Gå til innhold

Hvor mye arbeid bør de legge ned i lekser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 4. Klassing som har prosjektlekser innimellom. Ofte får de 2-3 dager på å lage en plakat om et tema eller liknende. Hovedpoenget tror jeg er å lære seg å søke opp informasjon selv, men hvor mye arbeid skal vi forvente at de legger ned i slike lekser?

Anonymous poster hash: befa0...f8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes man skal forevente ganske mye av et såpass stort barn. Både innhold og utseende. Lære å planlegge osv.

Anonymous poster hash: aa51c...e03
Skrevet

Jeg synes man skal forevente ganske mye av et såpass stort barn. Både innhold og utseende. Lære å planlegge osv.

Anonymous poster hash: aa51c...e03

Hvor store barn har du?

Anonymous poster hash: 1aa11...803

Gjest Julia1984
Skrevet

Skal forvente at de gjør det beste de kan, bruke litt tid slik at det blir et resultat som viser at eleven har jobbet godt

Skrevet

Skal forvente at de gjør det beste de kan, bruke litt tid slik at det blir et resultat som viser at eleven har jobbet godt

2 timer? 5 timer?

Hvor mye bør vi som foreldre blande oss i slike lekser og i hvor stor grad bør vi overlate det til ungene?

Skrevet

å hjelpes! Slike lekser har ikke min 5. klassing!

Skrevet

De bør levere fra seg et tilstrekkelig godt arbeid. Foreldre bør være sterkt involvert i leksene, men ikke gjøre dem for barna.

Kan ikke tidfeste det, er det tre dager så bør du kunne forvente en 10 timer.

10 timer er jo ikke normalen, det er jo kun når prosjektet pågår!

Anonymous poster hash: d7309...bc2

Skrevet

2 timer? 5 timer?

Hvor mye bør vi som foreldre blande oss i slike lekser og i hvor stor grad bør vi overlate det til ungene?Anonymous poster hash: befa0...f8b

Jeg mener at leksene i all hovedsak er barnas ansvar, men som forelder er det min jobb å legge til rette for at de får gjort leksene. I vårt hjem ville det betydd at jeg satt sammen med dem, hørte på planene for denne plakaten og la til rette for det praktiske.

Da jeg var påmden alderen ville jeg elsket en sånn lekse og jeg kunne sikkert gjerne sittet fem timer eller mer. Og kost meg med det. Et av mine barn ville avskydd det, og jeg ville måttet si meg fornøyd om dette barnet satt en times tid til sammen, fordelt på to, tre dager.

Det går ikke an for oss å gi deg et fasitsvar på tidsbruken. Du kjenner barnet ditt best, og vet hva han/hun er god for og liker. Vi vet ikke engang hva slags oppgave barnet ditt har, derfor kan ikke vi sitte her og si hvor mye tid barnet bør bruke.

Jeg er enig med hun som skrev at jeg ville forventet at mitt barn gjorde sitt beste.

Skrevet

Kommer helt an på barnet. Min 3 klassing gjør alt i sitt tempo. Har lærevansker. Sitter ca 15 min hver dag + leser:)

Anonymous poster hash: 2868b...2d5

Skrevet

De bør levere fra seg et tilstrekkelig godt arbeid. Foreldre bør være sterkt involvert i leksene, men ikke gjøre dem for barna.

Kan ikke tidfeste det, er det tre dager så bør du kunne forvente en 10 timer.

10 timer er jo ikke normalen, det er jo kun når prosjektet pågår! Anonymous poster hash: d7309...bc2

Det blir ikke aktuelt. Hun har jo andre lekser også som tar bortimot en time om dagen. Mer enn 3 timer med lekser på en ettermiddag får hun ikke lov til gjøre. Hun skal ha tid til å spise og legge seg til fornuftig tid også.

Om slike lekser går over en helg kan vi godt bruke flere timer. Det er jo morsomt, men åpen vanlig skoledag er det begrenset hvor mange timer hun har til rådighet selv om hun dropper både å leke med venner, trening og spilletimen.

Skrevet

Hvis jeg sitter sammen med henne, stiller ledende spørsmål, peker ut nettsider og bøker som jeg mener er relevant og lar henne holde på i mange timer kan hun selvfølgelig levere et veldig godt ferdig resultat, men jeg er ikke sikker på at det er det hun lærer mest av. Det er veldig mye god læring i å måtte ta avgjørelsene selv, gjøre vurderingene og kjenne på frustrasjonen over ikke å vite hva som er viktigst osv. Jeg er ikke en gang sikker på at hun faktisk får gjort sitt aller beste hvis jeg følger opp så tett. Det blir lett til at hun da støtter seg for mye på meg slik at prosjektet ikke blir 100% hennes.

Hva ligger det egentlig i å gjøre sitt beste? Som regel kunne man gjort slike oppgaver bedre. Man kan altid legge inn mer tid, tegne litt finere, bruke mer tid på fine overskrifter osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...