikke har midler igjen etter dette, så blir det ikke trekt til bidrag. Det gjør det ihvertfall ikke i kommunen jeg jobber i. Men ja bidragsgjelden blir jo fortsatt stående. Anonymous poster hash: d1abf...ecb
Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #10 Skrevet 29. november 2014 Han plikter å melde flytting i folkeregisteret, men det kan være han har en frist på å gjøre dette. Det er jo begrenset hvor lenge Posten sender posten hans videre. Han som er på NAV og i gjeldsordning bør være sikker på han får alt han skal av korrespondanse. Det kan ha betydning for satsen, om han går opp eller ned i boutgift. Om han frem til nå har betalt 6000 i husleie for seg selv, og når han flytter inn med henne og der er boutgiften de skal dele 12000 så har det ingen betydning. Du kan jo be om ny vurdering av bidragsevnen det koster deg en ca 800 om det ikke blir endret. Det må være minst en endring på 10 eller 20 % for at de gjør noe. Som du ser er det ikke dette jeg kan best. Det er den private bidragsgjeld som er 1.prioritert, den skal dekkes inn først i gjeldsordningen, dvs ingen andre kreditorer får dividende i den perioden han fremdeles betaler på dette. Dividenden fordeles en gang i året. Hvorfor får du ikke nav til å kreve inn alt bidraget? Om han har bidragsevne utover forskuddet? Da vil de jo trekke løpende bidrag i aap en hans. Men han har muligens ikke bidragsevne? Det kan du bedre finne ut i forhold til de utrekninger som er gjort og alle fakta som spiller inn. Hva sier de i vedtaksbrevet, skulle han betalt mer? Har dere hatt privat avtale? Det kan være temmelig ille for han å ikke rapportere endringer i boforhold til namsmannen og kreditorene. Om han har fått rimeligere boutgift skal de også muligens ha mer penger, og det er illojalt av han å ikke opplyse dem om dette, og det kan være opphørsgrunn av gjeldsordningen pga illojal adferd. Da vaser han vekk sjangsen sin, og kan være umulig for han å få gjeldsordning igjen. Anonymous poster hash: 29510...9b5
Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #11 Skrevet 29. november 2014 Jeg jobber som gjeldsrådgiver hos nav. Bidrag har veldig høy prioritet, så hvis han har noe å betale etter alt han skal sitte igjen med, så får du det. Hvis han har mindre igjen til gjeldsbetjening enn den summen du skal ha, så får du kun det han har igjen. Det er visse normer som han skal sitte igjen med etter huslånet/husleie, kommunale avgift og livsopphold. Anonymous poster hash: d1abf...ecb Jeg jobber også som gjeldsrådgiver, og det som fordeles er det han sitter igjen med etter at hans nødvendige utgifter er betalt, løpende barnebidrag er en nødvendig utgift. Det du sier er ikke riktig. Om han ikke betalte bidraget i gjeldsprdningsperioden hadde det blitt bidragsgjeld, og den er prioritert og skal dekkes inn før annen gjeld, så det går ut på et. Bidraget står først og fremst. Det som er problematisk her er at barn han har daglig omsorg for skal ha en viss livsoppholdssats i gjeldsordnigsperioden. Bidragsbarn kan få mer i gjeldsordningsperioden, da det kun er samvær som går etter sats, og den samværssatsen skal legges til bidraget, så barn gjeldsofferet har bidragsplikt på kan få mer penger enn hjemmeboende barn. Anonymous poster hash: 29510...9b5 Forsto ikke helt hva du mente nå? Bidraget har jo høyest prioritet, men når man får gjeldsordning så er det visse satser som bruker skal sitte igjen med. Disse satsene gjelder etter huslånet/husleie og kommunale avgifter. Hvis bruker da ikke har midler igjen etter dette, så blir det ikke trekt til bidrag. Det gjør det ihvertfall ikke i kommunen jeg jobber i. Men ja bidragsgjelden blir jo fortsatt stående. Anonymous poster hash: d1abf...ecb Hos oss har de ikke satser for løpende bidrag da bidragsevnen ikke er redusert. Betaler man ikke etter bidragsevne så opparbeider man seg bidragsgjeld, uavhengig av om man har gjeldsordning eller ikke. Hadde en klient med 1,5 i årsinntekt som betalte skyhøye bidrag, og satt igjen med sats på sine barn med ny kone og følte det veldig så urettferdig at de første barna hans ikke skulle føle smerten av at han måtte gjøre opp for seg, at det bare var hans nye barn som skulle måtte spinke å spare i gjeldsordningsperioden. Han var inne hos meg å vi ringte rundt. Det er jo tingretten som fastsetter dette, ikke namsmannen og det var ingenting som ble fikset for han i den forbindesle. Han kan heller ikke ha et system der han opparbeider seg bidragsgjeld i gjeldsordningsperioden. At gjeldsordning skal endre bidragsplikten høres jo rart ut det også, særlig med tanke på at det i seg selv er et prioritert krav. Hvilken lovhjemmel bruker de for dette, deknl. §2-7? En annen liten sak her er jo at om det er bidragsmottaker som mottar barnebidrag så regnes den inn i husstandsinntekten og far til gjeldsofferets barn blir da med å betale gjeldsofferets gjeld, og ikke går til å opprettholde barnets levestandard, for det barnet som bor med gjeldsofferet skal leve på sats. Det er som sagt egne satser for samvær. Anonymous poster hash: 29510...9b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå