mamma til adhd gutt<3 Skrevet 28. november 2014 #1 Skrevet 28. november 2014 Var på møte på skolen ang storebror i går... Det kom frem at lillebror ofte føler han må forsvare storebror hvis andre klassekamerater sier noe om storebror (relatert til ADHD og utagering) og nå skal storebrors lærer inn i alle første klassene å fortelle litt om ADHD og at storebror ikke er slem osv... Hjemme skal vi og snakke litt med lillebror.. Noen råd til hvordan ta opp at det er noe ekstra med storebror? Hjemme merker vi nemlig lite til problemene...
Anonym bruker Skrevet 28. november 2014 #2 Skrevet 28. november 2014 Har dere ikke tatt det opp tidligere med han? Dere har hele systemet inne på skolen, gått på kurser, ekstra møter, oppfølging og du skriver lange innlegg her flere ganger i uken om alle utfordringene men du har ikke tatt det opp ordentlig med alle familiens medlemmer?! Anonymous poster hash: 182fe...f2f
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 28. november 2014 Forfatter #3 Skrevet 28. november 2014 Jo selvsagt har vi snakket med han, men kanskje noen har noen råd å komme med likevel? Første gang vi har 2 skolegutter og ikke alltid lett å forstå hvorfor bror er en måte på skolen og en annen hjemme
Anonym bruker Skrevet 28. november 2014 #4 Skrevet 28. november 2014 Vet ikke lillebror at storebror har ADHD? Jeg begynner å syns litt synd på lillebror. Det virker som om dere kun konsentrerer dere om storebror, og glemmer at det er en liten gutt til i denne familien. Dere må jo forklare hva ADHD er, og hvorfor noen er slemme og uvitende, men at han ikke kan begynne å slåss hver gang noen sier noe om storebror.. Har dere ikke noen dere kan ringe? Kanskje det finnes en slags "klubb" for pårørende til ADHD, og der det er søsken, noe ala det kreftforeningen har for pårørende.. De fleste sykdommer\diagnoser har noe slikt, og sikkert en nettside der dere kan finne ut mer. Anonymous poster hash: 64734...de5
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 28. november 2014 Forfatter #5 Skrevet 28. november 2014 Han vet selvsagt at storebror har ADHD . Det er på ingen måte synd på han , han er selvsagt like viktig som storebror!!! Poenget her er at jeg kanskje trenger noen råd om hvordan forklare at for storebror gjelder 2 forskjellige verdener , en hjemme og en på skolen!!
Anonym bruker Skrevet 28. november 2014 #6 Skrevet 28. november 2014 Jammen da sier du det da. Trenger vel ikke råd for å si det? Snakk med han og si det som det er! Hvorfor gjøre det vanskelig? Anonymous poster hash: 182fe...f2f
Anonym bruker Skrevet 28. november 2014 #7 Skrevet 28. november 2014 Jammen da sier du det da. Trenger vel ikke råd for å si det? Snakk med han og si det som det er! Hvorfor gjøre det vanskelig? Anonymous poster hash: 182fe...f2f Hva i all verden er det for ett svar?? Skal du si det til alle som spør om alt mulig her inne?? Anonymous poster hash: 7e67b...fc7
Villbringebringebær Skrevet 28. november 2014 #8 Skrevet 28. november 2014 Jeg har tourettes, og som barn var jeg på en del møter i forbindelse med dette, der var også alltid mange med ADHD da ADHD ofte er en tileggsdiagnose for de med tourettes, jeg har nok mulig et snev av ADHD selv, men iallefal på disse møtene var det masse god informasjon. Det var egne møter for barn, pårørende, ungdommer (anbefales veldig når han er eldre) der ble det også solgt bøker. Disse bøkene er veldig enkle å lese skikkelig tilrettelagt de med ADHD som gjerne sliter litt med konsentrasjonen. Det er også egne brosjyrer der mange ulike "til læreren" (gratis) "til medelever" "til familie" "til venner" kjempe gode brosjyrer med klare fakta! Jeg vil nok prøve å få tak i disse å dele ut på skolen. Lett å bli misforstått! Og trist for lillebror å måtte ta ansvar han egentlig ikke skal ta på seg. Har dere vært på noen slike møter? De er flinke til å arrangere litt ting for barna for de vet mange av barna sliter litt på det sosiale plan, så er rett som det er pizza og go cart for barna ol. Og det kan jo være godt for dine sønner begge to å få være i et miljø der storebror er helt akseptert for sin væremåte og lillebror kan se andre som minner om storebror. Kontakt ADHD foreningen
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 28. november 2014 Forfatter #9 Skrevet 28. november 2014 Jeg har tourettes, og som barn var jeg på en del møter i forbindelse med dette, der var også alltid mange med ADHD da ADHD ofte er en tileggsdiagnose for de med tourettes, jeg har nok mulig et snev av ADHD selv, men iallefal på disse møtene var det masse god informasjon. Det var egne møter for barn, pårørende, ungdommer (anbefales veldig når han er eldre) der ble det også solgt bøker. Disse bøkene er veldig enkle å lese skikkelig tilrettelagt de med ADHD som gjerne sliter litt med konsentrasjonen. Det er også egne brosjyrer der mange ulike "til læreren" (gratis) "til medelever" "til familie" "til venner" kjempe gode brosjyrer med klare fakta! Jeg vil nok prøve å få tak i disse å dele ut på skolen. Lett å bli misforstått! Og trist for lillebror å måtte ta ansvar han egentlig ikke skal ta på seg. Har dere vært på noen slike møter? De er flinke til å arrangere litt ting for barna for de vet mange av barna sliter litt på det sosiale plan, så er rett som det er pizza og go cart for barna ol. Og det kan jo være godt for dine sønner begge to å få være i et miljø der storebror er helt akseptert for sin væremåte og lillebror kan se andre som minner om storebror. Kontakt ADHD foreningen Takk for gode råd😊😊
Anonym bruker Skrevet 28. november 2014 #10 Skrevet 28. november 2014 Nei, unnskyld. Det var virkelig korttenkt av meg. Må lage en ny tråd og spørre om råd selv. Du skjønner, jeg er høygravid med bekkenløsning og ungene begynner jo å lure på hvorfor mamma ikke kan være så aktiv som før. Vennene deres spør på skolen også, hva er den digre kulen på magen hennes. Har hatt ett møte om det på skolen hvor dette kom fram. Så nå lurer jeg på hvordan jeg skal si at jeg er gravid og forklare dem det. Skal jeg bare si det liksom? Snakke med dem? Noen som har noen råd? Tøft å være lillesøster noen ganger. Men det skal jeg ta opp i en egen tråd, sorry for å blande meg inn i din. Noen ganger er spørsmålene her inne så bak mål at jeg gir opp. Anonymous poster hash: 182fe...f2f
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 28. november 2014 Forfatter #11 Skrevet 28. november 2014 Nei, unnskyld. Det var virkelig korttenkt av meg. Må lage en ny tråd og spørre om råd selv. Du skjønner, jeg er høygravid med bekkenløsning og ungene begynner jo å lure på hvorfor mamma ikke kan være så aktiv som før. Vennene deres spør på skolen også, hva er den digre kulen på magen hennes. Har hatt ett møte om det på skolen hvor dette kom fram. Så nå lurer jeg på hvordan jeg skal si at jeg er gravid og forklare dem det. Skal jeg bare si det liksom? Snakke med dem? Noen som har noen råd? Tøft å være lillesøster noen ganger. Men det skal jeg ta opp i en egen tråd, sorry for å blande meg inn i din. Noen ganger er spørsmålene her inne så bak mål at jeg gir opp. Anonymous poster hash: 182fe...f2f Du oser virkelig av vennlighet og hjelpsomhet... Hvorfor gidder du svare hvis du synes spm er så dumt? Gir det deg noe å fortelle hvor dumt du synes det er?
Anonym bruker Skrevet 28. november 2014 #12 Skrevet 28. november 2014 Dere skal forklare 1.klassingene at storebror ikke er slem? Vel, dersom han er slem mot andre så er han slem, ADHD eller ikke ADHD. Blir mine barn plaget av en gutt, dyttet, slått eller andre ting så bryr jeg meg lite om at denne ungen har ADHD. Han skal nemlig oppføre seg og være snill mot andre barn selv om han har diagnose. For de andre barna skal kunne være trygge på skolen, ikke utrygge på en elev som blir unnskyldt med at han har diagnose. Anonymous poster hash: 9940b...84d
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 28. november 2014 Forfatter #13 Skrevet 28. november 2014 Dere skal forklare 1.klassingene at storebror ikke er slem? Vel, dersom han er slem mot andre så er han slem, ADHD eller ikke ADHD. Blir mine barn plaget av en gutt, dyttet, slått eller andre ting så bryr jeg meg lite om at denne ungen har ADHD. Han skal nemlig oppføre seg og være snill mot andre barn selv om han har diagnose. For de andre barna skal kunne være trygge på skolen, ikke utrygge på en elev som blir unnskyldt med at han har diagnose. Anonymous poster hash: 9940b...84d Kjære vene.... Han er ikke slem ! Det er det lærer skal forklare klassene men at noen ganger oppfører han seg annerledes enn andre barn... Han utagerer aldri mot andre barn men kan gjøre det på voksne...
Anonym bruker Skrevet 28. november 2014 #14 Skrevet 28. november 2014 Dere skal forklare 1.klassingene at storebror ikke er slem? Vel, dersom han er slem mot andre så er han slem, ADHD eller ikke ADHD. Blir mine barn plaget av en gutt, dyttet, slått eller andre ting så bryr jeg meg lite om at denne ungen har ADHD. Han skal nemlig oppføre seg og være snill mot andre barn selv om han har diagnose. For de andre barna skal kunne være trygge på skolen, ikke utrygge på en elev som blir unnskyldt med at han har diagnose. Anonymous poster hash: 9940b...84d Kjære vene.... Han er ikke slem ! Det er det lærer skal forklare klassene men at noen ganger oppfører han seg annerledes enn andre barn... Han utagerer aldri mot andre barn men kan gjøre det på voksne... Hvorfor tror barna han er slem dersom han ikke er det? Rart å måtte ta det opp på et annet klassetrinn dersom det ikke er noe problem? Dersom han ikke er slem mot de andre barna hvorfor har de da den oppfatningen slik det må tas opp av lærer på hele trinnet? Anonymous poster hash: 9940b...84d
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 28. november 2014 Forfatter #15 Skrevet 28. november 2014 Dere skal forklare 1.klassingene at storebror ikke er slem? Vel, dersom han er slem mot andre så er han slem, ADHD eller ikke ADHD. Blir mine barn plaget av en gutt, dyttet, slått eller andre ting så bryr jeg meg lite om at denne ungen har ADHD. Han skal nemlig oppføre seg og være snill mot andre barn selv om han har diagnose. For de andre barna skal kunne være trygge på skolen, ikke utrygge på en elev som blir unnskyldt med at han har diagnose. Anonymous poster hash: 9940b...84d Kjære vene.... Han er ikke slem ! Det er det lærer skal forklare klassene men at noen ganger oppfører han seg annerledes enn andre barn... Han utagerer aldri mot andre barn men kan gjøre det på voksne...Hvorfor tror barna han er slem dersom han ikke er det? Rart å måtte ta det opp på et annet klassetrinn dersom det ikke er noe problem? Dersom han ikke er slem mot de andre barna hvorfor har de da den oppfatningen slik det må tas opp av lærer på hele trinnet? Anonymous poster hash: 9940b...84d handler om oppførsel som aviker.. Han kan bli sinna, snakke høyt, må løpe fra seg, og dette gjelder spess på Sfo ,der er alle barna sammen...
Gjest Antarctica Skrevet 28. november 2014 #16 Skrevet 28. november 2014 Syns det er viktig at de andre barna får vite nok til at denne utageringen "avmystifiseres". Sønnen min har ei jente i klassen som utagerer en del, og han sier bare "det er sånn fordi hun har en slags sykdom, hun kan ikke for det". Og så er den saken henlagt! Drit i dem som svarer teit her, de har bare ikke møtt nok motgang i sitt liv.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 28. november 2014 Forfatter #17 Skrevet 28. november 2014 Syns det er viktig at de andre barna får vite nok til at denne utageringen "avmystifiseres". Sønnen min har ei jente i klassen som utagerer en del, og han sier bare "det er sånn fordi hun har en slags sykdom, hun kan ikke for det". Og så er den saken henlagt! Drit i dem som svarer teit her, de har bare ikke møtt nok motgang i sitt liv. Tusen takk for ett ordentlig svar😊
Anonym bruker Skrevet 28. november 2014 #18 Skrevet 28. november 2014 Du kan ta kontakt med ADHD Norge og høre om de har noen informasjonsfilmer, evt noen som kan komme og snakke med førsteklassen/sfo? Jeg tror informasjon er nøkkelen til toleranse hos de aller aller fleste. Når man forstår hvorfor noen er som de er, så er det mye lettere å akseptere ting personen gjør. SÅnn som du skriver høres det ikke ut som om storebror er voldelig verken fysisk eller verbalt mot de andre barna, men det kan sikkert oppfattes skremmende likevel dersom han er brå, sint, roper og løper mye, og da er forståelse alfa og omega. Jeg har lett på youtube, men finner bare informasjonsvideoer på engelsk. Det finnes helt sikkert på norsk også, men ikke på youtube som jeg har funnet i alle fall Synes det er kjempefint at du tar ansvar for at de rundt skal forstå gutten din, og at lillebroren skal få slippe ansvaret med å forsvare broren på skolen. Lykke til videre Anonymous poster hash: 2e468...5c0
Anonym bruker Skrevet 28. november 2014 #19 Skrevet 28. november 2014 Reagerer også litt på at du støtter at skolen forteller andre elever at han "er ikke slem, han har bare adhd"..... fremfor at du jobber med ditt eget barn. Her på skolen til sønnen min har vi da mange barn med adhd, men ingen blir ansett som slemme blant barna. Det sier litt om at ditt barn er ganske ute av kontroll, slik mange her har prøvd å si deg før..... Hva med å begynne å grensesette barnet ditt og ikke la alt passere pga adhd? Og kanskje begynne å ivareta minstemann litt mer... Anonymous poster hash: 3d4f8...48d
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 28. november 2014 Forfatter #20 Skrevet 28. november 2014 Du kan ta kontakt med ADHD Norge og høre om de har noen informasjonsfilmer, evt noen som kan komme og snakke med førsteklassen/sfo? Jeg tror informasjon er nøkkelen til toleranse hos de aller aller fleste. Når man forstår hvorfor noen er som de er, så er det mye lettere å akseptere ting personen gjør. SÅnn som du skriver høres det ikke ut som om storebror er voldelig verken fysisk eller verbalt mot de andre barna, men det kan sikkert oppfattes skremmende likevel dersom han er brå, sint, roper og løper mye, og da er forståelse alfa og omega. Jeg har lett på youtube, men finner bare informasjonsvideoer på engelsk. Det finnes helt sikkert på norsk også, men ikke på youtube som jeg har funnet i alle fall Synes det er kjempefint at du tar ansvar for at de rundt skal forstå gutten din, og at lillebroren skal få slippe ansvaret med å forsvare broren på skolen. Lykke til videre Anonymous poster hash: 2e468...5c0 Tusen takk💜 fikk sms av lærer nå og alle 1 klassene skAl se " sånn er jeg og sånn er det" ang ADHD . Minstemann skal selvsagt ikke ha dette ansvaret og takknemlig for at skolen så flott tar tak i dette.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2014 #21 Skrevet 28. november 2014 Reagerer også litt på at du støtter at skolen forteller andre elever at han "er ikke slem, han har bare adhd"..... fremfor at du jobber med ditt eget barn. Her på skolen til sønnen min har vi da mange barn med adhd, men ingen blir ansett som slemme blant barna. Det sier litt om at ditt barn er ganske ute av kontroll, slik mange her har prøvd å si deg før..... Hva med å begynne å grensesette barnet ditt og ikke la alt passere pga adhd? Og kanskje begynne å ivareta minstemann litt mer... Anonymous poster hash: 3d4f8...48d Kanskje svare på en annen måte??? Anonymous poster hash: 7e67b...fc7
Mother Gothel Skrevet 28. november 2014 #22 Skrevet 28. november 2014 Kjære vene, la nå mamma til adhd gutt være! Er det nødvendig å kverulere og komme med noe negativt på alle postene hennes? Jeg ser en mor som prøver å gjøre det beste for ungene sine, som er stolt av de, og som har utfordringer og problemer mange av oss andre aldri kommer til å komme borti! Jeg tror hun gjør alt i sin makt for at sønnen som er syk skal ha en så normal hverdag som mulig, og det er vel ikke så rart at man er stolt når han f.eks har klart noe han ikke har klart tidligere? Endel av det hun skriver tror jeg kommer litt feil ut, slik at mange henger seg opp i ting som ikke er relevant for saken. Det er mye jeg ikke er enig med henne i, men det må faktisk gå an å respektere hverandre for det! Har litt tro på at de aller aller fleste gjør det de oppriktig mener at er det beste for barna sine. Nå spør hun om råd, ikke om hets. Jeg har dessverre ikke noen råd til deg her, HI, men jeg vil bare si at jeg tenker på deg og ønsker deg det beste!
Mammaentilknollogtott Skrevet 28. november 2014 #23 Skrevet 28. november 2014 Har lest mange av dine tråder, og jeg blir helt sjokkert! Jeg håper virkelig at barnevernet snart blir koblet inn, slik at dere kan få ordentlig og grundig veiledning i hvordan man er en forelder. Det har dere virkelig behov for. Håper dette skjer i nærmeste fremtid og at barna deres da får foreldre som fungerer slik de skal, både i omsorg, det å se barna og også i hvordan man setter grenser for barn som ikke klarer å oppføre seg på skolen og ute blandt folk. Huff....
Mother Gothel Skrevet 28. november 2014 #24 Skrevet 28. november 2014 Har lest mange av dine tråder, og jeg blir helt sjokkert! Jeg håper virkelig at barnevernet snart blir koblet inn, slik at dere kan få ordentlig og grundig veiledning i hvordan man er en forelder. Det har dere virkelig behov for. Håper dette skjer i nærmeste fremtid og at barna deres da får foreldre som fungerer slik de skal, både i omsorg, det å se barna og også i hvordan man setter grenser for barn som ikke klarer å oppføre seg på skolen og ute blandt folk. Huff.... Bra at du selv er perfekt da..
Mandala Skrevet 28. november 2014 #25 Skrevet 28. november 2014 Uansett hva man gjør blir det feil. Hvis man sykeliggjør den med adhd ved at man snakker mye om det i familien,så er det feil. Hvis man lar være å snakke om det så lenge ting fungerer, så er det feil. Det tok en stund før lillesøster her fikk vite at storebror er litt annerledes (ikke adhd dog). Det var på en måte ikke noen grunn til å legge noe fokus på det og selvsagt er det vanskelig å finne de riktige ordene. Når det først ble forklart en gang, var det derimot lettere å snakke om det flere ganger. Jeg har vel ikke så mange råd, men lykke til. Det er iblant fryktelig vanskelig å finne frem i denne jungelen av muligheter og begrensninger. Hva er best for ens barn? Ikke lett når rådene spriker og man får kritikk uansett, kun basert på det at man har et "avvikende" barn. Selv står jeg i dilemmaet om vi skal fortelle om sønnen vår på neste foreldremøte. Men på mange måter lurer jeg på om sønnen vår er best tjent med at vi ikke gjør det, etter å ha sett alle ekle kommentarer her inne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå