Anonym bruker Skrevet 27. november 2014 #1 Skrevet 27. november 2014 Har nettopp fått en leilighet, og er super super lykkelig siden jeg venter barn å har ikke noe fast bopel. Personen som skal leie til meg, vil at jeg skal flytte inn 1 desember, men noen som vet om hvor lenge Nav bruker på å behandle slike saker? Nav skal betale depositum, ikke nav garanti og husleien fram til jeg får jobb. Siden jeg ikke har krav på noe annet.. Saksbehandler sa til meg for noen dager siden at hun skulle behandle saken så fort som mulig. Og det lovet hun til meg! Og jeg skal skrive kontrakt med han som skal leie til meg i morgen, men han vil at jeg skal ta over leiligheten fra 1 desember? Hva synes dere om å si fra 15 desember? eller 10? Og på hvilken hyggelig måte skal jeg si det? og hvordan og hva? Da har jo helt sikkert nav behandlet saken.. Anonymous poster hash: be02b...587
Anonym bruker Skrevet 27. november 2014 #2 Skrevet 27. november 2014 Ring saksbehandleren på nav i morgen tidlig før du skal skrive kontrakt, da vet du litt mer. Noen ganger snur de seg rundt fort når det er behov for det, andre ganger gjør de det ikke. Men det er lov å spørre Normalt så er det 14 dager behandlingstid. Gratulerer med leilighet og baby i magen Anonymous poster hash: 6a98e...06c
Anonym bruker Skrevet 27. november 2014 #3 Skrevet 27. november 2014 Snakk med NAV før du skriver under. Det er viktig. Om du får avslag på kommunal garanti, og du har skrevet under, så er du i knipe. Anonymous poster hash: 3bc6f...e92
Anonym bruker Skrevet 27. november 2014 #4 Skrevet 27. november 2014 Snakk med NAV før du skriver under. Det er viktig. Om du får avslag på kommunal garanti, og du har skrevet under, så er du i knipe. Anonymous poster hash: 3bc6f...e92 Nei de skal overføre penger til han som jeg skal leie fra depositums penger! Altså cash på konto! Det har nav gått med på... Men poenget er at jeg har ikke fortalt hus eier at NAV skal betale den garantien eller husleien! Og derfor kan jeg ikke si at jeg ikke kan bare ta leiligheten fra 1 Desmeber før NAV har behandlet saken. Anonymous poster hash: be02b...587
Anonym bruker Skrevet 27. november 2014 #5 Skrevet 27. november 2014 Ring saksbehandleren på nav i morgen tidlig før du skal skrive kontrakt, da vet du litt mer. Noen ganger snur de seg rundt fort når det er behov for det, andre ganger gjør de det ikke. Men det er lov å spørre Normalt så er det 14 dager behandlingstid. Gratulerer med leilighet og baby i magen Anonymous poster hash: 6a98e...06c Tusen takk :-) takk for råd Anonymous poster hash: be02b...587
Anonym bruker Skrevet 27. november 2014 #6 Skrevet 27. november 2014 Nei de skal overføre penger til han som jeg skal leie fra depositums penger! Altså cash på konto! Det har nav gått med på...Men poenget er at jeg har ikke fortalt hus eier at NAV skal betale den garantien eller husleien! Og derfor kan jeg ikke si at jeg ikke kan bare ta leiligheten fra 1 Desmeber før NAV har behandlet saken. Anonymous poster hash: be02b...587 Depositumskontoen skal huseier og du opprette i fellesskap og den skal stå på ditt navn. Det er viktig! Depositumet skal IKKE betales til huseiers konto! Når nav dekker husleie så bruker de å overføre pengene til deg slik at du betaler til huseiers kontor hver måned. Men det er riktig som anonym over skriver at du må være sikker på at vedtaket er i boks før du skriver under, ellers blir du forpliktet overfor huseier uansett. Kommunen vil som regel heller gi garanti, men jeg vet de gjør unntak. Men kjempeviktig at du får sjekket opp i dette før du skriver under i morgen! Anonymous poster hash: 6a98e...06c
Anonym bruker Skrevet 27. november 2014 #7 Skrevet 27. november 2014 Nei de skal overføre penger til han som jeg skal leie fra depositums penger! Altså cash på konto! Det har nav gått med på... Men poenget er at jeg har ikke fortalt hus eier at NAV skal betale den garantien eller husleien! Og derfor kan jeg ikke si at jeg ikke kan bare ta leiligheten fra 1 Desmeber før NAV har behandlet saken. Anonymous poster hash: be02b...587 Depositumskontoen skal huseier og du opprette i fellesskap og den skal stå på ditt navn. Det er viktig! Depositumet skal IKKE betales til huseiers konto! Når nav dekker husleie så bruker de å overføre pengene til deg slik at du betaler til huseiers kontor hver måned. Men det er riktig som anonym over skriver at du må være sikker på at vedtaket er i boks før du skriver under, ellers blir du forpliktet overfor huseier uansett. Kommunen vil som regel heller gi garanti, men jeg vet de gjør unntak. Men kjempeviktig at du får sjekket opp i dette før du skriver under i morgen! Anonymous poster hash: 6a98e...06c Okey. Fordi NAV har sagt til meg at de skal betale som sagt cash at de gjør ett unntak da siden jeg er i en spesiell situasjon. Betyr det da at se skal overføre dep til meg på konto da? Men tror du at han som skal leie til meg krever allerede pengene imorgen? Skal jo møte han kl 1500 så banken vil jo være stengt da uansett. Og NAV har sagt til meg før at de ikke kan behandle en husleie eller dep. Uten at jeg kommer med en signert kontrakt???? Så det forstår jeg ikke helt? Anonymous poster hash: be02b...587
Anonym bruker Skrevet 27. november 2014 #8 Skrevet 27. november 2014 Nei de skal overføre penger til han som jeg skal leie fra depositums penger! Altså cash på konto! Det har nav gått med på... Men poenget er at jeg har ikke fortalt hus eier at NAV skal betale den garantien eller husleien! Og derfor kan jeg ikke si at jeg ikke kan bare ta leiligheten fra 1 Desmeber før NAV har behandlet saken. Anonymous poster hash: be02b...587 Depositumskontoen skal huseier og du opprette i fellesskap og den skal stå på ditt navn. Det er viktig! Depositumet skal IKKE betales til huseiers konto! Når nav dekker husleie så bruker de å overføre pengene til deg slik at du betaler til huseiers kontor hver måned. Men det er riktig som anonym over skriver at du må være sikker på at vedtaket er i boks før du skriver under, ellers blir du forpliktet overfor huseier uansett. Kommunen vil som regel heller gi garanti, men jeg vet de gjør unntak. Men kjempeviktig at du får sjekket opp i dette før du skriver under i morgen! Anonymous poster hash: 6a98e...06c Okey. Fordi NAV har sagt til meg at de skal betale som sagt cash at de gjør ett unntak da siden jeg er i en spesiell situasjon. Betyr det da at se skal overføre dep til meg på konto da? Men tror du at han som skal leie til meg krever allerede pengene imorgen? Skal jo møte han kl 1500 så banken vil jo være stengt da uansett. Og NAV har sagt til meg før at de ikke kan behandle en husleie eller dep. Uten at jeg kommer med en signert kontrakt???? Så det forstår jeg ikke helt? Anonymous poster hash: be02b...587 Han krever nok ikke penger i morgen, men hvis du skriver under kontrakt i morgen og du ikke har noe skriftlig fra nav om at de skal dekke depositum og husleie, så kan de plutselig si at du ikke får de pengene og da har du et problem hvis du ikke kan få pengene fra noe annet sted. Så lenge saken ikke er ferdigbehandlet hos nav, så kan du aldri være 100& sikker på at du får det de antyder at du kan få, da hadde de jo ikke trengt behandlingstid. Anonymous poster hash: 3ad34...a3a
Anonym bruker Skrevet 27. november 2014 #9 Skrevet 27. november 2014 Nei de skal overføre penger til han som jeg skal leie fra depositums penger! Altså cash på konto! Det har nav gått med på... Men poenget er at jeg har ikke fortalt hus eier at NAV skal betale den garantien eller husleien! Og derfor kan jeg ikke si at jeg ikke kan bare ta leiligheten fra 1 Desmeber før NAV har behandlet saken. Anonymous poster hash: be02b...587 Depositumskontoen skal huseier og du opprette i fellesskap og den skal stå på ditt navn. Det er viktig! Depositumet skal IKKE betales til huseiers konto! Når nav dekker husleie så bruker de å overføre pengene til deg slik at du betaler til huseiers kontor hver måned. Men det er riktig som anonym over skriver at du må være sikker på at vedtaket er i boks før du skriver under, ellers blir du forpliktet overfor huseier uansett. Kommunen vil som regel heller gi garanti, men jeg vet de gjør unntak. Men kjempeviktig at du får sjekket opp i dette før du skriver under i morgen! Anonymous poster hash: 6a98e...06c Det er utorlig trist om jeg mister denne leilgiheten... Har ikke krefter eller energi til å dra på flere visninger. Kan ikke miste en leilgiheten rett foran nesa mi! Til huseier har jeg sagt at jeg er sykemeldt for det hadde jeg vært uansett om jeg var i jobb eller ikke. Og mange sykemelde får penger fra NAV! Så jeg burde kanskje bare si at jeg kan ikke overta før den 15? Siden det er da jeg får penger/lønn? Eller hva synes dere? Anonymous poster hash: be02b...587
Anonym bruker Skrevet 27. november 2014 #10 Skrevet 27. november 2014 Nei de skal overføre penger til han som jeg skal leie fra depositums penger! Altså cash på konto! Det har nav gått med på... Men poenget er at jeg har ikke fortalt hus eier at NAV skal betale den garantien eller husleien! Og derfor kan jeg ikke si at jeg ikke kan bare ta leiligheten fra 1 Desmeber før NAV har behandlet saken. Anonymous poster hash: be02b...587 Depositumskontoen skal huseier og du opprette i fellesskap og den skal stå på ditt navn. Det er viktig! Depositumet skal IKKE betales til huseiers konto! Når nav dekker husleie så bruker de å overføre pengene til deg slik at du betaler til huseiers kontor hver måned. Men det er riktig som anonym over skriver at du må være sikker på at vedtaket er i boks før du skriver under, ellers blir du forpliktet overfor huseier uansett. Kommunen vil som regel heller gi garanti, men jeg vet de gjør unntak. Men kjempeviktig at du får sjekket opp i dette før du skriver under i morgen! Anonymous poster hash: 6a98e...06c Okey. Fordi NAV har sagt til meg at de skal betale som sagt cash at de gjør ett unntak da siden jeg er i en spesiell situasjon. Betyr det da at se skal overføre dep til meg på konto da? Men tror du at han som skal leie til meg krever allerede pengene imorgen? Skal jo møte han kl 1500 så banken vil jo være stengt da uansett. Og NAV har sagt til meg før at de ikke kan behandle en husleie eller dep. Uten at jeg kommer med en signert kontrakt???? Så det forstår jeg ikke helt? Anonymous poster hash: be02b...587 Han krever nok ikke penger i morgen, men hvis du skriver under kontrakt i morgen og du ikke har noe skriftlig fra nav om at de skal dekke depositum og husleie, så kan de plutselig si at du ikke får de pengene og da har du et problem hvis du ikke kan få pengene fra noe annet sted. Så lenge saken ikke er ferdigbehandlet hos nav, så kan du aldri være 100& sikker på at du får det de antyder at du kan få, da hadde de jo ikke trengt behandlingstid. Anonymous poster hash: 3ad34...a3a Min saksbehandler har bare sagt at hun lover å behandle saken så fort hun får en signert kontrakt! Og jeg må vel bare stole på henne. Anonymous poster hash: be02b...587
Anonym bruker Skrevet 27. november 2014 #11 Skrevet 27. november 2014 Okey. Fordi NAV har sagt til meg at de skal betale som sagt cash at de gjør ett unntak da siden jeg er i en spesiell situasjon. Betyr det da at se skal overføre dep til meg på konto da? Men tror du at han som skal leie til meg krever allerede pengene imorgen? Skal jo møte han kl 1500 så banken vil jo være stengt da uansett. Og NAV har sagt til meg før at de ikke kan behandle en husleie eller dep. Uten at jeg kommer med en signert kontrakt???? Så det forstår jeg ikke helt? Anonymous poster hash: be02b...587 Ja, det betyr at de overfører pengene til din konto for depositumet, og når pengene er satt inn på depositumskontoen så må du som regel vise dokumentasjon på det fra banken (at kontoen står i ditt navn, at det er en depositumskonto og at riktig beløp står der). Jeg vet de gjør slike unntak (jeg har fått det samme en gang). Jeg var også i en spesiell situasjon, trengte et sted å bo umiddelbart. Jeg så på leilighet, snakket med saksbehandleren hos nav, og fikk samme beskjed som deg. Jeg dobbeltsjekket imidlertid før kontraktsskriving at hun sa det samme fremdeles, noe hun gjorde. Så skrev jeg kontrakt med huseier. Denne kontrakten leverte jeg dagen etter til nav. Depositumskontoen ble opprettet når jeg flyttet inn en uke etterpå, da hadde nav rukket å behandle saken. Så lenge nav muntlig har "godkjent" leiligheten og leieprisen samt depositumsordningen/-beløpet så regner jeg med det går i orden for deg. Det gjorde i hvert fall det for meg. Men du bør uansett dobbeltsjekke med saksbehandler i morgen før du møter huseier. Får du ok fra nav så skriver du under kontrakten og avtaler at du ordner med depositumskonto når du flytter inn. Strengt tatt så kan man aldri vite sikkert med nav før man har vedtaket skriftlig, men akkurat i slike tilfeller og i spesielle tilfeller så bruker det å ordne seg likevel. Det viktigste er at du har en åpen og ærlig kommunikasjon med saksbehandleren din. Så ring saksbehandleren i morgen tidlig. Er ikke h*n der så ber du om å få snakke med noen på vakttelefonen, de kan hjelpe deg med å se på saken. Anonymous poster hash: 6a98e...06c
Anonym bruker Skrevet 27. november 2014 #12 Skrevet 27. november 2014 Jeg synes du fortjener en skikkelig smekk, gjerne å miste leiligheten, når du starter leieforholdet med å lyve for utleier. Til alle dere der ute som leier ut bolig. Ikke tro på noe mulige leietakere sier uten at de fremlegger bevis. Krev ateist fra arbeidsgiver og sjekk referanser. Det er en del folk der ute som HI. Anonymous poster hash: 72a63...6be
Anonym bruker Skrevet 27. november 2014 #13 Skrevet 27. november 2014 Grunnen til at NAV beveger seg mot å gi lån til depositum, og ikke gi garanti er fordi det er på kant med regelverket, det irøper klientforhold. Anonymous poster hash: 01ac8...754
Anonym bruker Skrevet 27. november 2014 #14 Skrevet 27. november 2014 Grunnen til at NAV beveger seg mot å gi lån til depositum, og ikke gi garanti er fordi det er på kant med regelverket, det irøper klientforhold. Anonymous poster hash: 01ac8...754 Det har du helt rett i. Greit å vite. Anonymous poster hash: 6a98e...06c
Anonym bruker Skrevet 27. november 2014 #15 Skrevet 27. november 2014 Grunnen til at NAV beveger seg mot å gi lån til depositum, og ikke gi garanti er fordi det er på kant med regelverket, det irøper klientforhold. Anonymous poster hash: 01ac8...754 Hva mener du med det? Anonymous poster hash: be02b...587
Anonym bruker Skrevet 27. november 2014 #16 Skrevet 27. november 2014 Okey. Fordi NAV har sagt til meg at de skal betale som sagt cash at de gjør ett unntak da siden jeg er i en spesiell situasjon. Betyr det da at se skal overføre dep til meg på konto da? Men tror du at han som skal leie til meg krever allerede pengene imorgen? Skal jo møte han kl 1500 så banken vil jo være stengt da uansett. Og NAV har sagt til meg før at de ikke kan behandle en husleie eller dep. Uten at jeg kommer med en signert kontrakt???? Så det forstår jeg ikke helt? Anonymous poster hash: be02b...587 Ja, det betyr at de overfører pengene til din konto for depositumet, og når pengene er satt inn på depositumskontoen så må du som regel vise dokumentasjon på det fra banken (at kontoen står i ditt navn, at det er en depositumskonto og at riktig beløp står der). Jeg vet de gjør slike unntak (jeg har fått det samme en gang). Jeg var også i en spesiell situasjon, trengte et sted å bo umiddelbart. Jeg så på leilighet, snakket med saksbehandleren hos nav, og fikk samme beskjed som deg. Jeg dobbeltsjekket imidlertid før kontraktsskriving at hun sa det samme fremdeles, noe hun gjorde. Så skrev jeg kontrakt med huseier. Denne kontrakten leverte jeg dagen etter til nav. Depositumskontoen ble opprettet når jeg flyttet inn en uke etterpå, da hadde nav rukket å behandle saken. Så lenge nav muntlig har "godkjent" leiligheten og leieprisen samt depositumsordningen/-beløpet så regner jeg med det går i orden for deg. Det gjorde i hvert fall det for meg. Men du bør uansett dobbeltsjekke med saksbehandler i morgen før du møter huseier. Får du ok fra nav så skriver du under kontrakten og avtaler at du ordner med depositumskonto når du flytter inn. Strengt tatt så kan man aldri vite sikkert med nav før man har vedtaket skriftlig, men akkurat i slike tilfeller og i spesielle tilfeller så bruker det å ordne seg likevel. Det viktigste er at du har en åpen og ærlig kommunikasjon med saksbehandleren din. Så ring saksbehandleren i morgen tidlig. Er ikke h*n der så ber du om å få snakke med noen på vakttelefonen, de kan hjelpe deg med å se på saken. Anonymous poster hash: 6a98e...06c Som mange sier det ordner seg alltid for SNILLE jenter Kan jeg spørre hvor mye husleien din var på? De har sagt til meg 8500, men spørs hvilket område det er, den jeg har funnet og den eneste jeg har fått, som er med en 1000 lapp mer og området er jo vel i en by der markedet er sånn. Og det tror jeg de er klar over. Jeg tror jeg heller bare drar direkte på NAV i morgen jeg prøve heller å prate med saksbehandler face2face. Takk for rådet kjære deg ) Anonymous poster hash: be02b...587
Anonym bruker Skrevet 27. november 2014 #17 Skrevet 27. november 2014 Jeg synes du fortjener en skikkelig smekk, gjerne å miste leiligheten, når du starter leieforholdet med å lyve for utleier. Til alle dere der ute som leier ut bolig. Ikke tro på noe mulige leietakere sier uten at de fremlegger bevis. Krev ateist fra arbeidsgiver og sjekk referanser. Det er en del folk der ute som HI. Anonymous poster hash: 72a63...6be Send meg adressen så skal jeg sende deg blomster fordi du er så voksen! Anonymous poster hash: be02b...587
Anonym bruker Skrevet 27. november 2014 #18 Skrevet 27. november 2014 Hvorfor lyver du? Som huseier ville jeg gjort hva jeg kan for å få deg ut igjen om jeg hadde tatt deg i løgn! Anonymous poster hash: 4ff40...e5f
Anonym bruker Skrevet 27. november 2014 #19 Skrevet 27. november 2014 Hvorfor lyver du? Som huseier ville jeg gjort hva jeg kan for å få deg ut igjen om jeg hadde tatt deg i løgn! Anonymous poster hash: 4ff40...e5f Lyver ikke! Jeg får penger som jeg skulle hatt en lønn og jobbet:) Er sykemeldt uansett fra jobben, men jobbet ikke der fast til å få penger fra de. Der har du svaret. Diskuterer ikke mer med deg. Ferdig snakket Anonymous poster hash: be02b...587
Fandens Oldemor Skrevet 28. november 2014 #20 Skrevet 28. november 2014 Du kan ikke bare si at du heller vil leie fra 10. eller 15., hvorfor skulle han ville gi bort en halv måneds husleie? Da hadde han jo heller leid ut til noen andre. Du ble jo rådet til å ikke lyve, men du valgte å gjøre det likevel. Sånt blir det pes av. Og jo, du har løyet siden du er arbeidsledig og har kalt deg "sykemeldt". Det er to vidt forskjellige ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå