Anonym bruker Skrevet 28. november 2014 #1 Skrevet 28. november 2014 Jeg er alene med to barn og skjønner ikke hvordan i all verden jeg skal få økonomien til å gå opp nå som jeg dessverre har måttet gå over på uføretrygd. Dette var absolutt ikke det jeg hadde sett for meg og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Er det virkelig sånn at siden man har vært uheldig å få en sykdom eller skade så skal man ikke få økonomi til å klare seg på lik linje med de som jobber? Og alle dere som er "misunnelige" på at uføretrygdede får like "mye" som dere som jobber en liten prosent i et lavlønnet yrke - dere har iallefall muligheten til å gjøre noe med det! Det har ikke jeg (vi)!!! Det er ikke noe jeg vil mer i hele verden enn å kunne jobbe og bidra til samfunnet, og da også tjene så mye penger jeg ville.. Det kan jeg ikke, og jeg er så jævla forbanna. På at jeg har blitt syk. På at jeg aldri kan jobbe igjen. På at jeg ikke kan bidra, og at jeg sitter i sofaen hele dagen og føler meg helt unyttig og ubrukelig. På at jeg ikke skal kunne få fortsette å få nok penger til å ikke trenge å bekymre meg over det i tillegg. Sånn, dagens utblåsning. Er det noen som vet om det er mulig å få inn noen ekstra kroner i måneden? Hva som helst egentlig, men må jo dessverre bli svart da siden staten ikke mener jeg fortjener noe mer. Og det kan ikke innebære noe stress eller fysisk aktivitet. Ja, det er sikkert kjempeteit å spørre om dette, men jeg er desperat. Jeg klarer ikke å leve med å bare såvidt ha mat til ungene og meg selv. Aldri ha penger til ferie. Aldri kunne gi barna det de trenger, fordi jeg må først betale hus, strøm og alt det andre som hører med. Og vær så snill, ikke kom med noen drittkommentarer. Jeg er langt nok nede som det er... Anonymous poster hash: 26161...381
Sint naken biltyv Skrevet 28. november 2014 #2 Skrevet 28. november 2014 Kan ikke uføretrygda jobbe noe ved siden? Hva med å passe barn på alder med dine? Da kan de leke sammen å du slipper å være veldig aktiv. Ta på deg skrivejobber? Salgsjobb på telefon? Jeg vet ikke egentlig hva slags yrker /jobber man kan ha der man kan få jobbe svart jeg. Har ikke så mye erfaring med det. Hva med oppdrett av katt eller hund? Ei jeg kjenner som er uføretrygda soper inn 50 000 i året på oppdrett...
Anonym bruker Skrevet 28. november 2014 #3 Skrevet 28. november 2014 Les i denne tråden og søk før nyttår. http://freak.no/forum/showthread.php?t=254076 Anonymous poster hash: debf4...a7b
Anonym bruker Skrevet 28. november 2014 #4 Skrevet 28. november 2014 Hva med å strikke/sy f.eks babytøy som du selger? Syr du babynest kan du få over 500kr/stk 😊. Anonymous poster hash: 32c44...cd0
Anonym bruker Skrevet 28. november 2014 #5 Skrevet 28. november 2014 Hva med dokumentskriving eller noe hjemmefra? Det har jeg hatt som jobb i studietiden. Vet jo ikke hvor mye en kan jobbe før du mister uføren da. Anonymous poster hash: 39605...06e
Anonym bruker Skrevet 28. november 2014 #6 Skrevet 28. november 2014 Har du krav på bostøtte kanskje? Men det er nå dessverre sånn det er, at det ikke er en menneskerett med ferie, dyre klær osv, og er man så uheldig å bli ufør får man penger så man overlever men ikke nok til å leve mer enn det. Jeg er selv ufør pga kronisk sykdom og vet hva du snakker om, men velger å tenkte at vi er heldige som ikke havner på gata, også får ferier og dyre merkeklær høre de som kan arbeide til. Det er en skikkelig omstilling å måtte redusere levekostnadene sine så betraktelig, og det tar tid å venne seg til sitt nye og lave budsjett. Kanskje det fremdeles er ting du kan spare inn på? Den nye uførereformen gjør det mulig å jobbe ganske mye uten å miste trygden da, så om du har noen restarbeidsevne kan du bruke den uten å måtte jobbe svart. Mammaen til en venninne er ufør og hun tjener greit med penger på strikkeoppdrag... Anonymous poster hash: 4f5f0...03e
valkyrien Skrevet 28. november 2014 #7 Skrevet 28. november 2014 Du kan tjene et visst beløp i tillegg. Det at du snakker om å jobbe svart osv bidrar bare til å få oss som er trygdet mer uglesett...
Himmel og hav Skrevet 28. november 2014 #8 Skrevet 28. november 2014 Du kan tjene en slump før uføretrygden blir redusert, så du trenger ikke å jobbe svart. Har du noen hobbyer du kan tjene penger på? Strikke/ sy og selge på julemesser ol, bake for folk, lage kort, osv Se om det finnes legater du kan søke på. Pakk inn julegavene for familie og venner for en liten sum.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2014 #9 Skrevet 28. november 2014 Er du helt sikker på at du ikke kan ha krav på utbetaling fra forsikring, privat eller gjennom siste jobb? Legater er en god idé, sjekk nettet, før fantes det en egen legathåndbok man kunne låne på biblioteket. Anonymous poster hash: bf223...60b
Anonym bruker Skrevet 28. november 2014 #10 Skrevet 28. november 2014 Hva med å strikke/sy f.eks babytøy som du selger? Syr du babynest kan du få over 500kr/stk 😊. Anonymous poster hash: 32c44...cd0 Det koster mye i materialer Anonymous poster hash: 6b41c...d04
Anonym bruker Skrevet 28. november 2014 #11 Skrevet 28. november 2014 Hva med å strikke/sy f.eks babytøy som du selger? Syr du babynest kan du få over 500kr/stk 😊. Anonymous poster hash: 32c44...cd0 Det koster mye i materialer Anonymous poster hash: 6b41c...d04 Øh, nei, ikke så mye som 500kr. Mine materialer betalte jeg vel max 200kr for, 300kr er rimelig grei avanse. Anonymous poster hash: 916c4...e41
skjotta Skrevet 28. november 2014 #12 Skrevet 28. november 2014 Buhu.... du er så heldig at du bor i et land der staten tar vare på deg når du blir syk og ikke kan jobbe og så sitter du og furter over ferier og "det barna trenger"? Hva trenger de utover det du (staten) gir dem? Og før du sutrer over dritt kommentarer. . Jeg var med helt til du sier at du gjerne kan jobbe litt svart. Så det du sier er at du kan jobbe, men bare hvis du slipper å betale skatt? Alle uføretrygdede kan tjene en ganske grei sum ved siden av trygden og med de nye reglene kan de tjene ubegrenset uten å måtte gå ned i uføreprosent. Ja, utbetalingene blir mindre dersom du har en god periode og derfor kan jobbe og tjene mye, men dersom du så blir dårlig igjen vil du straks få full uføretrygd igjen. Skjerp deg og vær litt takknemlig for den hjelpen du faktisk får. Og ja, det skal faktisk lønne seg å jobbe.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2014 #13 Skrevet 28. november 2014 Tusen takk for mange fine svar Ang å "jobbe" svart så blir det jo på det nivået som folk nevner over her da, med strikking eller å lage kaker eller noe sånn. Er det noe jeg kan tjene penger på hvitt som ikke bare blir borte i evt innkjøpspris og skatt så gjør jeg MER enn gjerne det! Det er bare det at jeg er desperat. Det er ikke snakk om merkeklær eller luksusferier, men å kunne ha vinterklær til barna i riktig størrelse og å ta en utenlandstur en gang mens barna fortsatt er barn. Det synes jeg faktisk at jeg fortjener når jeg har jobbet og betalt skatt i mange år. Det skal ikke være sånn at man skal være nødt til å leve på fattigdomsgrensa fordi man har vært uheldig å bli syk eller skadet! Hvorfor skal det lønne seg å jobbe? Da må man heller bli MYE strengere på reglene! De som faktisk er helt uføre skal da ikke trenge å komme lavest i samfunnet fordi de har vært uheldige!? De fleste hadde vel mye heller jobbet hvis de kunne enn å sitte hjemme alene dag ut og dag inn, for dette er faen meg ikke noe liv! Hadde det ikke vært for at jeg har to unger så hadde jeg tatt livet av meg. Så ille føler jeg meg. Og ikke bare pga pengene, men fordi min skjebne er at livet mitt ikke er noe verdt. Jeg kan ikke bidra med noe, det er ingen (andre enn barna mine) som trenger meg. Hvis det er en dag jeg ikke orker annet enn å ligge i senga, så er det ingen som ringer og spør om hvordan det går fordi jeg skulle jo ikke ha møtt opp noe sted uansett. Jeg skulle vært hjemme. Og, ja. Jeg er jævla bitter. På at livet mitt har blitt som det har blitt. Alt jeg noen gang har jobbet for og drømt om. Borte. Og, ja nr 2. Det er mange som har det verre enn meg. Men alle ser ting utifra sin egen situasjon. Og akkurat nå har jeg mer enn nok med meg selv. Anonymous poster hash: 26161...381
Jezebel Skrevet 28. november 2014 #14 Skrevet 28. november 2014 Hvorfor det skal lønne seg å jobbe? Herregud, ser du ikke det selv? Hvis det ikke lønner seg å jobbe, er det ingen som gidder å jobbe. Flere vil forsøke å bli ufør og det vil koste en formue bare å få utredet alle sammen. Hvilken betyr mindre penger til dem som får innvilget uføretrygd som dermed vil klage fordi de ikke har råd til å reise til utlandet. Og du....definisjonen på fattigdom er IKKE å ikke ha råd til å reise til utlandet.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2014 #15 Skrevet 28. november 2014 Hvorfor det skal lønne seg å jobbe? Herregud, ser du ikke det selv? Hvis det ikke lønner seg å jobbe, er det ingen som gidder å jobbe. Flere vil forsøke å bli ufør og det vil koste en formue bare å få utredet alle sammen. Hvilken betyr mindre penger til dem som får innvilget uføretrygd som dermed vil klage fordi de ikke har råd til å reise til utlandet. Og du....definisjonen på fattigdom er IKKE å ikke ha råd til å reise til utlandet. Jeg forstår at samfunnet absolutt ikke er optimalt. Jeg bare blir så forferdelig frustrert. Nei, det er det ikke, men når jeg har jobbet i mange år for så å bli (det jeg føler) "stuet bort i en krok" uten så mye som en klapp på skulderen, så skal jeg da i det minste ha utbetalt nok til å gjøre normale ting (i den grad jeg orker)! Anonymous poster hash: 26161...381
Anonym bruker Skrevet 28. november 2014 #16 Skrevet 28. november 2014 Om du klarer å jobbe noe og er villig til jobbe svart kan du ha en gradert uføretrygd og heller gjøre det hvitt. Anonymous poster hash: a1358...7dc
Anonym bruker Skrevet 28. november 2014 #17 Skrevet 28. november 2014 Å strikke, bake osv for penger er ikke å jobbe svart, du kan tjene ganske mye på "hobby" før det blir til skattbar næring altså. Anonymous poster hash: 4f5f0...03e
Anonym bruker Skrevet 28. november 2014 #18 Skrevet 28. november 2014 Ok, jeg kan høre med nav hvor mye jeg evt kan tjene utenom. Takk for svar. Jeg vet egentlig ingenting om dette og har ikke orket å sette meg inn i det enda heller. Så jeg trodde egentlig at det var "alt eller ingenting" ang jobbing. Sånn det er nå kan jeg kanskje f.eks gjøre noe på pc'en et par timer om dagen, to.tre dager i uka. På gode dager kan jeg lage mat til mange personer. Ang å passe barn så hadde det vært veldig koselig, men sånn som det er nå har jeg nok med mine egne og å gi de en god hverdag Anonymous poster hash: 26161...381
Anonym bruker Skrevet 28. november 2014 #19 Skrevet 28. november 2014 Det er ikke alle arbeidsgivere som opplyser om det, men tror alle er pliktig å ha privat forsikring på sine arbeidstakere, de fleste har i allefall det. Da kan du få både engangs utbetaling og påfyll hver mnd. Anonymous poster hash: efd06...07b
Anonym bruker Skrevet 28. november 2014 #20 Skrevet 28. november 2014 Opprett en blogg... Anonymous poster hash: 49732...e8f
Anonym bruker Skrevet 28. november 2014 #21 Skrevet 28. november 2014 Det er ikke alle arbeidsgivere som opplyser om det, men tror alle er pliktig å ha privat forsikring på sine arbeidstakere, de fleste har i allefall det. Da kan du få både engangs utbetaling og påfyll hver mnd. Anonymous poster hash: efd06...07b Det skal jeg sjekke opp på mandag. Så at noen over her skrev noe lignende også. Takk! Anonymous poster hash: 26161...381
Anonym bruker Skrevet 28. november 2014 #22 Skrevet 28. november 2014 Opprett en blogg... Anonymous poster hash: 49732...e8f Haha, ser for meg at jeg får mange lesere og flotte sponsorer når jeg blogger om tilværelsen som ufør "Ja, kjære lesere. I dag har jeg fått i meg morgenkaffen mens jeg har sett på Say yes to the dress. Det var reprise fra i går, men det er så spennende om de sier "ja", så jeg måtte se den igjen! Og nå - ny kaffekopp. Skål!" Anonymous poster hash: 26161...381
Anonym bruker Skrevet 28. november 2014 #23 Skrevet 28. november 2014 Ok, jeg kan høre med nav hvor mye jeg evt kan tjene utenom. Takk for svar. Jeg vet egentlig ingenting om dette og har ikke orket å sette meg inn i det enda heller. Så jeg trodde egentlig at det var "alt eller ingenting" ang jobbing. Sånn det er nå kan jeg kanskje f.eks gjøre noe på pc'en et par timer om dagen, to.tre dager i uka. På gode dager kan jeg lage mat til mange personer. Ang å passe barn så hadde det vært veldig koselig, men sånn som det er nå har jeg nok med mine egne og å gi de en god hverdag Anonymous poster hash: 26161...381 Det hadde kanskje vært en god ide om du leste vedtaket ditt fra NAV??? Der står det faktisk hva du får utbetalt i uførestønad og hva du evt. Kan tjene ved siden av uførestønaden! NAV.no er også sider for informasjon Som ufør får du ca 2/3 av din tidligere lønn utbetalt i tillegg til barnetillegget. Det høres ut som om du er alenemor. Du får du jo også dobbelt barnetrygd, barnebidrag og evt. Stønad til barnetrygd. Har du lav inntekt kan du søke bostøtte. Kniper det helt, kan du søke sosialkontoret om støtte til ekstraordinære utgifter. De er ingen menneskerett å ha fancy merkeklær eller reise på dyre utenlandsferier. Du og ungene kan ha minst like fine ferieturer i Norge og i nærmiljøet. Anonymous poster hash: db059...9a6
Anonym bruker Skrevet 28. november 2014 #24 Skrevet 28. november 2014 Hvis du logger inn på siden din på nav.no så har det nå kommet en inntektsplanlegger som viser hvor mye du kan tjene uten å miste noe av trygden og hvor mye du evt mister i forhold til hva du tjener. Denne kan være grei å bruke for å få en oversikt, og msn kan ogsåbruke den om man skal registrere inn forventet inntekt. Anonymous poster hash: 81d3a...0d4
Anonym bruker Skrevet 28. november 2014 #25 Skrevet 28. november 2014 Stakkar. Du sier at hadde det ikke vært for ungene dine så ville du tatt livet av deg. Også får du så mange krasse svar. Synes du fortjener trøst over situasjonen du har kommet i... Du er tydeligvis i en omstillingsfase nå, som er intens og vanskelig. Men du vil finne din plass til å leve et fullverdig, godt liv<3 Det blir lettere. Anonymous poster hash: dc8ed...239
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå