Gå til innhold

Nattskrekk??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med dette?? Vi mistenker sønnen vår har det og blir naturligvis litt bekymret.. Kan noen fortelle oss litt??

Anonymous poster hash: daf0b...8bb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minste hos oss har hatt det. Hun skrek til et par timer etter leggetid hver kveld, begynte å gå rundt og var helt hysterisk. Pleide å lukke døren tilrommet hennes så hun ikke skulle begynne å vandre rundt, og så sang jeg for henne og strøk henne over rygg og hode til hun roet seg ned og kunne komme opp i sengen igjen. Etter som vi skjønte hva det var og sånn ca når det kom, fikk vi alltid kommet oss inn til henne før hun ble for urolig, og da roet hun seg egentlig fort igjen.

Det startet ved ca 2 1/2 års alder og varte til ca 4 år. Hun husket aldri noe av det dagen etterpå.

Skrevet

Minste hos oss har hatt det. Hun skrek til et par timer etter leggetid hver kveld, begynte å gå rundt og var helt hysterisk. Pleide å lukke døren tilrommet hennes så hun ikke skulle begynne å vandre rundt, og så sang jeg for henne og strøk henne over rygg og hode til hun roet seg ned og kunne komme opp i sengen igjen. Etter som vi skjønte hva det var og sånn ca når det kom, fikk vi alltid kommet oss inn til henne før hun ble for urolig, og da roet hun seg egentlig fort igjen.

Det startet ved ca 2 1/2 års alder og varte til ca 4 år. Hun husket aldri noe av det dagen etterpå.

Hvor hyppig fikk hun det da? Tusen takk for svar :)

Skrevet

Ene sønnen vår plutselig hylskrek et par timer etter han ble lagt (tror jeg - er noen år siden nå). Han var åpenbart ikke våken, kunne ha øynene åpne, men de var sånn "glassaktige". Han var spent som ei stålfjær i kroppen. Det vi gjorde var å ta han opp og holde han inntil oss og vugge og snakke beroligende. Man skal visst ikke vekke dem, merkelig nok, men bare gi dem trygghet. Mener å huske at dette var fra han var 6-7mnd til før han fyllte 2. Var vel 8-10 episoder.

Anonymous poster hash: 1107a...ce5
Skrevet

Er det noen årsak til at de får dette da??

HI

Skrevet

Ene sønnen vår plutselig hylskrek et par timer etter han ble lagt (tror jeg - er noen år siden nå). Han var åpenbart ikke våken, kunne ha øynene åpne, men de var sånn "glassaktige". Han var spent som ei stålfjær i kroppen. Det vi gjorde var å ta han opp og holde han inntil oss og vugge og snakke beroligende. Man skal visst ikke vekke dem, merkelig nok, men bare gi dem trygghet. Mener å huske at dette var fra han var 6-7mnd til før han fyllte 2. Var vel 8-10 episoder.

Mulig det ikke startet så tidlig som jeg skrev, men husker det som at han i starten var "babysize" :-) tror ikke det varte noe særlig utover to års alder, men skal ikke si noe sikkert... hjelpes hvor dårlig man husker etterhvert...

Skrevet

Sønnen vår går i 1.klasse og har begynt med det nå. Var derfor bekymret over at det kan være en årsak?

Skrevet

Er det noen årsak til at de får dette da??

HI

Det er visstnok en slags paralell tilstand til å gå i søvne. De har ikke mareritt, sies det, fordi mararitt oppstår i REM-søvn, altså snarere tidlig på morgenen når den tunge søvnen går over til å bli lettere, så vidt jeg har skjønt da. Men du finner sikkert mye nyttig info dersom du googler litt.

Skrevet

Sønnen vår går i 1.klasse og har begynt med det nå. Var derfor bekymret over at det kan være en årsak?

Du er sikker på det er nattskrekk og ikke mareritt?

Skrevet

Ja, for det skjer ca 30-90 min etter at han har sovnet, og han er helt "borte" selv med åpne øyne. Klarer ikke gjøre rede for noe.

Skrevet (endret)

Vår har hatt dette 5-6 ganger siste mnd.. Har konkludert med at det må være nattskrekk.

Det er helt grusomt når det pågår. Hun har øynene åpne og hyler helt forferdelige hyl. Høres rettnog slett ut som om noen skal drepe henne. Hun har til og med hatt det på dagtid en gang da hun sovna i bilen og jeg vekte henne. Trodde hun var våken, men hun ble helt systerisk. Pekte foran seg og så noe vi ikke så. Hylte og veiva rundt seg. Skjelver.

Har hørt meg litt rundt og det er litt delte meninger. Noen mener det ikke har noen årsak mens andre mener det kan være pga forandringer eller plutselige sterke følelser k hverdagen som gjør utslag på natta.

Lærte at vi ikke skal snakke så mye til henne eller vekke henne når hum er sånn. Da kan vi bli med i skrekken og om man vekker, kan det hende de husker dret de har sett. Bør heller ikke spørre de om skrekken på dagtid, for mest sannsynøig husker de ingenting og de kan bli engstelig om vi spør dem om hva som skjer om natta.

Når hun har fått "anfallene" sine, har vi bare satt oss ved henne og holder ei hånd på henne mens vi sier "shhhh".. Om vi tar det på et tidlig stadie, hender det ofte at det roer seg istedenfor å eskalere.

Det virker ikke som om vår husker noe som helst. Da tror jeg hun hadde blitt engstelig ved leggetid.. Men det er hun ikke.

Man skal visst vokse dette av seg, men det er veldig forskjellig hvor lenge de har dette.

Jenta vår er 4 år

Endret av HeltLykkelig ♥♥
Skrevet

Vår har hatt dette 5-6 ganger siste mnd.. Har konkludert med at det må være nattskrekk.

Det er helt grusomt når det pågår. Hun har øynene åpne og hyler helt forferdelige hyl. Høres rettnog slett ut som om noen skal drepe henne. Hun har til og med hatt det på dagtid en gang da hun sovna i bilen og jeg vekte henne. Trodde hun var våken, men hun ble helt systerisk. Pekte foran seg og så noe vi ikke så. Hylte og veiva rundt seg. Skjelver.

Har hørt meg litt rundt og det er litt delte meninger. Noen mener det ikke har noen årsak mens andre mener det kan være pga forandringer eller plutselige sterke følelser k hverdagen som gjør utslag på natta.

Lærte at vi ikke skal snakke så mye til henne eller vekke henne når hum er sånn. Da kan vi bli med i skrekken og om man vekker, kan det hende de husker dret de har sett. Bør heller ikke spørre de om skrekken på dagtid, for mest sannsynøig husker de ingenting og de kan bli engstelig om vi spør dem om hva som skjer om natta.

Når hun har fått "anfallene" sine, har vi bare satt oss ved henne og holder ei hånd på henne mens vi sier "shhhh".. Om vi tar det på et tidlig stadie, hender det ofte at det roer seg istedenfor å eskalere.

Det virker ikke som om vår husker noe som helst. Da tror jeg hun hadde blitt engstelig ved leggetid.. Men det er hun ikke.

Man skal visst vokse dette av seg, men det er veldig forskjellig hvor lenge de har dette.

Jenta vår er 4 år

Det skjedde en gang i bilen med oss og. Måtte stoppe for å roe. Og det var ikke på natta. Syntes bare det er så rart at dette er kommet så plutselig nå når han er over 6 år. Holdt på å kanskje 3 uker. Så og si nesten hver kveld.

Skrevet

Hvor hyppig fikk hun det da? Tusen takk for svar :)

Til å begynne med kunne det være nesten hver kveld, etterhvert ble det sjeldnere.

Skrevet

Hos oss var det oftere i starten.. Nå er det langt mellom ;)

Skrevet

HI

Høres likt ut som hos oss det da.

Vi klarer jo fint å takle det, men tenker at det kan være ødeleggende om han skal overnatte borte. Besteforeldre / venner.

Skrevet

Google paver nocturnus og finn Helse Bergen sine sider. Jeg kan skrive mer i morgen eller send meg en pm

Skrevet

Nevøen min har hatt det i alle år, han er nå 14. Foreldrene sier det kommer om han har brent ut lite energi ila dagen. Er et par år siden jeg hørte om anfall nå, forrige gang skremte han vettet av mormor, stor 12-åring som kom inn på gjesterommet og vekte henne med skrekkbrøling... 😱

Anonymous poster hash: f238d...960

Skrevet

Ene gutten min på 2,5 år har nattskrekk. Siste "anfall" for en time siden. Han våkner og hyler. Jeg går ned og det er null kontakt å få. Han roper mammaaaaaaa, mammaaaaa og hyler som om noen skal drepe han her også. Hele kroppen rister av skrekk stakkars. Han virker livredd. Gråter ikke sånn når han slår seg engang. Tar han inntil meg og holder bare godt rundt han og lar han bli ferdig før han får sove videre. 3. anfallet denne uken:/ Virker som det kan være mangel på søvn og at det nå er så mørkt tidlig kveld at han burde sovet tidligere enn i sommer, så det skal jeg prøve :) Han ble også storebror for snart 10 mnd siden så mulig det kan være en årsak. Ikke godt å si, men jeg syns det er helt forferdelig at stakkars lille gutten min skal bli så redd :( Jeg har selv søvnparalyse fra tid til annen. Da kan jeg våkne uten å få til å røre meg, samtidig som jeg hallusinerer. Blir kjemperedd selv fordi det kan se ut som noen har tatt opp døra til soverommet, eller at gardinene blafrer. Så kan jeg sovne til og våkne uten at det beveger seg lenger.

Anonymous poster hash: fe65c...edf
Skrevet

Sånn har gutten min på 2.5 år også hatt.

Prøvde jeg å stryke på han for å roe han så ble han 1000 ganger verre.

Det måtte rett og slett bare gå over av seg selv,mens jeg selvsagt satt ved siden av han å snakke beroligende til han.

Anonymous poster hash: d4bde...f7d

Skrevet

Må bare føye til at jeg leste en plass at om barna er ekstra slitne eller trøtte er det større sjanse for at dette oppstår. Vi begynte å legge jenta 30 m før, slik at vi la henne før hun ble overtrøtt. Dette hjalp på "anfallene"..

Skrevet

Tusen takk for alle svar :)

Skrevet

Nattskrekk begynner gjerne i perioder hvor det er mye hormoner ute og går, for eksempel når man får tenner eller i tannfellingstiden. Det skjer akkurat i det de er på vei ut av den første tunge søvnen, altså et par timer etter de er sovnet. Vi har hatt det veldig kraftig hos vårt ene barn, med episoder hver eneste kveld. de kunne vare i opp til tre kvarter, hvor barnet ikke kjente oss igjen, hadde åpne øyne men pupiller som ikke reagerte på lys. Heldigvis, selv om barnet hadde de verste skrekkanfall, husket han ikke noe som helst dagen etter. Vi hadde vår fulle hyre med å passe på ham, og hadde en lang periode hvor vi måtte være to hjemme på kveldstid fordi det var så voldsomt. Altså, måtte en av oss ut måtte vi ha barnevakt i tillegg til den andre forelderen.. Det som er viktig ift dette, er faste rutiner og ro om kvelden. På Haukeland fikk vi veldig god oppfølging, og selv om vi hadde det aller meste på plass allerede, var det godt med forsikringen fra fagfolk i tillegg.

Vi gjorde sånn:

Lekser rett etter skolen så alt er ferdig.

Regelmessige dager, altså stå opp og legge seg til samme tid hver dag også helg og ferie.

Ikke tv eller spill etter kl 17.30.

Det er de faste retningslinjene, i tillegg kommer alt det der med aktivitet utendørs (vårt barn trener en del så det er greit) og sunt kosthold. Vanlige greier, leve et rolig og regelmessig liv.

Lykke til! Det kan være slitsomt mens det står på, veldig slitsomt, men jeg tror i de aller fleste tilfellene kan man klare seg uten medisiner. Ta evt kontakt med legen eller ring søvnlaboratoriet på Haukeland.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...