Gå til innhold

hvilke regler gjelder ved offentlig ansettelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skrev her inne for en stund siden ang meg og min søster som jobber i samme bedrift. Offentlig.

Vi har begge vikariat men har søkt på fast stilling. Samme bedrift, samme stilling, bare 100% fast.

Jeg bidrar til mer, jeg kan legge frem ekstremt gode resultater.

Søsteren min har litt lengre ansiennitet, ca 5 mnd. Hun bidrar lite, er lite effektiv, og har dårlige resultater.

Personlig egnethet er ganske lik, men her er jeg også ett lite hode foran henne i følge våre kollegaer.

Uansett. I dag er hun på dagvakt og ringer meg fordi hun fikk stilllingen. Jeg skal på i kveld og får nok avslaget da.

Begrunnelsen er at hun har lengre ansiennitet, ferdig snakket.

Er det sånn i det offentlige? Orker ikke klage, er jo søsteren min :( var flere søkere, men hun ringevikarer med svært kort ansiennitet.

Anonymous poster hash: ec1b7...ded

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Oij, det var rart. Hos oss er personlig egnethet og evnen til å ta initiativ og jobbe selvstendig mye viktigere enn ansiennitet. Du kan jo spørre sjefen hva som er grunnen

Skrevet

Oij, det var rart. Hos oss er personlig egnethet og evnen til å ta initiativ og jobbe selvstendig mye viktigere enn ansiennitet. Du kan jo spørre sjefen hva som er grunnen

Ja jeg kommer til å spørre. Søsteren min fikk beskjed om at hun fikk jobben pga ansiennitet. I følge sjefen er det noe de MÅ forholde seg til i det offentlige. Søsteren min fikk ikke inntrykk av at hun fortjente jobben, noe hun også har sagt tidligere. Gruer meg til jobb i kveld. Jaja.... :(

Skrevet

Nei, det er en " helhetsvurdering". Ansiennitet er bare en liten del av det.

Skrevet

Jeg har alltid blitt fortalt at det er den med lengst  ansiennitet som skal bli tilbudt stilling i det offentlige først.

Anonymous poster hash: 805f0...045
Skrevet

Hmm, her er det mange ulike svar. Noen som vet 100% sikkert? Ble ikke klokere på Google, var bare i forhold til oppsigelse , fant ikke noe om ansettelse.

Skrevet

Jeg ville heller spurt sjefen hvor disse reglene står.

Anonymous poster hash: 67558...027

Skrevet

utlysningen må si at "personlig egnethet vil bli vektlagt" samt noe om at resultatene du allerede har oppnådd vil telle i din favør. Er ikke utlysningsteksten skreddersydd til deg vil ansiennitet gå foran.

Anonymous poster hash: 7860c...f69
Skrevet

utlysningen må si at "personlig egnethet vil bli vektlagt" samt noe om at resultatene du allerede har oppnådd vil telle i din favør. Er ikke utlysningsteksten skreddersydd til deg vil ansiennitet gå foran.

Det stemmer ikke. Snakk med sjefen du.
Skrevet

Det stemmer ikke. Snakk med sjefen du.

Det står at personlig egnethet vil bli vektlagt. Men, hører med sjefen i kveld. Synes bare det er så pinlig.

Skrevet

Jeg ville heller spurt sjefen hvor disse reglene står.

Anonymous poster hash: 67558...027

Ja må nesten det da. Ville forberede meg men finner ikke noe i arbeidsmiljøloven engang :( å

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...