Gå til innhold

Storebror og lillebror som er litt for gode venner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 2 gutter på 3 og 5år. De har alltid vært gode venner, men kan og krangle som søsken flest. I sommer hadde de 6ukers ferie der de hang sammen hele tiden. Begge møte andre barn, men de lekte mest med hverandre selv om det var lekekamerater der. Det ble litt bedre i bhg, men nå har de vært vekk i 2uker (ferie og sykdom) og de er nå enda mer nærme enn før. De leker kun med hverandre, både ute og inne. De snakker "hemmelig" babyspråk sammen og de vil ikke være sammen med egne venner.

Det er jo bra at de er gode venner, men har de ikke godt av en pause fra hverandre? Leke med andre barn?

Det som plager meg mest er babyspråket de snakker. Lillebror har slitt med språket sitt, og har endelig begynt å snakke bedre og rent.. Bhg syns dette er såå søtt, så er ikke mange råd å hente der.

Vi har prøvd å dele de litt, men det ender med snørr og tårer, vet ikke hvor mye vi skal presse, eller hva vi skal gjøre..

Er bare redd for at 5åringens venner skal glemme han, og snart begynner jo han på skolen. Tenker og på lillebror som blir igjen i bhg..

Anonymous poster hash: b3b6b...0c8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det ikke er mulig at søsken kan bli "for gode venner", tenk det flotte vennskapet de kan få livet ut?

Jeg har to barn som er født tett og de er bestevenner. Husker at når de startet i ny barnehage så omtalte personalet det nesten som et problem, de var på forskjellige avd. men søkte hverandre i utetiden. Jeg har aldri sett på det som et problem, de har masse felles venner og også egne venner. Men de har alltid hverandre og har det utrolig kjekt sammen.

Når eldste begynte på skolen så trodde jeg minste skulle savne ham i bhg. Men det gikk helt fint. Nå går begge på skolen, har egne venner på kullet samtidig som de får dobbelt opp med venner når de gjør noe felles. Når vi er andre steder, på ferie o.lign. er de sjeldent interessert i å oppsøke nye venner, men de har jo hverandre så de ser ikke helt behovet. 

Jeg ville ikke skilt dem eller stresset for mye med det, dette er nok en fase og så løser det seg nok naturlig etterhvert.

Skrevet

Det går seg til tenker jeg. Snart begynner eldste på skolen og da blir det jo forskjellige hverdager for dem. Det er selvsagt lurt å forberede dem på det uten at det blir noe storebror ikke vil.

Anonymous poster hash: 95454...b7c
Skrevet

Problemet er for barnehagen. De gjemmer seg bak at det ikke er bra for barna. Jeg skjønner ikke hva som er galt med å bry seg om søsken. Når eldste begynner på skolen får han uansett egne venner.

I bhg vår skapte det problemer for opptellingen deres da minste gikk dit største var. For meg var det bare positivt at de fant trygghet i hverandre.

Anonymous poster hash: 1b3b5...598

Skrevet

Problemet er jo når eldste begynner på skolen. Da kan det bli veldig tøft for begge to når de ikke har venner

Anonymous poster hash: 8a5b3...002

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...