Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #1 Skrevet 29. november 2014 Har aldri tenkt på det før, men er det vår plikt til å besøke henne? Jeg har mann som jobber på sjøen, og er borte alt fra 2 til 3 uker om gangen. Før han reiser, er vi alltid på besøk hos svigermor. Da sier hun det samme hver gang "snakkes om 3 uker da". Jeg blir da alene med 1 åringen, har hverken foreldre eller søsken her. Svigermor bor ca 15 min med buss ifra oss. Hun har ikke bil, men busskort, så hun er støtt og stadig rundt og farter. Bare ikke hos oss... Når jeg begynte å tenke på det, ble jeg litt irritert. Jeg og 1 åringen er jo helt alene og kunne godt tenkt oss besøk eller litt hjelp på de 2-3 ukene. Hva mener dere? Anonymous poster hash: 4ee44...dfc
Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #2 Skrevet 29. november 2014 Inviterer du henne på besøk da? Anonymous poster hash: 5156c...edb
Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #3 Skrevet 29. november 2014 Inviterer du henne på besøk da? Anonymous poster hash: 5156c...edb Ja, jeg har sagt flere ganger at det bare er til å komme.. Hun vet jo at vi stort sett er hjemme så. Anonymous poster hash: 4ee44...dfc
Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #4 Skrevet 29. november 2014 Du kan jo ta deg en tur du og ungen da! Så kan du jo invitere henne på middag. Plikt og plikt... Nei, mener slikt skal være av LYST Du høres ikke akkurat direkte 'velkommende' ut..?.. Anonymous poster hash: 58001...309
Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #5 Skrevet 29. november 2014 Jeg vet ikke, tenker bare at hun har vel lyst å se barnebarnet sitt? Jeg har alltid sagt at det bare er til å komme. Hun har aldri spørt om å hjelpe til heller da jeg var alene med barnet som hadde kolikk i nesten 5 mnd. Jeg gråt og sa hvor sliten jeg var.. Men det er vel bare mitt problem da. Anonymous poster hash: 4ee44...dfc
Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #6 Skrevet 29. november 2014 Jeg vet ikke, tenker bare at hun har vel lyst å se barnebarnet sitt? Jeg har alltid sagt at det bare er til å komme. Hun har aldri spørt om å hjelpe til heller da jeg var alene med barnet som hadde kolikk i nesten 5 mnd. Jeg gråt og sa hvor sliten jeg var.. Men det er vel bare mitt problem da. Anonymous poster hash: 4ee44...dfc Og som sagt, vi er der borte når mannen er hjemme. Og jeg har ikke sertfikat, så det er liksom enklere for henne å komme her enn at jeg må ha 1 åringen med på bussen. Anonymous poster hash: 4ee44...dfc
Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #7 Skrevet 29. november 2014 Skjønner godt at du reagerer jeg. Relasjoner der alt er enveis er jo bare dødfødt. Hadde jeg vært deg hadde jeg sendt bare mannen av gårde neste gang, så fikk svigermor for en gangs skyld være den som drar på besøk om hun vil se barnebarnet! Anonymous poster hash: 6fcae...59b
Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #8 Skrevet 29. november 2014 Skjønner godt at du reagerer jeg. Relasjoner der alt er enveis er jo bare dødfødt. Hadde jeg vært deg hadde jeg sendt bare mannen av gårde neste gang, så fikk svigermor for en gangs skyld være den som drar på besøk om hun vil se barnebarnet! Anonymous poster hash: 6fcae...59b Takk. Begynte å føle meg som den dritten her. Det er liksom det at hun farter land og strand, er ofte på kjøpesenter som er et par minutters gåavstand til oss, uten å komme innom.. Anonymous poster hash: 4ee44...dfc
*Miss Marple* Skrevet 29. november 2014 #9 Skrevet 29. november 2014 Sånn har vi alltid hatt det også. Svigermor har visst at vi har ligget syke alle sammen mens mannen var på reis, men ikke en telefon eller et tilbud om hjelp. De kommer heller aldri på besøk uten invitasjon. Så nå er det blitt til at vi ses til bursdager og jul. Og vi bor 5 min unna hverandre. De har passet minste en gang over natten (det var litt krise) og da ringte de føe vi var stått opp neste dag for å høre når vi kunne hente. Jeg har sluttet å irritere meg og tenker at det er deres tap. De eldste ungene våre besøker aldri farmor og farfar mens de er hos mine foreldre hver uke. Man høster som man sår og jeg håper bare ikke de angrer når de selv kan ha behov for hjelp.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #11 Skrevet 29. november 2014 Jeg synes du lager et problem av ingenting. Det er ikke alle som "bare stikker innom". Ring svigermor og gi henne en skikkelig konkret invitasjon. Spør om hun vil spise lunsj eller middag hos dere imorgen. Og et kvarter på bussen tåler du også, så du kan jo foreslå at dere kommer til henne om det passer bedre. Eller møtes på cafe på det kjøpesenteret? Hvis svigermor sier nei til alt dette, da har du lov til å klage :-) Anonymous poster hash: 92baf...7ee
Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #12 Skrevet 29. november 2014 Ikke si at "det er bare å komme", ta iniativ til konkrete dager og tidspunkt, inviter til middag osv. Mange synes det er vanskelig å komme når det "bare er å komme", jeg er sånn selv Anonymous poster hash: 9c6d1...134
Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #13 Skrevet 29. november 2014 Jeg er enig i mye av det som skrives her. Det er hennes tap og det er dumt for henne, men det er ikke såå vanskelig ta bussen med 1- åring. Det er hva du gjør det til. Min svigerinne har, på snart 18 år og 5 barn ALDRI tatt buss med ett eneste barn. Av bekvemmelighetshensyn. Anonymous poster hash: 1c586...39f
Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #14 Skrevet 29. november 2014 Jeg synes du lager et problem av ingenting. Det er ikke alle som "bare stikker innom". Ring svigermor og gi henne en skikkelig konkret invitasjon. Spør om hun vil spise lunsj eller middag hos dere imorgen. Og et kvarter på bussen tåler du også, så du kan jo foreslå at dere kommer til henne om det passer bedre. Eller møtes på cafe på det kjøpesenteret? Hvis svigermor sier nei til alt dette, da har du lov til å klage :-) Anonymous poster hash: 92baf...7ee Du forstår ikke. Skal jeg diske opp med middag for å få henne til å komme? Er faktisk ikke bare bare det å lage middag heller, alene med krevende 1 åring. Dessuten er det ikke så kjekt å invitere noen som svarer "snakkes om 2 uker" hvis man nevner besøk.. Syns det er tydelig av henne at hun rett og slett ikke vil. Anonymous poster hash: 4ee44...dfc
Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #15 Skrevet 29. november 2014 Jeg synes du lager et problem av ingenting. Det er ikke alle som "bare stikker innom". Ring svigermor og gi henne en skikkelig konkret invitasjon. Spør om hun vil spise lunsj eller middag hos dere imorgen. Og et kvarter på bussen tåler du også, så du kan jo foreslå at dere kommer til henne om det passer bedre. Eller møtes på cafe på det kjøpesenteret? Hvis svigermor sier nei til alt dette, da har du lov til å klage :-) Anonymous poster hash: 92baf...7ee Du forstår ikke. Skal jeg diske opp med middag for å få henne til å komme? Er faktisk ikke bare bare det å lage middag heller, alene med krevende 1 åring. Dessuten er det ikke så kjekt å invitere noen som svarer "snakkes om 2 uker" hvis man nevner besøk.. Syns det er tydelig av henne at hun rett og slett ikke vil. Anonymous poster hash: 4ee44...dfc Klarer du ikke å lage mat når du er alene med en 1 åring? Det er vel ikke snakk om å diske opp med middag, middag spiser dere vel uansett? Du høres ikke særlig gjestfri ut egentlig. Anonymous poster hash: 32dfb...c00
Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #16 Skrevet 29. november 2014 Jeg vet ikke, tenker bare at hun har vel lyst å se barnebarnet sitt? Jeg har alltid sagt at det bare er til å komme. Hun har aldri spørt om å hjelpe til heller da jeg var alene med barnet som hadde kolikk i nesten 5 mnd. Jeg gråt og sa hvor sliten jeg var.. Men det er vel bare mitt problem da. Anonymous poster hash: 4ee44...dfc Det er ikke akkurat inviterende å si at "det er bare å komme".... Hva med å si, vil du komme på middag her neste torsdag kl 15? Anonymous poster hash: 962b6...278
Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #17 Skrevet 29. november 2014 Jeg synes du lager et problem av ingenting. Det er ikke alle som "bare stikker innom". Ring svigermor og gi henne en skikkelig konkret invitasjon. Spør om hun vil spise lunsj eller middag hos dere imorgen. Og et kvarter på bussen tåler du også, så du kan jo foreslå at dere kommer til henne om det passer bedre. Eller møtes på cafe på det kjøpesenteret? Hvis svigermor sier nei til alt dette, da har du lov til å klage :-) Anonymous poster hash: 92baf...7ee Du forstår ikke. Skal jeg diske opp med middag for å få henne til å komme?Er faktisk ikke bare bare det å lage middag heller, alene med krevende 1 åring. Dessuten er det ikke så kjekt å invitere noen som svarer "snakkes om 2 uker" hvis man nevner besøk.. Syns det er tydelig av henne at hun rett og slett ikke vil. Anonymous poster hash: 4ee44...dfc Klarer du ikke å lage mat når du er alene med en 1 åring? Det er vel ikke snakk om å diske opp med middag, middag spiser dere vel uansett?Du høres ikke særlig gjestfri ut egentlig. Anonymous poster hash: 32dfb...c00 Men herregud da! Her er det snakk om å komme å se det eneste barnebarnet sitt, trodde besteforeldre hadde lyst til det jeg. Her har jeg visst misforstått, man må invitere til middag for å få dem bort. Til informasjon så har svigermor vært hos oss 3 ganger på 2 år, barselbesøk, dåp og 1 års dag. Mannen min måtte hente henne alle gangene. Hun har ALDRI invitert oss til middag, noensinne. Jeg syns hvertfall ikke det er normalt. Anonymous poster hash: 4ee44...dfc
Mie93 Skrevet 29. november 2014 #18 Skrevet 29. november 2014 Jeg har gitt beskjed til min svigermor flere ganger at det er bare til å komme, men hun har ikke gjort det med mindre jeg har invitert henne skikkelig. Har spurt hvorfor og da sier hun at hun ikke vil plage meg, fordi hun tror at hun eg kjedelig.. Derfor blir ikke jeg invitert veldig ofte heller, fordi hun er redd at jeg komme på pliktbesøk. Men når vi er hos hverandre er det alltid gøy, så håper det blir sånn for deg og din svigermor også :-)
Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #19 Skrevet 29. november 2014 Jeg vet ikke, tenker bare at hun har vel lyst å se barnebarnet sitt? Jeg har alltid sagt at det bare er til å komme. Hun har aldri spørt om å hjelpe til heller da jeg var alene med barnet som hadde kolikk i nesten 5 mnd. Jeg gråt og sa hvor sliten jeg var.. Men det er vel bare mitt problem da. Anonymous poster hash: 4ee44...dfc Det er ikke akkurat inviterende å si at "det er bare å komme".... Hva med å si, vil du komme på middag her neste torsdag kl 15? Anonymous poster hash: 962b6...278 Har gjort det en gang, da var hun "på farta" som vanlig. Dvs ville heller til byn for å shoppe. Da er det best å si at det hadde vært kjekt med besøk, i håp om at hun kanskje kan komme innomellom all kjøpesentertitting. Anonymous poster hash: 4ee44...dfc
Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #20 Skrevet 29. november 2014 Du har jo en unnskyldning mot alle tipsene du får... Du VIL høre at du har rett! Du VIL bare høre at svigermor er sær! Alt annet preller av som vann på gåsa... Gå i deg selv! D er d eneste DU rår over Anonymous poster hash: 58001...309
Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #21 Skrevet 29. november 2014 Du har jo en unnskyldning mot alle tipsene du får... Du VIL høre at du har rett! Du VIL bare høre at svigermor er sær! Alt annet preller av som vann på gåsa... Gå i deg selv! D er d eneste DU rår over Anonymous poster hash: 58001...309 Jeg ba ikke om tips, og jeg syns heller ikke tipsene var noe gode. Jeg har spurt tidligere om hun ville komme bort en lørdag, men da skulle hun til byn. Og tydeligvis være i byn hele dagen da, siden det ikke gikk an å komme innom her engang. Hvis vi ikke går innom henne de 4 ukene mannen er hjemme, hører vi ingenting fra henne med mindre hun trenger hjelp til noe. Jeg vet at mannen min syns det er rart/flaut han også. Når gutten vår hadde kolikk, vet jeg mannen min ba henne om å ringe meg/hjelpe meg, hørte aldri noenting. Så jeg blir faktisk såret, men ifølge dere er dette helt normalt så da skal jeg ikke forvente noe som helst fra henne. Anonymous poster hash: 4ee44...dfc
Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #22 Skrevet 29. november 2014 Du har jo en unnskyldning mot alle tipsene du får... Du VIL høre at du har rett! Du VIL bare høre at svigermor er sær! Alt annet preller av som vann på gåsa... Gå i deg selv! D er d eneste DU rår over Anonymous poster hash: 58001...309 Jeg ba ikke om tips, og jeg syns heller ikke tipsene var noe gode. Jeg har spurt tidligere om hun ville komme bort en lørdag, men da skulle hun til byn. Og tydeligvis være i byn hele dagen da, siden det ikke gikk an å komme innom her engang. Hvis vi ikke går innom henne de 4 ukene mannen er hjemme, hører vi ingenting fra henne med mindre hun trenger hjelp til noe. Jeg vet at mannen min syns det er rart/flaut han også. Når gutten vår hadde kolikk, vet jeg mannen min ba henne om å ringe meg/hjelpe meg, hørte aldri noenting. Så jeg blir faktisk såret, men ifølge dere er dette helt normalt så da skal jeg ikke forvente noe som helst fra henne. Anonymous poster hash: 4ee44...dfc Kanskje hun ikke liker deg? Jeg hadde ikke brukt noe mer tid over å gruble på dette, og fortsatt livet mitt som før. Det er ikke verdens undergang å ikke få besøk av svigermor. Det er hun som vil angre på dette når ungen din blir større og ikke har noe forhold til henne. Men må si meg litt enig med resten her, at det å bruke en 1-åring som unnskyldning for ikke å ta buss eller invitere svigermor på middag blir bare alt for dumt. Så mye arbeid gir ikke en 1-åring..... Anonymous poster hash: 9f331...954
Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #23 Skrevet 29. november 2014 Ja det er sikkert det da, at hun ikke liker meg. Jeg sier ikke at jeg ikke kan ta buss bort. Det er snakk om at vi ikke alltid skal komme bort der! Og at hun skal ville komme her. Anonymous poster hash: 4ee44...dfc
Anonym bruker Skrevet 29. november 2014 #24 Skrevet 29. november 2014 Jeg har inntrykk av at du har lyst på avlastning fra svigermor. Kanskje har hun lyst til å hjelpe, men føler seg ikke velkommen av en eller annen grunn. Jeg foreslår at du gir henne noen konkrete invitasjoner, av typen "har du lyst til å komme på middag i morgen", "vi skal på lekeplassen søndag morgen, har du lyst til å bli med", "vi skal en runde på kjøpesenteret på fredag, skal vi treffes". Gi det noen forsøk. Ting kan strengt tatt bare bli bedre. Hvis hun ALLTID svarer nei, så har du gjort ditt. Kanskje er svigermor sjenert, kanskje er hun reservert, redd for å være i veien osv. Det vet du ikke før du har forsøkt. Ikke alle har lyst til å være besteforeldre, besteforeldrene til mine barn er ikke det aller minste interessert. Jeg har forsøkt, og konkluderer med at det er deres tap. Jeg bruker heller tid og energi på venner som både stiller opp for og viser interesse for ungene mine. Jeg setter uendelig stor pris på dem og ser at ungene har godt av å forholde seg til andre voksne som er glad i dem. Jeg har også inntrykk av at de setter pris på det de får tilbake, susser, klemmer, tegninger osv. Så får besteforeldrene heller gå på vinkvelder eller reise til syden. Anonymous poster hash: 003e3...b25
Dama på bygda Skrevet 29. november 2014 #25 Skrevet 29. november 2014 Herregud så vanskelige folk er. Et besøk skal gå begge veier uten at man må ha en konkret invitasjon til middag. Iallefall når det gjelder besteforeldre Don dette tilfellet. Har det slik vi også, men vi får ikke besøk med direkte invitasjon heller,bønder spørsmål "når kommer dere hit få". Så nå er det stopp. Så til mannen at neste gang vi ser svigers er i vårt hus, samma hvor lang tid det tar. Jeg gidder ikke reise meg for å holde kontakten oppe med barnebarn og besteforeldre, de må gjøre en innsats sjøl.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå